Visum Kanada HJÄLP

LovisaBengtsson

Ny medlem
Hallå där! Jag och en kompis är just nu väldigt inne på att åka till Whistler denna säsongen och planen var först att vi skulle åka redan i Oktober men då vi inte har ansökt om visum förrän nu inser vi att det antagligen kommer dröja lite till. Tänkte iaf kolla lite hur det gick till för er andra när ni ansökte om visum?

Vi har nu betalat alla fees är klara med ansökan men fick idag ett meddelande om att vi måste skicka in fingeravtryck, något som jag förstår det som är nytt sedan 31/7 2018? Tänkte då kolla om det är någon mer som har behövt göra detta och om ni då vet vart fan man kan göra detta? Hittar just nu bara att man kan göra det i Stockholm vilket blir sjukt omständigt då vi båda bor i Göteborg. Någon som har koll? Tacksam för svar!

Carfil

Ny medlem
Jag var och lämnade idag och verkar tyvärr vara nödvändigt. Smidigast är väl Stockholm. Oslo eller Köpenhamn tyvärr är det nog bara att göra om man vill komma iväg :/

Senast ändrad:

VilmaK

Ny medlem
Jag var på ambassaden och gjorde det i tisdags (åkte från Kalmar). Dock hade jag efterfrågat en tid nästa vecka och då fick jag detta till svar:

Dear Applicant,

We are not providing itinerant biometrics collection services after September 6, 2018.

There is a new Visa Application Centre at which applicants can give biometrics which will be opening in mid-September 2018.

Please advise whether you would like to book an appointment for our next available date, or wait until the new VAC location opens.

Är osäker om de öppnar upp igen i Stockholm eller om de öppnar upp ett VAC på en annan ambassad... Så hör er till ambassaden och se var och när nästa tid är. Jag mailade:
stockholmbiometrics-biometrie@international.gc.ca

LovisaBengtsson

Ny medlem
Haha vi kan nog fan inte ha mer otur... Denna veckan var den enda veckan som funkade för oss då min kompis åker till Bali i en månad sen. Menmen, vi fick maila till Oslo istället och hoppas att det funkar där. Tack för hjälpen!!

LovisaBengtsson

Ny medlem
Hej igen! Nu har vi varit i Oslo och våra visum verkar vara beviljade! Är det något mer man behöver fixa t.ex. inresetillstånd (eTA) osv?

Mackrill

Ny medlem
Nej, ni borde få ert visum snart om ni har skickat in alla dokument! Biometrics ska vara det sista momentet.

Jonnszter

Ny medlem
Drygt med fingeravtryck haha. Tur att jag fixade visum innan dess ;). Reseförsäkring från ERV är att rekommendera, samt ansöka om int. Körkort om ni vill ha det.

LinneaEm

Ny medlem
LovisaBengtsson sa:
Hej igen! Nu har vi varit i Oslo och våra visum verkar vara beviljade! Är det något mer man behöver fixa t.ex. inresetillstånd (eTA) osv?
eTA behöver ni, samt allt annat som står i checklistan på visum-sidan :) Jag hade verkligen med mig ALLT när jag aktiverade mitt visum - statement från banken, försäkring som täckte hela året visumet är aktivt, orginalpapper med polisintyg osv, men det kollade inte en sekund på de papprena haha. Det enda jag behövde visa upp var mitt det papper med barcode som visar att visumet är beviljat. Dock rekommenderar jag att ni tar med alla papper! Better safe than sorry, jobbigt att få problem där i immigration.

Kul med Whistler, jag var där några månader i vintras och somras, och ska tillbaks denna säsongen med! :)

LovisaBengtsson

Ny medlem
LinneaEm sa:
LovisaBengtsson sa:
eTA behöver ni, samt allt annat som står i checklistan på visum-sidan :) Jag hade verkligen med mig ALLT när jag aktiverade mitt visum - statement från banken, försäkring som täckte hela året visumet är aktivt, orginalpapper med polisintyg osv, men det kollade inte en sekund på de papprena haha. Det enda jag behövde visa upp var mitt det papper med barcode som visar att visumet är beviljat. Dock rekommenderar jag att ni tar med alla papper! Better safe than sorry, jobbigt att få problem där i immigration.

Kul med Whistler, jag var där några månader i vintras och somras, och ska tillbaks denna säsongen med! :)
Vilken checklista är det du menar? Håller verkligen med om att jag hellre har med för mycket än för lite haha!

LinneaEm

Ny medlem
LovisaBengtsson sa:
LinneaEm sa:
LovisaBengtsson sa:

Vilken checklista är det du menar? Håller verkligen med om att jag hellre har med för mycket än för lite haha!
Denna: https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/work-canada/iec/prepare-arrival.html :) Så se till att du kan visa upp alla dokument som står med på den listan. Vet inte om det finns något "officiellt" bank statement, men jag gick till min bank och fick dom att skriva några rader om man de kan confirm att jag har si och så mycket pengar hos dom + screenshot av mina konton. Men again, behövde inte visa ett enda av dom papprena! Bara mitt Letter of Introduction. :)

MalinLinden1

Ny medlem
LovisaBengtsson sa:
Hej Lisa!
Så det gick bra för dig att lämna fingeravtryck i Oslo? Jag kommer nog också behöva det men kan typ inte hitta hemsida eller liknande. Har du möjligtvis kvar deras email? Tack på förhand. Hoppas du har det bra i Kanada! :)

Felicias

Ny medlem
Tror det ska gå bra att lämna det hos polisen. Vet att min kompis gjorde det hos polisen i Stockholm i höstas.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp