Vilket fjäll?

Twisten

Ny medlem
Vi är en familj som vill få tips på bra fjäll att åka till. Vi åker alla backar, men är inget behov av korta, platta barnbackar. Vi åker bara pistat (samt att barnen gillar "guppstigar" i skogen).

Vi har i flera år åkt i Sälen och favoriten är Hundfjället, men har tröttnat på det. Vi åkte därför till Trysil i år, för att få längre och nya backar. Vi gillade det, men tyvärr verkar Trysil vara rätt väderberoende, för det var ju knappt åkbart på toppdelen när det var vind och mulet.

Vi letar nu alternativ. Vad är era bästa tips på fjäll med många och gärna långa nedfarter, där det är åkbart överallt även om det är dåligt väder.
Vi kommer att åka någon gång v3-v5.

zingo11

Aktiv medlem
Funäsfjällen ,om du kan förflytta dig med bil.
Brukar för det mesta vara något åkbart vid dåligt väder.Boende i Funäsdalen så är du mitt i.Ramis brukar ha bra deals dom veckorna.

Twisten

Ny medlem
Funäsfjällen ,om du kan förflytta dig med bil.
Brukar för det mesta vara något åkbart vid dåligt väder.Boende i Funäsdalen så är du mitt i.Ramis brukar ha bra deals dom veckorna.
Tack! Hur brukar vädret vara? Stängs toppliftarna ofta av? Blir det ofta hård blåst eller dimma på toppen? Jämfört med Trysil om du har varit där?Jag var där för 20 år sedan och då gillade jag det, bl a långa nedfarter. Vi hade fint väder hela veckan, men det var i april.

Realmode

Aktiv medlem
Dimma eller molntussar är väl kanske inget problem som sticker ut extra mycket runt Funäsdalen. Resten är nog ungefär som så att det är isigare på försäsong, kallare under vintern och bättre väder på vårkanten :) Ramundberget har i mitt tycke ofta bra underlag och förr om åren varit snösäkert tidigt, snösäkerheten har väl iofs fått sig en törn på senare år, men är ju heller inget som direkt sticker ut från övriga svenska anläggningar. Jämförelsen Trysil och Funäsdalen är svår, det är 2 olika typer av anläggningar. Jag tror det är bättre för både nerver och plånbok att åka till Funäsdalen om man ska välja ett resmål för säsongen.

zingo11

Aktiv medlem
@enriico , vecka 3-5 pist rekommenderar Hemavan-Tärnaby,hur tänkte du där?
I Norge har Trysil,Hemsedal och Hafjell dom kriterierna som TS efterlyser. Personlig rangordning Hemsedal,Hafjell,Trysil.
Vädret kan bli hur som helst vid denna tiden.
Vill man ha backup så tror jag Funäsfjällen är ett svårslaget alternativ i Sverige,kanske lite partisk i frågan;)

MnO

Aktiv medlem
Björnrike brukar vara populärt bland barnfamiljer i min närhet. Bonus i att man kan åka till resten av Vemdalsområdet för variation och alternativ vid hård vind från en viss riktning osv. Håller dock med om att Funäsfjällen är ett bra val.

Eskas

Aktiv medlem
Vi är en familj som vill få tips på bra fjäll att åka till. Vi åker alla backar, men är inget behov av korta, platta barnbackar. Vi åker bara pistat (samt att barnen gillar "guppstigar" i skogen).

Vi har i flera år åkt i Sälen och favoriten är Hundfjället, men har tröttnat på det. Vi åkte därför till Trysil i år, för att få längre och nya backar. Vi gillade det, men tyvärr verkar Trysil vara rätt väderberoende, för det var ju knappt åkbart på toppdelen när det var vind och mulet.

Vi letar nu alternativ. Vad är era bästa tips på fjäll med många och gärna långa nedfarter, där det är åkbart överallt även om det är dåligt väder.
Om barnen gillar "guppstigar" så kan jag tipsa om Åre. De har mycket roligt för barn i Åre Björnen, där de bland annat har Björnlandet. Det är en hel backe bara med "guppstigar" och så har de placerat ut lite djur och grejer i terrängen. I Rödkullen finns det ett till barnområde med "guppstigar". Att åka i MTB-banorna i skogen kring VM6-liften brukar också vara populärt.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Snösäkerheten har ju snarare ökat eftersom man numera kör konstsnö också. Det är ju fortfarande bland det snösäkraste du kan hitta i Sverige så års.

enriico

Medlem
@zingo11 eftersom ingen vet hur och när vi har fritt tillträde till de norska fjällen igen, gäller iofs även de svenska, och frågan var vilket fjäll inte vilken kulle tycker jag Hemavan är ett mkt bra alternativ. Välpistat, snösäkert, barnvänligt, långa backar och inga liftköer.

zingo11

Aktiv medlem
@enriico ,inget fel på Tärnaby-Hemavan men hade du satsat på det vecka 3-5 med barn? kan bli grisigt kallt ,tolka till Länken och kör endast Kungsliften.
Har inte varit där med den nya Fjällforsliften,
har det blivit bättre?
Hemavan var på STV24 igår poeten Daniel Boyacioglu valde att åka dit i programmet Meningen med livet.Måste finnas potential om en snubbe från Syrien väljer att åka dit.
Antog att TS bodde i mellan-Sverige så det blir en bilresa som heter duga,det går att flyga men dom tar inga bokningar Jan 2021 på amapola än.
Någon som varit i Borgafjäll?
Borde ta en roadtrip i vinter, alla alpin-läggningar norr om Dalälven till Gränsen om dom öppnar säsong 20-21

Realmode

Aktiv medlem
Borga är bra som utgångspunkt om snötillgången är god. Det finns gott om turmöjligheter där. Pisterna är inte särskilt extrema. Vet ej hur det är nu men förr var det prisvärd heliski där, fast sånt är kanske inte så poppis längre.

Bogo

Medlem
Borgafjäll är fantastiskt. Om du älskar scooter finns det ingen bättre plats. Utrymme, frihet finns det dagar då du kan vara ensam som på månen. Du känner att du är på Mars. På Norra Börgafjällen har du vad du vill, Jjietsheme, Kloverfjället och många, många fler. Vill du mer bilder ? Ingen problem
freeride dsc.jpg

IMG_20180416_153741.jpg
IMG_20180220_151953.jpg

Bogo

Medlem
Borga är bra som utgångspunkt om snötillgången är god. Det finns gott om turmöjligheter där. Pisterna är inte särskilt extrema. Vet ej hur det är nu men förr var det prisvärd heliski där, fast sånt är kanske inte så poppis längre.
Borgafjäll är kul för skidåkare. Vild och brant terräng bortsett från sluttningarna. Du måste fortsätta

Bogo

Medlem
@enriico ,inget fel på Tärnaby-Hemavan men hade du satsat på det vecka 3-5 med barn? kan bli grisigt kallt ,tolka till Länken och kör endast Kungsliften.
Har inte varit där med den nya Fjällforsliften,
har det blivit bättre?
Hemavan var på STV24 igår poeten Daniel Boyacioglu valde att åka dit i programmet Meningen med livet.Måste finnas potential om en snubbe från Syrien väljer att åka dit.
Antog att TS bodde i mellan-Sverige så det blir en bilresa som heter duga,det går att flyga men dom tar inga bokningar Jan 2021 på amapola än.
Någon som varit i Borgafjäll?
Borde ta en roadtrip i vinter, alla alpin-läggningar norr om Dalälven till Gränsen om dom öppnar säsong 20-21
Borgafjäll är kul för skidåkare. Vild och brant terräng bortsett från sluttningarna. Du måste fortsätta

Bogo

Medlem

Och med barn är det bäst att Hemavan - Tärnaby

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp