Vilken är Sveriges/Världens brantaste backe?

R0b123

Ny medlem
Vilken backe är brantast i Sverige?
Vilken backe är brantast i helva världen?

För en polare sa att chocken va 73 grader brant, o det lät jävligt mycket eftersom en annan sa att världens brantaste backe var 45 grader brant. Vem har rätt?

Men eftersom en backe inte är lika brant hela vägen, hur mäter man då hur brant en backe är?

p34ce

Frealsare

Ny medlem
Varför är folk så kåta på att ställa den frågan? Har varit uppe jävligt många gånger nu. Jag är totalsäker på att om den här tråden får uppmärksamhet så kommer den att mynna ut i ett nytt tjafs angående hur man ska mäta backars lutning.

// Eder Välgörare

FredrikB

Ny medlem
Ingen har rätt. Chocken är 48 tror jag och världens brantaste lutar väll åt en 73 grader.

hezzlan

Ny medlem
Ja, världens brantaste lär ju vara mer än 46 grader iaf! Experten i Trysil e skön!

Dr_Snow

Ny medlem
Och vad klassas som backe? En preparerad pist? En opreparerad pist? En utmärkt led? En couloir (stavning) i de franska alperna? Den här frågan har diskuterats förut, sök forumet, läs svaren, skratta åt det, glöm bort den här tråden. (Dvs fortsätt skriva i den som redan finns om du har något konstruktivt att komma med.)

G

GODman

Guest
Är det inte så att snö alltså puder inte kan vara på större lutning än runt 60-70 grader

Olle_S

Ny medlem
Fan va mycket gnälligt/bittert folk det finns här. Om snubben vill vet, kan han väl få göra det. Vet du inte svaret ge fan i att svara!

RobinE

Ny medlem
Nu är det så här va. Backens lutning kan mätas i både grader o procent, o det blir en väldig skillnad på siffrorna beroende på vilket man mäter i. En vanlig svart backe har ca 20 graders lutning, är inte helt säker men jag tror det motsvarar ca 50% lutning. Tänk på att om det luter 90 grader så är det ju lodrätt rakt ner. Så påståendena att världens brantaste backe skulle vara 78 grader kan ni glömma, det var det dummaste jag hört.
Om du står i en backe som lutar 45 grader o tittar uppåt så tar händerna i marken om du sträcker dom rakt ut, o då kan jag säga att det är jävligt brant, tror knappast att det finns nån backe som är så brant en gång.
Hoppas ni blev lite klokare av det här alla fall.

Ciao

hyllengren

Ny medlem
1Älgsvängen i Säfsen
2Älgsvängen i Säfsen
3Behöver inte mätas alla vet att den är brantast
lol

poi

Ny medlem
expertern i trysil chocken och väggen är ca: 45 GRADER branta men det är brant.. RobinE du måste nog kola igenom det där med grader igen...

FredrikB

Ny medlem
"Om du står i en backe som lutar 45 grader o tittar uppåt så tar händerna i marken om du sträcker dom rakt ut."

RobinE: Vet inte om jag har missuppfattat det du skrev där men om man står i en backe som lutar 45 grader och sträcker armarna rakt ut så måste väll armarna vara lika långa som längden nerifrån fötterna upp till axlarna. Eller?

Carled

Aktiv medlem
Fredde har helt rätt... Men det ligger väl runt 45-47 grader i lutning... Och sen har väl alperna ännu brantare...

FF

Aktiv medlem
Såhär är det. Står man i en sisådär 45° offpist så kan man lätt ta på snön även fast man står rätt rakt upp.. om ni fattar

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp