Vilka skidor är bra och roliga för oss med svåra knäskador?

Kipemoja

Ny medlem
Hej, För tre år sen skadade jag mitt knä
riktigt illa i skidbacken. Jag har en trippelskada där inre ledbandet slets av nästan helt, jag har en ruptur i främre korsbandet och drog också på mig två större skelettödem. Jag har en 4 % invaliditet i knät.
Nu till skidåkning. Jag älskar skidåkning och kan inte tänka mig att sluta åka även om det är jobbigt. Jag stod på skidor ett år efter olyckan o kan åka skapligt idag. Egentligen är jag en snowboardåkare men tog upp skidorna när det var dags att lära barnen. Jag har aldrig varit en avancerad skidåkare utan mer medelgod. Jag åker idag m skena på benet som extra stöd. Jag är fast besluten på att fortsätt åka men vill satsa på att göra det så bra som möjligt för mig då mina förutsättningar är ganska dåliga. Har köpt nya pjäxor med gjutna sulor vilket är en stor förbättring. Nu vill jag satsa på nya skidor men vet inte riktigt vad jag skall tänka på. Mottager gärna tips!!! Idag har jag ett par Racetiger/Völkl som är helt ok men de känns inte optimala. Min ortoped säger att jag bara får åka när förhållandena är perfekta och måste hålla mig i pisterna.
Jag är i ganska god form så jag cyklar mycket mountainbike vilket har gjort mitt ben hyfsat starkt igen. På cykeln får jag aldrig ont och kan cykla riktigt länge. Har tom cyklar två Cykelvasor på bra tider efter olyckan. Trots detta är skidåkningen sjukt jobbig o svår.
/Kicki

KaitsuH

Aktiv medlem
Hei! Jag kom just hem från Italien och gjorde mitt beslut: Jag åker skidor om förhållandena är perfekta i pisterna, men inte utanför. Om jag kan åka offpist, eller pisterna är slask eller puckliga, så skall ja ta min bräda. Just nu är min vänstra knä så ont som bara möjligt, för att åkte fyra dagar med dåliga kunskaper och 191 cm långa och 95 mm breda skidor på pisterna fulla av tusentals människor.

Så, åk skidor, nar det är fint, och bräda på bräddagar!

Kipemoja

Ny medlem
Bra tanke! Jag är verkligen sugen på bräda igen och tror det kommer funka bättre för knät
dels pga annan vinkel dels pga jag är mycket bättre på bräda. Det som har stoppat mig är faran att slå i knäna men ditt förslag m offpist m m löser ju den oron. När du kör bräda, har du skena på knät? Jag är regular o skadan sitter i vä knät. Funderar lift bra för dig?

Tack 🙏🏻

LawndartGustav

Aktiv medlem
Min flickvän både cyklar och åker skidor med skena pga misslyckad korsbandsoperation.
Hon märker dock att det inte räcker med bara cykling för att knät ska vara stabilt för skidåkning.
Vill du kunna åka så gäller livslång rehab för det dåliga knät, du får köra styrka och stabilitetsövningar helt enkelt. Finns mkt du kan göra hemma utan att behöva gå till ett gym. Ta däremot kontakt med någon duktig som kan se var du är stark/svag så du kan träna upp knät på rätt sätt. Att någon glad amatör som mig ger dig övningar räcker mest sannolikt inte.
Med det sagt skulle jag inte åka speciellt mkt på skär eftersom krafterna ökar något enormt. Vill du ha bra kanter och har du svårt att få skidorna att släppa så se till att du drar av kanterna 20-30cm i nos och tail på skidorna så de inte är vassa där.
Personligen hade jag valt en skida på ca 90 i midja för att inte fastna i lös snö i pisten t.ex. snö som sladdas upp. QST 92 t.ex. är en bra allroundskida.
Bräda är ju ofta lite snällare för knäna och man kan ju alltid ha knäskydd så de funkar under knäskenan.

Kipemoja

Ny medlem
Exakt. Jag tränar på gym flera ggr per vecka o varvar det med cykling. Jag har fått fantastisk sjukgymnastik från IFK Kliniken i GBG och fick ibland skäll för att ha tränat lite för duktigt 😂 Min skada är väldigt komplex. Mitt korsband är ju ff av o ledbandet extremt sladdrigt. Jg är inte opererad. Min vä ben är ff mycket smalare o svagare. Men jag är tacksam att jag kan vara m i backen.
Skall kolla in de skidorna du nämner. Stort tack!

drH

Medlem

/drH

KaitsuH

Aktiv medlem
Bra tanke! Jag är verkligen sugen på bräda igen och tror det kommer funka bättre för knät
dels pga annan vinkel dels pga jag är mycket bättre på bräda. Det som har stoppat mig är faran att slå i knäna men ditt förslag m offpist m m löser ju den oron. När du kör bräda, har du skena på knät? Jag är regular o skadan sitter i vä knät. Funderar lift bra för dig?

Tack 🙏🏻
Hej! Jag har inte haft några problem med knäna med snowboard åkning, sedan jag hittade bra vinklar för bindningar för mig. Det är mycket viktigt att hitta just de vinklarna som passar för dig. Absolut värt att leka med vinklar några dagar. Jag har -6 för bakre fot (-3 - -9) och +21 för främre. Jag ville åka med gammaldags forward stance för bättre EC-carving, men mina knä tycker inte alls om det. Mitt val är ju enkelt en bra freeride bräda on ett par några all mountain skidor.

P.S. Jag åker regular. Konstigt, men brädåkning är hårdare för min högra knä, skidåkning för min vänstra knä!

skidmannen

Aktiv medlem
Menar du slå i knäna när du ramlar? Det finns massor av bra knäskydd som dessutom ger lite extra värme. Jag använder Black Diamond Telekneesis Kneepads som är väldigt minimala men man har man plats i brallorna kan man stoppa in något större. Du kanske har några skydd när du kör MTB?

GoranC

Aktiv medlem
Nu frågade du om skidor som kan vara bra för ett skadat knä. Ja då lär inte Völkl Räkstajger var det mest optimala.
Ett par mjukare freeride skidor däremot är betydligt mer förlåtande. T.ex Rossignol Soul 7, montera gärna bindningarna ”Duck”.
Men aldrig jag skulle åka Räjstajger om jag hade dåliga knän, det kan bli lite för häftigt och huggigt.
Jag har en gammal kompis som började åka Telemark då hans knän lagt av pga skador.

zerode

Aktiv medlem
Jag rensade rent knät för 4år sedan, ett felskär efter 200meter, sen var den säsongen slut. På nyårsafton av alla dagar, mötes alltid utav jahaja när man berättade vad man gjort och tidpunkt, trots att jag var nykter.
Nåja.
Jag har haft otrolig tur, känner inte av skadan alls när jag åker, knappt annars heller, så sjukt glad för det
Men däremot så rekommenderar jag verkligen inte breda skidor, och många man pratat med säger samma, så även om jag testar skidor med 120mm+ midjor emellanåt, så försöker jag hålla mig till smalare modeller
Så undvik skidor över 90mm skulle jag nog säga, och eftersom mycket tyvärr sitter i huvudet, så skulle jag nog gå på ett par allmountain skidor som är lätta att sladda med, så man inte känner sig orolig för att skära fast någonstans.

Min sambo gillar Yumi och Kenja88, framförallt för att de är trygga men ändå lätta att sladda med, Yumi när det är dåligt väder, Kenja när det är fint, fråga mig inte varför, men tror att hon tycker Kenjan är hårdare och därmed svårhanterligare när det dålig sikt eller uppkört...

Men försök testa innan du köper, viktigt då det är skönt att hitta en skida du känner att du får ut allt du vill ha.

Pillard

Aktiv medlem
Jag skulle som sagt kolla på mjukare skidor och framför allt skidor med klart längre radie. En carvingvillig och spårande skida kommer ju skapa mer vridningar i kroppen som behöver hanteras. Gå inte heller på för breda skidor då de kan skapa jobbiga vridningar i knän. Skidor upp till 100-110 mm lär inte va några problem dock. Sen är samtidigt mjuka skidor mer känsliga för pucklar, uppkört osv så det kan i gengäld påfresta knäna mer. Motsägelsefullt, jag vet, men det beror mycket på hur du åker också

skidmannen

Aktiv medlem
Jag tycker att mjuka tunga skidor med hel rocker är skönast för mina knän. Extreme Big Pen och Völkl Shiro typ. Men det är ju inte skidor som passar alla, jag åker nästan aldrig isig pist. Men rocker tycker jag ändå du ska prova, det skär inte fast lika lätt. Riktiga carvingskidor som racetiger kan ju dra iväg på ett sätt som är läskigt för knäna.

Pillard

Aktiv medlem
Jag tycker att mjuka tunga skidor med hel rocker är skönast för mina knän. Extreme Big Pen och Völkl Shiro typ. Men det är ju inte skidor som passar alla, jag åker nästan aldrig isig pist. Men rocker tycker jag ändå du ska prova, det skär inte fast lika lätt. Riktiga carvingskidor som racetiger kan ju dra iväg på ett sätt som är läskigt för knäna.
Hm, ett par Mantra i någon av de fullrockade generationerna hade varit optimalt

Sennahoj1

Ny medlem
Jag väljer mjuka skidor, bättre en mjuk vurpa. Än att skidan sitter kvar i snön o kroppen sticker iväg åt ngt håll som ger onaturlig vinkel. Gör ont

Minisk o ledbandsfri i höger knä
Movment är rackarns bra på att fixa nya korsband 🙏

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp