Vökl Mantra vs. Scott Mission (hjälp skidval)

willeww

Medlem
Nu står jag och väljer mellan Scott Mission 183 och Völkl Mantra 191 för jag kan få båda skidorna till ett väldigt bra pris. Men jag vet inte vilken jag ska välja.

Jag är 184cm lång, väger 83kg och kör väl ungefär 65/35 pist/offpist men har börjat leta mig mer och mer utanför pisten. Jag gillar att bränna på rätt bra i pisten och är lite rädd om kanske Mission kan bli lite fladdriga i högre farter. Om jag har förstått det rätt så är Mantran styvare, men hur styv är den egentligen? (Någon som har erfarenhet av den?).

När det kommer till offpist gillar jag att åka relativt lekfullt och vill inte förlora den känslan med ett par för styva skidor men samtidigt som ett par mjukare inte ska bli "för" fladdriga.

Vilket leder till Mission eller Mantra, vad tycker ni?

// W

Edit: Jag har sökt ihjäl mig på nätet och på forumet men inte hittat svaret på det jag söker.

Senast ändrad:

Utter

Aktiv medlem
För att vara ärlig, ingen av dom. För smala för att funkar riktigt bra offpist och förlegade konstruktioner båda två. Finns skidor som är bra mycket bättre i både pist och offpist och samtidigt är lekfulla. Nått som de där två aldrig har kunnat kallas.

willeww

Medlem
Utter sa:
För att vara ärlig, ingen av dom. För smala för att funkar riktigt bra offpist och förlegade konstruktioner båda två. Finns skidor som är bra mycket bättre i både pist och offpist och samtidigt är lekfulla. Nått som de där två aldrig har kunnat kallas.
Jaså. Har du några bra förslag på skidor?

Utter

Aktiv medlem
Kolla några av de 2 235 125 trådar som avhandlar allround, pist/offpist, sverigeskidor och dylikt som dyker upp inför varje säsong. Där kan du få några bra tips. Vill du komma billigt undan så kolla beg.marknaden här på Freeride eller de fjolårslagg som finns kvar på t ex Skistore och Sport-conrad.

lundatok

Ny medlem
Jag har inte åkt Mission men har 15-20 skiddagar på ett par 191 Mantra och dom är som godståg.

Dova, styva och går riktigt fort. Hyffsat lättcarvade också men dom är inga direkta offpistlagg får jag säga. Har haft ute dom i spenaten lite och då blir dom tunga och otympliga.

Det är inga lekfulla skidor utan mer... ja, som godståg typ. Dom passar bra som storslalomlagg i alperna eftersom man kan ligga och trycka på hur mycket som helst men i Sverige hade jag nog letat efter något med kortare radie.

Har du funderat på skidor typ JJ:s eller Bent Chetlers?

raassmus

Ny medlem
Har lite erfarenhet av båda laggen. Mantran är enligt mig betydligt mycket styvare än mission skidan, båda bygger dom med rocker. om jag inte kommer ihåg helt fel körde dom utan rocker på matran ifjol men den skidmallen skrotades med många av de andra, så den har en early rise nu.

Fördelen som jag ser med mantran är deras titanium belägg dom lägger på toppen på skidan för att den ska styvas till lite extra så den inte känns fladdrig i högre farter.

missionen är betydligt mycket lekfullare enligt mig, inte lika tung i pisten men uppmanar mer till lek än mantran gör. Som Lundatok sa om mantran, det är ett godståg, tung stabil skida klarar av höga farter, tryck på och du får en bra respons tillbaka.

Om du hade den här frågan för ett år sedan så hade jag sagt till dig att ta 184 längden på mantran, men efter den fick rocker så blir den "lättare" i pisten. Att den blir för lång radie i sverige håller jag inte riktigt med om, lägg mycket kant på den så får du jobba runt den bara.

Topp