Vilka pjäxor går att trycka och forma mest?

wrede44

Medlem
Tittar på nya pjäxor för närvarande då jag är i behov av nya men jag skulle behöva lite guidning av någon som nördat ner sig i pjäxor och material.

Har ganska breda fötter så jag kommer behöva trycka pjäxorna en del, dryga centimetern.
Mina förra pjäxor satt ganska bra (Lange lx 130) men de gick bara och trycka 3-4mm och de krympte dessutom tillbaka efter ett tag, vilket inte duger för mig. Jag läste någonstans (tror det var här men hittar det inte längre) att plasten i skalet har stor betydelse för hur mycket du kan trycka och forma skalet. Men jag minns inte exakt vilken typ av plast det var. Har även för mig att vissa märken ex Salomon skulle vara lättare att trycka ut med beständigt resultat.

Någon på freeride som vet att vissa märken eller någon särskild plast är lättare eller svårare att trycka och forma i pjäxor.

Tack på förhand

Oscar

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Det står att du bor i Stockholm - dra till alpingaraget.

För länge sen kunde man ringa och boka tid för bootfitting, vet inte om det går längre dock.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Många av "premium"-modellerna värms och formas både hela skalet och innerskon, vilket var ett enormt lyft för min breda fot iaf. Dessutom har väl de flesta märkena wide-modeller.
Annars är väl PU lättast att formas (?) men som nämns ovan, boka bootfitter och prova...

wrede44

Medlem
Det står att du bor i Stockholm - dra till alpingaraget.

För länge sen kunde man ringa och boka tid för bootfitting, vet inte om det går längre dock.
Stämmer, men jag har riktigt dålig erfarenhet av alpingaraget…
De säger när man ska köpa pjäxorna att det går att trycka i princip hur mycket som helst och sen när man är där för att trycka dem så går det bara trycka enstaka mm.

Mitt minne säger också att PU är bättre än TPU. Någon annan som kan styrka detta?

Oscar

STE-77

Aktiv medlem
Har heller inte den bästa erfarenheten av Alpingaraget. Verkar som om säljarna inte alltid har koll på vad verkstaden kan göra. Senast jag köpte pjäxor frågade jag uttryckligen om de kan lästa pjäxorna. Frågade flera gånger och fick ”ja” varje gång. Efter jag köpt pjäxorna visade det sig att verkstaden inte har något verktyg för att lästa?!? Bara för att trycka på enstaka punkter. Självklart kan man trycka flera punkter i rad på båda sidorna av foten för att göra hela pjäxan bredare. Men risken när man gör så (mer än några enstaka millimeter) är att ovandelen på pjäxan sjunker ner då det inte finns något som håller emot.

Jag har mycket goda erfarenheter av Grilamid. Jag har format 4 par hemma. Det kanske mest återfinns på toppturspjäxor men jag är inte säker. Som exempel så värmde jag ett par begagnade Dynafit TLT 6 till min särbo. Hon kunde knappt komma i pjäxorna och ville kapa fötterna efter tio minuter innan vi värmde dom. Efter värmning av skal i varmluftsugn, pads på fötterna, i med innerskorna och moderat åtspänning så blev de kanon. Jag mätte bredden på bredaste stället före och efter och den ökade med 5 mm! Om man räknar in att innerskon också formades av skalets värme så hamnar vi nog nära 1 cm. Nu kör hon hela dagar utan att få ont.

wrede44

Medlem
Har heller inte den bästa erfarenheten av Alpingaraget. Verkar som om säljarna inte alltid har koll på vad verkstaden kan göra. Senast jag köpte pjäxor frågade jag uttryckligen om de kan lästa pjäxorna. Frågade flera gånger och fick ”ja” varje gång. Efter jag köpt pjäxorna visade det sig att verkstaden inte har något verktyg för att lästa?!? Bara för att trycka på enstaka punkter. Självklart kan man trycka flera punkter i rad på båda sidorna av foten för att göra hela pjäxan bredare. Men risken när man gör så (mer än några enstaka millimeter) är att ovandelen på pjäxan sjunker ner då det inte finns något som håller emot.
Låter som vi fick samma snubbe😂.

rabbit

Aktiv medlem
Jag som gillar att experimentera, men inte jobbar med sånt här, har experimenterat med träblock/träformar och att bredda en PU-sko 1cm är inga problem men det gäller att veta vad man gör (anatomi, biomekanik) och se till att man trycker på rätt ställe.
Jag lyssnade på en intervju med Atomic's pjäx-chef där han pratade om olika plast-sorter och efter det vågar jag inte längre komma med tvärsäkra uttalanden om vilken plast som är vad (pu,tpu,etc) annat än att klassisk PU, som i Dobermann-pjäxan nedan, både är lätt att forma och håller formen bra. Jag tror att mina gamla lupo-pjäxor också är PU men är osäker.
Bifogar 2 exempel på olika 'former'.

Bilagor

• 20230130_235218.jpg
    20230130_235218.jpg
    370.1 KB · Besök: 60
  • 20230125_201752.jpg
    20230125_201752.jpg
    513.5 KB · Besök: 64

wrede44

Medlem
Jag som gillar att experimentera men inte jobbar med sånt här har experimenterat med träblock/träformar och att bredda en PU-sko 1cm är inga problem men det gäller att veta vad man gör och se till att man trycker på rätt ställe.
Jag lyssnade på en intervju med Atomic's pjäx-chef där han pratade om olika plast-sorter och efter det vågar jag inte längre komma med tvärsäkra uttalanden om vilken plast som är vad (pu,tpu,etc) annat än att klassisk PU, som i Dobermann-pjäxan nedan, både är lätt att forma och håller formen bra. Jag tror att mina gamla lupo-pjäxor också är PU men är osäker.
Bifogar 2 exempel på olika 'former'.
Det är exakt sådär jag vill göra med mina pjäxor.
Nu skulle man inte ens se att de är tryckta. Bara mäta sig till är möjligt pga den minimala skillnaden.

Tack för bilderna. Verkar vara PU plast man ”ska ha” men det finns säkert undantag.

Jarle

Aktiv medlem
Tack för bilderna. Verkar vara PU plast man ”ska ha” men det finns säkert undantag.
För att göra saken besvärligare så finns det olika typer av PU. Hur mycket utrymme vill du skapa på pjäxan. De flesta plaster i moderna, bra pjäxor går fint att trycka relativt ordentligt

wrede44

Medlem
För att göra saken besvärligare så finns det olika typer av PU. Hur mycket utrymme vill du skapa på pjäxan. De flesta plaster i moderna, bra pjäxor går fint att trycka relativt ordentligt
Jag vill trycka dem ordentligt, upp emot 1 cm.
Jag räknar md att pjäxans lästbredd är 106mm och min fot är 114mm bred.

De flesta pjäxorna som jag provat har inte gått att trycka speciellt mycket. Både nya och lite äldre modeller. Det är lite det som är frågeställningen här, vilka pjäxor som går att trycka mest.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

De flesta pjäxorna som jag provat har inte gått att trycka speciellt mycket. Både nya och lite äldre modeller. Det är lite det som är frågeställningen här, vilka pjäxor som går att trycka mest.
Då skall du kolla på något annat. 1 cm är sjukt mycket att trycka som förmodligen gå ut över ett annat ställe på din pjäxa så som höjden eller något annat beroende på hur du vill trycka den. Kollat på Fischer vacuum pjäxor för exempel?

havreboll

Aktiv medlem
Då skall du kolla på något annat. 1 cm är sjukt mycket att trycka som förmodligen gå ut över ett annat ställe på din pjäxa så som höjden eller något annat beroende på hur du vill trycka den. Kollat på Fischer vacuum pjäxor för exempel?
Fischer har i princip slutat med vacuum och till nästa säsong ska de ta bort det helt enligt vad jag hört :/

Synd att de inte fick till det för det var kanon!

havreboll

Aktiv medlem
Jag har mycket goda erfarenheter av Grilamid. Jag har format 4 par hemma. Det kanske mest återfinns på toppturspjäxor men jag är inte säker. Som exempel så värmde jag ett par begagnade Dynafit TLT 6 till min särbo. Hon kunde knappt komma i pjäxorna och ville kapa fötterna efter tio minuter innan vi värmde dom. Efter värmning av skal i varmluftsugn, pads på fötterna, i med innerskorna och moderat åtspänning så blev de kanon. Jag mätte bredden på bredaste stället före och efter och den ökade med 5 mm! Om man räknar in att innerskon också formades av skalets värme så hamnar vi nog nära 1 cm. Nu kör hon hela dagar utan att få ont.
Vilken temperatur och tid körde du i ugnen?

CharlieWestlund

Aktiv medlem
Har du övervägt att formspruta innerskorna? Det brukar bli fantastiskt bra pjäxor. Åker 100 dagar om året och mina racepjäxor med sprutskor har jag haft i fyra säsonger, minst.

Jarle

Aktiv medlem

Nu har jag inte sett din fot men det låter spontant inte som olösligt. Är foten "normalformad" men ovanligt bred eller har några knölar som skapar bredden ska det nog ordna sig relativt enkelt. Det kommer att krävas lite jobb för att få en bra pjäxa så klart.
Hur som haver är en pjäxa med lämplig plast (och tjocklek på plasten) givetvis en god utgång. Fråga vilken bootfitter som nu kommer göra jobbet vilken plast/pjäxa hen känner sig mest bekväm med att göra jobbet med, det brukar lösa sig då.

wrede44

Medlem
Har du övervägt att formspruta innerskorna? Det brukar bli fantastiskt bra pjäxor. Åker 100 dagar om året och mina racepjäxor med sprutskor har jag haft i fyra säsonger, minst.
Jag fastnar lite på att skalet är för litet. Då hjälper inte formsprutade innerskor i mitt huvud.
Lite som att köpa en extra mjuk säng om den är för kort.😉

Min fot ligger kant till kant i pjäxan utan innersko så det finns ingen plats.

wrede44

Medlem
Nu har jag inte sett din fot men det låter spontant inte som olösligt. Är foten "normalformad" men ovanligt bred eller har några knölar som skapar bredden ska det nog ordna sig relativt enkelt. Det kommer att krävas lite jobb för att få en bra pjäxa så klart.
Hur som haver är en pjäxa med lämplig plast (och tjocklek på plasten) givetvis en god utgång. Fråga vilken bootfitter som nu kommer göra jobbet vilken plast/pjäxa hen känner sig mest bekväm med att göra jobbet med, det brukar lösa sig då.
Jag tycker inte det heller. Jag tycker min fot ser väldigt normal ut. Inga större knölar, normalt fotvalv, något hög fotrygg men ingen större avvikelser utom bredden.
Min fotlängdstorlek är 45 men fotbreddstorlek ligger närmare 47.

Det som gör det komplicerat är väl att när man breddar pjäxan så krymper generellt ovansidan av pjäxan och skapar väl tryck från det hållet.

wrede44

Medlem
Fischer har i princip slutat med vacuum och till nästa säsong ska de ta bort det helt enligt vad jag hört :/

Synd att de inte fick till det för det var kanon!
Kanske ska leta reda på ett par och göra ett försök med dem innan de försvinner.

Har inte vågat tidigare IOM priset är så saftigt.

Vilken temperatur och tid körde du i ugnen?
Jag följde denna tråd.

Kort och gott 110C i varmluftsugn. Jag kontrollmätte ugnen med stektermometer. ca 10 min. men läs mer i tråden.

Jag klippte av tårna på gamla strumpor och använde som tåhättor. sen tejpade jag på lite foam på några knölar. Åsså på med tunna skidstrumpor..... I tråden uttrycks det att pjuxen kan bli skeva om man är oförsiktig. Jag ställde mig plant ute på min betongtrapp för att svalna av för säkerhets skull. Försök att inte vicka på tår eller lyfta hälen då det kan orsaka för mycket volym.

Jarle

Aktiv medlem
Jag tycker inte det heller. Jag tycker min fot ser väldigt normal ut. Inga större knölar, normalt fotvalv, något hög fotrygg men ingen större avvikelser utom bredden.
Min fotlängdstorlek är 45 men fotbreddstorlek ligger närmare 47.

Det som gör det komplicerat är väl att när man breddar pjäxan så krymper generellt ovansidan av pjäxan och skapar väl tryck från det hållet.
Jag har breddat pjäxor mer än så hyggligt regelbundet. Det kan ta lite tid och involvera moment som är mindre bekväma för din fot däremot.

CharlieWestlund

Aktiv medlem
Jag fastnar lite på att skalet är för litet. Då hjälper inte formsprutade innerskor i mitt huvud.
Lite som att köpa en extra mjuk säng om den är för kort.😉

Min fot ligger kant till kant i pjäxan utan innersko så det finns ingen plats.
Hmm, okej då förstår jag problemet. Kan du inte köpa en pjäxa som är för stor och sedan be verkstan lägga in material i tån? Jag åkte ett SM med tidningspapper tejpat i fram på innerskon då den blivit för stor i vårvärmen. Det funkade kanon.

Topp