Völkl Yumi eller Kenja? (Eller atomic santa ana)

enannie

Ny medlem
Hej!

Jag har beställt hem ett par Yumi 80 som nu är på väg, men känner att jag kanske beställt fel?

Jag Söker nya skidor då jag bytt åkstil. 😅 Eller snarare blivit äldre kanske. 🙈
Är 37 år och har alltid åkt någon/några veckor om året och tyckt att det är det roligaste som finns! Hade turen att vara tillsammans med ett proffs (som jobbade som coach åt alpinlag) några år och blev då lite duktigare, men har aldrig åkt ”mycket”.

Hur som. Känner att eftersom jag inte är vältränad längre, samt att jag åker lugnare och tillsammans med folk i olika nivåer, mitt snowboardbarn osv… Så vill jag ha ett par passande skidor!

Har nu nu ett par antika (10 år typ) Dynastar carving-nånting pistskidor som visst var ”extra tunga tack vare små metallbitar i överallt för att de ska gå som lokomotiv i höga farter i backen”. Minns det var beskrivningen 😅 Gillade dem riktigt mycket när de var nya, för de var verkligen 👌🏽 såå stabila i höga farter o stora åk. Men nu känns de inte helt rätt längre 😅

Vill kunna åka vid sidan av i parker och filma sonens snowboardtricks, haka på honom på hans små slingriga skogsturer, men också kunna ta ett gött åk mellan varven. Han är ganska snabb så det är inte ”barnåkning”, men ändå inte som förr.

Yumi 80 fick jag för himla bra pris, men ska ju vara bra också. Åker till kläppen imorgon och undrar om jag istället ska leta något på plats. Vet där finns völkl motsvarande unisexoverall till kenja att hyra, och atomic santa ana att köpa. (Dubbla priset mot vad jag fik Yumi för, men ändå.)

Är 172 lång.

Hoppas på bra tips! ❤️

Mg25

Ny medlem
Den stora skillnaden mellan de två Völkl modellerna förutom bredden är att Kenja har titanal frame medans Yumi har glasfiber frame. Det bör innebära att Kenja är hårdare att flexa.

Här har du en jämförelse mellan Kenja och Yumi, iofs 84 modellen.

Kolla även på skiessential video om dessa.
Kenja
Yumi

fredw

Aktiv medlem
Som du beskriver dig så låter dina Yumi 80 som ett utmärkt val! De övriga du nämner (Kenja och Santa Ana som är från Nordica) är mer krävande.

enannie

Ny medlem
Åh, det gör mig glad! Ska nog testa dem då, och får väl sälja igen om de känns för mellan. Tack för ditt svar!

enannie

Ny medlem
Den stora skillnaden mellan de två Völkl modellerna förutom bredden är att Kenja har titanal frame medans Yumi har glasfiber frame. Det bör innebära att Kenja är hårdare att flexa.

Här har du en jämförelse mellan Kenja och Yumi, iofs 84 modellen.

Kolla även på skiessential video om dessa.
Kenja
Yumi
Tack för din input och länkarna! Den med jämförelse mellan kenja och yumi hade jag inte sett. Kanske gör så att jag kör på yumi detta år, och om (när ;)) jag är bättre tränad nästa säsong byter jag kanske till kenja ifall jag gillar ”principen”. 🤔

zerode

Aktiv medlem
Min exSambo hade förmånen att ha tillgång till typ alla modeller som Völkl har, och hon körde mycket på Yumi.
Ena dagen var det Kenja som var favoriten, sen Yumi, sen var hon ut mycket på Blaze106, men så tillbaka på Yumi igen.
Där handlade det mer om dagsform, och vad som hon var sugen på för tillfället, men Yumi var alltid med som en av favoriterna,

Så Yumi är en fantastisk skida, funkar till det mesta man vill ha en skida till.
Hopppas och tror att du kommer gilla dem

enannie

Ny medlem
Min exSambo hade förmånen att ha tillgång till typ alla modeller som Völkl har, och hon körde mycket på Yumi.
Ena dagen var det Kenja som var favoriten, sen Yumi, sen var hon ut mycket på Blaze106, men så tillbaka på Yumi igen.
Där handlade det mer om dagsform, och vad som hon var sugen på för tillfället, men Yumi var alltid med som en av favoriterna,

Så Yumi är en fantastisk skida, funkar till det mesta man vill ha en skida till.
Hopppas och tror att du kommer gilla dem
Kul att höra! Var det 80 eller 84 hon hade?

jarnebring

Aktiv medlem
Har haft flera damer i familjen som åkt den gamla Yumin (84 och utan metall). Lättåkt och kul och tillräckligt styv för att palla med att man trycker på och åker lite snabbare (med bra teknik). Carvar förvånansvärt kompetent. Men lite oroligare när det är hårt och knöligt än en metallskida som t ex Kenja/Kendo eller, antar jag, nya Yumi , som har fått metall under fot. Metall i skidor är för att den ska vara lite mer ”död”, metallagret tar bort lite energi och dämpar och gör skidan lugnare. Påverkar inte styvheten så mycket.

magnil

Medlem
Min fru och ena dotter kör Yumi och älskar dom. Du är nog på högre nivå, de kör förhållandevis lugnt.

termons

Aktiv medlem
Har haft flera damer i familjen som åkt den gamla Yumin (84 och utan metall). Lättåkt och kul och tillräckligt styv för att palla med att man trycker på och åker lite snabbare (med bra teknik). Carvar förvånansvärt kompetent. Men lite oroligare när det är hårt och knöligt än en metallskida som t ex Kenja/Kendo eller, antar jag, nya Yumi , som har fått metall under fot. Metall i skidor är för att den ska vara lite mer ”död”, metallagret tar bort lite energi och dämpar och gör skidan lugnare. Påverkar inte styvheten så mycket.
Yumi har ändrat endel genom åren. Nyaste modellen har glass frame och metal under bindningen. Modellen före den hade titanial band och metal under bindningen. Ursprungliga modellen..? hade träkärna utan glass eller titanial frame/band...

Eller något ditåt...

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Yumi har ändrat endel genom åren. Nyaste modellen har glass frame och metal under bindningen. Modellen före den hade metal frame och metal under bindningen. Ursprungliga modellen..? hade träkärna utan metal eller glassframe.

Den med metal frame anses vara mest krävande/stabil. Typiskt att modellerna görs mindre krävande nuförtiden..?
Jag som jobbar med dem, har sett att Yumi gått från en skida som ganska få gillat till en modell som är populär

Typiskt att modellerna blir bättre och bättre nuförtiden 😄

enannie

Ny medlem
Det låter ju ändå ganska lovande då. 🤔

jarnebring

Aktiv medlem
Yumi har ändrat endel genom åren. Nyaste modellen har glass frame och metal under bindningen. Modellen före den hade titanial band och metal under bindningen. Ursprungliga modellen..? hade träkärna utan glass eller titanial frame/band...

Eller något ditåt...

Precis, original-Yumi vart helt metallfri. Den var mycket omtyckt hemma och gick superfint, lättåkt men absolut ingen "noodle", den pallade att man la upp den på kant och tryckte till. Men metall är som sagt inte det som avgör hur styv en skida är. Har inte haft någon av de senare modellerna av Yumi/Kanjo i hushållet, har haft Kenja/Kendo också, även den av förra generationen med en mer traditionell konstruktion med camber och metallager. Inte lika lättcarvade som Yumi utan kräver klart mer fart, men går då mycket lugnare när en kör snabbt och underlaget är lite stökigt.

zerode

Aktiv medlem
Vad skulle du säga om årets yumi 80 till mig då? 🙈
Ärligt talat så har jag aldrig haft dem på test. Så kan inte säga något om dem. Men när jag kollat runt lite och läst, så verkar det vara en skida för medelgoda till avancerade, och den har gjorts lite mer lättåkt och livlig mot 84:orna.

Med tanke på hur bra de medelgoda skidorna varit som jag testat, så tror och hoppas jag inte att du kommer uppleva den som för klen, utan kommer få riktigt kul på dem.

Men som sagt, det är en liten killgissning. Som tur är, så är inte alla sådana dåliga, utan man kan rätt ofta pricka rätt även där 😅

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp