Vilket berg under trädgränsen har högst fallhöjd?

aar0n

Ny medlem
Tjena! Nu skall jag göra en tråd om mitt favoritämne.

Den högsta fallhöjden som överhuvudtaget går att hitta i Sverige finns som bekant vid Stora Sjöfallet, där fjället Ahkkas högsta topp på 2015 m.ö.h stoltserar hela 1562 m över sjön Ahkkajaure (453 m.ö.h). Sjön är dessutom reglerad, så ytan kan som lägst ligga på 423 m.ö.h vilket ger en total fallhöjd på 1592 m. Vet dock inte om hela fallhöjden är åkbar, men mäktigt är det med skandinaviska mått mätt.

Hursomhelst, nu skall det inte handla om fjäll egentligen. Min fundering gäller som sagt vilket svenskt berg UNDER trädgränsen som har högst fallhöjd. Och då menar jag INTE liftsystemen i första hand, utan granberg överhuvudtaget. Har suttit och spånat på den här frågan rätt länge nu. Har klickat runt på lantmäteriets kartsök och räknat höjdkurvor, mest kanske i mina hemtrakter i bergslagen, men även runtom i landet. Hemmavid i bergslagsskogarna där jag kommer från har vi inga speciellt höga berg. Högsta toppen i trakten ligger på 426 m.ö.h och de tre högsta fallhöjder jag hittat runtomkring hamnar på 216 m, 205 m respektive 197 m (dessa berg är 361, 383 respektive 413 m.ö.h). Alla dessa höjder med tillhörande fallhöjder är dock åkbara, och blir det en ordentlig vinter smiter jag raka vägen ut i skogen med brädan under armen. Man tager vad man haver :)

Utanför mina hemtrakter är den största fallhöjd jag hittat Branäsberget (567 m.ö.h) (där även skidanläggningen ligger) med en total fallhöjd på 413 m. Hela den älvdalen har rätt imponerande fallhöjd överhuvudtaget, men frågan är: finns det något annat berg under trädgränsen som klår dessa 413 m? Har kollat lite på bergen runt Siljan, och de ser ut att vara rätt rejäla de också.

Så fram med era terrängkartor, här skall räknas höjdkurvor :)

Senast ändrad:

Monis

Ny medlem
Men varför leta berg under just trädgränsen? Är du ute efter skogsåkning eller?

aar0n

Ny medlem
Monis sa:
Men varför leta berg under just trädgränsen? Är du ute efter skogsåkning eller?
Nej, det är främst av intresse jag frågar detta, inte för att jag gillar skogsåkning mer än annan åkning. Jag gillar naturen överhuvudtaget och är intresserad av den. Om ni inte är intresserade av min frågeställning behöver ni inte svara :)

MarkusO

Aktiv medlem
Jag tror spontant att Branäs (med omnejd) ligger väldigt bra till om du tvunget vill slippa kalfjäll längst upp.

Eller räknar du även skogsterrängen nedanför kalfjäll? Dvs en så lågt som möjligt placerad dal nedanför ett fjäll. Du behöver ju inte traska hela vägen upp.

Är den geografiska placeringen av vikt? Hur mycket skiljer trädgränsen mellan Riksgränsen och Sälenfjällen? Om det avviker mycket till Sälens fördel borde man ju leta efter ett fjäll så långt söderut som möjligt för att maximera skogen. Finns det ingen djup dal runt Helags?

Senast ändrad:

Visitor

Medlem
Härligt med lite fallhöjdsnörderi i en tråd. Applåderar ditt engagemang, finns ju inget viktigare än just fallhöjd.

Så till din fråga.. Menar du berg som täcks av träd?
För i såfall så skulle jag tippa på att just branäsberget tar hem titeln... Enda som skulle kunna konkurera är väl nån obskyr topp vid nån annan av våra mäktiga älvar, inte för att jag kommer på nån på rak arm

aar0n

Ny medlem
MarkusO sa:
Jag tror spontant att Branäs (med omnejd) ligger väldigt bra till om du tvunget vill slippa kalfjäll längst upp.

Eller räknar du även skogsterrängen nedanför kalfjäll? Dvs en så lågt som möjligt placerad dal nedanför ett fjäll. Du behöver ju inte traska hela vägen upp.

Är den geografiska placeringen av vikt? Hur mycket skiljer trädgränsen mellan Riksgränsen och Sälenfjällen? Om det avviker mycket till Sälens fördel borde man ju leta efter ett fjäll så långt söderut som möjligt för att maximera skogen. Finns det ingen djup dal runt Helags?
Jag tänkte mest på berg som inte övergår i kalfjäll överhuvudtaget, utan som har en trädbeklädd topp. Det är inte heller för att "slippa" kalfjäll jag ställer frågan utan för att jag av någon anledning är rysligt intresserad av vilket svenskt berg under trädgränsen som kan erbjuda den absolut högsta fallhöjden :)

Jo, Branäs tar jag upp i mitt första inlägg. Men jag undrar som sagt om det finns andra skogsbeklädda berg som kan klå den fallhöjden. Och som du säger torde dessa finnas antingen i landets sydliga delar eller nordöstra delar (en bit bort från fjällkedjan).

aar0n

Ny medlem
Visitor sa:
Härligt med lite fallhöjdsnörderi i en tråd. Applåderar ditt engagemang, finns ju inget viktigare än just fallhöjd.

Så till din fråga.. Menar du berg som täcks av träd?
För i såfall så skulle jag tippa på att just branäsberget tar hem titeln... Enda som skulle kunna konkurera är väl nån obskyr topp vid nån annan av våra mäktiga älvar, inte för att jag kommer på nån på rak arm
Hehe, tack :) Ja fallhöjden är ju av yttersta vikt, och av någon anledning är jag barnsligt förtjust i att räkna ut fallhöjder på både fjäll och skogsbeklädda berg. Just i denna tråd vill jag dock som sagt koncentrera mig på de som är trädbeklädda ända upp till toppen.

Precis, Branäsberget är det med högst fallhöjd jag kunnat hitta, men jag är så nyfiken på om det finns fler som kan mäta sig, eller till och med överträffa det berget. Skulle förmodligen vara någon halvt okänd stor klump mitt i någon svårtillgänglig urskog eller, som du föreslår, runt någon av våra älvdalar.

En dröm jag har är att kartlägga så mycket av vårt lands mer anmärkningsvärda fallhöjder från söder till norr :)

Senast ändrad:

Skantz

Aktiv medlem
Intressant frågeställning: mitt tips är sök igen hela sverige. Tror dock du inte hittar nå mer än runt 500fhm i skogsterräng kanske kanske upp mot 600fhm.

Några kända toppturer i skogterräng med okej fallhöjder:
Bergsjöklumpen, Offerdal: 801m öh ger 407fhm i brant klippig skogsterräng. Några svängar på kalfjället först.
Hällberget, Offerdal: 641m ger 371fhmoch 326m är effektiva. Brant klippigt här med.
Renfjället, Undersåker: 986m, ger från solgrytan mot Hensjön ca 370fhm i skogsterräng.
Suljätten Kallbygden 845m: ger 465fhm i skogsterräng men det är inget bra åk.
Svaalatjahke Norra Jämtland 927m: ger 462fhm men det är några svängar påkalfjället först.
Grubbfjället Almdalen 864m: ger i skogen runt 300fmh som är effektiva.
Ett tips från Västerbotten också är Giemsie 1281m: ger 880 fhm varav 440fmh är i brant klippig skogsterräng.
Runt Stora Sjöfallet finns det runt 500fhm i skogterräng också. Ahkka ligger i samma område. Norge har uppmot 700fhm i skogsterräng vad jag känner till. Finns säkert mer än så där. Vet att Karpaterna ger mycket effektiva fallhöjdsmeter i skogsterräng i Europa. Men Alperna kan säkert ha mer!

Det var några kullar med bra fallhöjd i skogar.
Tipspåområden för dig att kolla upp på kartor i mitt närområde (Jämtland) är. Offerdal, Frostviken, Sydöstra Hotagsfjällen. Mer säger jag inte, men ämnet är intressant.

Jämtlands 3 längsta åk är som är effektiva hela vägen:
Åreskutan 1420mot Åresjön: 1048 fmh
Helagstoppen 1797 Sydvästgrytan. Först västerut sedan svänger runt söderut: 820 fmh
Ottfjället 1265 norrut mot Ottsjön: 772 fhm

Sedan finns det ett dussin toppar som ger runt 700fhm i Jämtlands län.

Senast ändrad:

Ivo

Aktiv medlem
Intressant frågeställning: mitt tips är sök igen hela sverige. Tror dock du inte hittar nå mer än runt 500fhm i skogsterräng kanske kanske upp mot 600fhm.

Några kända toppturer i skogterräng med okej fallhöjder:
Bergsjöklumpen, Offerdal: 801m öh ger 407fhm i brant klippig skogsterräng. Några svängar på kalfjället först.
Hällberget, Offerdal: 641m ger 371fhmoch 326m är effektiva. Brant klippigt här med.
Renfjället, Undersåker: 986m, ger från solgrytan mot Hensjön ca 370fhm i skogsterräng.
Suljätten Kallbygden 845m: ger 465fhm i skogsterräng men det är inget bra åk.
Svaalatjahke Norra Jämtland 927m: ger 462fhm men det är några svängar påkalfjället först.
Grubbfjället Almdalen 864m: ger i skogen runt 300fmh som är effektiva.
Ett tips från Västerbotten också är Giemsie 1281m: ger 880 fhm varav 440fmh är i brant klippig skogsterräng.
Runt Stora Sjöfallet finns det runt 500fhm i skogterräng också. Ahkka ligger i samma område. Norge har uppmot 700fhm i skogsterräng vad jag känner till. Finns säkert mer än så där. Vet att Karpaterna ger mycket effektiva fallhöjdsmeter i skogsterräng i Europa. Men Alperna kan säkert ha mer!

Det var några kullar med bra fallhöjd i skogar.
Tipspåområden för dig att kolla upp på kartor i mitt närområde (Jämtland) är. Offerdal, Frostviken, Sydöstra Hotagsfjällen. Mer säger jag inte, men ämnet är intressant.

Jämtlands 3 längsta åk är som är effektiva hela vägen:
Åreskutan 1420mot Åresjön: 1048 fmh
Helagstoppen 1797 Sydvästgrytan. Först västerut sedan svänger runt söderut: 820 fmh
Ottfjället 1265 norrut mot Ottsjön: 772 fhm

Sedan finns det ett dussin toppar som ger runt 700fhm i Jämtlands län.

Skanz is the king!
men jag vill ändå lägga till:
- Åreskutan ner mot Kallsjön: 1040 fhm. visserligen blir det lätt stakning några hundra meter fram till Gråvalstjärnen, men å andra sidan är hela åket offpist med riktigt fin skogsåkning de sista 300 fhm.
- Storsnasen ska man väl kunna få ut 850 fhm i ett åk..?

Skantz

Aktiv medlem
@Ivo
Åreskutan mot Kallsjön är inte effektiva höjdmeter då skidåket blir uppbrutet av platta partier. Åreskutan nordsida hamnar på en 11 plats med 750 effektiva höjdmeter.

4 plats Storsnasen bjuder på 813 effektiva som mest nordsida, lite speciellt skidåk som åks sällan. Ofta dåligt med snö. Ner mot och i Silverfallet.

Se kul mista på Jämtlands längsta skidåk, försökte skida alla åk där men råkade flytta från Jämtland innan jag blev klar. http://mattiasskantz.com/?page_id=18 klicka på Jämtlands längsta skidåk

belsam

Medlem
Höga kusten tänker jag mig borde ha en del fallmetrar, inte för att det är högt utan för att du kommer ner till noll ganska enkelt. Åkbarheten kanske är krångligare..

*Edit: kollade högsta berg på höga kusten, så nej :)

Senast ändrad:

Ivo

Aktiv medlem
@Ivo
Åreskutan mot Kallsjön är inte effektiva höjdmeter då skidåket blir uppbrutet av platta partier. Åreskutan nordsida hamnar på en 11 plats med 750 effektiva höjdmeter.

4 plats Storsnasen bjuder på 813 effektiva som mest nordsida, lite speciellt skidåk som åks sällan. Ofta dåligt med snö. Ner mot och i Silverfallet.

Se kul mista på Jämtlands längsta skidåk, försökte skida alla åk där men råkade flytta från Jämtland innan jag blev klar. http://mattiasskantz.com/?page_id=18 klicka på Jämtlands längsta skidåk

imponerande lista. 💪
Jag har bara varit på en handfull av dessa fjäll. Men jag har inga planer på att flytta från Jämtland, så jag kanske hinner beta av listan innan man lägger näsan i vädret ❄️

Oloph

Medlem
Hovfjället strax norr om Torsby är åkbart från 550möh ner till ca 175möh(375hm alltså) även om några partier är relativt flacka

Zonnelied

Medlem
Jasså, har du testat detta @Oloph ? Med MTB går det helt klart utför nästan ända ned till 45:an, vore skoj att pröva på skidor också.

Oloph

Medlem
Jasså, har du testat detta @Oloph ? Med MTB går det helt klart utför nästan ända ned till 45:an, vore skoj att pröva på skidor också.
Jag har knallat upp med snöskor för några år sedan men aldrig åkt skidor ner tyvärr. Har spanat in ett område något norr om leden som på satellit ser ut som en blandning av hygge/ungskog. Borde gå att hitta något bra åkbart på det berget.

Annars känns det ju som det borde finnas något åkbart i klarälvdalen kring Branäs. Väldigt mycket granar dock så det är nog väl tät skog på många håll...

Kagstrom

Ny medlem
Almåsaberget 706möh ner till Amåsatjärn (408möh) ger ju ändå 298m, liftassisterat dessutom.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp