Vilken AM-bräda???

psortti

Medlem
Vilken AM-bräda???
Jag behöver era tips på en bra AM-bräda. Finns så måna modeller att jag blir aldeles yr....Gärna tips på bra AM bindning och boot också..:).
Söker efter denna typ av bräda:
- Skall vara bra att carva med, men det får inte vara någon "svårsladdad" carvingbräda
- Skall vara symetrisk/vändbar (unidirectional)
- Skall användas till pist och lite enklare "pistnära" offpist. Kommer inte att köra park, större hopp etc.
- Skall vara för "medelgod" åkare, som har åkt en del (sporadiskt) tidigare, och inte är någon expert, men heller inte nybörjare. En bräda att "växa med"....

Stort, stort tack för tips och inspel:) :) :)

madness

Aktiv medlem
Vilken AM-bräda???
Nu är det inte vad du letar efter, men kolla på Nitro Drop out.
Polaren valde den före många, läs 30, brädor i helgen.
Det är en bräda som fungerar till allt, liftnära puder, carva och några varv i parken.

Seppuccu

Aktiv medlem
Vilken AM-bräda???
Och så kan vi slänga in en Rossignol One LF från tidigare årgång än 2021 också, så har du lite att jobba med. alla dessa brädor har lite olika form, tech, och camberprofil. Har du några speciella preferenser, @psortti ?

Seppuccu

Aktiv medlem
Vilken AM-bräda???
Sedan över till den viktigaste frågan: boots. Mycket viktigtare att få det här rättt från början än bräda och bindningar. Den bästa booten är booten som passar din fot. När du hittat lämpliga boots kan du skaffa bindningar som passar bootsen och sen en bräda. Punkt slut. Nytt stycke, vänd blad, nytt kapitel.

Följ denna modell när du ska hitta bra boots.

Steg 1: mät din fot i millimeter (på rätt sätt) och utgå från de storlekar som motsvarar den fotlängden.
Steg 2: möt bredden på din framfot i millimeter, kolla upp referenstabeller, och drabbas eventuellt av den hemska insikten att du har breda fötter och köpt för stora skor större delen av ditt liv eftersom rätt storlek är för smal för dig
Steg 3: prova så många boots du pallar med i korrekt storlek, på korrekt sätt. Prova sedan helst lika många till.
Steg 4: antingen så funkar de, eller så funkar de inte.*
Steg 5: sortera bort boots som inte har en värmeformbar liner.
Steg 6: forma linern hos ett proffs så att den passar just din fot.

* Denna punkt kan utvecklas till en egen ganska lång lista. Kan göras på förfrågan.

KaitsuH

Aktiv medlem
Vilken AM-bräda???
Och så kan vi slänga in en Rossignol One LF från tidigare årgång än 2021 också, så har du lite att jobba med. alla dessa brädor har lite olika form, tech, och camberprofil. Har du några speciella preferenser, @psortti ?
Jag har en Rossi One, 161 w. Ganska aggressiv magnetracktion, så, inte så bra i lössnö. Ganska mjuk, tailen är för mjuk för min smak. Absolut svårare än Hovercraft. Min syrras son åker med det nuförtiden. Och, även att den är wide, den är för smal för mina 45 fötter.

Seppuccu

Aktiv medlem
Vilken AM-bräda???
Jag har en Rossi One, 161 w. Ganska aggressiv magnetracktion, så, inte så bra i lössnö. Ganska mjuk, tailen är för mjuk för min smak. Absolut svårare än Hovercraft. Min syrras son åker med det nuförtiden. Och, även att den är wide, den är för smal för mina 45 fötter.
Vilken årsmodell? De mjukade upp magnen från...2018 tror jag.

unsuspected

Aktiv medlem
Vilken AM-bräda???
Sedan över till den viktigaste frågan: boots. Mycket viktigtare att få det här rättt från början än bräda och bindningar. Den bästa booten är booten som passar din fot. När du hittat lämpliga boots kan du skaffa bindningar som passar bootsen och sen en bräda. Punkt slut. Nytt stycke, vänd blad, nytt kapitel.

Följ denna modell när du ska hitta bra boots.

Steg 1: mät din fot i millimeter (på rätt sätt) och utgå från de storlekar som motsvarar den fotlängden.
Steg 2: möt bredden på din framfot i millimeter, kolla upp referenstabeller, och drabbas eventuellt av den hemska insikten att du har breda fötter och köpt för stora skor större delen av ditt liv eftersom rätt storlek är för smal för dig
Steg 3: prova så många boots du pallar med i korrekt storlek, på korrekt sätt. Prova sedan helst lika många till.
Steg 4: antingen så funkar de, eller så funkar de inte.*
Steg 5: sortera bort boots som inte har en värmeformbar liner.
Steg 6: forma linern hos ett proffs så att den passar just din fot.

* Denna punkt kan utvecklas till en egen ganska lång lista. Kan göras på förfrågan.
1612897845474.jpeg

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp