Völkl Revolt 104, dålig kvalitet?

Näs Smör

Medlem
Tjena,

Köpte ett par Völkl revolt 104 i somras och har åkt på dom totalt 12 dagar. 2 dagar i Åre under jul och 10 dagar i Chamonix nu i februari. Efter endast dessa 12 dagar ser skidorna ut så här (se bilder nedan). Tänkte bara kolla ifall någon annan har samma problem eller ifall detta är någon form av produktionsfel? Och innan folk säger att det är på grund av off pist, ja jag åker en viss del off pist men mestadels pist. Dessutom har min polare varit med mig under alla skiddagar och han har knappt en skråma på sina skidor (DPS). Vi har åkt ungefär samma lines och våra åkstilar är identiska.
Har åkt skidor hela livet och har liksom aldrig varit med om att det ser ut såhär efter endast 12 dagar, så känns skumt.

PS: Annars är skidorna grymma:) 97469656-64BA-4AA5-ABCA-1CABE04BE7D2.jpeg B9811799-0A4C-42F5-81F5-226D2DF396DC.jpeg

Bilagor

• 1645112976248.jpeg
    1645112976248.jpeg
    421 KB · Besök: 121
  • 00DD5929-B201-420A-ADC2-C6746A0343E3.jpeg
    00DD5929-B201-420A-ADC2-C6746A0343E3.jpeg
    430.2 KB · Besök: 115
  • FE893A94-FFC8-4B49-9D84-4CBDE083C5C0.jpeg
    FE893A94-FFC8-4B49-9D84-4CBDE083C5C0.jpeg
    455.9 KB · Besök: 114
  • 795BBDF1-2F91-43AF-99B3-33A83014F9D2.jpeg
    795BBDF1-2F91-43AF-99B3-33A83014F9D2.jpeg
    504.3 KB · Besök: 113
  • D3B43611-517A-4159-8CE2-89DE95952059.jpeg
    D3B43611-517A-4159-8CE2-89DE95952059.jpeg
    441.8 KB · Besök: 112
  • 91F61180-E0B3-41E6-ABDC-52B43A2B3720.jpeg
    91F61180-E0B3-41E6-ABDC-52B43A2B3720.jpeg
    394.1 KB · Besök: 109
  • F5581CD1-A7A6-4326-A7E6-9EB772F16313.jpeg
    F5581CD1-A7A6-4326-A7E6-9EB772F16313.jpeg
    637.4 KB · Besök: 102
  • AC014D51-C181-4614-A381-15811CB641C6.jpeg
    AC014D51-C181-4614-A381-15811CB641C6.jpeg
    510.3 KB · Besök: 117

Näs Smör

Medlem
Är de Made in China? Isåfall kan det förklara en del. Völkl hör tyvärr till K2 som tillverkar det mesta i kina.
Japp, made in china. Något som jag borde förutsett och som förklarar väll en hel del:) Tackar ändå!
Har mailat völkl men inte fått svar än, ska bli kul o höra vad de har att säga.

MallanI

Ny medlem
Pist eller offpist spelar nog inte så stor roll i det här fallet vill jag tro. Inte helt lätt att se på alla bilder men det ser ut som att du helt enkelt slår ihop skidorna väldigt mkt och att kanten på den ena då skadar topsheeten på den andra. Inte sett skidorna live men det ser väl ut som sandwichkonstruktion på bilderna och det gör ju risken för denna typ av skador än större. Den mest suspekta skadan är väl den i tippen. Det är en sån skada man ser om skidorna misshandlats på typ bagageband eller så, har du flugit med dem? Har svårt att se att ngt handlar om ett fabrikationsfel och hittar inga riktiga argument för det heller, har du vänt sig till inköpsstället? Det är ju de som i första hand ansvarar för en ev reklamationsfråga.

Näs Smör

Medlem
Pist eller offpist spelar nog inte så stor roll i det här fallet vill jag tro. Inte helt lätt att se på alla bilder men det ser ut som att du helt enkelt slår ihop skidorna väldigt mkt och att kanten på den ena då skadar topsheeten på den andra. Inte sett skidorna live men det ser väl ut som sandwichkonstruktion på bilderna och det gör ju risken för denna typ av skador än större. Den mest suspekta skadan är väl den i tippen. Det är en sån skada man ser om skidorna misshandlats på typ bagageband eller så, har du flugit med dem? Har svårt att se att ngt handlar om ett fabrikationsfel och hittar inga riktiga argument för det heller, har du vänt sig till inköpsstället? Det är ju de som i första hand ansvarar för en ev reklamationsfråga.
Ja att mina skidor slås ihop händer. Jag studsar runt ganska mycket osv och skidorna är sandwich. Det är dock inte mina första skidor av den konstruktionen och har inte sett detta tidigare. Skidorna flög hit till Genève men inspekterade självklart skidorna så fort de kom ut på bagage bandet och det var inga synliga fel på dom då. Har även vänt mig till butiken där jag köpte skidorna men inte fått nått svar där heller.

Antar väll att det bara är och vänta för min del:)

zerode

Aktiv medlem
Nu är det svårt att säga något om skadorna på skidorna när man inte sett dem på riktigt, och inte vet vem du är och hur du åker.

Men rent krasst, så ser det inte ut att vara kvalitetsproblem utan snarare grovt slitage.
På bilderna ser det nästan ut som du släpat dem efter en bil.
Hade du bara haft skrap märkena på sidan av skidan, framförallt framför bindningen så är det en klassisk grej när man inte är van med breda skidor, och skidorna går ihop ibland, men skrapmärkena på toppen är något man nästan omöjligt kan få via skidåkning.

Jag har ett par Revolt104 hemma som går hårt på skidtester, och de har inte mer än några skrapmärken. Helt normalt slitage efter att testas av flera olika typer utav skidåkare, och packas in i bilen med 50par skidor med jämna mellanrum...

När jag brukar bedöma om det är kvalitetsfel, så brukar det mer vara delaminerning eller om det typ lossnar bitar från ovansidan.
Nu har jag som sagt inte sett skidorna mer än på bilderna, men när jag ser på dem så skulle jag säga att det är grovt slitage, och inte något fel på skidorna som orsakat märkena.
Men som sagt, eftersom jag inte sett dem på riktigt, så jag utgår från bilderna

Så skumt är det...

Näs Smör

Medlem
Nu är det svårt att säga något om skadorna på skidorna när man inte sett dem på riktigt, och inte vet vem du är och hur du åker.

Men rent krasst, så ser det inte ut att vara kvalitetsproblem utan snarare grovt slitage.
På bilderna ser det nästan ut som du släpat dem efter en bil.
Hade du bara haft skrap märkena på sidan av skidan, framförallt framför bindningen så är det en klassisk grej när man inte är van med breda skidor, och skidorna går ihop ibland, men skrapmärkena på toppen är något man nästan omöjligt kan få via skidåkning.
Jag har ett par Revolt104 hemma som går hårt på skidtester, och de har inte mer än några skrapmärken. Helt normalt slitage efter att testas av flera olika typer utav skidåkare, och packas in i bilen med 50par skidor med jämna mellanrum...

När jag brukar bedöma om det är kvalitetsfel, så brukar det mer vara delaminerning eller om det typ lossnar bitar från ovansidan.
Nu har jag som sagt inte sett skidorna mer än på bilderna, men när jag ser på dem så skulle jag säga att det är grovt slitage, och inte något fel på skidorna som orsakat märkena.
Men som sagt, eftersom jag inte sett dem på riktigt, så jag utgår från bilderna

Så skumt är det...
Hmm, eftersom jag inte släpat skidorna efter en bil så vet jag inte riktigt vad jag ska säga angående skadorna(på toppen). Jag har som sagt inte varit med om något liknande innan och verkligen inte efter en så kort period. Jag har inte mer än haft skidorna på snö under 12 dagar. Så jag är rätt vilsen atm. Men tackar👍🏻

RWD

Aktiv medlem
Ser ut som du slår ihop och korsar skidorna väldigt mycket i din åkning skulle jag säga.
Syns definitivt på en av bilderna att bindningen har mycket slitage från stålkanten som skrapat emot.
Inget fel i det, du har förmodligen väldigt kul när du åker och leker runt och hoppar. Men tror det är svårt att få igenom det på nån reklamation.
Har nog inget med att de är tillverkade i Kina.
Mina barn har haft och har Völklmodeller som är tillverkade i Kina resp Tyskland och det är jämförbart slitage på dem.

Näs Smör

Medlem
Ser ut som du slår ihop och korsar skidorna väldigt mycket i din åkning skulle jag säga.
Syns definitivt på en av bilderna att bindningen har mycket slitage från stålkanten som skrapat emot.
Inget fel i det, du har förmodligen väldigt kul när du åker och leker runt och hoppar. Men tror det är svårt att få igenom det på nån reklamation.
Har nog inget med att de är tillverkade i Kina.
Mina barn har haft och har Völklmodeller som är tillverkade i Kina resp Tyskland och det är jämförbart slitage på dem.
Även om reklamation hade varit najs så är det dock inte riktigt något jag strävar efter i detta fall heller. Ville bara få lite svar och tankar. Kommer inte sära på skidorna och kommer inte sluta hoppa utan kommer helt enkel köra på skidorna tills de slutar fungera:)

RWD

Aktiv medlem
Även om reklamation hade varit najs så är det dock inte riktigt något jag strävar efter i detta fall heller. Ville bara få lite svar och tankar. Kommer inte sära på skidorna och kommer inte sluta hoppa utan kommer helt enkel köra på skidorna tills de slutar fungera:)
Det är nog så att olika skidor är olika känsliga också beroende på materialval. Völkl mattsvarta top sheet är ju även väldigt känsligt för repor. Kan nog vara så att det är ett mjukare material också som är känsligare för islag från stålkanter. Håll koll på att det inte spricker eller delaminerar för då är det ju reklamationsläge.
Det är nog så att flera tillverkare fått klagomål på liknande skador/slitage för man ser fler och fler som marknadsför att top sheetet är gjort för att tåla mer slitage, ofta har det då en grövre struktur.

zerode

Aktiv medlem
Helt rätt inställning

Skidorna är grymma, körde på dem i söndags, och de inbjuder till lek.
Även om jag är så långt ifrån en som hoppar & leker, och grabba skidan är det sista jag kommer fixa, så gillar jag att åka på dem ibland.

Så kör hårt och stort 😃

StefanAaroe

Aktiv medlem
Har inga Völkl själv men ett av mina barn kör på Mantra JR. Hans topsheet spricker också på det där sättet tyvärr.

Pizzaaugust

Ny medlem
Mina ser likadana ut. Rasar av delar av topsheeten. Man åker ju inte på ovansidan men nog är det trist ändå. Bra skidor annars.

Hawk100

Aktiv medlem
Ser ut ungefär som ett par hyrskidor i slutet av sin livslängd…..!!
Du har inte tagit fel par efter att ha varit inne o fikat?? 🤣🤣

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp