Völkl Deacon 80, 84 eller Fischer RC One 82, 86GT

tmpolice

Medlem
Hej!
Fastnade lite i tankar kring skidor då det börjar ploppa upp lite reor:
Mediär åkare, 177cm, 83kg. 90/10% pist och letar en skida som är mer pistorienterad som klarar dagen i backen med is, uppkört men även carving. En inte helt smal skida men inte heller jättebred.

Kollar på följande:
Völkl Deacon 80
Völkl Deacon 84
Fischer RC One 82GT
Fischer RC One 86GT
(Sista val Fischer Ranger 92Ti)

Alla de ovanstående har någon form av trippel radie och alla verkar supernöjda med dem.

Är det 172cm som gäller för mig eller vågar jag gå på 177cm (för mig 86GT finns i 168 för sedan 175cm)

Uppdaterar tråden och för om frågeställningen

Någon som jämfört dem som kan ge bra råd?

Senast ändrad:

zanoii

Aktiv medlem
Provkör! Vet inte var i landet du bor men du borde verkligen provköra dem.

Jag älskar Deacon 84, lätt en av de roligaste skidor jag kört. Vet inte riktigt hur den är när det är uppkört eftersom jag aldrig åker så sent på dagen, och vet heller inte hur de andra alternativen är, men den är iaf mycket bra. Recensionerna här på FR klagar egentligen bara på färgen..

tmpolice

Medlem

Jag älskar Deacon 84, lätt en av de roligaste skidor jag kört. Vet inte riktigt hur den är när det är uppkört eftersom jag aldrig åker så sent på dagen, och vet heller inte hur de andra alternativen är, men den är iaf mycket bra. Recensionerna här på FR klagar egentligen bara på färgen..
Tackar. Hade lite svårt att hitta om någon kört Head Supershape E-titan och E-magnum. Deacon är utan tvekan ett bra val om inte annat.

tmpolice

Medlem
Gjorde en förändring på hela inlägget efter att jag kortat ned listan på det jag är intresserad av.

Senast ändrad:

tmpolice

Medlem

Låter intressant. Fastnat lite för den men även 80. Har du provat båda? Lite rädd att Deacon 84 ska bli väl styv jämfört med 80?

fredw

Aktiv medlem
Deacon 80 som jag har går inte av för hackor. Så om du oroar dig för att 84an är litet väl maffig så är 80 ett piggt alternativ. Aningen mindre pistlokomotiv tror jag än 84an som jag iofs inte provat själv. Mycket spänstiga och de viker inte ner sig. Gissar att om 84an excellerar vid hög fart i litet tyngre uppkörda pister så är 80 kanske ännu bättre i de förhållanden du nämner i ditt startinlägg.

tmpolice

Medlem
Deacon 80 som jag har går inte av för hackor. Så om du oroar dig för att 84an är litet väl maffig så är 80 ett piggt alternativ. Aningen mindre pistlokomotiv tror jag än 84an som jag iofs inte provat själv. Mycket spänstiga och de viker inte ner sig. Gissar att om 84an excellerar vid hög fart i litet tyngre uppkörda pister så är 80 kanske ännu bättre i de förhållanden du nämner i ditt startinlägg.
Tack för svar. Hur lång är du och hur långa skidor har du? Har fördelen att sambon vill ha nya skidor så har tänkt införskaffa två olika (vi har mycket lika längd samt i pjäxstorlek -10mm). Har fått för mig att Deacon 84 är tyngre och mer charge-ig jämfört med 80 som verkar lite snällare. Däremot så skiljer de sig inte mycket i pris här (utomlands så är 84 dyrare) vilket gör att jag överväger den med.
Sett en del jämförelser där man diskuterar Deacon 80, 84 mot Fischer RC One 82, 86 GT om att de har en del liknande egenskaper som trippel radie men olika känsla.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag tyckte att Deacon 84 var rätt tråkig skida att åka på, tål visserligen mycket tryck, men not ny kopp of tea. 80:an har jag inte åkt men gillade mycket 76:an och 72:an, men de kanske blir för smala. Fischer har jag inte åkt. Extrem Frontier 85 är grymma, men tillverkas inte längre, kan dock vara värt att ringa till fabriken om de har några hyllvärmare kvar. Elan Wingman 82 och 86 var vassa och fina när jag provade dem. Själv åker jag bara Hendryx-skidor i olika varianter när piståkning är aktuellt. Deras Boiler som är 85mm under foten skulle nog sitta bra i detta fall, men de är lite dyrare skidor och reas aldrig ut. Stöckli har säkert några fina lagg med om man vill åka med lätt plånbok. 😊

Senast ändrad:

tmpolice

Medlem
Jag tyckte att Deacon 84 var rätt tråkig skida att åka på, tål visserligen mycket tryck, men not ny kopp of tea. 80:an har jag inte åkte men gillade mycket 76:an och 72:an, men de kanske blir för smala. Fischer har jag inte åkte. Extrem Frontier 85 är grymma, men tillverkas inte längre, kan dock vara värt att ringa till fabriken om de har några hyllvärmare kvar. Elan Wingman 82 och 86 var vassa och fina när jag provade dem. Själv åker jag bara Hendryx-skidor i olika varianter när piståkning är aktuellt. Deras Boiler som är 85mm under foten skulle nog sitta bra i detta fall, men de är lite dyrare skidor och reas aldrig ut. Stöckli har säkert några fina lagg mer om man vill åka med lätt plånbok. 😊
Tack, sett några liknande kommenterar som din dvs att de är ”tråkiga” vilket inte bara behöver vara negativt. Hendryx och Stöckli ligger aningen över det jag är sugen på prismässigt.
Fischer och Völkl kändes som bra stabila val och prismässigt ok. Sett en del som föredraget Fischer framför Völk i känsla och tycker de är bättre. Jag har inte testat tillräckligt för att ha en egen åsikt om det. Elan Wingman har jag inte tittat på men är öppen för input.

fredw

Aktiv medlem
Tack för svar. Hur lång är du och hur långa skidor har du? Har fördelen att sambon vill ha nya skidor så har tänkt införskaffa två olika (vi har mycket lika längd samt i pjäxstorlek -10mm). Har fått för mig att Deacon 84 är tyngre och mer charge-ig jämfört med 80 som verkar lite snällare. Däremot så skiljer de sig inte mycket i pris här (utomlands så är 84 dyrare) vilket gör att jag överväger den med.
Sett en del jämförelser där man diskuterar Deacon 80, 84 mot Fischer RC One 82, 86 GT om att de har en del liknande egenskaper som trippel radie men olika känsla.

Mina D80 är 182 cm. Jag är ca 84 kg/187 cm. Ok grundfysik men otränad. Aldrig tävlat etc. Entusiastisk avancerad turist typ… 😄 Hade nog gått bra med litet kortare också - förstår inte hur de lyckats pressa in så mycket elasticitet och stadighet i den skidan. Fladdrar ej oavsett fart. Jag längtar inte alls efter någon 84:a, snarare ibland något litet mer lekfullt och snällt när mjölksyran sätter in.
Ja provåkning är ju absolut att föredra.

tmpolice

Medlem
Mina D80 är 182 cm. Jag är ca 84 kg/187 cm. Ok grundfysik men otränad. Aldrig tävlat etc. Entusiastisk avancerad turist typ… 😄 Hade nog gått bra med litet kortare också - förstår inte hur de lyckats pressa in så mycket elasticitet och stadighet i den skidan. Fladdrar ej oavsett fart. Jag längtar inte alls efter någon 84:a, snarare ibland något litet mer lekfullt och snällt när mjölksyran sätter in.
Ja provåkning är ju absolut att föredra.
Tack för svar. Funderar om 172cm eller 177 cm vore bättre till mina 177cm/83kg?

zanoii

Aktiv medlem
Jag har (prov)kört både Deacon 80 och 84 och skillnaderna som nämnts i tråden stämmer.

Jag tror man måste definiera vad man tycker är kul. Jag gillar charge, och det blir kul när skidan svarar. Både D80 och 84 är väldigt lättåkta.

Min historik är: Uppväxt på skidor, bytte till bräda i mitten av 90-talet och höll mig till det i 23 år. Sen bytte jag tillbaka till skidor pga dåliga knän och ungar. Jag provade Deacon 80 efter att ha åkt på lossköpta hyrskidor i knappt tre säsonger och fick en ordentlig aha-upplevelse.

tmpolice

Medlem
Jag har (prov)kört både Deacon 80 och 84 och skillnaderna som nämnts i tråden stämmer.

Jag tror man måste definiera vad man tycker är kul. Jag gillar charge, och det blir kul när skidan svarar. Både D80 och 84 är väldigt lättåkta.

Min historik är: Uppväxt på skidor, bytte till bräda i mitten av 90-talet och höll mig till det i 23 år. Sen bytte jag tillbaka till skidor pga dåliga knän och ungar. Jag provade Deacon 80 efter att ha åkt på lossköpta hyrskidor i knappt tre säsonger och fick en ordentlig aha-upplevelse.
Kanon! Kollade vikten på den båda och de väger mycket lika i vikt (tänkte att 84 var tyngre). 80 låter som ett bra val för mig.

Rogszy

Medlem
Har D80 i 172 och har inte hittills känt något behov av längre.
Är 1,82. 83kg hyfsat duktig, carvar ner för de flesta pister oavsett underlag.

fredw

Aktiv medlem
Tror också att man lugnt kan välja "korta" Deacon80 om man står i valet och kvalet mellan två längder. Såvida man inte verkligen är den typen som tycker att "korta" skidor känns konstiga, eller om man är byggd som en hockeyspelare. Deras konstruktion gör att stora svängar och hög fart inte bör vara något problem oavsett längd. Tvärtom kan man kanske vinna litet extra manöverbarhet i lägre fart om man går ner litet i längd. Så att Rogszy är nöjd med sina 172 förvånar mig inte. Kanske borde jag (med ca 84 kg/187 cm lång) haft 177 cm istf mina 183 cm.
Gillar också inbyggda bindningsystemet på dessa skidor - passar alla pjäxor typ hyrbindning, och går att ställa om på 30 sekunder, så jag har lätt kunnat låna ut dem till vänner och bröder.

tmpolice

Medlem
Tror också att man lugnt kan välja "korta" Deacon80 om man står i valet och kvalet mellan två längder. Såvida man inte verkligen är den typen som tycker att "korta" skidor känns konstiga, eller om man är byggd som en hockeyspelare. Deras konstruktion gör att stora svängar och hög fart inte bör vara något problem oavsett längd. Tvärtom kan man kanske vinna litet extra manöverbarhet i lägre fart om man går ner litet i längd. Så att Rogszy är nöjd med sina 172 förvånar mig inte. Kanske borde jag (med ca 84 kg/187 cm lång) haft 177 cm istf mina 183 cm.
Gillar också inbyggda bindningsystemet på dessa skidor - passar alla pjäxor typ hyrbindning, och går att ställa om på 30 sekunder, så jag har lätt kunnat låna ut dem till vänner och bröder.
Det var också en av fördelarna jag såg med Fischer RC one, Deacon dvs bindningarna. Jag hade planerat plocka upp ett par RC one 82GT för ett mycket bra pris men de försvann. Deacon 80 jämfört med RC one 82GT så är det en skaplig prisskillnad. Det gör valet lite svårare medans mellan Deacon 84 och RC one 86gt så är det plus minus noll typ.
Höll på att tröttna på valen igår men och var på vippen att åka och köpa ett par K2 Mindbender 99Ti bara för att de var billigare och ett mellanting mellan freeride och allmountain.

Tror jag ska gå på kortare längd dvs 172 för att jag ska kunna utnyttja dem bättre.

fredw

Aktiv medlem

Det var också en av fördelarna jag såg med Fischer RC one, Deacon dvs bindningarna. Jag hade planerat plocka upp ett par RC one 82GT för ett mycket bra pris men de försvann. Deacon 80 jämfört med RC one 82GT så är det en skaplig prisskillnad. Det gör valet lite svårare medans mellan Deacon 84 och RC one 86gt så är det plus minus noll typ.
Höll på att tröttna på valen igår men och var på vippen att åka och köpa ett par K2 Mindbender 99Ti bara för att de var billigare och ett mellanting mellan freeride och allmountain.

Tror jag ska gå på kortare längd dvs 172 för att jag ska kunna utnyttja dem bättre.

Ja alltså D80 är ju i grunden en bred (nåja...) pistskida. Det var därför jag skaffade den - jag har redan ett par bredare sidor att ha kul på om/när det blir mjukare/djupare/tyngre i pisten (och det blir det ju ofta). Så om du lutar åt allmountain så tror jag du ska lämna både D80 och D84. Om jag skulle ha bara en skida att åka på för det mesta så skulle jag gå upp i bredd. QST92 t ex gillas ju av många, ett "safe bet".

tmpolice

Medlem
Ja alltså D80 är ju i grunden en bred (nåja...) pistskida. Det var därför jag skaffade den - jag har redan ett par bredare sidor att ha kul på om/när det blir mjukare/djupare/tyngre i pisten (och det blir det ju ofta). Så om du lutar åt allmountain så tror jag du ska lämna både D80 och D84. Om jag skulle ha bara en skida att åka på för det mesta så skulle jag gå upp i bredd. QST92 t ex gillas ju av många, ett "safe bet".
Jag är mest intresserad av en skida som är mer inriktad på pist men som också funkar bra när det är uppåkt. Mindbender 99ti verkar vara en allsidig skida med bra pris just nu. Är ju mer sugen på Deacon eller RC one skidor däremot.

zanoii

Aktiv medlem
Mindbendern är bra, men inte alls att jämföra med Deacon i pist. Kanske bättre när det är uppåkt, jag vet som sagt inte. När jag provkörde Deacon fick jag för mig att jag behövde ha något snällare (tråkigare) för att undvika att köra ihjäl mig, eftersom den svarade så fint vilket triggade mig att köra fortare och hårdare. Då provkörde jag Mindbender och Ranger. Båda var bra, men i mina ögon inget i jämförelse med Deacon.

Idag kör jag Deacon V.werks i pist, QST 118 utanför pist. Letade egentligen QST 106 men de var såklart slutsålda. 118 går ändå långt över förväntan i pist, trodde de skulle vara halvt omöjliga att åka på men det går jättebra att stå på kant.

Tror precis som fredw att du kanske kan kika på QST om du vill ha något som funkar lite bättre när det är uppåkt, men i mina ögon är det svårt att överträffa Deacon utan att gå på en ren pistskida. De säger ju att det finns en speciell Völkl-känsla och att man antingen älskar den eller hatar den. Jag tillhör i så fall den första gruppen, som du märker.

Om jag minns rätt var Deacon 2021 samma som Deacon 2022 och därför reades inte 2021:orna ut i slutet av säsongen. Kanske ändrar de den till 2023, jag har inte kollat några skidnyheter, men i så fall finns ju fina möjligheter att göra ett klipp.

I slutet av veckan ska jag på sportlovsresa med familjen, efter det kanske det kommer en rapport om hur Deacon sköter sig när pisten är förstörd. ;)

Marboh

Aktiv medlem
Har gt86, och tycker de är finfina. Kan inte uttala mig om de andra.
Men tror du inte behöver vara rädd för 175cm.
De har ju lite rocker i fram och en del taper bak vilket för att de upplevs som lite kortare tycker jag.
Kul skida med mkt energi i. Lite tunga att bära med 0,8mm titanal men känns inte så på föttern. Går att slöåka och vill du stå på kommer du åka en bra bit över din förmåga innan skidorna säger ifrån.

Kör dem i 180, men är några cm längre och tyngre än du.

zerode

Aktiv medlem
Om jag minns rätt var Deacon 2021 samma som Deacon 2022 och därför reades inte 2021:orna ut i slutet av säsongen. Kanske ändrar de den till 2023, jag har inte kollat några skidnyheter, men i så fall finns ju fina möjligheter att göra ett klipp.
Deacon 80 och 84 är samma förutom färgen på de olika årgångarna.
Förutom förra säsongen och i år, då man valde att köra samma pga man inte visste hur allt blev med pandemin

Det kommer en ny design till nästa år, men behåller samma färger.

fredw

Aktiv medlem
Har nog aldrig sett Deacon 80 under ca 5000 kr inkl frakt tyvärr. Ändå rimligt jämf med t ex Stöckli.

tmpolice

Medlem
Är det någon här som kört föregångaren Völkl RTM 84? Den verkade också folk fullkomligt älska som skida? Några inputs om den?

zanoii

Aktiv medlem
Har nog aldrig sett Deacon 80 under ca 5000 kr inkl frakt tyvärr. Ändå rimligt jämf med t ex Stöckli.
Jag har sett Deacon 84 för 4500 och känner mig alldeles dum som inte köpte.
Nä, inte jag heller. Smärtar lite att gå över 6000kr men hellre bättre skidor än bara dumsnål.
Det dyker upp (vad som verkar vara) fina ex på Blocket ibland.
Är det någon här som kört föregångaren Völkl RTM 84? Den verkade också folk fullkomligt älska som skida? Några inputs om den?
Zerode har (såklart) input: https://www.freeride.se/forum/threads/all-mountain-rtm-vs-deacon.148354/post-1197917

tmpolice

Medlem
Måste tacka för alla grymma svar så här långt. 👍
Efter alla svar så verkar Deacon 80 (även Fischer RC one 82gt) vara ett bättre alternativ för mig men att både Deacon 84 och Fischer RC one 86GT kanske blir lite väl mycket. Völkl RTM 84 verkar vara lik Deacon 80 och det är ju också en grym skida om jag förstått recensionerna rätt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp