Vilket fjäll ska man välja? 2022

FarmorJessica

Ny medlem
Tjena!
En familj på 2 vuxna och en 3-åring som vill dra upp nånstans nästa vinter och spendera iaf 2-3 månader där feb-april .

Vi är gamla säsongare som gjort sälen, alperna och japan och nu när vi har barn och han börjar bli tillräckligt stor vill vi köra en halvsäsong i nått svenskt fjäll.
Vi är öppna för förslag, gärna lite bra barnbackar,roliga vuxenbackar, ev, möjlighet till offpiståkning och möjligheter till prisvärt boende.
Vi har 2 små vovvar oxå. Vi kommer bila och vill gärna hålla oss söder om Åre.
Sälen och Åre går bort.

Tips mottages tacksamt.

Senast ändrad:

Wombat

Medlem
Varför inte Åre? Jag föreslår det iaf 😀 det måste vara den enda skidort i Sverige var det finns öppna förskola, bibliotek med barnhörna och lekplatser. De kan vara rätt najs när det är dåligt väder.
Men om de behövs inte skulle jag säga att satsa för Funäsfjällen.

FMP

Aktiv medlem
Ja om Åre och Sälen går bort skulle jag tro Funäsdalen bäst möter era behov. Förutom Åre en av få (?) riktiga (alltså inte enbart uppbyggda kring turism) samhällen med lite mer och varierad åkning än enstaka backar (eftersom Hammarbybacken gick bort ;) )

erik_lagg

Aktiv medlem
Varför inte Åre? Jag föreslår det iaf 😀 det måste vara den enda skidort i Sverige var det finns öppna förskola, bibliotek med barnhörna och lekplatser. De kan vara rätt najs när det är dåligt väder.
Men om de behövs inte skulle jag säga att satsa för Funäsfjällen.
Ser ut som att allt det finns i Funäs också. Gissar att boende kan vara dyrt men Funäsdalen är ju ganska stort så man borde väl kunna hitta något billigare om man söker efter något en bit från backarna. Om ni gillar att åka längd också är väl Funäs ganska outstanding när det gäller spår.

Grinchen72

Aktiv medlem
Funäs är nog det bästa alternativet du har om du utesluter Åre. Det är effektiv åkning med gondolen i Funäs. samt att du har kort väg till offpist/barnbacken i Ramis samt Tänndalen.

Kulturutflykt till Röros när det är dåligt väder :) En hel gata med flummiga krukmakare och glasblåsare, Norges svar på Visby

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Räknas Duved till Åre? Annars säger jag Duved. ;)

Funäsdalen är trevligt. Vettetusan hur det är att spendera en så lång tid där dock.

Grinchen72

Aktiv medlem
Räknas Duved till Åre? Annars säger jag Duved. ;)

Funäsdalen är trevligt. Vettetusan hur det är att spendera en så lång tid där dock.
Precis varför man flyr till Röros, Ramis och Tänndalen.

Kolla vad mysigt..

Bilagor

• Christmas-shopping-at-Roros-Foto_Innovation-Norway_Thomas-Rasmus-Skaug_large2.jpg
    Christmas-shopping-at-Roros-Foto_Innovation-Norway_Thomas-Rasmus-Skaug_large2.jpg
    535.5 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Topp