Vilket freeridemonster är bäst för en istrig man över 110 kg 182cm skor 46,

Lepont

Ny medlem
Söker lite input vilken bräda man ska välja så det är svår att få prov åka alla intressanta brädor.

Jag är ute efter en snabb lång bräda mellan 166-174 cm lång, wide, som alldrig tappar greppet på is och som flyter bra i puder då ängnar 50/50 pist och puder. Gillar att åka riktigt fort i hårda carvingsvängar. Är aldrig i parken då ja är för gammal o trasig för det. Har tididigare åkt på burton supermodel 168 som ja tyckte var för smal, fick ingen bra kontroll. Salomon magnum 166 var för mjuk och uppträdde sig oroligt i högre farter då den snappade tillbaka efter en puckel och var inte solid om min gamla salomon regulate wide 168 -2002 som jag nu bytt tillbaka till som är en dröm jämfört me allt annat ja provat.

Men tekniken har utvecklats med div cam rock, rocker, bla bla?? det borde finnas något bättre där ute?
Ska man välja traditionell camber eller något annat för min åktyp?

Har nu intresserat mig för dessa. har någon testat dessa eller har ni några andra förslag?
Nitro pantera 169w
Libtech skank ape 172w
Nidecker Ultra light 167w
NS raptor 169w

Tacksam för svar

Xavier

Aktiv medlem
Skunk Apen är ju det som brukar rekommenderas vi dylika frågor på det här forumet.

Smokin Snowbords KT-22w är ett likartat alternativ.

Rad Air Tanker oversize möjligen, tyvärr inte testat efter det att Rad Air gått över till rocker även de men Tankern i gammalt camberutförande är ganska ordentligt vridstyv och skulle nog passa bra om de behållt de egenskapern. Ett litet obs för radien på sidecuten bara som gärna drar iväg uppåt 10-11 meter.

Jag har inte åkt Raptorn (står på inköplistan dock) men de som varit bekanta med Never Summer under flera år beskriver Raptorn som ganska så snäll och förhållandevis mjuk jämfört med sin föregångare Titan.

Nåja, inte mycket till hjälp men generellt tror jag du inte ska fokusera så jättemycket på camber/rocker här utan börja se efter vilka brädor som kan tänkas vara tillräckligt styva.

Doughboy

Ny medlem
Smokin KT-22 166W klarar din vikt helt utan problem och är enligt mig (ja, jag är lite partisk :)) en av marknadens absolut bästa brädor för hård friåkning såväl i som utanför pisten.

Om du tycker att 26,1 i midjan räcker så finns ju även KT-22 172 som är helt brutal.

Senast ändrad:

Sexylubben

Ny medlem
om Skunk Apen har denne seraterte stål kanten tror det er BTX de kaller det, så har du en perfekt board som ALDRI mister grep på is:) og som flyter godt, min LT skatebanana 159 flyter godt i løs snø, men er noe smal så toe heel drag blir for stor mtp kjøring i løs snø:p

Lepont

Ny medlem
tackar för tipsen var inne på oneoff i dag o kikade på skunk apan den såg nice ut förutom att den är dirictional twin och inte taped alltså smalare i tailen än nosen. är det någogon som kört på den eller en annan c2 typ bräda (camrockcam) som kan säga om det är stor skillnad på is mellan en sådan och vanlig traditionel camber?

shonten

Ny medlem
Furberg snowboards THE freeride 173?
Som gammal brädåkare (numera konverterad) är detta "bygg en bräda som en skida" mkt intressant. Storleken, taper och svängradie är lockande i mina öron. (Dock inget svar på frågan om dina intressanta brädor)

Xavier

Aktiv medlem
Jag har kört på Never Summers RC-tech vilket är samma sak som C2. Är det skillnad jämfört med en camber, ja men inte i kantgreppet. Som sexyklubben säger så är MTX (magnetraction) riktigt bra att ha i isiga förhållanden men magnetration får du på KT22 också.

Med rockerprofil minskar behovet av taper. Ska du ha en taperbäda så är det snarare NS Summit, Libtech Birdman, Smokin Pinner som är aktuell.

Doughboy

Ny medlem
Xavier sa:
Jag har kört på Never Summers RC-tech vilket är samma sak som C2. Är det skillnad jämfört med en camber, ja men inte i kantgreppet. Som sexyklubben säger så är MTX (magnetraction) riktigt bra att ha i isiga förhållanden men magnetration får du på KT22 också.

Med rockerprofil minskar behovet av taper. Ska du ha en taperbäda så är det snarare NS Summit, Libtech Birdman, Smokin Pinner som är aktuell.
+1

Har du dessutom en bräda som är tydligt direktionell i formen, med längre och högre nos än tail minskar behovet av tapering ytterligare.

KaitsuH

Aktiv medlem
Nitro Pantera! Jag hade för några år sedan en 166 Pantera. Flyter ok i puder, men är en av de bästa brädor för euro(gay)carving på pisterna, också isiga. Den är nog ganska tråkig på låga farter. Jag tycker är varje fall, att camber är det enda alternativet för pistcarving., men rocker gör puderåkning litet lättare, speciellt när man inte kör så fort.

Senast ändrad:

Lepont

Ny medlem
tack för alla tips det lutar nu åt Nidicker ultralight eller megalighte 167 om ja ska ha camrock eller vanlig camber vet ja ej än. är det någon som vet vat man kan få tag i en sån billigt?

Lepont

Ny medlem
ingen som har åkt eller känner någon som åkt Nidecker Megalight? som enligt många är kungen

Superpark

Ny medlem
Har du helt lagt ner Smokin KT-22? annars tycker jag att du borde ta ett extra titt på den! brutal bräda med allt man behöver för din beskrivning av åkning. Lycka till!

whippo

Ny medlem
Det var riktigt feta brädor du var ute efter. Själv är jag också lite äldre och "större" men märkte att dagens mjuka och korta brädor fungerar bra i höga farter, 100km/h+ med bra skär. Det behövs inga stora monster och med rocker blir det lite flyt också i pudret.

Lepont

Ny medlem
CustomX sa:
Har du helt lagt ner Smokin KT-22? annars tycker jag att du borde ta ett extra titt på den! brutal bräda med allt man behöver för din beskrivning av åkning. Lycka till!
jag är rädd för att den är för smal 26,4 är på gränsen för smal och då är den bara 166 lång vilket jag tycker är lite för kort speciellt om man har hybrid rocker då innbillar jag mig att man behöver en längre bräda för att få ut mer pop ur svängarna. Jag är ute det bästa som går att få med all kålfiber och forskarteam bakom så jag värkligen inte blir missnöjd.

Doughboy

Ny medlem
Lepont sa:
bara 166 lång vilket jag tycker är lite för kort speciellt om man har hybrid rocker då innbillar jag mig att man behöver en längre bräda för att få ut mer pop ur svängarna. Jag är ute det bästa som går att få med all kålfiber och forskarteam bakom så jag värkligen inte blir missnöjd.
Du säger två konstiga saker här.

Du inbillar dig att en bräda med hybrid rocker behöver vara längre. Inget kan vara mer felaktigt. Den rocker/camber-kombination som Smokin, Never Summer, Lib-Tech och Gnu m.fl använder med rocker mellan fötterna och camber ut mot nos och tail ger precis lika bra pop ut ur svängarna som en bräda med vanlig camber.

Du skriver också att du är ute efter det bästa med "all kålfiber". Lib-Tech, Gnu och Smokin gör alla brädor helt utan kolfiber och jag har sällan hört någon säga att de tre märkena gör brädor som inte är top notch. Kolfiber är bara en fiber och använd på rätt sätt kan den ge schyssta egenskaper på brädor, men fel använd blir det bara tokstyva brädor som är livlösa och trista. Kolfiber i sig har ingenting att göra med om brädor är bra eller inte.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag har kört Lib-Tech Skunk Ape, 172 lång. Mycket bra kantgrep, men för carving, nästan ingen pop ut ur svängarna, vilket är tråkigt. (ok, den är ju twin tip, åk jag har aldrid kört en twintipbräda, som har nån pop ut ur svängarna, camber eller inte). Så, jag rekommenderar någon styvare direktional camber bräda för pistcarving. Puderåkningen är ju en helt annan grej.

Jag har nuförtiden bara rockerbrädor för mjuka skor, därför att de är så lätta att köra i puder också på litet lägre farter. Om jag vill carva litet mera på pisterna, tar jag min gammla 182 lång F2 Speedster PG och hårda pjäxor.

Senast ändrad:

Superpark

Ny medlem
Lepont sa:
CustomX sa:
jag är rädd för att den är för smal 26,4 är på gränsen för smal och då är den bara 166 lång vilket jag tycker är lite för kort speciellt om man har hybrid rocker då innbillar jag mig att man behöver en längre bräda för att få ut mer pop ur svängarna. Jag är ute det bästa som går att få med all kålfiber och forskarteam bakom så jag värkligen inte blir missnöjd.
Hur menar du att man ska köra en kortare för att det är en hybrid rocker?

Finns ju även i 172.

Smokin KT22

Du ska nog vara förbannat duktig på att åka om den brädan skulle begränsa dig.

Må gott och lycka till!

ps, en alpinepunk superswede kanske om du vill piska pist?

Senast ändrad:

Doughboy

Ny medlem
Måste säga en gång till med eftertryck att en KT-22 lätt klarar av hårdkörning från en 110-kiloskille. Jag har kört 166W hur hårt som helst och den ger aldrig efter och jag har kört den när jag har vägt strax över 100 kg. När det gäller bredden så borde det inte vara några problem om du har ett par schyssta boots och bindningar med bra tå- och hälramper. Själv har jag US11 och har kört både 166W och 172 utan minsta toe- eller heeldrag.

OBS! Jag skulle verkligen inte rekommendera den om jag inte trodde att den skulle passa dig utmärkt.

Senast ändrad:

PocaPuder

Ny medlem
Xavier sa:
Rad Air Tanker oversize möjligen, tyvärr inte testat efter det att Rad Air gått över till rocker även de men Tankern i gammalt camberutförande är ganska ordentligt vridstyv och skulle nog passa bra om de behållt de egenskapern. Ett litet obs för radien på sidecuten bara som gärna drar iväg uppåt 10-11 meter.

.
Det står "freeride rocker" på hemsidan men bilden ser ju mer camber ut:
http://www.rad-air.com/boards/20122013-tanker-167-177-187-oversize/

Att jämföra med: http://www.rad-air.com/boards/silver-tanker-200/ ser ju mer rocker ut.

Åkte också på supermodel 68 förut den känns som en sladdrig lunchbricka jämfört med min Tanker 200 (Mkt nöjd med den - camber på min dock)
Ta helst 187:an eventuellt 177:an och i sista hand 167:an.

Ska du bara åka pist & puder behöver du inte vara rädd för några cm till.

Senast ändrad:

Lepont

Ny medlem
Doughboy sa:
Måste säga en gång till med eftertryck att en KT-22 lätt klarar av hårdkörning från en 110-kiloskille. Jag har kört 166W hur hårt som helst och den ger aldrig efter och jag har kört den när jag har vägt strax över 100 kg. När det gäller bredden så borde det inte vara några problem om du har ett par schyssta boots och bindningar med bra tå- och hälramper. Själv har jag US11 och har kört både 166W och 172 utan minsta toe- eller heeldrag.

OBS! Jag skulle verkligen inte rekommendera den om jag inte trodde att den skulle passa dig utmärkt.
ok ja tackar för det jag ska kolla lite reviews på kt.22 an.Jag har bara hört så mycket bra om megalighten men den kanske är för mjuk

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp