Vilken skidort i Sälen bjuder på bäst skidåkning?

Lannemar

Ny medlem
Hej!
Har inte varit i Sälen sen jag var barn men nu är det snart dags att åka upp så min fråga är som rubriken lyder. Vart ska man åka för att få bäst åkning? Enligt mig är sälen inte mycket att ha om man jämför med alperna så vart ska man för att få så bra åkning som möjligt. Letat endel men inte riktigt hittat bra svar, har bara varit i Lindvallen. Tanken är att åka någon gång mellan vecka 3 och påsk, dock inte under påsk eller sportlov. Är det ingen större skillnad mellan orterna så får ni gärna rekommendera den som är mest prisvärd, liftkort och boende osv.

Tacksam för svar, det är lite bråttom.

Senast ändrad:

Cbez

Ny medlem
Själv har jag en liten förkärlek till Kläppen. Trots liten fallhöjd finns där mycket fin åkning och eftersom att det inte ligger på kalfjället slipper man ofta det värsta vädret.

Annars är väl ett bra alternativ att köpa ett Sälenpass och välja anläggning efter rådande förhållande, förutsatt att du har bil.:)

Hawk100

Aktiv medlem
Jag är lite jävig och säger Kläppen.
Men ska jag vara helt ärlig så är svaret på frågan vad som är bäst i Sälen: Trysil!!!
Riktigt stort berg, alla typer av backar, många fräscha och snabba liftar osv.
En liten kuriosa är att det dessutom verkar vara en liten tävling mellan de olika restaurangerna om att ha den mest "spejsade" toaletten....

Carver

Ny medlem
Det bästa med Sälen är väl ingen enskild anläggning utan att testa runt på flera under en vecka. Som enskild anläggning säger jag Kläppen följt av Stöten.

DrJ

Ny medlem
Håller med Hawk och säger Trysil. Inte speciellt mycket längre och mycket bättre det lilla jag han se i dec. Annars tycker jag nog Stöten har rätt ok backar för att vara Sälen.

erik_lagg

Aktiv medlem
Trysil om det får räknas in. Annars väggen i Hundfjället om det har kommit snö eller Stöten.

Mountain_Man

Ny medlem
Jag håller med ovanstående skribenter om att Trysil är riktigt bra. Slår Sälenanläggningarna både när det gäller park (enorm), pist och offpist. Bra fallhöjd (685 m) och mycket varierande pister i alla svårighetsgrader. Om vädret är OK riktigt bra åkning ovanför trädgränsen med riktigt alpin känsla. Det enda som Sälenfjällen kan konkurrera med är offpist i skogsterräng där Trysil inte kan matcha Tandådalen/Hundfjället!

Min absoluta favorit i Sälen är annars Hundfjället/Tandådalen. Inte mycket fallhöjd att imponera med (240 m) men mycket varierande pister, bra park och Sälenfjällens absolut bästa offpist. Oftast bättre snörförhållanden än i de andra anläggningarna (har stor betydelse just nu ...).

Lindvallen är helt OK med större fallhöjd (300 m) än Hundfjället/Tandådalen. Men pisterna är mycket lika,lika,lika,lika ...

Jag har inte varit i Kläppen eller Stöten på många år så jag har inte full koll på hur det ser ut där idag.

/MM

Senast ändrad:

Officerider

Ny medlem
Har åkt till sälen under ca 11 års tid och tycker Hundfjället/Tandådalen funkar bra.
Se min film nedan som är filmad där.

AndreasM

Ny medlem
Bäst Skidåkning i Sälen brukar Tandådalen/Hundfjället bjuda på. Stöten har också ganska bra skidåkning. Dock är Trysil överlägset alla Sälen orter med avseende på backar, fallhöjd och offpist.

Bästa utelivet hittar man i Högfjället

Bästa utbudet på annat än skidåkning är i Lindvallen.

Kläppen verkar inte vara nån höjdare men har en trevlig toppstuga. Kan säkert vara bra om man är där med familjen.

Klart splittrad ort. Bäst är att bo i Tandådalen/Hundfjället eller Stöten men överväga nån tur till Trysil. Om man nu inte vill fokusera på att festa, då är det bra att bo i Högfjället för att slippa dyra Taxiresor

SirTM

Ny medlem
Okej, jag får skriva lite mer utförligt om mina upplevelser i Sälenområdet. Lindvallen går bort för mig direkt. Det på grund av att backarna är mer eller mindre likadana allihop och att det blåser jäklig mycket och ofta, namnet vindvallen kommer ju inte från tomma intet.. Högfjället har jag inte åkt i alls så det kan jag inte uttala mig om. Tandådalen/Hundfjället är riktigt bra! Där finns den bäst offpisten jag åkt i Sälen, men observera att jag inte provat offpisten i Stöten. På tal om Stöten, jag skulle aldrig hyra stuga där o.s.v. MEN där finns Sälens bästa pist. Elvan. När jag var i Stöten första gången började jag i deras flacka område där åkningen var hyfsat dålig men åkte ganska snart till "branta torget" där jag stannade dagen ut!

Nu till min personliga favorit, Kläppen. Den "lilla", underskattade och av många ignorerade skidorten några mil innan Sälen (om man kommer från söder). Enligt mig finns det två nackdelar rent åkmässigt. Den första är att flera backar är i kortaste laget. Dels beroende på begränsad fallhöjd, 315m. Den andra är att det inte finns värst stort utbud av offpist. En fördel för familjer som åker dit är att det är väldigt barnvänligt. I flera fall kan även varje familjemedlem välja en egen backe för att sedan återförenas vid liften. Man kommer inte lika långt ifrån varandra som i exempelvis Lindvallen. Något som också är värt att nämna är att det är åkning i alla väderstreck. Man kan alltså följa solen runt berget. Men jag har sparat det bästa till sist, som också är anledningen att jag åker i Kläppen. Pisterna. Kläppen har de bäst preparerade backarna i Sälen. Punkt.

Sen vet jag att det är mycket annat som spelar in när man väljer resmål men jag ville bara dela min syn på det hela. Som du kanske märkt gillar jag Kläppen, så mitt val skulle stå mellan det och Tandådalen/Hundfjället. Jag vill bara lyfta fram Kläppen då det är allt för många som förbiser den pärla till skidort ;)

Tack för mig och trevlig resa
//Teo

AktivaDagar

Ny medlem
Med Sälenpasset kan man ju åka på Skistars alla 4 ställen i Sälen samt en dag i Trysil. För ca en hundralapp mer än ett anläggningspass, på ett veckokort. Lite mer variation då iallafall...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp