Vilken längd på Extrem Mother Tree 105?

Linski

Ny medlem
Provade ett par Extrem Mother Tree 105 i våras som jag verkligen gillade och som jag nu tänkte köpa. De jag testade var 165 cm men personen som hade skidprovningen tyckte att jag borde testa ett par 172 också, de fanns dock inte inne vid tillfället. 165 kändes bra men hade ju inget att jämföra med.

Jag är 169 lång, ca 54 kg så är ganska lätt. Medelgod åkare, gillar t ex uppkörda röda pister. Gärna offpist men helst inget svinbrant. Hellre lätt och lekfullt än att stå på i hårda backar.

Vilken längd bör jag satsa på? 165 eller 172? Tacksam för all input!🙂

FruL

Ny medlem
Jag har ett par Mother Tree 105 172 cm. Har haft dem ett år nu, 2 veckors åkning. Är 163, 56 kg och skulle beskriva mina kunskaper och intressen ungefär som dina, men jag gillar att stå på lite mellan varven. Hade dock det omvända när jag köpte mina skidor, bara 172 att välja på (testskidor som skulle säljas). Jag har inte upplevt dem som långa, utom i en smal, pucklig, uppåkt bäckravin. Jag har dock aldrig provat 165. Hade varit kul att höra om någon här testat båda längderna...

Linski

Ny medlem
Jag har ett par Mother Tree 105 172 cm. Har haft dem ett år nu, 2 veckors åkning. Är 163, 56 kg och skulle beskriva mina kunskaper och intressen ungefär som dina, men jag gillar att stå på lite mellan varven. Hade dock det omvända när jag köpte mina skidor, bara 172 att välja på (testskidor som skulle säljas). Jag har inte upplevt dem som långa, utom i en smal, pucklig, uppåkt bäckravin. Jag har dock aldrig provat 165. Hade varit kul att höra om någon här testat båda längderna...
Tack! Fint att du tog dig tid att svara. Låter som att 172 kanske skulle passa mig också då... Men instämmer, om någon testat båda längderna (alt kört på 165 och kan utvärdera det) vore det det superbra att få veta mer.
Hur tycker du att de varit bortsett från längd? Nöjd med köpet?

Kaskar

Medlem
Kapar tråden lite. Typ.
Jag har fått en förfrågan av en tjejkompis att rekommendera ett par nya skidor och jag tror att Mother Tree är rätt väg att gå. Utmaningen är samma här. Längden. Hon är medelgod åkare men åker sällan offpist, mest pga tidsbrist än bristande vilja. Hon är ungefär samma längd som ovanstående.

Hon själv siktar mer på 165. Hon vill ha lite kortare eftersom hon kommer från vanliga Svensson slalomskidor på typ 155cm.
Frågan är om 165cm är bortkastat eftersom skidorna har ju ändå ett ändamål. Lite mer aggressivt än Svensson. Om man nu tar kortare så försvinner väl rimligtvis lite av den aggressiviteten om de blir för korta? Kanske bättre på att satsa på ett par Project(eller liknande) om hon inte är redo att committa hela vägen?

FruL

Ny medlem
Hur tycker du att de varit bortsett från längd? Nöjd med köpet?
Jag är nöjd med mitt köp, absolut. De är lekfulla och härliga att surfa runt på. Gick superbra genom vårslasket. Jag har tidigare åkt lite på ett par Nordica Enforcer 100 och de var lite mer stabila, gick som tåget genom allt i pisten, och det kan jag sakna lite med Mother Tree. Men då är Enforcerna också tyngre och man kan väl inte få allt på en gång;)

FruL

Ny medlem
Kapar tråden lite. Typ.
Jag har fått en förfrågan av en tjejkompis att rekommendera ett par nya skidor och jag tror att Mother Tree är rätt väg att gå. Utmaningen är samma här. Längden. Hon är medelgod åkare men åker sällan offpist, mest pga tidsbrist än bristande vilja. Hon är ungefär samma längd som ovanstående.

Hon själv siktar mer på 165. Hon vill ha lite kortare eftersom hon kommer från vanliga Svensson slalomskidor på typ 155cm.
Frågan är om 165cm är bortkastat eftersom skidorna har ju ändå ett ändamål. Lite mer aggressivt än Svensson. Om man nu tar kortare så försvinner väl rimligtvis lite av den aggressiviteten om de blir för korta? Kanske bättre på att satsa på ett par Project(eller liknande) om hon inte är redo att committa hela vägen?
Jag har provåkt ett par Project 100 när jag letade och tycker att det var stor skillnad jämfört Mother Tree 105. Framförallt i stabilitet i högre fart. Kanske berodde det på att de jag testade var kortare, 165 cm. Om det inte är så att din vän måste köpa skidor utan att ha testat först så tycker jag hon ska ta chansen att testköra lite olika, kanske hyra Mother Tree en dag? Det hjälpte mig mycket. Jag hade inte heller åkt den typen av skidor innan.
Angående längden så är det ju mer rocker på Mother Tree än hennes pistskidor och då känns ju längden inte på samma sätt. En annan tanke är Mother Tree 95, om lössnö ändå inte är det hon åker mest? Hoppas ni hittar något bra som hon blir nöjd med:)

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp