Völkl RTM 86 - Racetiger SL

RWD

Aktiv medlem
Har en fundering kring skidval.
Tänkte komplettera min skidgarderob med en "pist-/allmounainskida).

Har ju testat Völkles RTM modeller (84 och 86)några gånger, tror att första gången så var det modellen med full rocker och titanal rtm84 14/15 i 181cm. Kom inte riktigt överens med den i riktigt stökig och uppkörd brant em pist. Tyckte den bl.a var rätt fladdrig (kan dock bero på att det var riktigt stökigt underlag samt brant och att jag var rätt trött i benen vid det tillfället).
Testade rtm 86 nåt år senare i180+ längd och tyckte den kändes något bättre.
I år testade jag både rtm 84 och rtm 86 i 177cm på ganska bra underlag blandat mjukt och fläckvis lite isigt i brantare partier och krön.
Tyckte de kändes klockrena. Körde även lite smala pistskidor som Racetiger sl, gs , Atomic redster sl och gs variant samt Head ishape Magnum eller vad de heter.
Definitivt roligast är ju Racetiger sl 13 i 165cm och har haft liknande typ av skidor (Völkl P60 sl för många år sen) men på lite mjukare och mer uppkört underlag så är ju klart rtm 86 att föredra.
Funderar nu på om jag ska gå på 172cm längd för att gå lite mer åt SL-hållet men är lite lite fundersam om att det ska bli för kort eller ostabilt i hög fart. Men samtidigt känns den ju otroligt stabil och jag skull ju gärna ha lite snävare radie.
Har även ett par BC Anima som jag tycker fungerar väldigt bra i pisten men saknar lite den där kicken ut ur svängen som man får från en ren pistorienterad sl-skida som racetigern och till viss del rtm86.
Vad tror ni, skulle man ångra sig om man väljer 172cm. Någon som har testat och känt om det är någon märkbar skillnad i styvhet mellan 172 och 177cm?
Är 182cm och väger 83kg.
Är det förresten nån skillnad på årets och förra årets rtm 82? Kan inte hitta nån info om det.

carl_couloir

Aktiv medlem
Eftersom jag både mäter och väger in på ungefär samma ställe som du så hade jag satsat på 177:an det skiljer ju trots allt bara en meter i radien ;)
Har själv RTM 84 i just den längden och skulle nog inte vilja gå ner i längd....

/C

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Prövade RTM86 i 172 längd på skidtesten i Trysil
Väger 93 och mäter 193 cm
Den var en ytterst trevlig bekantskap, grymt bett och riktigt svängvillig. Skulle gott kunna tänka mig ett par sådana.
Men en smalare pistskida är något helt annat
Har själv ett par Salomon X-max X12 för piståkande. Inte så mycket sämre i uppkört än mina RTM84 v-werks som nu har förpassats i källaren då andra skidor används då det blir uppåkt

FJS9091

Medlem
Jag kör flera par skidor eftersom jag inte tror att det finns ett par som funkar till allt.. Jag har alltid med mina Atomic FIS SL 165 fabriksräser, brutala i välputsat och ett satans grepp, sedan har jag kompletterat med Völkl RTM 82 176 men jag har hela tiden saknat en skida som bär när det blir riktigt uppkört och gärna i pistnära off-pist.. Flyttade upp till ett par Faction Dictator 3.0 186 (jag är själv 182/89) och har nu ett par skidor som bär på uppkört, biter bra på is och är brutalt roliga i lössnön.. Jag svårt att se att jag tar med något mellan mina Atomic och Faction..

Senast ändrad:
Topp