Völkl RTM 81/84

stein1982

Ny medlem
Völkl RTM 81/84
Vilken längd rekommenderar ni till mig på Völkl RTM 81 eller 84. Jag är 190 cm och väger 75kg, håller mig i pisten. Åkt mycket sedan jag var barn och åker 2-3 v per år.

Tack på förhand!

Ake_Astrom

Medlem
Völkl RTM 81/84
Jag är 188 cm och väger ca 86 kg.
Jag använder gamla RTM (fullrockern) med längden 176 och det är inget problem.
Jag påstår att 176 blir "svängingare" än 184 så jag tycker du skall hyra/låna och prova vad du tycker könns bäst.
Sen är väl RTM 81 en "snällare/mjukare" skida än RTM 84 och följaktligen är RTM 86 än annu "större" skida.
Mina kortaste skidor ä 156 och mina längsta är 187 alla funkar (alla är inte RTM).

Börja med att välja mellan 81 och 84, när det valet är klart fundera på längden :)

//Åke

stein1982

Ny medlem
Völkl RTM 81/84
Tack för svar!

Jag åker idag på ett par Atomic Crimsoon Ti 185 cm, men kan uppleva att de blir lite klumpiga och stora i pisten när man inte "köttar" hela tiden...

Min tanke är då att gå ner en längd till ca 177cm, och att det skulle passa min vikt bättre. Funderar även på smalare midja än RTm:en...

Henric-s

Medlem
Völkl RTM 81/84
Rtm 84 är absolut en riktigt bra am skida enligt mitt tycke. Om det av någon anledning det är völkl du är inne på skulle jag vilja slå ett slag för Racetiger rc ifall det är en pistskida som önskas. Där har du liknande radie/längd men bättre prestanda i pist.

GoranC

Aktiv medlem
Völkl RTM 81/84
Rekommenderar RTM81 e
Kolfiber i stället för metall, mer lekfulla samtidigt som dom har riktigt bra prestanda. Lättåkta får att slöåka likväl som aktivt.
Grabben som väger dryga 60kg har ett par som jag med mina dryga 90kg har provåkt. H
Finns till fyndpris på sportbittl.

stein1982

Ny medlem
Völkl RTM 81/84
Många bra svar!:)

Hur är Völkls RTM skidor i förhållande till Atomic Redster Edge GS (har fått ett bra erbjudande på ett par i 176cm)

Förstår att Atomics skida är ännu mer för pisten, men funkar de även i lite mer uppkörd eftermiddags pist?

Ake_Astrom

Medlem
Völkl RTM 81/84
stein1982 sa:
Tack för svar!

Jag åker idag på ett par Atomic Crimsoon Ti 185 cm, men kan uppleva att de blir lite klumpiga och stora i pisten när man inte "köttar" hela tiden...

Min tanke är då att gå ner en längd till ca 177cm, och att det skulle passa min vikt bättre. Funderar även på smalare midja än RTm:en...
Om du upplever 185 som lite klumpiga tycker jag du skall rikta in dig på en lite kortare längd.
Prova RTM84 i längden 173 det ger en radie på 16.5 i stället för 180 som är på 18.1.
Tror inte du kommer att ångra dig men se till att prova/hyra den 1 dag innan köp.
De 3 mm som du får i extra bredd kan tyckas lite men det hjälper en eftermiddag då högarna börjar dyka upp :)
Ser även att "RTM 81e" nämns., tänk på att det även finns en "vanlig" RTM 81 dvs 2 olika modeller där e säger att det inte är samma skida och årets färger för de är orange/svart för den vanliga och blå/svart för e modellen.

GoranC

Aktiv medlem
Völkl RTM 81/84
Jag skulle inte köpt ett par Redster GS för att ha till piståkning i uppkörd pist.
RTM skidorna fixar detta betydligt bättre/enklare. Men dom är ju oxå ganska så hypade, finns minst lika bra av andra fabrikat. Har provåkt 86, 84, 81 och äger ett par gamla rtm v-werks. 86 är grymt stabil och har ett fantastiskt kantgrepp, nästan så den blir lite tråkig - 81e är väldigt mycket mer lättsam skida med fortsatt mycket bra prestanda. 84 däremellan. Ett mycket trevligt alternativ för pist kan annars vara K2 Pinnacle 88, köpte ett par på rea som inte gick att motstå i fjol. Blev en riktig favorit och förpassade RTM skidorna till källaren.

/GC

Mountain_Man

Aktiv medlem
Völkl RTM 81/84

@stein1982
81 har jag inte koll på, men avseende 84:an borde 177 cm vara helt rätt. Prioriterar du högre fart och stabilitet kan du gå upp på 182 cm, men är du inte en driven åkare kan den med din tyng uppfattas som lite trög. Säkerligen fungerar 172 cm också men då kan det bli väl mycket SL-känsla (kortsväng).

/MM

Ake_Astrom

Medlem
Völkl RTM 81/84
Året modeller av RTM 84 kommer tydligen med dessa mått.
Längd Radie Sidecut
172 16.8 131_84_112 - -
177 17.9 131_84_112 - 3300 g
182 19 131_84_112
Prova en 177 :)

//Åke

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp