Vintersäsong 11/12

Miuz

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Tänkte ta mitt pick och pack och fara i väg vintersäsongen 11/12 till Alperna. Jag tänkte försöka hitta jobb och mysa på där nere så jag undrar om det finns någon som känner sig sugen på att dela boende? Jag har inga krav på plats, är bara ute efter att träffa sköna typer och njuta av livet :)

Maria

gk90

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Tja ! vi är 3 sköna snubbar som tänkte dra neråt St:Anton i slutet av november. Så om vi ska till samma ställe hade de vart nice och delat :)

Miuz

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Det lilla jag har läst om St Anton så verkar det bra, ska kolla vad det finns för olika arbetsmöjligheter på olika ställen men antar att det är det samma på det flesta. Ska ni jobba eller? Hur hade ni tänkt ta er dit? :)

gk90

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Ja vi ska jobba. Vet inte hur vi kommer ner. Kanske kan ta bussar eller tåg typ från Tyskland då borde man kunna komma undan ganska billigt :)

Oledolyckan

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Jag hade också tänkt ta mig neråt nästa säsong, och hade heller inte sagt nej till att dela boende med någon trevlig typ! Inte heller särskilt kräsen när det gäller plats (snö är ju kanske att föredra, men annars är det ganska chill).

Miuz

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Läste någonstans att det var smidigt att ta sig ner till St Anton med tåg från stockholm eller Köpenhamn(kommer inte ihåg vilket) Hade ni tänkte fixa boende och jobb innan ni far ner eller bara fara?

gk90

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Finns ju bra från köpenhamn. ( Your text to link here... ) Så mycket vi kan fixa innan. Helst boende iaf. Annars sticker vi ner och löser det där. Verkar inte vara några större problem om man är där i tid iaf. Har dock inte hundra koll när säsongen drar igång ? Hur hade du tänkt dig med jobb och boende ? :)

Miuz

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Verkar som att säsongen drar igång i december? Men det verkar som att det är bäst att fara i november och början av december om man vill ha jobb...Jag känner också att boende skulle vara ett plus men vet inte riktigt vars man ska söka. vet ni?

gk90

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Ja det har jag med hört. Jag har inte en aning om var man söker, men antar man kan ringa nån resebyrå eller nått därnere och fråga dom. Jobb kan man ju kolla på eniro typ om dom har det där, bara ringa alla ställen man ser :)

Miuz

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Har ni någon koll på vad priserna på boednde brukar vara? Har du/ni facebook? :)

gk90

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Inte hundra men kanske runt 10 tusen om de ska vara lite centralt typ. Ja skicka din i PM :)

lisee

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Åh, jag är också sjukt pepp på att säsonga och bara ha det allmänt trevligt! Finns det plats för en till tror ni? ;)

//Lise

lisee

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
hehe vad fint ;) jag vet inte riktigt heller var, men jag är pepp på att jobba och åka skidor å lite sånt. hur ser dina/era planer ut? :)

virre

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Hej!

Bara lite tips om ni ska säsonga och söka jobb/boende på plats.

1. Åk ner relativt tidigt, helst november/början på december annars blir det sent och svårt att få jobb samt ni kan få tag på billigare boende om ni åker ner tidigare.
2. Fördel om man kan tala språket i landet där ni ska säsonga.
3. Det är ingen ide att ni tar kontakt med resebolagen när ni är på plats nere i nov/dec. De rekryterar hemma innan och kommer inte anställa någon nere på plats.
4. Kika på äldre forumtrådar/inlägg om platser där folk säsongat och kolla vad det skrivits där.

tovigatove

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Hej!
Jag har sökt lite utbildningar, men vette tusan om jag kommer in.. därför planerar jag också dra iväg med brädan till något gött ställe och bara njuta. Så ditt erbjudande, idé låter ju himla trevligt. Förstår dock att det är knapert med platser och sånt. Men om pluggplaner "skiter sej"- jag är pepp till tusen!

hare!
och juste ps. är en tjej född 90, med bärdåkning som största intresse!

Filip77

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Tjena.
Även jag funderar på att göra en säsong, vart det blir vet jag inte.

Är verkligen inget proffs på att åka skidor och har ingen erfarenhet direkt av att åka offpist eller säkerheter kring det. Får en känsla av att de flesta som säsongar har ganska så bra erfarenhet av det?

Det jag egentligen är ute mest efter är ett stort miljöombyte. Träffa nytt folk, åka skidor, fest och helt enkelt ha allmänt roligt.

Har kollat på St.anton och det verkar vara ett bra ställe enligt många, men har även tittat in http://mammothseasonaires.com. Vet dock inte om det skulle passa mig. Ser dock ganska många plus med det sistnämnda då det har närheten till en hel del ställen som verkar riktigt sköna (las vegas etc).

Kom gärna med tips,förslag och erfarenheter :)

jingvar

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Angående frågan om tåg lite tidigare i tråden - det är både dyrare och tar längre tid, men jag själv tycker det är ett oerhört mysigt sätt att resa ner till alperna med. Har tagit tåget ner till St. Anton två gånger, man tar sig på valfritt sätt till Köpenhamn och åker därifrån med IntrerRail-kort, det kortet med 5 valfria resedagar inom 10 dagar. Kostar 2000-3000 för en ungdom om man bokar liggplats på ett nattåg, oftast mellan Köpenhamn - München eller Hamburg - München alt Basel. Väl nere i Europa behöver man inte boka några platser på något tåg utan med InterRail-biljetten kliver man helt enkelt på det tåg som passar en bäst. Tågtrafiken där nere är punktlig och det är väldigt enkelt att ta reda på hur man tar sig till sin slutdestination. Dessutom har i princip alla större alporter en egen tågstation, annars tar man buss. Efter tågresan är man utvilad, plus att man har gjort lite för att det underbara pudret räcker inte smälter bort allt för tidigt till våren! =)

Gällande att säsonga till våren är jag ännu en som tänker i dessa banor! Dock är jag inte särskilt sugen på att åka till St. Anton, dels för att skidåkningen inte är så övertygande som man kan tro, utan är man ute efter att bara pumpa puder finns det förmodligen bättre ställen. Den andra anledningen är att byn numera är full av svenskar, vilket säkert har sin charm, men vill man uppleva riktigt \\\"alpkänsla\\\" ska man nog styra kosan mot en annan ort. Var där på semester i våras och hörde fler svenska röster än tyska. Dock måste man ju säga att after-skin förmodligen är den särklass bästa i hela Österrike!

Loevstrand

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Kommer att bege mig till alperna jag med! Men funderar på Mayrhofen! Någon som har hört något bu eller bä om det?

JosefNylund

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Hej,

Vi är två kompisar som ska resa runt lite under vintern/våren.

Vår plan är att vara i Chamonix/St Anton/Verbier en månad från januari-mars, har ingen betydelse. Är det någon som har platser över i en stuga/lägenhet eller är intresserade av att dela boende så hör gärna av er. Vi är flexibla gällande pris, period eller område. Vi bor just nu i Stockholm, är ju 26 år och älskar alplivet. Hör av er :)

/Louise & Josef

Tel: 076-19 68 000 el 073-048 72 53

hannypanny

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Hej!

Jag är också sjukt sugen på att dela boende med någon trevlig prick!
Är en tjej som hade tänkt dra ner själv till St.Anton och vore nice att prata runt med någon här angående boende?

Tror du/ni fortfarande att det finns plats för en tjej? Vore övernice!

Hör av er!!!!

0735016799

Perni89

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Heey! Har också planer på att dra ner till alperna för en säsong, har ännu inte riktigt tänkt ut vart, vilket förmodligen inte spelar allt för stor roll så länge det är bra backar med snö! Är än så länge också ensam om detta och gött om man hittade några att bo med :)!

Det är ju sommar.. men sjuukt sugen och pepp på snö och skidor!

Hör gärna av er, hade varit riktigt skoj om man hittade ett gäng!

Oledolyckan

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Ojsan hoppsan, ett tag sedan man kikade in här sist!
Hur som helst är jag fortfarande väldigt pepp på att åka neråt kontinenten till vintern. Har inte direkt kommit någon vart när det gäller att rent konkret ta tag i det där, men nu finns det ju tid till det iaf.

Vintersäsong 11/12
jag funderar också på att dra till alperna i vinter. funderar på val d'isere, någon annan som hade tänkt att åka dit?

andysupertramp

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Tja!

Jag ska göra min första säsong i alperna är det tänkt. Har tagit tjänstledigt from 1:a November, så då tänkte jag röra på mig. Har en del kontakter i Bad Gastein när det gäller boende och jobb, men inget som jag anser garanterat förän man är på plats och har jobb. Dock är jag inte främmande för andra orter och jobb och boende löses, vilket jag har lite som ett krav helst innan man åker iväg. Jag kickar själv och såg tråden och tänkte vafan, varför inte dela lite ideer och eventuell erfarenhet? Någon annan som tänkt på Bad Gastein? Hade varit kul att veta.

Perni89

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Andysupertramp, vad är det för kontakter om jobb och boende i Bad Gastein egentligen? Var där i vintras en vecka och gillade verkligen stället men har lite tankar om S:t Anton för att hitta på något nytt..

lillizz

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Tja vi är två boys från norrland som är forna alpin åkare och åker helst brant och fort. som hade tänkt fara till alperna men vart vet vi inte. Vi har kollat på st Anton men har inte hittat något boende. Någon som vet vart man kan hitta boende eller om någon är sugen på att dela :) vi hade inte tänkt att jobba där nere nå så vi tänkte nog komma upp i slutet av december. Så om ni är sugna på att dela boende med två sköna snubbar så kasta in ett pm !! Mvh Fredrik Victor

Mathias90

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
2 killar från djupa skogarna i småland som vill ut o testa på lite säsongsliv, har inte riktigt sökt boende ännu, men tanken var att om vi hittar något skönt gäng kanske dela?, billigare och samtidigt mycket roligare, höör av er om ni har förslag eller om vi ska börja planer tillsammans:) Mvh Mathias Svensson

Vintersäsong 11/12
vi har en stor lägenhet i morzine frankrike, vi är 5 grabbar (1 svensk, 2 scotland, 2 engelsk) och en tjej och vi har plats för två till tjejer. hör av er om ni är sugna att bo centralt i en av dom finaste alp byarna a alperna!

Miuz

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
oj här har det hänt mycket!! är det någon som vet något om Sierra nevada i spanien? befinner mig nämligen i spanien just nu och pluggar spanska så tänkte om man skulle fortsätta utöka sina språkkunskaper :) hasta luego!!

lippen92

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Hejsan! jag är en snowboard tjej på nitton år som vill dra och sesång i vinter! Jag letar efter några sköna resekompisar och några att dela boende med! Jag är sugen på St anton eller frankrike! Någon som har plats för en tjej till i sitt boende? // Filippa

JosefineH

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Heej!
Jag är en tjej på 19 år som är grymt sugen på att åka ner till Bad Gastein i vinter. Är anmäld till STS reseledarkurs men har läst så mycket dåligt om den så funderar på at dra mig ur. Hade velat hitta jobb i någon bar/restaurang eller liknande och hade varit jättekul om man hittade någon/några att dela lägenhet med! Någon som känner att dom är taggade för fest och skidor? :D

sueijmon

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
Har tyvärr också bara hört dåliga saker om STS kurser så det är nog inte så mycket att satsa på. Bättre att ta en chansning, åka ner tidigt och söka jobb.

agneess

Ny medlem
Vintersäsong 11/12
JosefineH sa:
Heej!
Jag är en tjej på 19 år som är grymt sugen på att åka ner till Bad Gastein i vinter. Är anmäld till STS reseledarkurs men har läst så mycket dåligt om den så funderar på at dra mig ur. Hade velat hitta jobb i någon bar/restaurang eller liknande och hade varit jättekul om man hittade någon/några att dela lägenhet med! Någon som känner att dom är taggade för fest och skidor? :D
Ja , jag är riktigt taggad för fest och åka skidor :) Har du fortfarande planer på att åka till Bad Gastein?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp