Vilken typ av skidor?

jeaard

Ny medlem
Vilken typ av skidor?
Hej!
Har förstått att det finns många här som kan mycket om skidåkning så tänkte ställa en fråga.
Har köpt mig ett par pjäxor när vi nu ska åka till Hemsedal i påskveckan. Tänkte mig även ett par skidor. Vilken typ o längd ska jag välja?
Åker skidor max en vecka om året. Håller mig i pistade backar.
Är 170 cm lång o väger ca 62 kg.
Håller mig helst från svarta backar kan jag tillägga så ni förstår mina kunskaper :)

Knuta

Medlem
Vilken typ av skidor?
För att vara helt ärlig så skulle jag säga:
Köp inte, hyr.
Åker du så lite blir det billigare att hyra och du får bra prylar som är rätt inställda varje gång.

/Simon

jeaard

Ny medlem
Vilken typ av skidor?
Tack för svaret!
Jo jag vet allt det egentligen, men tänkte att om man har egna kanske man får tummen ur o åker lite dagsturer till småbackar som finns i närheten. Det blir inte av om man måste hyra. Vill mest få råd om längd o modell.

RWD

Aktiv medlem
Vilken typ av skidor?
Inte helt lätt.
Åker du fort / långsamt i långa eller korta svängar.
Hur länge har du åkt skidor och hur mycket?
Kan du åka med rena skär eller sladdar du när du svänger?
Inte längre givet att en pistskida behöver vara smal. Det är ju inte alltid nypistat och hårt i pisterna så en midja på minst 75mm är inte fel att ha i pisten när det blir lite uppkört.
Ju snabbare du åker ju längre skida.

jeaard

Ny medlem
Vilken typ av skidor?
Som ni säkert förstår är jag ingen hejare i skidbacken så särskilt fort åker jag inte o sladdar nog en del också.
Salomon ska jag kolla på. Tack för tipset. Kortare skidor då med andra ord eftersom jag inte åker så fort. Bred midja var det också. Tack för att ni står ut med att svara på sådana här frågor.

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Vilken typ av skidor?
Nja, 75mm är inte speciellt brett men runt där nånstans är nog lagom. Längd kanske 160-165cm
Du ska nog inte ha en för hård skida.
En med lite tiprocker ( förböjd i främre delen) för att lättare komma in i sväng kan vara bra.
Skärningsradie runt 14-16.
Vilket som helst av de kända märkena. Head, Atomic, Rosignol, Salomon osv.
Fråga i en butik.
De flesta här har nog bara koll/intresse av lite mer avancerade skidor, så kanske därför du inte får så många svar.
Tidningen "Åka skidor" brukar ha skidtester i olika kategorier, även för medelgoda åkare. Kolla om du kan hitta nåt test därifrån.

Senast ändrad:

havreboll

Aktiv medlem
Vilken typ av skidor?
Någon som har mer koll får rätta mig på detta, men vore inte en detune på kanterna i tip och tail en ganska bra grej för denna åkare för att uppleva skidan som mer lättsvängd och därför kunna gå upp lite i längd så att TS kan utvecklas lite mer tillsammans med sidan?

Vilken typ av skidor?
Många butiker i fjällen har "hyrköp" där du kan testa olika skidor innan du bestämmer dig! Testa i så fall skidor i olika kategorier. Det finns skidor en del skidor som passar både medelgoda åkare och de som är mer avancerade. Om du hittar en sådan skida du gillar, har du en skida du kan växa med. Exempel på sådana skidor är Völkl RTM 77 eller 81 samt Head Supershape Titan. Testa någon av desss samt några skidor som är mer för nybörjare så märker du var det lutar åt. Varför inte ta några skidlektioner! Då får du lite koll på din status och kanske även några tips på vilka skidor som passar.
God tur!

Pillard

Aktiv medlem
Vilken typ av skidor?
Problemet med hyrköp på ett ställe som Hemsedal (nu gissar jag dock) är att priserna lär vara så hutlösa att det är bättre att köpa med sig 3 par från tysken och testa och sen slänga de två man inte gillar när man åker hem. Lite överdrivet visst men jag skulle tro att principen stämmer. Min bild är att iaf svenska uthyrnignar som ligger i skidsystemen iaf tar hutlösa överpriser för sina skidor.

Köp hellre något begagnat, här eller på Blocket. Sen åker du runt på dem och funderar på vad du saknar/gillar med skidorna. Sen återkommer du här och beskriver så kommer du kunna få massor med tips på skidor som borde accentuera det du gillar, alternativt erbjuder det du saknar.

jeaard

Ny medlem
Vilken typ av skidor?
Har hittat ett par Salomon xwing 6r på blocket. Någon som vet hur de kan vara?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp