Vilken är den bästa alpina handsken

Larsson23

Ny medlem
Hej ska införskaffa mig ett par handskar och undrar vilken handske som är bäst, har kollat på Black Diamond Guide Gloves nån som har testat dessa?

Schoobang

Medlem
Bra fråga! Jag tänkte också köpa nya handskar snart. Jag har kört klassiska hestra army leather heli ski de senaste åren. De är sköna och varma men nu önskar jag något med lite bättre vattentäthet och gärna lite tåligare. Är Gore-texmembran i handskar the shit eller blir handskarna blöta av handsvett i sånna?

Kaskar

Medlem
Slår ett slag för 10 Peaks. De är säkert inte bästa kvallan där ute men för mig som är varmblodig är det guld värt att kunna öppna upp och vädra ut. Sen gillar jag att dra åt grejerna och då är det så mycket lättare med en snabb dragkedja än att pilla upp all kardborre. Jag skulle inte byta mina mot något annat.

Pillard

Aktiv medlem
Alltså man kan ju inte klara sig på ett par. Jag har ett par Hestra tumvanteskal som jag kombinerar med tjocka stickade ull-liners för när det är rejält kallt -15 och kallare. Varmare än så och upp till typ nollan är det Hestra heli med löstagbar fleece-liner. Från nån minusgrad och upp till varmare väder använder jag Hestra Seth Morrison. De senare är förstås skönast, ger bäst grepp osv men jag fryser ju fingrarna av mig om det är lite kallt. Så kontentan är att du behöver flera par för olika väder och att smaken är som baken. Hur frusen du är avgör självklart också

lamboren

Medlem
tycker att Hestra army leather heli ski är klart bäst. Håller både vätan ute och händerna torra bättre än de GoreTex-handskar jag haft (av olika märken), tycker också att senare årsmodeller har klart bättre vattentäthet än förr (vet inte vad som uppdaterats).

xviggenx

Aktiv medlem
Handskarnas handske är som vanligt Hestras Lars Fält guide glove. Naturmaterial (läder och ull), varma när det är kallt, lagom svala när det inte är lika kallt, utbytbara innerhandskar och rejäl konstruktion som håller +10 år. Tycker en det är för varmt med ull innerhandske jämt: stoppa i valfri annan innerhandske.
Klart!

Racer

Ny medlem
Hestra Philippe Raoux har jag haft riktigt länge, fettar in dem regelbundet. Säkert 20år gamla, men inte de enda Hestar som jag har så jag varvar. En toppenvante!!!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Handskarnas handske är som vanligt Hestras Lars Fält guide glove. Naturmaterial (läder och ull), varma när det är kallt, lagom svala när det inte är lika kallt, utbytbara innerhandskar och rejäl konstruktion som håller +10 år. Tycker en det är för varmt med ull innerhandske jämt: stoppa i valfri annan innerhandske.
Klart!
Men den finns inte med lång mudd! BARA MED KORT JÆVLA MUDD! HNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNGGGG

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Egentligen är ju det ett skäl i sig att ha dem. Hatar dessa långa jäkla muddar som bara trasslar med ärmslutet. Den allra värsta styggelsen sen är ju gaiters inbyggda i ärmen. Helt hopplösa!
Jag hatar "rejäla" handskar med kort mudd. Går aldrig att få en bra åtslutning, jackan glider alltid bara upp över skarven och plötsligt är där ett hål i skalet som släpper in både nordnorskt väder och japanskt puder. Värdelöst! Poängen med lång mudd är ju att den ska vara stor nog för att lätt gå över jackan, får du inte Hestras mega-muddar över ärmen är det ju jackan som är feldesignad, inte handsken. Vet hut!

Ärmar med inbyggda gaiters kan vi dock enas om, när jag haft jackar med det som "feature" har det alltid slutat med att jag klippt bort dem.

farsan56

Aktiv medlem
Kom över ett par nya Lars Fält för 600:- som jag gav till frugan i julklapp. Så nu ligger man på plus en liten stund igen.
När vi skulle ut och åka för nån dag sedan frågade jag: ska du inte ha dom nya handskarna?
Svaret: nä jag tycker dom är så fina så jag har dom när jag går till jobbet.
Va! Hur go e den då?

Seppuccu

Medlem
Potentiell vinnare i budgetklassen: Hestra Gauntlet. Strålande pris-till-funktion-förhållande i min mening. I princip alla andra handskar och vantar jag köpt i den prisklassen har börjat falla sönder efter bara några dagars åkning, men inte herr Gauntlet.

Jag ser nu att den också blivit uppgraderad med löstagbart foder, vilket är en av ytterst få nackdelar med min version.

gubbfan

Medlem
i budgetklass.
Tegera vinterarbetshandskar finns på större bygghandlare Xl bygg bla andra. Du får 3 par för priset av ett par Hestra

offtopic

Medlem
Jag vill då slå ett slag för Ortovox "Swisswool freeride glove" som jag haft i ca 3 år nu. Nu har jag kanske inte mer än ca 30 skiddagar/år visserligen men utifrån det är hållbarheten mycket god. Jag har dem säkert i ett par år till. Det jag tycker är bra är:

- Varma. Ull i vanten som ser ut ungefär som "ullfroté" (kommer inte ihåg vad den stickningen heter nu
- Trots att de är varma blir de inte "dyblöta" av det
- Bra passform för mig bidrar till att de känns smidiga. Läder av bra kvalitet kan också bidra här
- Torra. Ingen väta utifrån som släppt igenom för mig
- Mina har "inte tappa bort snören" integrerade och en lite "hake" så man också kan fästa ihop dem. "Snören" tycker jag är grymt smidigt när man snabbt behöver ta av en eller båda handskarna för att kort göra något med bara händer.
- Verkar slistarka, bra kvalitet

Senast ändrad:

lamboren

Medlem
- Mina har "inte tappa bort snören" integrerade och en lite "hake" så man också kan fästa ihop dem. "Snören" tycker jag är grymt smidigt när man snabbt behöver ta av en eller båda handskarna för att kort göra något med bara händer.
Håller helt med, 'snören' är enligt mig underskattade i åldersgrupp +5 år

farsan56

Aktiv medlem
I åldersgrupp 64+ borde liftpersonalen kolla att dom är på plats. Lita på mig, jag vet!
Fast det är nog inte så illa, de flesta gånger jag närmar mig liften har jag både pjäxor och skidor på mig 😁

Kör Hestras Lars Fält guide glove. Gillar att det inte är några membran etc som slits, old fashion läder och ull. Ull andas och transporterar bort fukt, samt fortsätter värma även om det blir fuktigt. Har haft mina länge, uppvisar inget slitage alls, blir bara skönare med åren när de blir "inslitna". Två lagers konstruktion gör att det går att förnya innerhandsken eller byta mot valfritt annat material.

Eskas

Medlem
Jag tänker pusha för "svensson"-handsken nr 1: Hestra heli ski armour leather. Finns som tumhandske, fingerhandske och kameltå.
- Senilsnören
- Hållbara som tusan. Haft mina över 10 år.
- Säljs överallt
- Enkelt byta innerfoder när det säckat ihop. Nya foder finns att köpa på många ställen.
- Bred krage så de är enkel att dra över ärmslutet på jackan. Kommer därmed inte in någon snö ner i handsken.
- Varma ... och vill du ha dem kallare sätter man bara i en gammal ihopsäckat innerfoder.
- Två enkla reglage som är hållbara.

dr_cosmo

Medlem
i budgetklass.
Tegera vinterarbetshandskar finns på större bygghandlare Xl bygg bla andra. Du får 3 par för priset av ett par Hestra
När mina Hestra Abisko gick sönder efter ett års användning gick jag över till Tegera. Överlägsen pris-prestanda, jag köpte ytterligare tre par och la på hyllan för framtida bruk.

//R

Seppuccu

Medlem
i budgetklass.
När mina Hestra Abisko gick sönder efter ett års användning gick jag över till Tegera. Överlägsen pris-prestanda, jag köpte ytterligare tre par och la på hyllan för framtida bruk.
Nu börjar det bli intressant! :) Vilka modeller använder ni? 595, 191, 7794?

dr_cosmo

Medlem

Fatboy

Aktiv medlem
Är själv sugen på att testa dessa

gubbfan

Medlem
För att fortsätta i tråden.
Gill, seglarfabrikat har en fin handske som heter Helmsman under 800 finns i båtaffärer eller på nätet

kappakomplett

Aktiv medlem
I åldersgrupp 64+ borde liftpersonalen kolla att dom är på plats. Lita på mig, jag vet!
Fast det är nog inte så illa, de flesta gånger jag närmar mig liften har jag både pjäxor och skidor på mig 😁
Ja, absolut! Tillhörande denna åldersgrupp har jag haft stor nytta av mina Hestra army leather bla bla bla med senilsnören som man fäster runt armen!

Annars såg jag BD Absolute Mitt på NK igår, pris 2 300 men nu 30% rabatt. Provade dem men jag vet inte, dyrt ändå, samtidigt så brukar jag frysa lite med mina Hestra...

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Ja, absolut! Tillhörande denna åldersgrupp har jag haft stor nytta av mina Hestra army leather bla bla bla med senilsnören som man fäster runt armen!

Annars såg jag BD Absolute Mitt på NK igår, pris 2 300 men nu 30% rabatt. Provade dem men jag vet inte, dyrt ändå, samtidigt så brukar jag frysa lite med mina Hestra...
Låter dyrt, tror jag betalade typ 1000 på Addnature utan att det var någon super-rea. Bra vante men Hestras långa mudd är bättre

lamboren

Medlem
uppenbarligen inte i riktigt rätt ålder än för att tycka till - men, jag tycker de gör mest nytta när man behöver ta av handskarna för att fippla med utrustningen på nå'n blåsig topp

KaitsuH

Aktiv medlem
Potentiell vinnare i budgetklassen: Hestra Gauntlet. Strålande pris-till-funktion-förhållande i min mening. I princip alla andra handskar och vantar jag köpt i den prisklassen har börjat falla sönder efter bara några dagars åkning, men inte herr Gauntlet.

Jag ser nu att den också blivit uppgraderad med löstagbart foder, vilket är en av ytterst få nackdelar med min version.
Gauntlet Goretex är absolut bästa handskarna för brädåkare jag har haft i 25 år! För skidåkning gillar jag mer lädervantar, typ Hestra Heliski.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp