vilka ställen knäcker Alperna på alla punkter?

hhmmmm

Ny medlem
vilka ställen i världen borde man åka till istället för alperna på sin årliga snowboardvecka? finns det många ställen som är billigare men ändå har lika bra offpist och mindre folk? Jag menar då jämfört med standardorterna i Frankrike, Italien o.s.v....några tips? Resan dit ska ju inte heller kosta mer än att ta sig till alperna.

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
Finns väl en del skidorter i östeuropa? Har inte benkoll på det där, men jämfört med alperna så är det väl billigare, men gemytet, stämningen... det där hittar du nog bara i alperna.

Nej, om det finns några berg som knäcker alperna på ALLA punkter så vill jag väldigt gärna veta var dessa berg ligger...

hhmmmm

Ny medlem
Nojlas sa:
Finns väl en del skidorter i östeuropa? Har inte benkoll på det där, men jämfört med alperna så är det väl billigare, men gemytet, stämningen... det där hittar du nog bara i alperna.
så vad finns det för grymma orter i östeuropa? stämningen i alperna kan jag vara utan det är det vita guldet jag är ute efter.

Utter

Aktiv medlem
Det finns tyvärr ingen ort som "knäcker" alperna på alla punkter. Alaska, BC och dylikt kan ha bättre snö och mer spektakulär åkning men saknar höjdskillnaden.

Orterna i östeuropa som är bra tillhör i regel alperna, men kolla på t ex Kanin i Bulgarien och Jasna i Slovakien.

T

The_teo

Guest
Stick till gulmarg oc upplev något nytt!

Lee-nus

Aktiv medlem
är det bara jag som tycker att det är lite naivt att leta efter en ort som är bättre på alla punkter? är ju dessutom högst relativt.

finns den orten tar jag gladeligen emot alla tips jag kan få! :)
östeuropa låter intressant dock, skulle gärna prova själv!

hhmmmm

Ny medlem
Lee-nus sa:
är det bara jag som tycker att det är lite naivt att leta efter en ort som är bättre på alla punkter? är ju dessutom högst relativt.

=) kan hålla med om att rubriken e lite överdriven men jag tror du fattar poängen
Dom stora orterna i Alperna är grymt bra på många sätt men det har också sina stora nackdelar som uppkörd off-pist, långa köer och överdrivna priser på mat och liftkort. Så vad jag vill ha är tips på mindre uppstyrda orter som ändå har grym snö och ordentlig fallhöjd o.s.v..fest och stämning är mindre viktigt eftersom jag bara åker dit för att åka så mycket snowboard som möjligt på den korta tiden man har

Carled

Aktiv medlem
hhmmmm sa:
Lee-nus sa:

=) kan hålla med om att rubriken e lite överdriven men jag tror du fattar poängen
Dom stora orterna i Alperna är grymt bra på många sätt men det har också sina stora nackdelar som uppkörd off-pist, långa köer och överdrivna priser på mat och liftkort. Så vad jag vill ha är tips på mindre uppstyrda orter som ändå har grym snö och ordentlig fallhöjd o.s.v..fest och stämning är mindre viktigt eftersom jag bara åker dit för att åka så mycket snowboard som möjligt på den korta tiden man har
Hade det då inte varit mycket bättre med en rubrik som frågade om Alpernas bästa oexploaterade puderhåla? För visst finns det ställen där snön ligger orörd och kall i veckor, där det finns både skogs- och klippåkning, fallhöjden är god och de Bogner-inpackade herrarna och tanterna håller sig i pisterna. Och är man bara i rätt område av Alperna går det nog att hitta lite schysst ös på after-skin också...

Men chansen att folk avslöjar sina smultronställen är nog minimal!

TexMurphy

Ny medlem
Stranda och Narvik är väl dom två som klarar sig bäst. Specielt om man prioriterar lite folk och priset. Dock kräver de att du är villig att lägga brädan på ryggen och gå en bit.

Om du vill göra den årliga skidveckan till två veckor så blir Utah och innre British Colombia alternativ. Dock krävs det två veckor för att det skall bli ekonomiskt gångbart. Brytpunkten på lika pris med alperna ligger dock på ca tre veckor.

Tex

Owkee

Ny medlem
433 sa:
WORD, + att dem har lagt 10 meter jord längst upp på backen iår! vilket fördubblar fallhöjden från 10m till 20!=!

citat
"
PEAB tippar massor på Alebackens topp

Ale kommun har kommit överens med PEAB att rena överskottsmassor från vägbygget av E45 skall tippas på Alebackens topp. Enligt PEABs beräkningar kan backen i framtiden bli ca 10 m högre och 30-40 m längre.
Alebacken Sk som driver anläggningen är givetvis mycket glada för att backen kan utvecklas och därmed kommer kunna locka ännu fler besökare till Ale i framtiden.
"

SmoofProductions sa:
433 sa:
WORD, + att dem har lagt 10 meter jord längst upp på backen iår! vilket fördubblar fallhöjden från 10m till 20!=!

citat
"

Ale kommun har kommit överens med PEAB att rena överskottsmassor från vägbygget av E45 skall tippas på Alebackens topp. Enligt PEABs beräkningar kan backen i framtiden bli ca 10 m högre och 30-40 m längre.
Alebacken Sk som driver anläggningen är givetvis mycket glada för att backen kan utvecklas och därmed kommer kunna locka ännu fler besökare till Ale i framtiden.
"
Går även rykten om att dom ska uppgradera till sittlift då dom ändå måste bygga om liften för att klara av denna höjdskillnad. Och eftersom att släpliftarna tillverkas i norge (där det är allmänt känt att hutlösa priser råder), medans våra tyska vänner från doppelmayr tillverkar ypperliga sittliftar till samma summa pengar så har alebacken bestämt sig för att slå på stort!

Vi kan alltså räkna med en sittlift bestående av 10 2-sittsiga stolar på en 50 meter lång vajer. Fantastiskt!
Tack vare senaste årens globala uppvärmning kommer således golfströmmen att ändra riktning 4 grader åt vänster och kungälv kommer bli europas nya puderhåla!

Länge leve alebacken!

Owkee

Ny medlem
RCroy sa:
SmoofProductions sa:
433 sa:

citat
"

"
Går även rykten om att dom ska uppgradera till sittlift då dom ändå måste bygga om liften för att klara av denna höjdskillnad. Och eftersom att släpliftarna tillverkas i norge (där det är allmänt känt att hutlösa priser råder), medans våra tyska vänner från doppelmayr tillverkar ypperliga sittliftar till samma summa pengar så har alebacken bestämt sig för att slå på stort!

Vi kan alltså räkna med en sittlift bestående av 10 2-sittsiga stolar på en 50 meter lång vajer. Fantastiskt!
Tack vare senaste årens globala uppvärmning kommer således golfströmmen att ändra riktning 4 grader åt vänster och kungälv kommer bli europas nya puderhåla!

Länge leve alebacken!
segt för dig som åker till mayrhofen ;)
snacket går ju även om att bigga grunden till hoppet i jord iår så vi kan bygga fetare! Alebacken 2009/2010 its the place to be!

SmoofProductions sa:
RCroy sa:
SmoofProductions sa:

citat
"

"

Länge leve alebacken!
snacket går ju även om att bigga grunden till hoppet i jord iår så vi kan bygga fetare! Alebacken 2009/2010 its the place to be!
Helvetes jävla skit jag stannar hemma o säsongar i Ale istället, kanske kan få jobb i cafeterian... Vad kostar säsongskort i Ale?

Owkee

Ny medlem
RCroy sa:
SmoofProductions sa:
RCroy sa:

Länge leve alebacken!
Helvetes jävla skit jag stannar hemma o säsongar i Ale istället, kanske kan få jobb i cafeterian... Vad kostar säsongskort i Ale?
Det skulle jag med gjort, i princip gratis :O ne jag tror inte dem har säsongskort :P men vi ska snacka med dem o se om vi kan få för typ 1000kr lr nåt ;)

Borde fan va 600kr, inte mer fan, och då ska det ingå ett glas varm saft varje gång man shreddar!

cowman81

Ny medlem
Jag har provat Hintertux, Cervinia, Zermatt, Obertauern, Åre, Sälen, Kaprun, Zell am Zee m.fl. Hintertux är grymt stort med mycket fina offpiståk (man får akta sig för glaciärsprickor bara) sen har de grymt liftsystem som sväljer hur mycket folk som helst. Nr 2 på min lista är Zermatt, huuuuur mycket fina backar som helst och med lite skråning så hittar man fin offpist.

B

bl0ckm0ng0t

Guest
cowman81 sa:
Jag har provat Hintertux, Cervinia, Zermatt, Obertauern, Åre, Sälen, Kaprun, Zell am Zee m.fl. Hintertux är grymt stort med mycket fina offpiståk (man får akta sig för glaciärsprickor bara) sen har de grymt liftsystem som sväljer hur mycket folk som helst. Nr 2 på min lista är Zermatt, huuuuur mycket fina backar som helst och med lite skråning så hittar man fin offpist.
så "istället för alperna" betyder "i alperna" då eller?

fanns den ort som trådskaparen efterfrågar hade nog många varit där varje säsong redan.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp