JesperLakso sa:
Tack för alla svar!
Är det någon som har testat SALOMON Guardian MNC 16? När jag ändå har börjat den här tråden så vad skulle ni rekommendera för all-mountain skidor? Dom jag funderar på är Salomon qst 99 samt Atomic BC 100.
Enda anledningen till att välja Guardian framför Marker Duke eller Baron är om du får den riktigt billigt, eller om du prompt vill ha möjligheten att släppa lös hälen utan att ta ur pjäxan enligt mig. Ur alla andra synvinklar vinner Markers alternativ. Tycker jag får jag lägga till. Jag har kört flera säsongen på båda. Totalt sett är Marker Baron och Duke en avsevärt mer lyckad konstruktion än Guardian eftersom Salomon har lyckats bygga in några riktiga blunders i Guardian. Det känns som att vissa val av konstruktioner i Guardian är mest anpassade för att komma runt Markers patent och inte för att ge maximal prestanda. Man har helt enkelt fått försöka hitta på något alternativ som inte liknar Marker för mycket, vilket innebär en utmaning eftersom en del av Markers lösningar är riktigt bra. Det finns några uppenbart dåliga detaljer med Guardian.
* De två metallstagen mellan tå- och häldel i aluminium. Dels infästningen i plasten och dels stagen själva. Åtskilliga bindningar har gått av där när det kommer in en isbit eller snö strax bakom axeln vid gång. Marker är helt i plast där istället, vilket förvisso låter sämre i många prylnördars öron, men i det här fallet är det ett mycket bättre materialval. Istället för att spricka eller böjas flexar ramen och klarar sig i betydligt fler fall än Guardians metallstag. Marker vinner.
* Infästningen av häldelen. Otroligt dumt konstruerad. Redan från kartong är vridstyvheten i häldelen väldigt dålig, eftersom någon puffade sötdoftande cigaretter på jobbet samma dag som de bestämde bredden på bakdelens infästning. Det är också metall mot metall, i form av två olika legeringar, en i axeln och en annan i de krokar som låser häldelen. Krokarna som greppar axeln är konstruerade i ett aningen mjukare material än axeln och drabbas av slitage efter ett förvånande få antal skiddagar, vilket leder till glapp. Och infästningen är som sagt oförklarligt smal, typ bara några cm, vilket gör att även ett litet slitage leder till ett ordentligt glapp. Fullkomligt idiotiskt och helt otroligt att ingen kom på det redan i tidiga tester. Markers bottenplatta är mycket bredare och infästningen är plast, men en bra sådan och kontaktpunkterna är fördelade över i princip hela bindningens längd. En MYCKET bättre konstruktion som ger en solid känsla ner i skidan och som är hållbar över tid eftersom lite glapp inte ger några markanta effekter i praktiken. Det kan bli glapp i häldelen efter ett tag, men jag har aldrig upplevt att det blir ett problem i kantnärvaro. Marker vinner.
* Fasthållning/säkerhet är någorlunda likvärdig, men jag tycker att Guardian kräver högre DIN för att sitta lika bra som Marker. Det finns en seghet i framförallt häldelen hos Marker som påminner om Looks turntables och som håller emot riktigt bra vid slag innan den ger sig. Tådelarna är snarlika, men totalt sett är Marker bättre även här. Salomon gör inte på något sätt bort sig, men jag föredrar Marker.
* Hälhöjaren tycker jag är lättare att komma åt på Guardian. Markers är lite lurigare eftersom man inte ser den, men man vänjer sig. Totalt sett ungefär samma.
* Övergången från gång till turläge är bättre på Guardian i teorin, men eftersom risken är stor att man trampar sönder bindningen om man inte tar loss pjäxan och gör ordentligt rent från snö är det i praktiken ingen fördel.
* Framförallt Baron är lättare än Guardian 13. Duke är också aningen lättare än Guardian 16, men där är skillnaden knappt märkbar. Kör du inte över DIN 12 är det ingen idé att välja vare sig Duke eller Guardian 16. Då är Baron det bästa valet.
Sammanfattat: Baron vid DIN upp till 12. Duke om du behöver högre DIN. Guardian endast om du får tag i den på tokrea.