Vilka krav gäller på lavinutrustning i alpera.

PeterH

Ny medlem
Åker till Gressoney den 28 dec.
Det blir lite friåkning med frun på fm och sen funderar jag på att försöka leta upp lite offpist.
Har blivit ont om offpist senaste 20 åren pga käppar.
Antar att man bör försöka hänga på nån grupp?
Har spade,sond och sändare.
Behöver man numera även sele och ABS rygga???

Tacksam för tips!

somebody

Ny medlem
Sele behöver du bara om du ska klättra och ABS kan man väl använda om man vill. Något du dock helt säkert behöver är kunskapen att undvika laviner och i värsta fall använda den utrustning du har med dig!

PeterH

Ny medlem
Tack
Har åkt mycket offpist för länge sedan och gått lite lavinkurser.
Med tiden kom Recco. Mest avancerade som fanns då :P
Tränat lite med grejorna så ja jag vet hur de skall användas även om man bör träna regelbundet.

Inga kav på ABS rygga alltså?

havreboll

Aktiv medlem
PeterH sa:
Tack
Har åkt mycket offpist för länge sedan och gått lite lavinkurser.
Med tiden kom Recco. Mest avancerade som fanns då :P
Tränat lite med grejorna så ja jag vet hur de skall användas även om man bör träna regelbundet.

Inga kav på ABS rygga alltså?
Om din definition av lavinutrustning innehåller Recco har antingen tänkt att endast ditt lik skall bli uppgrävd eller så är det dags att ta en lavinkurs och läsa på lite om lavinsäkerhet. Får en inte helt bra känsla när jag läser det du skriver och tycker verkligen att du borde åka med en guide om det är dags för offpist. Snöläget i stora delar av alperna är dessutom OERHÖRT instabilt och med den kommande stormen nu i helgen kommer det bli kaos med laviner på många ställen.

PeterH

Ny medlem
Tack för omtanken.
Recco var top of the line typ 1980.
Nämnde det som kuriosa.

Jag har lavinsändare och har tränat med den
Har gått lavinkurser men det var för länge sedan.
Baskunskaperna torde gälla fortfarande.

Ville kolla om det finns formella regler att få åka med.

Tompan14

Ny medlem
Några formella regler finns det inte, men bilbältet blir inte onödigt bara för att lagen tas bort så att säga.

Baskunskaperna gäller fortfarande, det har faktiskt inte hänt så mycket på det området. Men som vi alla vet så gäller kunskaper som inte används glöms bort. Har du inte använt dina baskunskaper på över tjugo år så är de nog inte värda så mycket idag, även om innehållet i kursböckerna är det samma. Det minsta du bör göra är att läsa på i böckerna igen och öva lite sök-gräv. Att hyra en guide är också en bra idé, inte nog med att du får hjälp med att friska upp minnet, guider är grymma på att hitta bra åkning. Dessutom kanske du får med dig frugan, vilket i förlängningen leder till mer lössnöåkning för dig.

Däremot så har det hänt en hel del på "det säljbara", dvs utrustningen. Om din sändare är lika gammal som dina kunskaper så kan det vara klokt att uppdatera, och om frugan också behöver utrustning så köp till er bägge så ni vet att ni har bra prylar bägge två.

jcca

Medlem
PeterH sa:
Åker till Gressoney den 28 dec.
Det blir lite friåkning med frun på fm och sen funderar jag på att försöka leta upp lite offpist.
Har blivit ont om offpist senaste 20 åren pga käppar.
Antar att man bör försöka hänga på nån grupp?
Har spade,sond och sändare.
Behöver man numera även sele och ABS rygga???

Tacksam för tips!
havreboll sa:
Om din definition av lavinutrustning innehåller Recco har antingen tänkt att endast ditt lik skall bli uppgrävd eller så är det dags att ta en lavinkurs och läsa på lite om lavinsäkerhet. Får en inte helt bra känsla när jag läser det du skriver och tycker verkligen att du borde åka med en guide om det är dags för offpist. Snöläget i stora delar av alperna är dessutom OERHÖRT instabilt och med den kommande stormen nu i helgen kommer det bli kaos med laviner på många ställen.
Brukar hjälpa att läsa första inlägget.

havreboll

Aktiv medlem

@jcca, vad i det jag skrev får dig att tro att jag inte har läst det första inlägget. Det trådskaparen skrev gav mig en känsla av en viss möjlig okunskap och ett beteende som kan vara riskfyllt. Med tanke på det snöläge som råder i många delar av alperna just nu ville jag påpeka detta för trådskaparen så att han inte dör i en lavin. Precis som
@PeterH tolkade det jag skrev så skrev jag det av omtanke. Det har varit nog med lavinoffer redan under denna säsong. Att då svara på detta med en ton som får dig att verka både dryg, dum, okonstruktiv och ohjälpsam skulle jag vilja säga inte framställer en smickrande kombination av personlighetsdrag. Att det du skriver inte heller på något sätt för tråden framåt gör knappast det hela bättre. Gör om och gör rätt...

Rubriken väcker tankar. Vilka KRAV ställs på lavinutrustning i alperna?

Vissa skidorter i USA ställer krav på åkarna att de ska ha spade, sond, transceiver, första förband, m,m för att man ska få åka out of bounds. Finns det liknande krav i Europa?

Jag har för mig att jag hört något om liknande lokala regler i Italien.
@chrtur Har du koll på det?

jcca

Medlem
havreboll sa:
@jcca, vad i det jag skrev får dig att tro att jag inte har läst det första inlägget. Det trådskaparen skrev gav mig en känsla av en viss möjlig okunskap och ett beteende som kan vara riskfyllt. Med tanke på det snöläge som råder i många delar av alperna just nu ville jag påpeka detta för trådskaparen så att han inte dör i en lavin. Precis som
@PeterH tolkade det jag skrev så skrev jag det av omtanke. Det har varit nog med lavinoffer redan under denna säsong. Att då svara på detta med en ton som får dig att verka både dryg, dum, okonstruktiv och ohjälpsam skulle jag vilja säga inte framställer en smickrande kombination av personlighetsdrag. Att det du skriver inte heller på något sätt för tråden framåt gör knappast det hela bättre. Gör om och gör rätt...
@havreboll, eftersom du endast nämnde recco lät det som att du helt ignorerade/inte såg att han hade spade, sond & sändare och därför svarade utifrån det.

Senast ändrad:

Reine

Aktiv medlem

@PeterH Såg förvisso att du skulle försöka att hitta en grupp att åka med men om du inte gör det?
då blir utrustningen inte så effektiv, det är klart att det kan komma någon som såg lavinen och kan söka men åk inte ut själv bara.

@centralbyrakraten Intressant, vilka orter i USA kör med det? Min erfarenhet av USA är att de aldrig åker med utrustning, Till och med en del nya vi har på touren har aldrig använt en tranciver då de menar att det inte behövs. Får många frågor när jag kör med rygga i USA varför jag har den och vad är i den. Lite skrämmande.

chrtur

Aktiv medlem
Det infördes en lag att man var tvungen att ha spade, sond och sändare i Piemonte för några vintrar sedan då det var ett flertalet lavin-olyckor. Det kollades väldigt intensivt en kort period för de som åkte off-pist utanför pister med böter på sin höjd. Dock insåg man att det var absurt (det skulle även inkludera de som gick med snöskor, etc) så därför blev lagen "återtagen", så nu finns det ingenting som är obligatoriskt.

"Senast här i Italien är att man har förbjudit all "off-pist" verksamhet i en lite skidort söderut mot havet, dvs snöskor, ski-tour, offpiståkning, etc kopplad till att man vill skydda djurlivet. Man har en poäng, men synd om den ny-investerade liften, etc...."

För "oss" som åker off-pist är det ju absurt egentligen att det behöver lag-föras, borde vara lika självklart som bilbälte, som också blivit en självklarhet efter att man lagfört det.... ;)

Några "bummers" i Monte Rosa hade en kurs med mig två dagar för någon vecka sedan, och jag tror det var nyttigt för dem...:

http://gadanguides.com/off-piste-skiing-avalanche-training/

God Jul! Snön är nu påväg igen!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp