vilka stighudar?

JIBB-Albin

Ny medlem
Hej gott folk! Nu är det så att jag tänker skaffa mig ett par stighudar och det står mellan dessa modeller:

Gecko klisterfria
Pomoca ready2climb
BD nylon
Förslag?

Jag har svårt att få svar i recensioner då dessa tycker mycket olika så jag frågar här. Funkar klisterfria hudar utan problem? Lämnar de spår i belaget? Hur skiljer sig kvaliteten mellan ovanstående? Finns fler alternativ att överväga?
Tack för svar

Bjerveland

Medlem
Har ett par Pomoca ready2climb, för mig har de funkat hur bra som helst! finns väl inte direkt något negativt med dem tycker jag. jag har 100% nylon versionen funkar som sagt prima, men om du vill ha bättre glid om du ska gå längre sträckor (inte bara klättra brantare sidor) ska det tydligen vara bäst att ha versionen med blandning av mohair och nylon. :)

antikvitet

Ny medlem
Hur breda skidor? Geckosar verkar onekligen mycket enklare att hantera än en fet badrumsmatta från BD när man tryckt ihop dem innanför jackan. Jovisst, man kan ha nät mellan, men de har en tendens att smita. (offtopic; så verkar Love Glove från G3 vara ett sjukt fiffigt koncept för breda skinn. Finns en DIY på wildsnow.com).
Vete 17 vad jag har för variant på mina Pomoca, men de glider bra och jag tycker nog att de är lite smidigare att hantera jämfört med mina BD-skinn. Geckos har jag bara andrahandsupplevelser av (sade han avundsjukt).

OHellsing

Ny medlem
Jag hade första generation Gecko och det jag lärde mig var att köpa något annat till nästa gång. Men visst, för att vara 140mm breda så var dom lätta och smidiga i ryggan. Lätta att ta av och på var dom också, speciellt lätta att ta av, för den biten skötte sig för det mesta själv. Oftast när man inte hade någon lust med att hudarna skulle lossna från skidorna.

Alltså köpte jag mig ett par BD Ascension till den här vintern. Något som jag också det har fått ångra. Hudarna tar för mycket plats i ryggsäcken, är så styva att det bli jobbigt att hantera och väger bly.
Men på den positiva sidan så är limmet så starkt att hudarna alltid sitter på plats (tyvärr även när man vill ta av dem) och dom är till synes helt opåverkade av sten och annat skräp. Greppet är betydligt bättre än gecko och glidet är något sämre.

Så, styrkt av dessa lärdomar så köpte jag ett par Pomoca Glide Pro till turskidorna. Dessa har än så länge inte svikit. Bättre glid än BD, lagom starkt klister, grepp som räcker till (ej lika bra som BD) och lätta att hantera. Dessutom tar dom betydligt mindre plats, väger mindre och torkar lite fortare.

Värt att tillägga är att Gecko uppdaterat sina hudar sen den modellen jag hade. Något som sägs ha gjort enorm skillnad till det bättre. Men kvar är ändå de värdelösa plasthänderna som säga vara tail-clip.

JIBB-Albin

Ny medlem
Tack för svaren. Vet någon om livslängden skiljer mycket mellan nylon och mohair/mix?
Kan tillägga att jag för det mesta kommer gå korta och branta turer.

OHellsing

Ny medlem
Livslängden är nog inte en faktor du behöver räkna med, vilka hudar du än köper lär hålla. Hållbarast lär BD nylon vara.
Köp några nylon-hudar och spara lite pengar. Går du kort och brant lär du uppskatta grepp mer än glid.

130mm bredd räcker gott, och om du köper BD, G3, Pomoca, Kohla eller något annat märke bör inte göra någon större skillnad.

herrgard

Ny medlem
BD Ascension har bra fästen för tip och tail, sitter kvar på skidorna, är stryktåliga och har bra fäste. De kanske är lite tunga och glidet är verkligen dåligt, men ska du mest gå rakt uppåt funkar de bra. Jag har aldrig haft problem med att de tar för mycket plats...

Tancoll

Medlem
OHellsing sa:
Livslängden är nog inte en faktor du behöver räkna med, vilka hudar du än köper lär hålla. Hållbarast lär BD nylon vara.
Köp några nylon-hudar och spara lite pengar. Går du kort och brant lär du uppskatta grepp mer än glid.

130mm bredd räcker gott, och om du köper BD, G3, Pomoca, Kohla eller något annat märke bör inte göra någon större skillnad.
Fast å andra sidan är greppet i ett par mohair hudar bra nog, för så brant går du ändå aldrig att de tappar greppet.

Skönt med glidet när det är platt eller lite lätt utför en kortare bit!

OHellsing

Ny medlem
Tancoll sa:
OHellsing sa:

Fast å andra sidan är greppet i ett par mohair hudar bra nog, för så brant går du ändå aldrig att de tappar greppet.

Man behöver bara ta fram skarjärn lite tidigare :)

Men visst, finns pengarna så är det ju bara att köpa så bra som möjligt. Poängen från min sida här var dock att ett par Nylon räcker till det beskrivna användningsområdet.

Fred-o

Ny medlem
Har man breda skidor så behöver man inte fundera på om greppet ska räcka till. Bredare hud = fler hårstrån som greppar snön. Pomocas hudar har lagom starkt klister.

G3 loveglove och andra tillbehör(cheatsheets) är onödig vikt och plats i väskan. Fler grejor som blåser bort och skräpar ner.

Gå för Pomoca!

la_grave

Ny medlem
Fred-o sa:
G3 loveglove och andra tillbehör(cheatsheets) är onödig vikt och plats i väskan. Fler grejor som blåser bort och skräpar ner.
Hur tänker du nu? Man slipper ju två saker, nät och standardpåsen, men en sådan. Blir ju färre saker som blåser bort och skräpar.

Tancoll

Medlem
OHellsing sa:
Tancoll sa:
OHellsing sa:

Man behöver bara ta fram skarjärn lite tidigare :)

Men visst, finns pengarna så är det ju bara att köpa så bra som möjligt. Poängen från min sida här var dock att ett par Nylon räcker till det beskrivna användningsområdet.
Det stämmer, men det beror ju helt på vad man gör med. Har två par hudar till ett av mina skidor, beroende på vad jag skall göra.

Ena är en mix av 70 mohair / 30 nylon och täcker hela skidan, den andra är 100% mohair och är bara 35mm bred. Perfekt när man skall gå långt och dra med sig pulka eller liknande.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
la_grave sa:
Fred-o sa:
Hur tänker du nu? Man slipper ju två saker, nät och standardpåsen, men en sådan. Blir ju färre saker som blåser bort och skräpar.
Menar du att du har med hudarnas påse i ryggsäcken? Den har jag rationaliserat bort för länge sen.

la_grave

Ny medlem
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Fred-o sa:
Menar du att du har med hudarnas påse i ryggsäcken? Den har jag rationaliserat bort för länge sen.
Jag förvarar dem i sin påse och packar inte upp den när jag tar med dem.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
la_grave sa:
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Jag förvarar dem helt enkelt i skidryggsäcken. Ibland följer påsen med på årets först tur av just den anledningen, men när jag kommer hem åker hudarna upp på tork och påsen ner i någon låda. Sedan hudarna ner i ryggsäcken.

Fred-o

Ny medlem
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
Vattendroppe sa:
Jag förvarar dem helt enkelt i skidryggsäcken. Ibland följer påsen med på årets först tur av just den anledningen, men när jag kommer hem åker hudarna upp på tork och påsen ner i någon låda. Sedan hudarna ner i ryggsäcken.
(OT) Har ni sonden i sin lilla förvaringspåse också? ;)

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Fred-o sa:
(OT) Har ni sonden i sin lilla förvaringspåse också? ;)
Min sond har en tendens att sprida sig över i hela "räddningsfacket" annars (ryggsäckens "hållaröglor" lämnar en del att önska), så det har blivit så :p Jag använder den inte överdrivet ofta heller, så det stör mig inte så mycket att behöva hålla reda på den påsen ;)

gubbfan

Medlem
Kohla klisterfria funkar alldeles utmärkt. Blandning mohair /syntet ger bra glid. Tunna och mycket lättare än mina gamla BD. Kohla har mycket bra toppfäste.
Hudar med endast syntet är lågprisvarianter med dåligt glid.

klassy

Medlem
Bumpar denna tråden rejält då jag är smått trött på mina cheat-sheets och skin-påse som faller isär.

Jag har spanat in G3s Love Glove och den verkar riktigt trevlig, men såg att Colltex Pro-Skin är ett alternativ som kostar 1/3 så mycket. Däremot hittar jag väl inga egentliga användar-recensioner på någon av artiklarna.

Är det någon här som har använt både G3 Love Glove och Colltex Pro-skin, eller någon av dem och kan ge en rekommendation?

Ser att några inte tycker man behöver något alls, men jag är inte en sådan gram-jägare och en produkt likt denna ser riktigt fin ut.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp