Völkl Deacon 74 eller Racetiger SC

Är på jakt efter pistskida och läst en del gott om Völkl Deacon 74. Nån som har erfarenhet av denna, och jämfört med tex Racetigermodellen SC? Förstått att Deaconen är avsevärt styvare, men ev funkar något bättre i uppkörd pist?
Har några år i barnbackar framför mig...

zingo11

Aktiv medlem
Har testat 74 pro, skidan går som tåget verkligen en trevlig upplevelse men kräver duktigt med fart. Har aldrig kört SC utan har RC4 tror att dom ligger i samma segment.Känns lite overkill att ha dom i barnbacken, dom är inte "användar vänliga" utan kräver att man är aktiv för att få mest ut av dom. Inte säkert att 74 är styvare dom har titanium(aluminium) jämfört med stål/carbon på SC. Jag hade valt 74 och köpt pro för egentid. I barnbacken hade jag gått för ett lätt setup (typ Vertical serien, Dynastar) med riktigt bekväma/varma pjäxor. Lycka till

Har testat 74 pro, skidan går som tåget verkligen en trevlig upplevelse men kräver duktigt med fart. Har aldrig kört SC utan har RC4 tror att dom ligger i samma segment.Känns lite overkill att ha dom i barnbacken, dom är inte "användar vänliga" utan kräver att man är aktiv för att få mest ut av dom. Inte säkert att 74 är styvare dom har titanium(aluminium) jämfört med stål/carbon på SC. Jag hade valt 74 och köpt pro för egentid. I barnbacken hade jag gått för ett lätt setup (typ Vertical serien, Dynastar) med riktigt bekväma/varma pjäxor. Lycka till
Ja, låter kanske klokt. Tack för tips.
Harvade runt i barnbacken förra året på Extrem Proj. 186cm och det gick sämre för mig än knotten. Ha ha.
Skaffar nog ett par beggade mjuka som funkar bättre i blåbacken. Blir trevligare för alla inblandade.

Heddious

Aktiv medlem
Jag har inte testat Deacon, men körde runt på SC en dag förra vintern, och precis som Zingo säger så kräver de att du är lite på tårna för att de ska bli kul att åka med. Att ha ett par mjuka "vadsomhelst"-skidor i barnbacken låter som en god idé, då gör det ju verkligen ingenting om kidsen trampar runt ovanpå dina skidor och repar dem och gör hack i kanterna heller.
Sen är det väl en avvägning hur mycket "egen" åktid du räknar med att få utöver barnbacken. Ju mer av den varan desto mer lönt att ha ett par skidor som du själv faktiskt har kul på, och inte bara helgar ändamålet att uppfostra nästa generations snömarodörer, hehe.

zerode

Medlem
Nu måste jag säga att Deacon74 inte är någon mjuk "vadsomhelst" skida, den är byggd på samma sätt som Racetigern, och pallar mer än vad jag iallafall kunde utsätta den för. Men därmed inte sagt att den är svåråkt, snarare tvärtom, lekfull men ändå stabil skulle jag nog mer säga. Körde mycket på 74 för 2 år sedan, och gillar den då man får en mer allround skida än Racetigern, vill man kunna sladda med mer kontroll och framförallt kunna åka i uppkört, slask och liknande så är 74 att föredra, att man sen kan köra rejält med dem är riktig bonus.
Så en perfekt kombo skulle jag säga, är ett par extrem och deacon, då fixar man det mesta :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp