Vilken lavinsändare/mottagare?

Danielj

Ny medlem
Den är bra, det är lugnt.
Jag vet inte om du hade för avsikt att köpa paketet du länkade till, i så fall vill jag bara säga att ett princip likavärdigt paket finns att köpa på www.sport-conrad.de mycket billigare.

Gustav

Aktiv medlem
Det är bra ett bra paketpris. Dock har jag hört att räckvidden på Barryvoxen inte är den allra bästa. Vet inte riktigt vad som är den hetaste trancievern just nu. Överlag tycker jag att det verkar som de analoga varianterna är mest pålitliga (i alla fall räckviddsmässigt) om man lyssnar på "snacket". Däremot är de digitala lite lättare att handha.

f98majo

Ny medlem
Den är mycket bra. Om du läser recensionerna av lavinsändare här på fr (finns under tjänster) ser du att det är den model som fått överlägset bäst betyg (4.93/5 baserat på 15 recensioner). Har själv en likadan och är mycket nöjd.

Sen var väl priset för hela paketet lite i överkant. Titta in på www.sport-conrad.de så kan du köpa ett liknande paket för 330-350 EUR inkl. frakt.

sannalundin

Ny medlem
köp på plats i stället, billigare oftast och personalen som du köper av har mycket bättre koll på grund av att dem talar av erfarenheten att verkligen använda utrustningen!

rikard_o

Ny medlem
Digital är enklare att använda. Detta är en inte helt oviktig "detalj". Det förstår du om du övar under något sånär realistiska former med mycket snö och framförallt stress. Man hinner inte tänka så mycket.. Själv tycker jag den extremt lättskötta Trackern funkar bra. Men visst är väl Barryvoxen lite av top of the line verkar det som så du behöver nog inte satsa på dyrare bara för sakens skull :) Den är lite mindre till formatet än Tracker och Ortovox, och har mer funktioner men därmed också mer att tänka på.

Analog skulle jag inte rekomendera om du inte övar mycket och lär din känna tranciever väldigt bra. Har samövat med folk som har det och det verkar ganska jobbigt i stressade situationer för den ovana användaren.

Glöm inte spade och sond också. Samt att öva. Det är svårare än man tror att hitta något under mycket snö i jobbig terräng...

Att Baryvoxen är liten kan för övrigt ha flera fördelar. En snubbe i Iran i vintras ramlade i ett hopp och pajade revbenen p g a att trancievern kom i kläm!! Tror han hade en analog Ortovox.. :)

nikekl

Ny medlem
som sagt, det viktigaste är att träna. med mycket träning kan man vara minst lika snabb med en analog som en digital, men jag skulle inte vilja åka med någon som har analog och inte vet vad de skall lyssna efter. barryvoxen har även ett helt ok bärsystem, så det är inget fel på den.

själv har jag den enklaste av de enkla, analoga ortovox f1, men då gäller det att man kan använda den.

Steam

Ny medlem
Tja, Barryvoxen är mycket bra val. Den har kortare räckvid än analoga men en av de längsta för digitala (eftersom den söker i analogläge vid primärsökningen). Det finns dock lite olika inställningsmöjligheter som gör att jag tycker den är bra. Det finns andra som är bra (själv har jag en Ortovox M2).

Kolla upp längden på spaden. Jag tycker det är viktig att skaftet är långt (typ teleskopskaft). Att gräva med en kort spade är alldeles för jobbigt, en längre spade kan du använda lättare när du bygger kickers, eller när du gör stabilitetstester i snön.

Du har ju fått tips på lite billigare ställen så surfa runt lite.

Ride on,

Peter_K

Medlem
Eftersom jag är Ortovox-ägare tänker jag slå ett slag för de sändarna och säga att jag gillar bärsystemet på dem. När du knäpper på dig en Ortovox-transceiver sätts den automatiskt på och när du tar av den stängs den automatiskt av. Himla smidigt.

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Låt dig inte lockas av de som förespråkar Ortovox m2, sämre transa finns nog inte (möjligtvis Arva 9000). M2 är en mycket dåligt mix av analog och digital, köp en riktig digital så som Barryvox eller Tracker istället. Pieps har också gjort en ny modell som är hyfsad.

Tobbe101

Ny medlem
M2:an är skitbra om man har lärt sig på en analog en gång i tiden... Har man inte det tycker jag att man ska satsa på en Tracker. Den är enklast!

Och som vanligt måste jag varna för ARVA:n... Det är den sämsta skit som någonsin gjorts!

K

kartong

Guest
Så har då en snubbe talat om att han ska till Andermatt.
Vad f-n har det med valet av beep att göra?

Lavinbeeps har olika för och nackdelar. Den som deltagit i någon seriös test vet att ingen apparat är bättre än sin användare.

Beeps med alltför avancerade funktioner är till för proffs. Multipplesökfunktion som finns på några av dom senaste kan i vissa fall försvåra söket för en icke allt för van användare. Och som en ledare vid en organiserade rest som jag deltog i sade. Det är bra om man hittar den första i livet, hittar man fler är det bara bonus.
Dom som påstår att det eller det märket är kass borde nog tänka efter först.

Vid en lavinolycka är det förmågan att hålla sej kall som avgör resultatet.
Jag har varit med om när söket urartat till ett veritabelt hönshus, där folk till och med missat att slå över sin beep på sök och därmed irrat runt och gett ifrån sej signal som övriga sökande letat efter.

Men viktigaste av allt är att inte tro att man är odödlig för att man har spade sond beep hjälm o ryggskydd.

Laviner skördar ett allt större antal liv varje vinter. som ex. Förra säsongen i slutet Januari hade i Österrike omkommit lika många som på en hel normalsäsong.
Så lita inte alltför mycket på att ni blir uppgrävda utan använd pannbenet utanför pisten

nikekl

Ny medlem
men för fan, kartong. tagga ner lite nu.

är du avundssjuk över att han i samma mening som han beskrev sitt behov av en beeper nämnde att det är till andermatt han skall? för det gjorde han helt säkert för att skryta.

är detta inte fallet, utan du bara anser att det är meningslöst att ta med ovidkommande detaljer för att eventuellt hävda sig själv så är du rätt bra på det. "..en organiserade rest [sic] som JAG deltog i..", "JAG har varit med..".

chill out

rikard_o

Ny medlem
kartongen>> killen undrar ju bara lite över vad som finns marknaden. Att inse att man måste öva och att den mest avancerade trancievern kanske inte passar alla är väl inte motsägesefullt mot att få reda på vilka fabrikat som finns och vilka funktioner de har - tvärtom! Hur ska han kunna välja tranciever om han inte vet vilka som finns, vilka funktioner de har och vilken avanceringsnivå de ligger på?

Alla vet att det kan vara farligt att åka offpist. Sluta predika...

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Kartong, jag är ledsen att säga det men du har inte alltför mycket koll på läget.

De flesta så kallade "avancerade" transcieverar är just till för att de som inte är så vana eller är otränade ska kunna få ner sina sökhastigheter. I dag när den tekniska utvecklingen kommit så pass långt bör alla, fritidsåkare, helproffs, bergsguider m.m. använda just digitala transor.

De enda som idag har nytta av analoga är de som yrkesmässigt jobbar med lavinräddning. Och här har du en poäng. Digitala transor har svårt med multipelsök och därför är analoga att föredra. Om man nu behärskar ett bra söksystem för annars kvittar det fullständigt. Men en vanlig användare ska knappast hamna i en situation med mer än 3 st begravda och då fungerar fortfarande de digitala.

Jag är också ledsen att din ledare (ledare för vad förstod jag aldrig) inte heller har alltför mycket koll på läget. Om han tycker att allt utöver första träffen med transan är bonus så hoppas jag verkligen att han inte arbetar med lavinräddning. Om han gör det har en mycket dålig inställning till jobbet.

I dagsläget finns det 3 bra transcievrar: Barryvox, Tracker, och Pieps DSP. Tyvärr har Ortovox helt tappat greppet i och med den digitala tekniken.

Tobbe101

Ny medlem
Kära centralbyrokrat!

Då kartong inte är online tänker jag delvis försvara honom.
Ingenting i hans påstående är felaktigt, förutom att Andermattkommentaren var jävligt onödig.
Med en avancerad transceiver menas en transceiver, med många manuellt inställbara funktioner. INTE en transceiver med avancerad inbyggd teknik.
Då en avancerad transceiver har fler manuella funktioner, är den svårare att hantera samt medför större risk för att en person i halvt paniktillstånd skall misslyckas med sin sökning.

Det stämmer att ingen trans. är bättre än sin användare, och att många får panik i ett skarpt läge...

...och för övrigt skall det ALDRIG vara mer än en person begravd. Är flera personer begravda har man antingen gjort fel eller haft en sanslöst extrem otur! Man åker alltid en och en på potentiellt farliga ställen, och man stannar alltid "safe".

I ett läge där t.ex 3 personer är begravda, skall kvarvarande personer lyckas med följande:
* Larma räddningen
* Lokalisera alla tre personer med transceivers som i detta läge får signal från tre olika sändare.
* Sondera sig till exakt rätt ställe, tre gånger om.
* Lyckas gräva fram alla tre personer.

Detta ska ske på mindre än 15 min och risken är att det tar en stund innan ni ens kommer fram till stället där de begravda befinner sig. Allting skall utföras i era pjäxor. När personerna sedan är framgrävda ska ni lyckas hålla dem vid liv tills sjuktransport anländer. För att lyckas med ovannämnda måste det finnas åtminstone 3, men sannolikt uppåt en 6-7 (det kan vara mycket snö att gräva undan) personer som utför räddningsarbetet. Om man då tar hänsyn till att kanske så många som hälften inte klarar av att hålla sig lugna och arbeta systematiskt i en krissituation behövs det alltså en grupp på minimum 6 upp till 14 personer för att rädda 3 begravda.

Brukar du åka skidor i grupper på 9-17 personer, herr centralbyrokrat? Pga det som står ovan är det bra att hitta en vid liv, de andra får man se som bonus. Det är också därför som bara en person skall kunna vara begravd. För övrig skall en skidgrupp bestå av max 6 personer. Annars riskerar man att bli av med folk utan att omedelbart upptäcka det.

MnO

Aktiv medlem
centralbyrakraten>
"Tyvärr har Ortovox helt tappat greppet i och med den digitala tekniken."

Det stämmer väl inte helt. Dom har varit efter ett tag, men om den nya Ortovox S1:an håller vad den lovar kommer dom att vara i toppen igen.

jensutbult

Ny medlem
Vet inte om S1 är en ny modell eller om du blandat ihop den med deras X1:a. Ortovox X1 funkar i vilket fall fint
så länge det inte är mer än en begravd du letar efter. Om du ska lokalisera flera begravda är den gamla analoga
Ortovoxen mycket effektivare.

Nu är min X1:a den första generationen som släpptes så det är möjligt att de som säljs nu har bättre mjukvara.

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Tobbe, om definitionen på avancerad transciever är flera manuellt inställbara funktioner så antar jag att du syftar på Barryvoxen. En bättre nybörjartransa finns inte, grundinställningarna är anpassade till just nybörjare och när man sedan blir mer rutinerad kan man ändra inställningarna så att de passar en bättre. Att ett flertal bergsguider sätter just barryn på sina ovana klienter tycker jag säger en del om dess användarvänlighet.

Kul att få sig en lektion i multipelsök, det var ett tag sen senast. Men precis som Kartong har du inte koll på läget (även om du uppenbart tror det).Det är helt rimligt att förvänta sig flera överlevande även om många blivit begravda, såna kommentarer som att "flera överlevande är bara bonus" tror jag kommer från människor som gärna vill ha något häftigt att säga om lavinsäkerhet men egentligen inte vet så mycket. Jag håller med om att det ALDRIG ska vara mer än en person begravd men hur kommer det sig att historien ALLTID upprepar sig och vi varje vinter ser hela grupper tumla runt i snön? Det är bara att inse att multipelsök kan komma att drabba en själv. Efter att ha hört din och Kartongs inställning till flera lavinbegravda så får ni inte åka med mig i vinter i alla fall.

Mno, Ortovox S1 kan komma att bli deras digitala genombrott. Själv hoppas jag mycket på den transan. Jag lovar att höra av mig då jag fingrat lite på den.

Steam

Ny medlem
Hej
Jensutbult: jodå, du har helt rätt, X1:an har uppdaterats ett par gånger efter första generationen.

För övriga intresserade (Jensutbult kanske vet mer): Jag tror dock att X1 fortfarande ger ifrån sig sitt digitala ljud "varannan gång". Hmm vad är det då? Jo om sändaren sänder ut signal 1ggr/sekund så processas signalen i X1:an och sänder ut sitt digitala ljud varannan sekund (har för mej att barryvoxen funkar likadant, men trackern är snabbare). Om man är för snabb i närsök (typ inom 3 meter och gör sista korssök) kan man uppleva att X1:an inte är tillräckligt snabb, men det upplever man om man har alldeles för bråttom. Tänk på att sändaren man söker efter kanske sänder ut en signal per sekund, och om man korssöker alldeles för snabbt så har ingen mottagare chans att "hänga med". Själv har jag en M2 sedan en tid och är jäkligt nöjd med den.

Lavinsändare, spade, sond är bra i kombination med kompisar som gått lite rejäla kurser, att man övar tillsammans frekvent, och planerar sin åkning.

Kolla in intervju om S1 (som nämnts ovan) på Salt Lake mässan tidigare i år: http://www.telemarktips.com/Resources/beaconOR05.wmv
Och lite mer bilder: http://www.ortovox.com/typo7/index.php?id=12

"The only powder to get high on, falls from the sky." - Dave R

Ride on brothers,

Nojlas

Aktiv medlem
Jensutbult: nej S1:an är en ny modell.

Om någon har någon info om S1:an får ni gärna posta en länk. Verkar vara riktigt intressant, dock snordyr (5000:- såg jag senast).

Tobbe101

Ny medlem
Centralbyrakraten, jag vill inte åka med dig heller. En person med orealistiska uppfattningar om vad som är möjligt, är farlig. Men håll dig till de enorma offpistområdena under liftarna i svenska fjällen. Där klarar fjällräddningen garanterat av att rädda flera begravda...

Det går att utläsa ur din recension av M2:an att du inte förstår hur den fungerar!

Tack och hej, ankleverpastej!

K

kartong

Guest
Herr centralbyråkrat. För det är väl så man skall tilltala en byråkrat.
Ett förtydligande till mitt eller rättare sagt vår ledarens uttalande Fler än en räddad är bonus.
För det första gällde uttalandet ett sök utförd av en lätt skärrad normal amatörgrupp vid en större lavin med säg 6 pers varav 3 var begravda, återstår alltså 3 ovan jord. En går åt att snarast påkalla hjälp återstår 2 att söka av ett i sämsta fall stort område. Eventuellt klättra tillbaka uppför ett berg då lavinen släppt ovanför dom icke drabbade.
Näst intill omöjlig uppgift för ett proffssök, helt omöjligt för en amatörgrupp att inom den korta tid som gör det möjligt att överleva för en begravd.
Men naturligtvis fixar du det lätt som en plätt med din Mammut.

Läs gärna den statistik som finns i alpländerna med redovidade laviner och de offer som skördas.
Där finns belägg för mitt påstående.

Tobbe och jag har nog samma uppfattning i stort.
Sen att mitt skämt om Andermatt kanske var litet malplacerat erkänner jag. Sorry. Andermatt är en alldeles utomordentli skidort med ett gigantiskt berg med en gammal genuin by.

Beträffande den nya S1 an. Ser ju lovande ut. Men vad man ser av bilderna är risken med den som med den nya Piepsen att knappar och siffror är för små. En beep skall gå att hantera med handskar och alla siffror vara läsbara även i skitväder.

gubbfan

Aktiv medlem
Som vanligt spårar givande trådar ur till pajkastning.
Här har vi då en centralbyråkrat som ser ner på andra människors erfarenheter om dom inte stämmer överens med ens egna.
Att klanka ner på och misskreditera utrustning utan redovisade belägg bör alla sluta med. Kritik skall vara saklig och väl underbyggd för att få trovärdighet.

Oavsett vad man har för uppfattning i frågan saknar jag en del i hantering av lavinsäkerhet. På den skidort jag känner bäst till, här hemma, finns inget angivet telefonnummer till säkerhets tjänsten. I Sveriges fall pistörerna. Utan vid ett eventuellt larm är det Larmtjänstnummret som gäller. Där svarar, om man får svar en person från ett callcenter som förmodligen inte känner till geografin inom och i anslutning till det aktuella området och en insats försenas

På alla Alporter står i liftkartan ett larmnummer som alla naturligtvis knappar in i sin mobil.
För mej oförklarligt att samma system inte används i Tex Åre.

Kartong berör en sällan berörd aspekt. Att ta sej tillbaka uppför ett berg vid en olycka tex en lavin, det kann lika gärna vara en sk vanlig skada, en kompis tappad skida osv. Enda vettiga är att vid all offpist ha ett par hudar i säcken. Att pulsa uppför en brant med djup snö tar alldeles för lång tid. Och tid är det man har minst av vid en olycka.
Dessutom har inget snackat vad som händer en nedfrusen ur en lavin räddad levande person. Felaktig uppvärmning = döden. Så lägg till ett par hudar och en räddningsfilt till spade ,sond, beep.

Peter_K

Medlem
*buäääääähh*

Menar ni att M2:an suger? Jag som köpte sån förra året *snyft*

Nu trivs jag visserligen med den :) Som Centralbyråkraten skriver är väl inte den digitala delen direkt nåt att ha men jag tycker det analoga ljudet är finfint och under förra årets sök-övningar fungerade den utmärkt för mig. Nu är jag visserligen upplärd på Ortovox F1 men det känns inte som att handhavandet är direkt klurigt om man fått det förklarat för sig. Och så gillar jag som sagt deras bärsystem.

Min erfarenhet av andra märken är begränsad så hur bra den står sig mot dem har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att vid ovan nämnda sök-övning var det största problemet att folk med icke-Ortovox-transcievers missade att slå om från sändning till sökning. De med Ortovox hade inga såna problem. Nu bytte vi visserligen inte transceivers med varandra så en del av de felen beror även på klantigt handhavande av användaren.

Bla bla bla... Kortversionen: M2 funkar utmärkt för mig. S1 verkar på pappret vara ännu bättre. Bärsystemet är grymt på båda tycker jag.

Super_G

Medlem
Det bästa med S1 är väll att det även verkar gå att spela tetris på den i liften!

Men som sagt bärsystemet är riktigt genomtänkt. Förra året åkte vi med folk som glömde slå på baryvoxen och då spelar det ingen roll hur bra den är när den är på!

Dessutom var den en snubbe som fick för sig att han skulle spara batteri och slog av och på den hela tiden, vad säger man om den? han missade givetvis också att slå på den!

John_Te

Ny medlem
Gå in på utemagasinets hemsida. Där kan du ladda hem deras tester av trancievers, spadar och sonder för att få en mer objektiv input.

Själv har jag en barryvox. Innan hade jag haft möjligheten att testa flera olika analoga och digitala modeller.

Ett annat bra ställe att kolla upp om du ska köpa prylar är Telemar Pyrenees. Bättre priser än i Sverige, med DHL frakt hem inrknat.

/John

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Härligt, vi tycker, vi tycker om, vi tycker illa och vi trivs precis som det ska vara. Härligt, härligt!

På den här tråden är det människor av kött och blod som vågar ha åsikter. Ni ska ha all cred, hur knäppa era idéer än må vara. (Gubbfan, tråden har inte alls spårat ur utan är den mest givande tråden på mycket länge i den i övrigt avsomnade communityn.)

Tobbe101, framförallt vet jag hur M2:an inte fungerar, och det är med en funktionell digital riktningsvisare och utan en sådan är den inte något annat än en dyr upphottad analog transa.

Kartong, jag är inte helt med på om det scenario du beskriver är ett teoretiskt exempel eller ett faktiskt scenario som inträffat. Hur som helst har du redan där en förklaring till varför du hittar lik och jag får upp mina polare vid liv. Räddningsledning kallas det, om du nu har så lite tid till att hitta de begravda så varför skickar du iväg en att larma (för övrigt ska du aldrig skicka en utan minst två)? Organiserad räddning är nästan jämt långt bort och då är det bättre att lägga allt krut på att leta istället för att larma. Ta transan själv och beordra de andra att ta fram spadar, sonder och sedan ta rygg på dig. Sen är det bara att systematiskt leta fram de begravda, när du träffar med sonden så lämna den och låt de andra gräva medans du själv söker vidare. På det här viset har du goda chanser att säkerställa de begravdas andningsvägar inom 15 minuter om de inte ligger alltför djupt. Självklart ingen garanti att få upp samtliga vid liv men att kalla flera överlevande för bonus är fel.

Gubbfan, har du testat att ligga på en så kallad räddningsfilt i snön (jag utgår ifrån att du menar en sån där aluminiumhistoria)? Kallare finns inte, tro mig jag har testat att övernatta i såna och det är omänskligt. Den enda som jag känner som talar sig varm om sådan filtar är Valeri Babanov men han är ju inte helt sund.

jensutbult

Ny medlem
Jag skulle aldrig våga lita på att räddningstjänst skulle gräva upp mig vid liv. De lär ju inte vara där förrän i
bästa fall 30 minuter efter man blivit begravd, förutsatt då att man vet vilket nummer man ska ringa och de
hittar till olycksplatsen. Under en säsong hör man om många lavin-olyckor och aldrig någonsin har jag hört att
någon blivit uppgrävd av pistörerna, iaf inte vid liv.

Att alltid ha med sig hudar är ju bara fånigt. På den tiden som det tar att sätta på hudarna så har jag hunnit
springa/pulsa flera hundra meter. Sedan funkar hudar hyffsat dåligt på skidor utan turbindningar...

Jag tror att ett stort problem med multipla begravda är att folk inte över på det. Att hitta en transiever i snön är
hyffsat enkelt men med två så blir det en helt annan sak. Min Ortovox X1 (som jag inte är helt nöjd med för
övrigt) fungerar till exempel helt annorlunda då. När jag har tränat att leta efter två transievers tar det ytterst
sällan mer än fem minuter att lokalisera båda.

Iller

Medlem
Den här tråden kanske är lite död men jag tänkte ändå göra ett litet inlägg utifallatt det är någon som bevakar den.

Det hela gäller uppvärmning.

Många som gjort sin värnplikt i Sverige har, liksom jag, blivit itutade det som "gubbfan" skriver ovan: "Felaktig uppvärmning = döden." Jag har försökt att verifiera detta genom att tala med Anestesiologerna på Karolinska Sjukhuset. Det är de som oftast tar hand om nedkylda offer som t.ex. suttit fastklämda i bilvrak på vintern, somnat i trappuppgångar i 25 minus, etc. Ingen har dock kunnat säga att de hört talas om att det på något sätt skulle vara farligt att värma upp folk för fort. Teorin är att kallt blod från extremiteterna skulle transporteras till hjärtat och orsaka arytmi (rytmrubbning). Men som sagt, den gängse behandlingen är att värma upp så fort som möjligt eftersom lång tid nedkyld är en reell fara (för bl.a. arytmier, men alltså inte pga uppvärmningen utan av den låga core-temperaturen). Ute i bushen (dvs verkligheten för oss skidåkare) är det knappast någon risk att någon skulle dö av uppvärmningen, bastu eller ej, maskinrum eller ej (eller vilken gammal andra världskrigshistoria man nu fått höra av sina befäl).

Summa: värm era kamrater, vänta inte.

Om någon har annan erfarenhet eller kunskap, hör gärna av er!

Piglet55

Medlem
Intressant tråd...

En sak som jag märkt är att det är en GRYM skilland på att öva på en fotbollplan eller likanande och göra samma sak i slutningar där det kan gå laviner. (>27 grader eller vad det nu är.)

Där är det ju inte så att man "bara" ska pulsa i snö upp till knäna eller mer man ska dessutom ta kanske 50-100 höjdmeter för att göra ett svep.

Vill minnas att det var länge sen jag var så utpumpad som efter en väl genomförd lavinövning i SLAO:s regi. Vi var 15 st som sökte och 3 "offer" på en yta av 100*200 i en 35 gradig sluttning.

Trots att vi var 3 ggr så många som vi borde ha varit (skidåkargrupp på 6 pers) så var alla helt slutkörda. Dock lyckades vi hitta och gräva upp de 3 nödställda på 7,5 min.

Men jag vill inte ens tänka på hur resultatet hade blivit om detta varit verklighet. Troligen hade inte offren legat så nära ytan 1-1,5m och snön hade troligtvis inte varit så tacksam att gräva i.

Adam

Ny medlem
Jag ska också köpa sändare sändare iår. Spade likaså. Sändarern lokaliserar offret och spaden gräver man med, så lång är det självklart. Vad ska man då med en sond till?

WTF

Ny medlem
"Att alltid ha med sig hudar är ju bara fånigt. På den tiden som det tar att sätta på hudarna så har jag hunnit
springa/pulsa flera hundra meter. Sedan funkar hudar hyffsat dåligt på skidor utan turbindningar..."

Då må va grym på att springa med höga knälyft, men jag lovar att jag är ikapp efter mindre än 500m om jag sätter på hudarna först!
Sedan håller jag med om att stighudar förutsätter att man har bindningar anpassade för ändamålet...

Två länkar till skrämmande berättelser, som alltid är bra att bli påmind om innan säsongen:
http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=13425
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=38862

Adam: Här finns en liten genomgång av utrustningen, inkl. sond:
http://www.sasong.se/forum/viewtopic.php?p=34#34

Hogan

Ny medlem
Gubbfan du har så rätt!
Till din fundering varför inte svenska anläggningar har något nummer till sin skidpatrull så finns faktist en svenskskidort som i sin översiktskarta har nummret till patrullen, det är Nuolja i Abisko se på abisko.nu.
Och John s köp Barry som förnärvarande leder utvecklingen av transceivers, men glöm ej s och s.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp