Vilken Tech-bindning skall jag välja?

Duffy Oldshool

Ny medlem
Hej!

Önskar köpråd avseende Techbindning med PIN. Har läst många trådar och tester, men är fortfarande rådvill.

Skida: Salomon QST 106, 188cm, Sko: Atomic Backland

Behov: I huvudsak korta turer i anslutning till högsta liften för att nå orörd snö. En del groomad pist med kidsen. Ekonomi inte helt oviktigt men lägger hellre en tusenlapp extra än känner att jag snålat och köpt något som inte är tillräckligt bra. Men vill ha Tech för möjlighet till lite längre turer och känslan av "lätt" utrustning hellre än annan free-heel slalombindning.

Kikat på: G3, Marker Alpinist, Olika ATK, Kingpin & Beast

Hit me!

kurono

Aktiv medlem
Viktklass "lätt"
300-400g
ATK Freeraider 12 & 14
(nån får gärna fylla på fler)

Viktklass "mellan"
500-600g
Tecton
Vipec
Dynafit Radical 2.0
Dynafit Rotation 12

Viktklass "tung"
885g
Salomon shift

Ju tyngre ju säkrare bindning utför. Alla dessa är iaf beprövade och fungerar bra.

kurono

Aktiv medlem
Enligt din beskrivning så låter ju Shift som ett väldigt bra val... Och dem är inte så farligt dyra. Köper du nytt är dem nog billigast av alla dessa bindningar.

xviggenx

Aktiv medlem
Med tanke på att sulan på Backland-pjäxorna fortfarande är helgummerad och "hälhyllan" inte fungerade i en Kingpin så är jag extremt tveksam till att stoppa ner den pjäxan i en Shift. Tänker främst på att utlösningen i sidled i tå/häl inte kommer fungera enligt norm då den helgummerade sulan greppar på glidplattorna för bra. @snej får gärna kommer med korrekt info som tech-rep hos salomon/atomic/amer sports.

Men med tanke på vad du beskriver vad du vill ha bindningen till skulle jag titta på Fritschi Tecton/Vipec.

termons

Aktiv medlem
Shift är ju MNC godkänd så det borde funka i teorin.

Edit. Tar tillbaka. Backland är inte iso 9523 godkänd...? så då får du glömma Shift Kingpin, Tecton.

Jag tycker Marker Alpinist fungerar bra förutom litet suspect broms mekanism. Vipec har bättre utlösnings säkerhet men är tyngre.

Senast ändrad:

xviggenx

Aktiv medlem
Backland är inte en MNC godkänd pjäxa så nej, det borde inte funka. Inte ens i teorin.

Pillard

Aktiv medlem
Precis! TS har målat in sig i ett hörn genom att köra på Backland. Frun har gjort samma "miss". Iof verkar det vara en sjukt nice pjäxa att gå i och även till viss del utför. Utifrån det du då beskriver är det väl bara Vipec eller eventuellt en dynafit med rotation-tå som känns rimligt.

Jag antar att pjäxbyte inte är aktuellt? Isf öppnas ju helt nya möjligheter...

enriico

Medlem
Om du tänker dig göra längre turer i framtiden skulle jag skippa Shift och gå på Tecton.
Fortfarande stabil och du sparar många gram.

kurono

Aktiv medlem
Angående backland så hittade jag detta i tecton compatibility list:

ONLY compatible with Tecton 12 with boot adapter
Boots with too little edge at the back for the alpine heel of Tecton 12.
Brand Model
Atomic Backland: can be used without any problems up to a DIN value of 9. Because of the specific heel form, it is
possible to have a forward pre-release at DIN values higher than 9.

Corin

Aktiv medlem
Skriver alldeles för lite på forumet nu för tiden!

QST106 och Atomic Backland är väldigt olika kategorier av utrustning. Att hitta en bindningen som bygger bron mellan dem kan vara lite tufft. Shift fungerar inte, då Backland är en lätt randopjäxa med normlös sula. Dynafit Rotation lär funka rätt bra, särskilt för typ puderturer i Kanada, men det är fortfarande lite miss-match av pjäxa-skida tycker jag.

Pillard

Aktiv medlem
Angående backland så hittade jag detta i tecton compatibility list:

ONLY compatible with Tecton 12 with boot adapter
Boots with too little edge at the back for the alpine heel of Tecton 12.
Brand Model
Atomic Backland: can be used without any problems up to a DIN value of 9. Because of the specific heel form, it is
possible to have a forward pre-release at DIN values higher than 9.
Det låter ju lite livsfarligt ändå. Men det är ju förstås upp till den som åker att själv avgöra... Visst, i vanliga fall är det väl både hängslen och livrem i dessa system.

kurono

Aktiv medlem
Det låter ju lite livsfarligt ändå. Men det är ju förstås upp till den som åker att själv avgöra... Visst, i vanliga fall är det väl både hängslen och livrem i dessa system.
Haha ja. Men detta var från black diamond i USA som distribuerar tecton o vipec så lär ju vara ordentligt testat då till din 9. Tecton funkar ju att testa i en sån där dyr DIN testar maskin. Lär ju vara legala problem i det där landet om dom skriver att den funkar på lägre din o sen funkar den inte som den ska... 🙈

Pillard

Aktiv medlem
Haha ja. Men detta var från black diamond i USA som distribuerar tecton o vipec så lär ju vara ordentligt testat då till din 9. Tecton funkar ju att testa i en sån där dyr DIN testar maskin. Lär ju vara legala problem i det där landet om dom skriver att den funkar på lägre din o sen funkar den inte som den ska... 🙈
Tänker att de legala diskussionerna kommer bli jobbiga ändå när nån kraschat på DIN 8,7 ;)

kurono

Aktiv medlem
Tänker att de legala diskussionerna kommer bli jobbiga ändå när nån kraschat på DIN 8,7 ;)
Ja då ligger man där med brutet knä eller rygg, kryper/ålar/rullar fram till skidorna o drar fram skruvmejsel för skruva ner dem till 7.5 för att få lite mer pengar 😂

Pillard

Aktiv medlem
Är det i USA hade det nog fan varit värt det...

Men skämt åsido. Det är ju inte direkt en exakt vetenskap med DIN-skalan. Så är man nånstans ens nära 9 skulle ju inte jag våga. Skalan är ju inte så hög upplösning på så huruvida man har 8,7 eller 9,3 är nog rätt svårt att avgöra. (Så klart fullt möjligt att man i det här utlåtandet egentligen har marginal upp till 11 men ändå)

carl_couloir

Aktiv medlem
Har själv G3 på mina turskidor Salomon MTN Explore som jag även jobbat med/på som skidlärare, inklusive att dundra ner för ett uppåkt "tårtan" i Verbier, så jag tror att den hade funkat även för dig.

Bon Ski
/C

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Med tanke på att sulan på Backland-pjäxorna fortfarande är helgummerad och "hälhyllan" inte fungerade i en Kingpin så är jag extremt tveksam till att stoppa ner den pjäxan i en Shift. Tänker främst på att utlösningen i sidled i tå/häl inte kommer fungera enligt norm då den helgummerade sulan greppar på glidplattorna för bra. @snej får gärna kommer med korrekt info som tech-rep hos salomon/atomic/amer sports.

Men med tanke på vad du beskriver vad du vill ha bindningen till skulle jag titta på Fritschi Tecton/Vipec.
Det är ju tur att nån läser första inlägget ordentligt iaf ^^'

snej

Aktiv medlem
Backlandpjäxorna är inte kompatibla med shift och tur är väl det, för vem skulle välja en bindning som väger nästan lika mkt som pjäxorna om man söker ”känslan av lätt utrustning”?

//Jens, Salomon/Atomic

Tottek

Aktiv medlem
Tecton 12 är väll den bästa nedför och säkraste bindningen (förutom shift) om man inte är ute efter något mega lätt? :)

Duffy Oldshool

Ny medlem
Överväldigad över engagemanget bland svaren. Tusen tack, var inte ens medveten om Backlandskornas "ickekompabilitet" med vissa bindningar. "The Backland will not work with MNC bindings (e.g., Atomic Shift MNC, Atomic Warden MNC, etc.) or hybrid tech bindings with alpine-like heels (e.g., Marker Kingpin & Fritschi Tecton). " vilket i sig gör att antalet möjliga bindningar är begränsad.

Avseende sko, skid och bindningsval så körde jag på Backland x 3 både i puder och i (mjuk) pist i Cortina förra året - och kände att jag hittat hem - även om jag förstår att Storslalomrace och höga drop kräver mer anpassad utrustning.

Patbor

Ny medlem
Tecton 12 är väll den bästa nedför och säkraste bindningen (förutom shift) om man inte är ute efter något mega lätt? :)
Jag kör den på mina Black Crows Navis Freebird och är supernöjd. Har kört 11 dagar på dem. Tog några dagar att vänja sig vid att kliva i dem när man kommer från F12 Tour... Tyvärr funkar de ju inte för TS, men han har ju valet att gå på VIPEC som har samma tådel som Tecton, men med pin style häldel.

Duffy Oldshool

Ny medlem
Skriver alldeles för lite på forumet nu för tiden!

QST106 och Atomic Backland är väldigt olika kategorier av utrustning. Att hitta en bindningen som bygger bron mellan dem kan vara lite tufft. Shift fungerar inte, då Backland är en lätt randopjäxa med normlös sula. Dynafit Rotation lär funka rätt bra, särskilt för typ puderturer i Kanada, men det är fortfarande lite miss-match av pjäxa-skida tycker jag.
Vad tycker du för skida skulle passa bättre för mina behov? Backland som jag körde på? har mest fått för mig att QST är en liknande skida fast med bättre pistegenskaper (dock tyngre). Vill köra mest liftaccessad offpist (med lite hudar uppåt för att nå orörda stråk och åk) - men vet ju att det snarare/också blir en hel del tung uppåkt snö pistgrooming och skatande uppför i barnbacken. Tacksam för input ;-)

Pillard

Aktiv medlem
Vad tycker du för skida skulle passa bättre för mina behov? Backland som jag körde på? har mest fått för mig att QST är en liknande skida fast med bättre pistegenskaper (dock tyngre). Vill köra mest liftaccessad offpist (med lite hudar uppåt för att nå orörda stråk och åk) - men vet ju att det snarare/också blir en hel del tung uppåkt snö pistgrooming och skatande uppför i barnbacken. Tacksam för input ;-)
Skidan passar väl den åkningen du beskriver alldeles utmärkt. Det som avviker är ju pjäxan...

lmk30

Aktiv medlem
Atomic hawx ultra xtd är väl kompatibla med MNC o dyl? Vet att de passar i kingpin iaf. Om du nu skulle vilja ha en lite mer "lättanpassad " pjäxa som är styv (mer så än Backland) och ändå riktigt lätt.

eriC1

Medlem
Förstår att du gillar din pjäxa, men för den åkning du beskriver hade jag börjat med att byta ut pjäxan. Du måste kunna få ut mycket mer komfort och kunna driva större skidor i tuffare terräng mycket enklare, med en sko mer anpassad för ändamålet. Använder du pjäxan till mer renodlade långturer också, eller är det mest åkningen du beskriver? Om så är fallet, så hade jag iallafall sålt pjäxan och investerad i något kralligare. (Gillar du din pjäxa och inte känner begränsningar i åkningen så för all del, kör på den). Jag har bara provat pjäxan i butik och jämfört med Hawx xtd130, och det är ju en brutal skillnad i komfort och känsla.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp