Vinterkängor för jobb ute

wirren

Ny medlem
Hej!

Jag ska dra upp till Åre och säsonga i vinter för Manpower vilket innebär en del liftjobb och annat som kommer vara utomhus. Ett par rejäla och varma kängor ska nu införskaffas så jag inte förfryser fötterna där uppe!

Har ni några tips på märken som är bra och kanske en specifik modell?
Ska funka att hålla fötterna varma när man tex står i liften men vill även ha en känga som fungerar bra att gå i för tex utflykter mm.

/ Marielle :)

Tompan14

Ny medlem
Tillhandahåller inte arbetsgivaren arbetsskor?

Om du får köpa själv så underskatta inte Vinterkänga90, en riktig slitvarg till arbetskänga och brukar gå att hitta riktigt billigt. Har du lite mer pengar att lägga så rekommenderar jag Jörnkängan med filtinnersula, den i särklass varmaste kängan jag har provat.
Meindel är populärt bland många, personligen föredrar jag skalkängor i läder. Titta även på Lundhags, kanske världens bästa kängor.

Vidare gäller det att se till att isolera sig från markkylan, det gör mycket mer än tjockare raggsockar, försök att komma upp en bit från marken, stå inte på snö utan försök hålla dig till gummimattan som brukar ligga vid liftarna och håll dig torr.

//T

I

IngemarH79

Guest
Lundhags har jag kört med, de är riktigt bra, vattentäta om man fettar in dem rejält och riktigt varma. De har dock blivit rejält dyra men ska du vara ute mer än två vintrar lönar det sig. Har haft mina sen 1999 och bytt sula en gång. Filtinnerskorna brukar jag köpa ett nytt par varje år, bra att alltid ha ett par extra och de slits rätt bra. De är tunga men varma och sköna. Kan vara det bästa köp jag gjort i livet.

superjens

Ny medlem
Jag köpte ett par rejäla kängor från salomon, har jag för mig, till förra vintern som funkade finfint och kommer att ha dom i vinter igen i liften i Åre.

Det kändes som att det var sjukt många som hade sorel-kängor i liften i vintras, se länk http://www.google.se/search?q=sorel...QeKqYDoBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=356#i=4
Det behöver väl inte betyda att dom är bra för att många har dom iofs, men många jag jobbade med tyckte dom var grymma!

raassmus

Ny medlem
om du ska köra på sorel så gå på caribou modellen, klart mycket varmare än 1964 eller de andra vanliga sorel skorna! annars kan jag rekomendera north face artic hedgehod, min klart varmaste sko, sorelen upplever jag som för bred och för låg så foten glider runt lite för mycket i den. Men som allt annat gäller det att testa

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Undvik Haglöfs Grym! Kvaliteten är urusel! Mina började läcka efter ganska kort tid och sedan sprack materialet på ovandelen vid vikningen på framfoten. Passformen är bra och det är en bekväm känga, men räkna med att de går sönder ganska snart. Svindyra i förhållande till kvaliteten.
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/skor/trekking/herr/haglofs_grym_sv-se.aspx

Läder tror jag helt klart är att föredra.

Sickbag

Ny medlem
Finns en uppsjö med vinterkängor och stövlar, ska du jobba ute och kanske stå mycket stilla som vid en lift se till att få ordentligt varma som tål väta. Det kommer garanterat dagar med slask, du går in och ut med snöiga kängar och blir du blöt så fryser du, så är det bara!

Du ska få i en ordentlig innersula och två par strumpor, ett par tunna och ett par tjockare sockar, helst i ull/ylle! Testa ut ett par som sitter bra på foten och så du kan röra på tårna, många kör med ett nummer förstora kängor på vintern. Om du ser till att byta strumpor ofta så håller du dig varm och go om fötterna hela vintern!

pedernutti

Ny medlem
Ha nånting att stå på, en bit liggunderlag, en bit renskinn eller vad som hellst så du inte står direkt på snön, det hjälper mycket på riktigt kalla dagar

anordstrom

Medlem
Håller med Netapper, kör på en sko från Sorel och av personlig erfarenhet så rekommenderar jag Caribou modellen.

Topp