Vilka pjäxor gäller?

somebody

Ny medlem
Vilka pjäxor gäller?
Alla fötter är olika, du måste testa, det som sitter bra på din fot är bäst blablablabla. Självklart är det så!

Telemark är kul, jävligt kul. Dock har jag ett knä som börjar göra ont så jag tänkte varva det med att sätta fast hälen och då behöver jag pjäxor med möjligheten! Det är lite av en djungel och jag har rätt breda fötter men mycket går att lösa med bootfitting. Frågan är då inte exakt vilken modell jag ska ha utan snarare om någon orkar rada upp ett par sköna pjäxor som mest ska användas i opisten! Väger 75 kg på en bra dag, inte just nu alltså.. Gillar inte benhårda köttarpjäxor och inte heller foppatoffelkänslan i flexet. Turande är noll prio och fjolårsmodeller som reas ut första prio!

Så vad ska man säga, 5-10 par pjäxor som är lämpliga för ändamålet så har jag något att prova under hösten?

Bindningar då. Kör lagom hårt, absolut inget spektakulärt. Då klarar man sig väl med en sth 14 eller motsvarande från valfri tillverkare? Lite där styr väl även prisbilden och begagnat marknaden men någonstans runt det där bör väl vara rätt? Enda viktiga är väl att den är ok vridstyv så att man inte tappar kontakt med skidan!

Allt kommer väl att sättas på en EHP 186, en skida som inte på något sätt kräver speciellt mycket för att åka på!

PNyberg

Aktiv medlem
Vilka pjäxor gäller?
Breda fötter säger du? Då går ju iaf Dalbello och Full-Tilt bort. Jag har relativt breda fötter (ca 106mm) och har tryckt ut mina FT på mina hotspots. Nu funkar dem skit bra! (Just sayin)

Numera finns det ju fina tekniker som ger dig lite enkel customfitting utan större ingrepp. Fischer Vacum är väl det man helst hade gått för. Men eftersom du har en budget som helst inte bör mördas så kan det vara en idé att titta på olika Salomon modeller med CS (custom shell) skal?

somebody

Ny medlem
Vilka pjäxor gäller?
Jag har inte onaturligt breda fötter, fulltilts smala läst skulle nog gå fetbort för visst har dom väl en bredare läst också? Kör ett par garmont voodo när jag kör telemark, funkar fint efter ett par tryck här och där. Ingen aning om vilken bredd dom är på från fabrik dock.

Nojlas

Aktiv medlem
Vilka pjäxor gäller?
PNyberg sa:
Breda fötter säger du? Då går ju iaf Dalbello och Full-Tilt bort.
Jag har breda fötter och dalbello! :cool:
Allt går att lösa med fri tillgång till bootfittingverkstad och en smula fritid :D

Jag har dålig koll på pjäxor nuförtiden, men ett skott från höften: Nordicas tredelspjäxor? Kan det vara något? De rymmer väl lite lagom breda fötter tror jag.

somebody

Ny medlem
Vilka pjäxor gäller?
Jag har ju all tid i världen under hösten så det är säkert värt att titta på. Känns som en tredelspjäxa är modernt och riktigt och sånt ska man ju ha haha! Hur det än blir så brukar ju lite (eller mycket) bootfitting krävas så det blir nog bra så fort man hittar något att rikta in sig lite grovt på!

Utter

Aktiv medlem
Vilka pjäxor gäller?
103mm fot och FT Seth här. Funkar bra med lite mindre modifieringar på ena foten. Värma inneskorna med en större tåhätta i hjälpte oerhört mycket.

U

user133436

Guest
Vilka pjäxor gäller?
102mm fot och kör med Full Tilt Booters 11/12, Inte ett dugg värmda eller fixade.

somebody

Ny medlem
Vilka pjäxor gäller?
Tack för tipsen om pjäxorna, nu har jag lite kött på benen när jag ska till och börja leta runt!

Bindning då? Är jag rätt ute med en sth 14 driver? Är som sagt inte jättetung och åker medel! Vill inte skruva i botten och vill inte ramla ur i onödan. Andra bindningar man kan hitta för runt 1000-1500 för fjolårsmodeller? Eller ännu hellre om någon har något på lager som dom vill bli av med!

Blidee

Medlem
Vilka pjäxor gäller?
Ja sth14 är det inget fel på, kan du hitta en FKSbindning begagnad för det priset så skulle jag valt det men annars är du nog rätt ute tycker jag.

somebody

Ny medlem
Vilka pjäxor gäller?
Låter vettigt, måste ladda ner lite mallar och kolla vad som kan tänkas funka på skidorna också dom dom redan har tre rätt tajta monteringar i sig. Hur är det egentligen med att använda gamla pluggade hål? Funkar det att borra ur pluggen och montera med epoxi? Funkar inserts typ quiverkillers eller liknande eller är det helt dött? Håller tummarna för att man kan klämma ur en montering till ur skidorna utan att behöva flytta allt för mycket från midsole!

Blidee

Medlem
Vilka pjäxor gäller?
Inserts kan du sätta i gamla hål utan problem, finns exempel på insertmonteringar som är satta i princip vägg-i-vägg. Leta fram en tråd som heter något i stil med "the swiss cheese experiment" på tgr så kan du nog tänka dig att montera lite hur som helst sen ;)

somebody

Ny medlem
Vilka pjäxor gäller?
Kollade in tråden, verkar monteras rätt tajt men knappast farligt tajt. Tror nog jag kört samma avstånd med telisbindningar och utan inserts och det har funkat, får väl testa. Det värsta som händer är att man drar ur skruvarna och då får jag äntligen en vettig anledning till att kasta skidorna haha.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp