Visst behöver jag ett tredje par skidor?

hfghenke

Medlem
Jag kanske måste döda min pandemi/sittahemmaångest med ett ytterligare par skidor.

Har i dagsläget två par skidor Salomon Enduro XT 800 Radie 18 m och ett par Salomon QST 106 med Shift bindningar. Mina QST är helt nya, jag har inte testat dom men mina Salomon är fina och stabila om man ligger och bränner i större backar. Det jag saknar är ett par skidor med mindre radie som jag kan köra med då jag åker med barnen.

Frågor:
1. Hur tror ni QST står sig mot mina Salomon i pist? Skiljer bara 2 m i radie men det är mycket Rocker på mina QST.
2. Om jag ska leta upp ett par pistcarvers med en radie kring 14-15 (170 cm) vad har ni att komma med? Har sneglat åt i Magnum.
3. Är det någon idé att ha kvar Salomon XT om jag får fatt i ett par med mindre radie?

Kom med tankar och förslag.

/ Henke

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Lite andra tankar att fundera på.

- Är takboxen tillräckligt stor?/ Måste du lämna något hemma?
- Kommer du att ha tankar som ” Jag skulle haft någon annan skida på fötterna justnu”. Det sabbar skidupplevelsen.
- Hur mycket åker jag egentligen på alla paren.

Ovanstående gjorde att jag minskade från 4 till 2 par. Men svaret för dig är nog att du behöver ett par nya för att tycka att det är roligare då du ändå börjat fundera in dessa banor. Här likartade funderinger att byta mina Rustler 9 till en pistskida med kortare radie just för minde/kortare backar i närområdet.

Senast ändrad:

Carled

Aktiv medlem
Lite som Halvsmurfen är inne på... Om du adderar något smalare kommer Enduron bara vara onödig. Hitta någonting kring 14-15m i radie (det känns fel att säga nått om längd med tanke på att vi inte vet mer om dig) då det kompletterar/skiljer sig mer mot QST 106.

hfghenke

Medlem
Lite andra tankar att fundera på.

- Är takboxen tillräckligt stor?/ Måste du lämna något hemma?
- Kommer du att ha tankar som ” Jag skulle haft någon annan skida på fötterna justnu”. Det sabbar skidupplevelsen.
- Hur mycket åker jag egentligen på alla paren.

Ovanstående gjorde att jag minskade från 4 till 2.

Låt säga att jag får 10-14 skiddagar med familjen av blandad karaktär sen 8 dagar själv då det är fokus på att tura och utanföråkning. Takboxen är stor och barnens skidor är små.

hfghenke

Medlem
Lite som Halvsmurfen är inne på... Om du adderar något smalare kommer Enduron bara vara onödig. Hitta någonting kring 14-15m i radie (det känns fel att säga nått om längd med tanke på att vi inte vet mer om dig) då det kompletterar/skiljer sig mer mot QST 106.
Jag väger kring 82 kg och är 180 cm lång (en bra dag annars 179)

erik_lagg

Aktiv medlem
Ett par offpistskidor med mycket rocker och twintip är ju perfekt när man kör med småbarn och vill kunna sladda runt och kanske köra lite baklänges - tycker jag. Skulle vara längden då som kanske kan kännas otymplig.

fati

Aktiv medlem
Håller det enkelt. Hur åker man skidor ed familjen egentligen? Behövs det extra skidor för det? Jag tycker att man kan tar vilka skidor som helst i barnbacken, jo kanske inte 2 m japan lagg. Men alla vanliga freeride/ all mountain skidor.
Jag känner igen dina tanker och var där själv men är numera tillbacka till att bara har ett par (plus telis, plus brädda ;)). Lite som halvsmurfen är inne, det kommer vara så att du har dina häftiga pistlagg på fötterna och ser ett riktigt fin offpist åk och tycker synd om dig. Jag tror QSTn kommer funkar utmärkt i pist med familjen... Fyll takboxen med lite extra mat och slipper handla under resan, då få du mer tid för skidåkning...

hfghenke

Medlem
Känns som att ni är överens om att QST funkar lika bra eller bättre med barnen jämfört med Enduron, det innebär att dom inte kommer behövas. Kanske läge att sälja av.

/ H

fati

Aktiv medlem
Vet inte vad som funkar bäst med barnen, jag tycker att ett par skidor funkar bäst ;). Jag tänker så här: Mina skidor ska funkar ok till allt jag åker, dvs. barnbacke, uppkört offpist, backe, uppkört backe, isigt backe, lössnö. Men de ska funkar bäst till det jag gillar mest/ åker mest, för mig är det uppkört offpist och bränna halvbranta pist. Så jag välja skidor för det men gå kanske inte all in för att har de ok för allt annat. I mitt fall blev det Bonafdes, lite kortare än vad jag hade velat om jag bara hade kört ensam...
Så om du gillar mest att köra offpist/ freeride så kommer dina QST vara utmärkt. Först då öppnas det nämligen att man tar det där offpist åket man såg från liften när familjen redan tar lunch. Funkar inte om man har pistlaggen på sig. Så tänker jag iaf. För att åker med barnen funker nog dom billigaste nybörjare skidor i 150 cm längd bäst.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Känns som att ni är överens om att QST funkar lika bra eller bättre med barnen jämfört med Enduron, det innebär att dom inte kommer behövas. Kanske läge att sälja av.

/ H

Beslutet att sälja/köpa beror nog på vad som får Funometern att visa grönt för just dig. Är det att bränna pist som omväxling en förmiddag så kanske det är roligare med bra grejjor.

ktmgurra

Medlem
Letar du en bra pistskida ser jag verkligen Magnum som du nämner som ett bra alternativ.
Har själv ett par 177 och då landar man på en radie på ca 14m, valde mellan den och speed modellen som har lite större radie ( då kanske du landar på 14-15m i 170 längden). Är min absolut "vardagsskida" för pist.
Nu har de väl utvecklats lite till i år. om du köper nya (blivit ännu mer intelligenta :giggle: )
När det bli mer uppkört och sorbet åker M5orna fram och när käpparna stå uppställda åker Racetiger SL -pro fram (dock väääldigt sällan ).
Men skall man ha typ 2-3 par finns det ingen anledning att ha modeller med liknande prestanda, bara så man har för de olika förhållandena man kör i.

Sen här det väl gått lite inflation i att fråga andra om vad man skall köpa.
Alla har olika förutsättningar och krav, gäller att hitta vilken typ av skida man skall ha och sen försöka testa i det segmentet.
Kan man inte det, köp ett par och kör på dem.... för oss ( läs mig) svenssons spelar det nog ingen större roll bara man satsar på välkända modeller/märken

fredw

Aktiv medlem
En grundläggande fråga är vad du vill kompromissa på och vad du vill prioritera.
Själv har jag sällan möjlighet att byta skidor, åtminstone inte samma dag. Så, alltså, ska man då kompromissa eller renodla en favoritegenskap?
Efter en tid på skidor av allmountain-typ, funkar bra till det mesta, men... så tänker jag nu i första hand åka runt på en mer pistorienterad skida. Jag prioriterar något, istället för att kompromissa på alla plan.
Om jag stöter på uppkört eller nysnö bredvid pisten så blir jag lycklig även med pistskidan. Och för vårsnön i Dolomiterna så tar jag fram mina gamla Soul7 igen som förstasida.

Iofs kan man beroende på tycke och smak föra samma resonemang med prio på något annat. Typ fati här ovan.

zzzchrille

Medlem
Kul att läsa om hur ni resonerar. Jag tänker så här - jag vill aldrig tveka när jag väljer, därför är mina skidor väsensskilda. Det finns inget överlapp. Dessutom har jag skidor som inte räknas, vilket hux flux reducerar antalet. Smart tycker jag.

1. När jag tränar stadens riktigt små barn i vår lokala backe, ofta belagd med is, så väljer jag mina Dynastar SL race stock. Dessa åker jag också KM på, samt något enstaka fullfartsåk i samband med barnträningen. Skidan räknas inte.
2. Storslalom Rossi GS race stock. Används endast vid KM. Skidan räknas inte.
3. Armada ARV 96, används i parken, hopp och rail. Skidan räknas.
4. Fatypus M5 (106 mm) med P18/Cast. Denna används för all större åkning och är den enda skida jag har med i skidboxen/på flyget. Skidan räknas.

Jag har alltså bara två skidor men plockar bara med den ena på resor utanför 50-skylten. Jag tycker resonemanget kort skida med barn, stor skida övrigt är en optimal setup. Och inget överlapp.

fredw

Aktiv medlem
Kul att läsa om hur ni resonerar. Jag tänker så här - jag vill aldrig tveka när jag väljer, därför är mina skidor väsensskilda. Det finns inget överlapp. Dessutom har jag skidor som inte räknas, vilket hux flux reducerar antalet. Smart tycker jag.

1. När jag tränar stadens riktigt små barn i vår lokala backe, ofta belagd med is, så väljer jag mina Dynastar SL race stock. Dessa åker jag också KM på, samt något enstaka fullfartsåk i samband med barnträningen. Skidan räknas inte.
2. Storslalom Rossi GS race stock. Används endast vid KM. Skidan räknas inte.
3. Armada ARV 96, används i parken, hopp och rail. Skidan räknas.
4. Fatypus M5 (106 mm) med P18/Cast. Denna används för all större åkning och är den enda skida jag har med i skidboxen/på flyget. Skidan räknas.

Jag har alltså bara två skidor men plockar bara med den ena på resor utanför 50-skylten. Jag tycker resonemanget kort skida med barn, stor skida övrigt är en optimal setup. Och inget överlapp.

Du har fyra par skidor, men två av dessa par räknas inte?

zzzchrille

Medlem
Exakt! Det är bara för att lura mig själv. Jag har bara två par skidor (och ett par SL och ett par GS). Men det viktiga är inget överlapp!

PisteCarver

Aktiv medlem
Intressant med alla förklaringar och utläggningar, själv har jag som hobbyåkare inte brytt mig så mycket utan tycker bara det är kul och köra skidor. :)

Kan någon förklara för mig varför det inte skulle gå att åka lössnö med pistcarvers?
Jag är upplärd att åka på de gamla långa smala skidorna, och åkte lite offpist på den tiden. Gick alldeles utmärkt med 2 m långa RS skidor som var 50-60mm breda (kommer inte ihåg exakt).
Har inte sedan jag började åka med barnen under deras uppväxt brytt mig om offpist, men är lite sugen på att prova igen (man får ju en del inspiration här på forumet :)).
Mina K2 skidor är 170cm (129x80x108) och varför skulle det inte funka om man kunde åka på de "pinna-smala" gamla skidorna som dessutom inte hade någon rocker överhuvudtaget?
Tycker redan man har tillräckligt mycket packning att släpa på. ;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Intressant med alla förklaringar och utläggningar, själv har jag som hobbyåkare inte brytt mig så mycket utan tycker bara det är kul och köra skidor. :)

Kan någon förklara för mig varför det inte skulle gå att åka lössnö med pistcarvers?
Jag är upplärd att åka på de gamla långa smala skidorna, och åkte lite offpist på den tiden. Gick alldeles utmärkt med 2 m långa RS skidor som var 50-60mm breda (kommer inte ihåg exakt).
Har inte sedan jag började åka med barnen under deras uppväxt brytt mig om offpist, men är lite sugen på att prova igen (man får ju en del inspiration här på forumet :)).
Mina K2 skidor är 170cm (129x80x108) och varför skulle det inte funka om man kunde åka på de "pinna-smala" gamla skidorna som dessutom inte hade någon rocker överhuvudtaget?
Tycker redan man har tillräckligt mycket packning att släpa på. ;)
Klart det går! Du får tänka på alla klemade generationer med curlingföräldrar som är vana att ha noll motstånd. Då gäller det att skaffa grejor så att det är så lätt som möjligt, och bara åka offpist när det är lättåkt puder. :ROFLMAO: Bra för oss som gärna åker i alla förhållanden, svårslaget att stå i princip ensam mitt ute i ett känt åk som kan ha varit som ett myrberg dagen innan när det precis snöat...

larsrudal

Medlem
Asså: zzzchrille har helt rätt (även om matematiken är tokig). Skall man ha fler skidor ska de vara olika. Jag hatar folk som har ex Mantra, Bonafide och Enforcer 100 och nördar ner sig i hur olika de är när de i själva verket är väldigt lika skidor. Har man flera par ska de ha olika egenskaper.
Men PisteCarver har också rätt på sitt sätt. Hade aldrig tråkigt i puder på mina smala skidor på 80 eller 90 talet. Trillade iofs oftare då men de gjorde de flesta andra också. Har man kul då har man. Om han börjar åka mycke puder med andra som har feta puderlagg kommer han dock tröttna på att hamla på efterkälken och köpa fetare lagg. Men det verkar ju inte som så är fallet än?

PisteCarver

Aktiv medlem
Men PisteCarver har också rätt på sitt sätt. Hade aldrig tråkigt i puder på mina smala skidor på 80 eller 90 talet. Trillade iofs oftare då men de gjorde de flesta andra också. Har man kul då har man. Om han börjar åka mycke puder med andra som har feta puderlagg kommer han dock tröttna på att hamla på efterkälken och köpa fetare lagg. Men det verkar ju inte som så är fallet än?
Nej, jag åker inte skidor med något "free-ride gäng", så jag har inga problem med att "hamna på efterkälken". :)
Hur mycket försämras piståkandet om man väljer ett par bredare skidor säg 90-100? Piståkning är ändå det viktiga för mig och jag gillar både att känna de sköna svepande carvingsvängarna som inte var möjliga förr, samt kunna köra korta snabba "jazz-svängar" som man lärde sig med den gamla tekniken.

Hur som helst skidorna nu för tiden är ju löjligt enkla att lära sig att köra på jämfört med förr....:)

erik_lagg

Aktiv medlem
@PisteCarver de 203 långa pinnsmala storslalomskidor som jag åkte med fram till 90-talet någon gång var ju inte bara kassa i lössnön men även i pistad backe. I brist på annat var det ju skitkul att åka med dem ändå. Sen kom carvingskidor som gjorde piståkandet roligare och bredare skidor som gjorde offpisten roligare. Mao det går att åka med vad som helst var som helst. En del vill ha en skida som passar till allt - en del vill ha olika skidor för att optimera. Åker jag till alperna tar jag bara med mig ett par lössnöskidor. Åker jag bil till en svensk ort kan det bli hela tre par - där det tredje paret är skidor som ’tål’ sten. Är dock emot överkonsumtion så det blir mest begagnat (fast de två paren som jag räknar är ganska nyköpta - oops sorry).
... som svar på ditt första inlägg...

Som svar på ditt senaste - jag tycker att det går utmärkt att carva på 100mm skidor eller tom bredare så länge det inte är is. Många tycker annorlunda.

PisteCarver

Aktiv medlem
@PisteCarver de 203 långa pinnsmala storslalomskidor som jag åkte med fram till 90-talet någon gång var ju inte bara kassa i lössnön men även i pistad backe. I brist på annat var det ju skitkul att åka med dem ändå.
Allting är relativt, de var inte kassa då, utan det bästa man kunde köpa.. allting utvecklas, och glidarkänslan idag med ett par carving skidor som svänger av sig själv nästan helt utan kraft har ju gjort skidåkningen ännu roligare.
Eftersom jag inte gärna fyller på förrådsboden med ännu mer grejer, eller släpar på ännu mer packning, eller skaffar mig ännu ett "i-landsproblem" så var min fråga:
Ett par allround pistcarvers 129x80x108 måste väl ändå vara lättare att hantera i lössnö än de gamla "pinna-skidorna"?

erik_lagg

Aktiv medlem
Allting är relativt, de var inte kassa då, utan det bästa man kunde köpa.. allting utvecklas, och glidarkänslan idag med ett par carving skidor som svänger av sig själv nästan helt utan kraft har ju gjort skidåkningen ännu roligare.
Eftersom jag inte gärna fyller på förrådsboden med ännu mer grejer, eller släpar på ännu mer packning, eller skaffar mig ännu ett "i-landsproblem" så var min fråga:
Ett par allround pistcarvers 129x80x108 måste väl ändå vara lättare att hantera i lössnö än de gamla "pinna-skidorna"?
Håller med. Jo, de är bättre än de gamla pinnsmala - det tror jag. Men lite korta kanske och lite väl smala.... där kom i-landsproblemet. 😉

fati

Aktiv medlem
Allt gå, det är ju mitt poäng också. Men ibland är det roliga med vissa skidor o ibland med vissa andra. Jag körde jättelänge med p40, 193 cm. Hårda, smala. Jag trodde det var det bästa man kan har. Och visst körde jag även puder och puckel o allt med de. O visst gick det. Sen fick jag prova ett par fullrocker puderskidor o kände mig bekräftat. För att de var tråkig i lössnö o värdlös i backen. Sen fick jag prova mina första 100 mm metall- allmountain skidor.... där visade det sig att de var faktiskt roligare på allt. Pist, lässnö, puckel osv. Bara de här 80 tals kortsvängar är inte lika roligt med de som med mina p40.
Så, det jag vill säger, visst kan man köra allt med allt. Därför tycker jag också man inte behlver massvis med skidor. Men man kan absolut väljer skidor efter det man åker mest eller gilla mest. Själv skulle jag säkert åka samma med 170cm pistlagg som jag gör nu och har roligt. Men med mina 98mm skidor kan jag ladda på lite mera i de flesta förhållanden o har ännu lite roligare. Kanske inte i det brantaste o isigaste, men hur pass roligt är det egentligen?
Som jag skrev i ett annat tråd, satsa på att åker o blir bättre o inte på att byter matetial hela tiden...

Marboh

Aktiv medlem
OK, får fundera på det över en kopp kaffe och två semlor (men bara den ena räknas).
Köper tankesättet.
hur många par byxor har du?
Hur många använder du till jobbet?
Målarbrallorna, mjukisbrallorna med hål i skrevet och de där bekväma piratbrallorna som är sköna när man grillar finns i garderoben. Men man inget man räknar som en del av garderoben. Inget som åker med på en weekendresa.
så man kan ha nåt som har ett begränsat användningsområde. Och då kanske inte vara nåt man räknar till garderoben.

Henric-s

Medlem
Klart att du skall ha ett par pistskidor, dom flesta åkare tillbringar den mesta tiden i pisten och då ganska ofta i bra preppade backar. Inga problem att köra med en skida som är under 80mm under foten för dom allra flesta även om det blir lite uppkört. Skillnaden med en skida som är smalare under foten är att dom känns kvickare kant till kant. Och som någon skrev, det går tom att köra i lössnö ändå om man har tekniken:)

pd

Aktiv medlem
hur många par byxor har du?
Hur många använder du till jobbet?
Målarbrallorna, mjukisbrallorna med hål i skrevet och de där bekväma piratbrallorna som är sköna när man grillar finns i garderoben. Men man inget man räknar som en del av garderoben. Inget som åker med på en weekendresa.

Du alltså jag har ett par mjukisbrallor, dock utan hål, som fungerar fint till kavaj utan att man ser originell ut. Nya kategorin Alloffice. :)

ozito

Medlem
Vad ska du ha tre par skidor till när det går precis lika bra med sju?

Om du har ett användningsområde dom du inte har en klockren skida till så finns det plats för en till. Den behöver dock inte vara sprillans ny, med en liten arbetsinsats går det utmärkt att göra någons avlagda skida till ett utmärkt komplement.
Jag har ofta med mig fyra olika skidor till backen då jag inte vet hur föret kommer vara eller vad jag kommer vara sugen på efter lunch.

Klart du ska ha ett par skidor till!

För ren piståkning på förmiddagen kan jag verkligen rekommendera Head World Cup Rebels iRace, eller E-Race som de heter from årets model.
Svängradie på 14,4 i 170 längd, fantastisk stabilitet, går att trycka till ordentligt och de bara levererar.
En ren glädje att känna skjutsen ut ur carvingsvängarna!
Klart du ska unna dig det!

LimpusB

Ny medlem
Jag kanske måste döda min pandemi/sittahemmaångest med ett ytterligare par skidor.

Har i dagsläget två par skidor Salomon Enduro XT 800 Radie 18 m och ett par Salomon QST 106 med Shift bindningar. Mina QST är helt nya, jag har inte testat dom men mina Salomon är fina och stabila om man ligger och bränner i större backar. Det jag saknar är ett par skidor med mindre radie som jag kan köra med då jag åker med barnen.

Frågor:
1. Hur tror ni QST står sig mot mina Salomon i pist? Skiljer bara 2 m i radie men det är mycket Rocker på mina QST.
2. Om jag ska leta upp ett par pistcarvers med en radie kring 14-15 (170 cm) vad har ni att komma med? Har sneglat åt i Magnum.
3. Är det någon idé att ha kvar Salomon XT om jag får fatt i ett par med mindre radie?

Kom med tankar och förslag.

/ Henke
Tänkte i exakt samma banor gällande att åka med små barn och lära dem att ta sig ned i backarna (inte sällan med stavhjälp...). Och mina vanliga favoritlagg blev helt enkelt inte så sköna i de sammanhangen. För långa. För breda.
Så jag landade i att köpa mig ett par kortsvängs-lagg - skulle ta samma beslut igen. Inget snack. Blir sååååå mycket lättare att lära barnen med dem på. Började med ett par Ross Hero Elite Short Turn 161 cm och har nu bytt till just ett par i.Magnum 163. Kan varmt rekommendera dem, och inte bara när man ska åka med småbarnen. Sjukt bra bett när man vill kötta själv i pisten. Eller när den korta hemmabacken ska åkas. Så mycket roligare då med ett par kortsvängslagg jmft med mina 100 mm...

Har själv ett par Head E-Magnum, riktigt rolig skida!
Hade 5par skidor när säsongen började, nu är det 3 kvar... funderar på att sälja ytterligare ett par, Mantra m5 då de blir lite överflödiga och klarar mig fint med Magnum och mina Ferox freebird.

Just Magnum är sjukt rolig skida som du verkligen kan köra varierat med, den dämpar bra likt en racetiger men kanske saknar det där supergreppet på is, dock blir den mer lekfull.
Har slipat mina 0,5/88 och tycker de kan hålla långa svängar om man slipar tailen bra. Absolut inga problem att avbryta en sväng då de är mjukare än riktiga gslagg.

Köp!

MagGun

Ny medlem
Ett par SL race med kort radie är ett måste. Du hittar gamla raceskidor för några hundralappar. Inte mycket kant kvar men så kul!

hfghenke

Medlem
Löste sig bättre än väntat. Körde mina QST106 med barnen i lilla Bjursås och insåg att dom funkade super i alla underlag, otroligt rappa och stabila. Sålde mina enduro till Svärfar och hittade ett par demo e Magnum på Kaisers i Sälen. Har kört Head på förmiddagen och QST när efter lunch när det slaskat på. Headskidorna levererar och jag är återfrälst slalomsvängare i förmiddagspisten och sen åker jag över alla slaslhögar med mina QST på eftermiddagen. Hoppas få testa mina QST på riktigt om en vecka då Hemavan och turskidåkning står på schemat.

Tack för ert engagemang, råd och tips.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp