Vilka skulle ni välja??

lmk30

Aktiv medlem
OK, nu har valmöjligheterna kokat ner till
1. Völkl BMT 109 (se tidigare tråd). (+) Har teståkt, gillar känslan. Ganska lätta (kring 1580g per skida i min längd), relativt breda så borde klara även riktigt bra puderföhållanden (om man nu skulle ha turen att träffa på det...). (-) Tyngre än alternativ 2, och även längre (vilket ibland är opraktiskt när man går brant och exponerat eller åker i tät skog).
2. Black Crows Camox freebird. (+) Lätta (1300g per skida), har fått fina recensioner. Allroundbredd så borde kunna funka som one-quiver till stor del. Finns i en något kortare längd om jag skulle vilja (-) Har inte provat själv. 97 under foten, kanske sämre om man nu skulle ha tur att få bottenlöst eller iaf rikligt med snö.

I den befintliga skidarsenalen finns redan ett par Völkl 108 (inte superlätta i sig + tung bindning, inte förshandsval för att tura med), ett par 98 allround (inte heller superlätta och med tung bidning, andvänds fn till kortare turer och allmänt) och ett par 88 turskidor (väger ingenting men känns lite smala när det är skräpsnö eller djupt, dock fantastiska att gå med och funkar bra 'svenska' förhållanden).

Vad hade ni valt??

Marboh

Aktiv medlem
det ständiga svaret blir väl vilken egenskap du vill optimera/kompromissa på?

men vad åker Du mest på av det du har nu? Vilka har du roligast på?

lmk30

Aktiv medlem
Åker allra mest på 98orna. Men hade så förbaskat kul på BMT-skidan att jag blev sugen... När ju fortfarande en dröm om någon lite mer exotisk skidresa och tänkte då att 109an skulle kunna vara bra då, eftersom den ju ändå är turbar. Men visst, kan tänka mig att jag skulle använda Camox:en oftare...

kaaakan

Ny medlem
I-lands problem delux!! Har åkt på camoxen nån helg och den var fantastisk. Testa om du inte gjort! Skulle jag gå mkt turer i Skandinavien så lätt camoxen med en G3 zed bindning alt navis freebird (reas på höjdmeter nu) Inte provat BMT 109, men en smalare völkl och den var riktigt trevlig den med! Haha lycka till!

lmk30

Aktiv medlem
Ja, jag vet, iland i kvadrat... :LOL: Men är så deppig av den abrupta säsongsavslutningen och allmän karantänkaos att jag kände att jag verkligen behöver pigga upp mig med något Är det någon som kanske har provat båda skidorna och har lite input?

Pillard

Aktiv medlem
Jag har bara åkt på Navis Freebird men vad jag förstått av BC själva så ska Camox och Navis vara ganska lika? Navisen var ju ganska mjuk ändå samtidigt som Völkls BMT-serie ska vara rejält styv. Jag har nämligen själv suktat ett tag efter ett par BMT94 utifrån att de gångerna jag turar så långt att vikten spelar roll så räcker 94mm gott och väl.

lmk30

Aktiv medlem
Ja, jag har också funderat på BMT94, tydligen var de inte så lyckade i den fullrockade versionen som kom för ett par säsonger sedan men nu har de tydligen ändrat det. 109an har varit fullrockad sedan modellen kom. När jag åkte på den tyckte jag inte att den kändes så hård men har ju som sagt inte probat BC så vet inte om den skulle kännas mjuk.
Decisions, decisions...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp