Vilket redigernings program är bäst?

Patriik_L

Ny medlem
Jag är sugen på att köpa något redigernigs program. Har kollat lite på Pinacel Studio 11. Värkar ju rätt bra vad jag har läst.

Gaass

Ny medlem
det är individuellt men själv tycker jag Sony Vegas, Premiere är bara knepigt.

Senast ändrad:

Timmm

Ny medlem
Men kom igen!
Alla ni med mac (som jag själv) kommer säga final cut pro. alla ni med pc som testat "alla" kommer säga premier pro. Det finna två program som är bäst, en på vardera operativsystem, och det är just dessa.
Mac: Final Cut Pro
PC: Premier Pro

superD

Ny medlem
jag har använt pinnacle studio i många år, och flera olika vertioner från 8-11 ultimate, som jag använder nu och jag tycker det fungerar jätte bra, jag har även provat adobe premiere under en kortare period, men det tycker jag är betydlig mera tungjobbat, men med det kan man ju göra "allt" istället...
så vill du göra filmer i ett program som är lätt att jobba med och som du lär dig snabbt, så välj pinnacle studio 11 ultimate, men vill du ha ett lite mer avancerat, som tar lite längre tid att lära sig så satsa på premier.

Fiberteknologi

Aktiv medlem
altså Final cut är ju helt klart bäst, men det kräver ju också att man har mac, men sen är ju redigeringsprogram inte det billigaste. Köper du Pinacle studio får du ju mest för pengarna men annars skulle jag rekomendera vegas 8.

ErikWibaeus

Ny medlem
Om allt vore ändå så enkelt..

Alla redigeringsprogram klarar OLIKA format.
Klarar FLEST format är Pin. Studio 11/12 (version Plus om du filmar i HD)

Panasonics format går bra i Adobes programvaror utan att behöva konverteras.

Sony är har Vegas som är interagerat för just deras format (på gott och ont)

Misströsta ej då man faktiskt kan hitta konverterare till olika univeralformat.
Filmar du med DV-kamera så funkar iprincip allt!

Jag rekomenderar Pin.Studio 12/12 plus/12 Ultimate. Helt klart mest för pengarna för såväl PC som MAC användare.

araberg

Ny medlem
Timmm sa:
Men kom igen!
Alla ni med mac (som jag själv) kommer säga final cut pro. alla ni med pc som testat "alla" kommer säga premier pro. Det finna två program som är bäst, en på vardera operativsystem, och det är just dessa.
Mac: Final Cut Pro
PC: Premier Pro
Det stämmer väl iofs inte riktigt. Final Cut är bra, absolut, och även Premiere duger. Men det är inte det bästa till de två operativsystemen. Letar man det så får man nog börja kika efter Avid (som finns för både Mac o PC), eller nåt i den klassen..

Rydellen

Ny medlem
Vad ska man använda om man vill göra en film med mycket bilder (som bildspel) och musik men också ha med massa filmsnuttar från digitalkameror som oftast är i .avi format... Vilket är smidigast att använda??

PC

Senast ändrad:

JakobJ

Aktiv medlem
alltså du kan ju inte köpa de bästa redigeringsprogramet om de är ditt första, då kommer du ju inte fatta nånting. menmen, bästa effectprogrammet för semipro och amatörer lär väl va after effects, bästa redigering final cut pro och premiere pro. Men jag tycker du ska köra på vegas, har många effekter och är enkelt att förstå. Jag redigerar i både premiere pro och vegas och jag tycker att vegas är fett mycket skönare på alla plan förrutom att man kan ändra färgerna mer i premiere pro.
hare!

nilltre

Medlem
alla skriver alltid finalcut pro är mkt bättre än premier... av ren nyfikenhet bara undrar jag om 10% av er som skriver det bara läst det eller fått erfara det?

Sitter precis med premier cs4 som jag fick som tidigjulklapp och jag har då aldrig sett några begränsningar i premier/after effects. Dock är jag ju bara en glad amatör. Men det tror jag dom flesta är här inne.

Jag har själv aldrig testat fcp men är sugen på att köpa mig en imac till jul. Om det nu är så jättemånga ggr bättre. Då vi ska försöka göra en relativt seriös film i vinter.

Hur skiljer det sig, är sakerna mer lättåtkomliga? eller större bredd på effektfronten? .... bara undrar då det enda man läser överallt att det är så jättemycket bättre.

JakobJ

Aktiv medlem
nilltre sa:
alla skriver alltid finalcut pro är mkt bättre än premier... av ren nyfikenhet bara undrar jag om 10% av er som skriver det bara läst det eller fått erfara det?

Sitter precis med premier cs4 som jag fick som tidigjulklapp och jag har då aldrig sett några begränsningar i premier/after effects. Dock är jag ju bara en glad amatör. Men det tror jag dom flesta är här inne.

Jag har själv aldrig testat fcp men är sugen på att köpa mig en imac till jul. Om det nu är så jättemånga ggr bättre. Då vi ska försöka göra en relativt seriös film i vinter.

Hur skiljer det sig, är sakerna mer lättåtkomliga? eller större bredd på effektfronten? .... bara undrar då det enda man läser överallt att det är så jättemycket bättre.
jag har testat både final cut pro och premiere pro, det är i princip exakt samma uppbyggnad. Det är som att de är samma grundare, ja vet inte om de är de men. det enda jag kan ge ett plus till final cut pro jämfört med premiere är att jag har hittat maskningsverktyget i final cut men inte i premiere, men de ska ju finnas nånstans.

niagi

Medlem
Final Cut o Premier är så gott som exakt lika (som jag märkt, dock bara testat FC kortare stunder), med några småsaker som skiljer. Premier Pro har något som ingen annan har, och det är den sjukt lätta överföringen av information mellan de olika programmen i serien, det är busenkelt att lägga in allt i AE för att fortsätta jobba där och sen till Encore för att bränna ut t.ex.

Sitter du på en Mac så är det endast en smaksak skulle jag säga men har du en PC så är PP idag ett väldigt bra alternativ. Med tanke på att det är ett relativt nytt program så har de verkligen kommit långt med utvecklingen av programmet.

Vegas och Avid tycker jag (har testat Vegas 8.0c samt en dock äldre version av Avid Xpress Pro) men det enda som gör att t.ex. Avid är värt att använda är att SVT t.ex. har det, jag tycker personligen att PP är både lättare att använda och har mer avancerade funktioner (som är lätta att komma åt).

Är man student dessutom så har Adobe schyssta priser för deras mjukvarupaket.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp