Völkl - Aura eller Kenja?

hanabe

Ny medlem
Hej!

Kommer snart att göra en säsong i Val d'Isère och behöver därför uppgradera mig till ett par bättre skidor. Är väldigt insnöad på Völkl och står nu och väljer mellan årets Völkl Aura och Völkl Kenja! Jag är ute efter en allroundskida som fungerar lika bra i pist som off-pist. Båda modeller sägs vara allroundskidor men Aura är lite mer åt off-pist-hållet. Jag åker själv lite blandat, men jag antar att det blir mycket off-pist om man ska spendera en hel säsong i alperna. Är dock lite rädd för att Auras midja ska vara liiite för bred, men gör det verkligen så stor skillnad i pisten sedan?

Min fråga är helt enkelt, vilken modell ska man välja? Sen undrar jag även över vilken längd som är bäst. 163 eller 170? Jag är 170 cm lång och väger cirka 54 kg. Är van vid att köra med ganska korta skidor (typ 155, hehe) och göra ganska korta svängar. Är inte direkt "aggresiv" i min skidåkning heller, men jag har åkt mycket. Men jag antar att man kommer att utvecklas ganska mycket på 20 veckor!

All hjälp från freerides medlemmar uppskattas

Senast ändrad:

Von_vettet

Medlem
Skjuter lite från höften!

tror du att du kommer spendera den större delen av din vakna tid med att smiska pist, åka lössnö mellan backarna (givetvis en grov generalisering) så skulle jag ha valt Kenja

Om du funderar, (kanske redan har? ) på att skaffa lavinutrustning, åka lite mer "ordentlig" offpist så tror jag att Auran är roligare.

Auran är i mina ögon inte sådär jättebred, 96mm i midjan är i mina ögon ganska smalt och funkar alldeles utmärkt i pisten, speciellt eftersom den endast har tiprocker. sålänge du inte söker efter race-carve så tror jag de går utmärkt att smiska runt i Frankrike med :) .
Angående längden, 163 är antagligen mer lätthanterlig, men ger lite sämre flyt eftersom du får en mindre bäryta. Men eftersom du inte väger så mycket så talar det för den kortare kanske.

Hoppas jag har gett lite input iallafall, oavsett hur mycket jag rabblar.

DrJ

Medlem
Inga personliga erfarenheter men har en bekant som är duktig och hon gillar Auran även i svenska småbackar. Du ska absolut inte vara rädd för bredden, kör själv på 112 mm i bredd som enda skida och det fungerar utmärkt även för piståkning. Andra egenskaper påverkar nog hur den upplevs mer än bredden, vet t ex inte hur styv dom skidorna är? Men min bekant är inget muskelpaket och hon gillar den som sagt. Längden skulle jag med tanke på din ringa vikt välja den kortare, särskilt om du är van med och trivs med kortare skidor. Men allra bäst är förstås att prova, du kanske hinner med en tripp till någon av skidtestarhelgerna innan du åker? Eller prova på plats.

Joris

Ny medlem
Hej!

Jag gjorde en säsong i St Anton förra vintern och åkte då på ett par Aura från 2011 så de har ingen tip rocker. Har tidiagre åkt mest på pistskidor och bräda, men allt från pist till djupt puder. Personligen tycker jag att Aura var toppen! Riktigt fartstabil då jag gillar hög fart, bra bärighet i snön (sjunker dock lite pga vikten när det är 50 cm+ lätt pow) och de kör igenom allt. Hade ibland önskat att jag hade en bredre, lättare och längre skida eftersom vi fick otroliga mängder snö förra säsongen. Bra skida för offpisten men lika bra att lägga på kant i pisten (du får bra tryck tillbaka eftersom det är metall i dem som i pistskidor och inte lika mjuka som en del andra offpist-skidor) och köra där när vädret är på det viset. Dock blir det ju långa svängar och man får snabbt upp en väldigt hör fart om du kör sväng i sväng. Kräver sin åkare teknikmässigt i pisten.
Så helt enkelt en jättebra skida om du gillar lite högre fart och vill åka överallt och kan teknik sen innan. Kanske inte så lekfull dock om det är det du är ute efter. Kan klart rekomendera skidan! :D
(är 170 cm, men väger 10 kg mer än du och körde på 170 cm. Hade inte velat ha kortare för då förlorar du mycket i off pisten. Men eftersom du är så lätt skulle jag kanske tagit den som är kortare om du inte har enormt starka ben).
Kan även säga att jag ska köpa bredare skidor till i år eftersom jag ska till Japan, i de förhållandena skulle jag inte rekomendera Aura, alldels för smal då.
Ha så kul i Val d'Isère, finns ju verkligen all typ av åkning där!

hanabe

Ny medlem
Tack för era svar, det känns definitivt som om jag ska satsa på en Aura 163 cm! Tror den kommer fungera tillräckligt bra utanför pisten och om inte annat får jag väl hyra ett par längre och bredare för någon vecka om det skulle bli grymt mycket puder under säsongen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp