Vilken längd på BC Camox Freebird

The-Geb

Ny medlem
Är på G att skaffa mig mina första dedikerade topptursskidor. Har kollat på Camox Freebird, men är lite osäker på längd, finns i 177 och 186. Någon som har koll. Prioriterar utförsegenskaper, men vill naturligtvis inte att skidan ska bli för otymplig uppför, eller när det är trånga åk. Är 180 lång och väger 70 kg. Åker annars på Salomon Q115 188 som jag tycker funkar bra i den längden...

Fred-o

Ny medlem
Jag toppturar på den vanliga camoxen i 186 och är i din längd och vikt. Skidan funkar bra i trånga åk. Den är väldigt lättsvängd.
Jag har dock lättare komplement till de längre turerna.

The-Geb

Ny medlem
Jag hade tänkt mig den som en do-it-all topptursskida. Vanliga Camox är ju något billigare och är enligt specs 300 g tyngre än Freebird. Märker man verkligen det om vi inte pratar flerdagarsturer..?

Fred-o

Ny medlem
Jag vågade inte chansa på Freebirden efter att ha varit missnöjd med vridstyvheten hos en annan lätt och bred variant(Manaslu).

Vad som gör störst skillnad är ett bra gåläge och en bra bindning.

The-Geb

Ny medlem
Jaha, har du betänkligheter avseende vridstyvheten i Freebirden..? Bra gåläge handlar väl om pjäxan..? Angående bindning vad säger du där. Jag har funderat på Dynafit TLT Speed turn alternativt Radical ST. Synpunkter..?

OHellsing

Ny medlem
The-Geb sa:
Jaha, har du betänkligheter avseende vridstyvheten i Freebirden..? Bra gåläge handlar väl om pjäxan..? Angående bindning vad säger du där. Jag har funderat på Dynafit TLT Speed turn alternativt Radical ST. Synpunkter..?
Speed radical låter som rätt val för dig i sånt fall

Eller G3 ION LT som inte går att få tag på än.

Fred-o

Ny medlem
The-Geb sa:
Jag vet inte hur dan freebirden är. Kombinationen lätt och brett är jag bara lite skeptiskt mot.
Precis, ett bra gåläge i pjäxan underlättar mycket vad gäller bekvämlighet.
Bindning tycker jag du ska välja någon av radical varianterna. G3 ion är också bra.

@OHellsing, ses i pisten lite senare? :)

iSooLi

Medlem
Jag är 178/85 och turar på Freebird 177 men har även haft och kört den vanliga Camox i 185 (men inte som turskida, bara med alpinbindning) . Jag upplever skillnaderna mellan modellerna som rejält påtagliga.

Det som jag tycker kan få styra är typ av åkstil men framförallt hur pass biffiga pjux du tänker driva dem med. Har kört freebirden med Tecnica Cochise 120, tungvarianten, och med dem är det inget som helst problem att överbelasta skidorna i hårdare piståkning, iaf 177:an. De är neutrala när det släpper och krafsar troget efter grepp fast de inte lyckas alla gånger. Fast med din vikt och 186:an blir det ju eljest...

Däremot är 177 freebird och ett par Cosmos på fossingarna en riktigt harmonisk kombination. Det går fortfarande att bränna pist, bara man klara av att stå rätt, och inte förväntar sig ett race-ekipage.

Standard Camox däremot pallar riktigt, riktigt bra med ladd även i hård och stökig pist. De är ju som konstaterats några hekto tyngre.

Standardvarianten upplevde jag duktigt styv i flexet under foten, men snäppet softare i främre delen av skidan. Freebirden upplever jag har en mer harmonisk flexkurva genom hela skidan.

Men som do-it-all, om pistbränning också finns med på din repertoar, skulle jag nog sätta min slant på den vanliga för din del. Tror också att på 70kg räcker nog 177:an långt, om du inte har god förmåga att sätta press i böjarna.

Vill du däremot knalla lätt och bara ladda begränsat, med hyfsat softa pjux, Freebird sju dagar i veckan!

Som sagt, vilken åkning och vilka pjux du kör med, vill jag påstå är helt avgörande i valet mellan freebird och standard. Tror oxå att 177:an räcker långt i båda fallen men 186 om du prioriterar stabilitet och fort och stort.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp