Völkl RTM 84 glapp i railsen mellan bindning och skida.

sub_sonic929

Ny medlem
Hej alla experter på Freeride. Kört för tredje gången nu på mina beg RTM 84. Slipade och vallade igår, och upptäcker att det glappar REJÄLT i railsen där bindningen fäster i skidan. Någon som upplevt samma sak? Ska det vara så här ?

Hej alla experter på Freeride. Kört för tredje gången nu på mina beg RTM 84. Slipade och vallade igår, och upptäcker att det glappar REJÄLT i railsen där bindningen fäster i skidan. Någon som upplevt samma sak? Ska det vara så här fd hyrskidor

Hej alla experter på Freeride. Kört för tredje gången nu på mina beg RTM 84. Slipade och vallade igår, och upptäcker att det glappar REJÄLT i railsen där bindningen fäster i skidan. Någon som upplevt samma sak? Ska det vara så här ?
Köpte ett par fd uthyres RTM84 ifjol. Hade glapp då i tådelen mellan bindning och plattan. Nu, efter 20 till åkdagar, är glappet ungefär lika. Jag oroade mig mycket i början och trodde att glappet skulle orsaka tjuvutlösningar, men har inte upplevt några problem alls...

sub_sonic929

Ny medlem
Inget du märker när du åker eller ? (För jag har inte märkt nåt, men om man frågar Anja Pärsson eller André Myhrer så känns det ju sådär att skidan far omkring 5-10 mm hela tiden............)

farsan56

Aktiv medlem
Jag hade samma glapp på RTM84 V- Werks som har ställbar bindning. Inte hyrskidor. Men bindningen spänns upp av förspänningen, så när pjäxan är i finns inget glapp. Åkte 4-5 säsonger på dom utan några problem.

Inget du märker när du åker eller ? (För jag har inte märkt nåt, men om man frågar Anja Pärsson eller André Myhrer så känns det ju sådär att skidan far omkring 5-10 mm hela tiden............)
"5-10 mm", det låter mycket. Jag har inte mätt mitt glapp, men kan inte tänka mig att det är i närheten av så mycket.

farsan56

Aktiv medlem
Förtydligande: jag hade samma typ av glapp, men ett par tre mm. bara.

HDTV

Ny medlem
Jag hade detta på mina nya Deacons 84, ena skidan glappade mer än den andra. Reklamerade och fick nya bindningar men det hjälpte inte. Fick till slut helt nya skidor. De glappade de med men dock mindre. Sålde skiten, vill inte betala premiumpris för skidor som har den "defekten".

farsan56

Aktiv medlem
Ja det är ju lite intressant att det finns ett inbyggt glapp i ett par skidor (V-Werks) som då kostade 11500:-
Då kanske man kan förvänta sig premium hela vägen.
Men jäklar vilka goa skidor, gick att slöåka med då det var fullrocker men det fanns ingen övre gräns hur hårt man kunde pressa dom.
Det var ett par ute här nyligen på k/s för 2800:-, fel längd för mig annars hade jag nypt dom.
Ångrar att sålde mina 😩

GoranC

Aktiv medlem
Ja det är ju lite intressant att det finns ett inbyggt glapp i ett par skidor (V-Werks) som då kostade 11500:-
Då kanske man kan förvänta sig premium hela vägen.
Men jäklar vilka goa skidor, gick att slöåka med då det var fullrocker men det fanns ingen övre gräns hur hårt man kunde pressa dom.
Det var ett par ute här nyligen på k/s för 2800:-, fel längd för mig annars hade jag nypt dom.
Ångrar att sålde mina 😩
Det var väl ett jäkla överpris du betalade :) jag vill innan jag betalade knappt 9 för mina från Skibhanhof. Men ångrar inte att jag sålde dom....
Har betydligt bättre och roligare skidor nu.

farsan56

Aktiv medlem
Haha, det var nypriset då. Jag gav tre papp för dom och sålde dom för tre papp.
Men hävdar med bestämdhet att det är några av de bästa breda pistskidor som finns.
Men smaken är ju som bekant som rö..n.
Skidor hit och dit, det viktigaste är ju att man kommer sig ut på berget och har kul ⛷😁

erik_lagg

Aktiv medlem
Men glappar det när du sätter i pjäxan? Har ett par gamla salomonbindingar som verkar helt sladdriga i bakbindningen innan man sätter i pjäxan.

HDTV

Ny medlem
Men glappar det när du sätter i pjäxan? Har ett par gamla salomonbindingar som verkar helt sladdriga i bakbindningen innan man sätter i pjäxan.
Hmm, bara vetskapen att skida och bindning inte sitter ihop på ett optimalt sätt och att förlita sig på att pjäxan ska vara den som löser det, gjord att jag inte ville ha mina Deacons. Undrar hur mycket det rör sig när du verkligen står på? Även om det rör sig om 1 mm så har du påverkat rörelseöverföringen mellan pjäxa och skida.

RichardH

Medlem
Hmm, bara vetskapen att skida och bindning inte sitter ihop på ett optimalt sätt och att förlita sig på att pjäxan ska vara den som löser det, gjord att jag inte ville ha mina Deacons. Undrar hur mycket det rör sig när du verkligen står på? Även om det rör sig om 1 mm så har du påverkat rörelseöverföringen mellan pjäxa och skida.
Men vad är optimalt? Om de inte glappar med pjäxan i så bör ju problemet vara löst...

HDTV

Ny medlem
Men vad är optimalt? Om de inte glappar med pjäxan i så bör ju problemet vara löst...

Bara för att du inte ser/känner det när du står på backen och rör pjäxan för hand, hur vet du att det inte glappar när du åker när krafterna är större? För mig var vetskapen om glappet tillräckligt att inte behålla dem. Med tanke på priset vill jag inte ha de tankarna. Men vi är alla olika på vad vi accepterar.

RichardH

Medlem
Bara för att du inte ser/känner det när du står på backen och rör pjäxan för hand, hur vet du att det inte glappar när du åker när krafterna är större? För mig var vetskapen om glappet tillräckligt att inte behålla dem. Med tanke på priset vill jag inte ha de tankarna. Men vi är alla olika på vad vi accepterar.
Jag förstår bara inte vad det glappet ska komma från. När den väl är låst, trodde jag i princip att den var formlåst pga delarnas utformning när man klivit i. Man borde väl känna glappet annars tänker jag när man åker.

Förstår att du inte ville ha dom pga det, men tänker mer allmänt kring konstruktionen.

HDTV

Ny medlem
Jag förstår bara inte vad det glappet ska komma från. När den väl är låst, trodde jag i princip att den var formlåst pga delarnas utformning när man klivit i. Man borde väl känna glappet annars tänker jag när man åker.

Förstår att du inte ville ha dom pga det, men tänker mer allmänt kring konstruktionen.
Min frus skidor har liknade konstruktion, men där finns inget glapp.

fredw

Aktiv medlem
Mina Völkl Deacon80 med en sorts inbyggd Marker bindning har också en tådel som ”glappar” när ingen pjäxa sitter i. Dock inget glapp med pjäxa i. Jag tror att problemet är teoretiskt och upplever utmärkt kontakt med skidorna när jag åker.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Känslan av glapp är irriterande i sig. Kör hårt som alla andra gör. Jag gör inte det pga. min bakgrund från motorsport. För då betydde ett glapp ett ras efter ett tag.

ktmgurra

Aktiv medlem
Var tvungen att kolla i arsenalen själv och på tre av fyra skidor med rail (hyrbindningar) vi har i familjen glappar det ( alla är köpta i butik, ej fd hyrskidor)
Kanske är så att det är fel på de som inte glappar ;)
Är ju knappast tillverkarnas high end segment som sitter på rails direkt.....

HDTV

Ny medlem
Var tvungen att kolla i arsenalen själv och på tre av fyra skidor med rail (hyrbindningar) vi har i familjen glappar det ( alla är köpta i butik, ej fd hyrskidor)
Kanske är så att det är fel på de som inte glappar ;)
Är ju knappast tillverkarnas high end segment som sitter på rails direkt.....
Nja, deacon och rtm är premium, V-Werks är ett snäpp till. För de priserna ska det inte glappa. Som jag skrev tidigare min frus skidor som kostar mindre än hälften av de nämnda glappar inte.

zerode

Aktiv medlem
Känslan av glapp är irriterande i sig. Kör hårt som alla andra gör. Jag gör inte det pga. min bakgrund från motorsport. För då betydde ett glapp ett ras efter ett tag.

Det här glappet som folk härrör till är att jämföra med att om du köper en bil, gärna sportbil, och hissar upp hela bilen så alla hjulen hänger fritt, och då klagar över att hjulen hänger ner, och inte bara det, utan dessutom hänger mycket under bilen. Har du då en som inte riktigt förstår, så spelar det ingen roll hur mycket man förklarar att det är negativ fjädringsväg, och det måste vara så, de skulle aldrig köpa det...

I det här fallet, så är bindningen "flytande" dvs den rör sig på skenor, dels för att inte påverka skidan när den böjs, men det stora är att den går enkelt att justera bindningen utan att det påverkar skidan.
Förut kunde det glappa så mycket att det lät som en hel Maracas orkester innan man fick klicka i pjäxorna, men sen var det tyst, har aldrig varit med om något tjuvsläpp pga att det varit glapp när man åkt med sådana skidor.
De senaste åren har jag inte reagerat på att det är mycket glapp, om man känner på bindningen, så märker man att det är lite rörelsemån i dem, men de är tightare nu än tidigare

Skulle det däremot glappa när pjäxan är i bindningen, då är det problem. Då måste man kolla upp det omedelbart.

Jag jobbade på Head när deras integrerade bindningssystem i hop med Tyrolia kom. Det kallades för FreeFlex, och det glappade rejält, men det gjorde inget tyckte man, det var ju en flytande bindning, och då skulle det vara så.
Så lite roligt hur man marknadsför dem olika

TopiNieminen

Aktiv medlem
Det här glappet som folk härrör till är att jämföra med att om du köper en bil, gärna sportbil, och hissar upp hela bilen så alla hjulen hänger fritt, och då klagar över att hjulen hänger ner, och inte bara det, utan dessutom hänger mycket under bilen. Har du då en som inte riktigt förstår, så spelar det ingen roll hur mycket man förklarar att det är negativ fjädringsväg, och det måste vara så, de skulle aldrig köpa det...

I det här fallet, så är bindningen "flytande" dvs den rör sig på skenor, dels för att inte påverka skidan när den böjs, men det stora är att den går enkelt att justera bindningen utan att det påverkar skidan.
Förut kunde det glappa så mycket att det lät som en hel Maracas orkester innan man fick klicka i pjäxorna, men sen var det tyst, har aldrig varit med om något tjuvsläpp pga att det varit glapp när man åkt med sådana skidor.
De senaste åren har jag inte reagerat på att det är mycket glapp, om man känner på bindningen, så märker man att det är lite rörelsemån i dem, men de är tightare nu än tidigare

Skulle det däremot glappa när pjäxan är i bindningen, då är det problem. Då måste man kolla upp det omedelbart.

Jag jobbade på Head när deras integrerade bindningssystem i hop med Tyrolia kom. Det kallades för FreeFlex, och det glappade rejält, men det gjorde inget tyckte man, det var ju en flytande bindning, och då skulle det vara så.
Så lite roligt hur man marknadsför dem olika
Kan man då skduva fast bindingen i RTM84 om man vill ha någon annan bindning istället för demobindning?

fredw

Aktiv medlem
För att inte tala om hur mycket bindningen glappar mot pjäxan innan man klickat i! Helt lös!! Hmmm vänta nu... 🤔

zerode

Aktiv medlem
Kan man då skduva fast bindingen i RTM84 om man vill ha någon annan bindning istället för demobindning?
Näe, det går inte att montera någon annan bindning än Markers anpassade. Rail-systemet gör att det inte funkar, justeringen är inbygd i skida. Man måste ha "platta" skidor för det, typ mantra serien, toptursmodeller och liknande...

TopiNieminen

Aktiv medlem
Näe, det går inte att montera någon annan bindning än Markers anpassade. Rail-systemet gör att det inte funkar, justeringen är inbygd i skida. Man måste ha "platta" skidor för det, typ mantra serien, toptursmodeller och liknande...
Jag trodde att jag kunde låta detta vara, men nej det kunde jag inte.
Så, du menar att om Volvo (samma som Völkl för det flesta i norden) bygger en bil med hjuldimesion på 18,7 tum och det är bara Nokian som tillverkar däcken för den storleken och Volvo har byggt en unik fälg för däcket som är inte helt perfekt men går att åka till affären med, är ok?

zerode

Aktiv medlem
Jag trodde att jag kunde låta detta vara, men nej det kunde jag inte.
Så, du menar att om Volvo (samma som Völkl för det flesta i norden) bygger en bil med hjuldimesion på 18,7 tum och det är bara Nokian som tillverkar däcken för den storleken och Volvo har byggt en unik fälg för däcket som är inte helt perfekt men går att åka till affären med, är ok?
Nja, eller ja,
Völkl och Marker har samma ägare, så de utvecklar saker tillsammans, så RTM och numera Deacon har bindningen monterad i skidan istället för på. Vilket gör att de är en enhet.
Så skulle nog mer likna det med en hybridmotor. Det är inte bara att byta ut elmotorn som Porsche kastat in mellan motor och växellådan i sina hybridmodeller mot tex en Tesla motor även om du skulle vilja, lite samma här det här.
Vet inte hur Head och Tyrolia gör, om de fortfarande har något liknande system där de utvecklat skida och bindning ihop som en enhet de hade det innan iallafall.

Om jag tycker att det är okej
Ja, det gör jag, har jobbat med skidor i snart 20år, varav snart 13 med Völkl, har även jobbat i skidbutiker och skiduthyrning.
Måste nog säga att jag tycker Markers bindningar är bland det bästa man kan ha. Har aldrig under min tid stött på något problem. Visst, KingPin hade lite strul första året, men de löste de

Glappet som folk härrör till här, skall vara där, det är så det är tänkt, bindningen skall röra på sig, det är det som är själva grejen med ett Railsystem.
Man kan kalla det för ett flytande bindningssystem om det är enklare att förstå :)

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp