Völkl rtm 86?

Oscarnson

Ny medlem
Völkl rtm 86?
Hallå, jag har alltid hoppats på dump innan jag ska åka och därav alltid haft alldeles för breda skidor när det inte snöat. Har haft alla varianter av bent chetler och har nu ett par rossignol Soul 7 hd. Inser att jag behöver ett par mer pistiga skidor för dagarna i svenska fjäll. Är 183cm 93kg och har bra teknik på bredalagg i puder. Men skulle tro att min carvingteknik behöver slipas på😅 söker nu en skida som är relativt lättåkt och som jag kan börja lära mig tycka om piståkning med. Midja runt 84 och uppåt. Vad säger experterna? Har sneglat på Rtm 86, men den kräver väl sin åkare? Tack på förhand mvh Oscar

RWD

Aktiv medlem
Völkl rtm 86?
Finns många bra alternativ
Extrem Frontier 80 eller 85
Line supernatural 86 eller 92
Nordica Enforcer 93
Black Crows Vertis

Marboh

Aktiv medlem
Völkl rtm 86?
Fischer rc one gt 86. Kör den och är nöjd. Har ungefär samma mått som du längd/vikt. Går att klippa på bra med, men går även att slöåka och sladda runt med. Kvick och bra energi.

Freeride recenserade:

Snabba och kvicka som går stabilt på kant. Stabilt och vridstyv med kvicka och lekfulla kant till kant. Bra för att stå på fullt från topp till botten men förlåtande och du inte orkar köra på kant och vill sladdsvänga. Trots sin gedigna konstruktion får jag in dem snabbt i sväng, och väl där är det bara att stå kvar och känna farten öka”

Annars blizzard brahma kanske kan va ett ytterligare alternativ om du vill ha godståg. Dock ingen egen erfarenhet där.

Völkl rtm 86?
Annars blizzard brahma kanske kan va ett ytterligare alternativ om du vill ha godståg. Dock ingen egen erfarenhet där.

Jag kan bekräfta att Blizzard Brahma 88 är godståg (samt även att RTM 86 är lite trista, i min mening). Bytte precis till Brahma efter lång tid på Völkl RTM 81. Den slår såklart inte en ren pistracer i kantgrepp, men det är inte så långt ifrån som man skulle kunna tro. Oj, vilken mångsidig pistskida.

fredw

Aktiv medlem
Völkl rtm 86?
Jag kan bekräfta att Blizzard Brahma 88 är godståg (samt även att RTM 86 är lite trista, i min mening). Bytte precis till Brahma efter lång tid på Völkl RTM 81. Den slår såklart inte en ren pistracer i kantgrepp, men det är inte så långt ifrån som man skulle kunna tro. Oj, vilken mångsidig pistskida.
Ber om liten förtydling..: Är Brahma ett godståg som också är en mångsidig pistskida? Eller är det Brahma som är godståg och RTM81 som är mångsidig pistskida?

Äger själv Völkl Deacon 80 och är därför tacksam för synpunkter från likasinnade.

Völkl rtm 86?
Ber om liten förtydling..: Är Brahma ett godståg som också är en mångsidig pistskida? Eller är det Brahma som är godståg och RTM81 som är mångsidig pistskida?

Äger själv Völkl Deacon 80 och är därför tacksam för synpunkter från likasinnade.
Förlåt för otydlighet!
Brahma är både godståg och otroligt mångsidiga. RTM 81 har varit mina pistfavoriter i många år just för mångsidigheten, och jag har haft svårt att hitta några jag tycker bättre om när det kommer till grepp, fartstabilitet och kvickhet - tills jag testade Brahma. Oavsett underlag har jag hittills inte lyckats göra skidorna oroliga en enda gång. Jag blir fortfarande förvånad över hur bra de faktiskt sitter.

Vad gäller Deacon 80 kan jag bara gratulera till ett bra köp. Tyckte mycket om dem också. Jag tycker att Deacon och Brahma delar lite samma svängighet, men att Deacon är mer lekfull och Brahma mer GS-känsla.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp