Vridstyvhetshöjning hos PX12/PX15/PX18 och i allm.

Jag har blivit smått irriterad på dålig vridstyvhet hos mina Look PX12. På smala skidor är det ju normalt inte så stora problem. Men på breda plank kan man föreställa sig en momentarm från stålkant in mot en längsgående centrumlinje i bindningens plan. Nån som fattar?... ja ja, jag fortsätter.

När man kikar lite närmre på PX12 så kan man notera att tådelen kan lösa ut åt alla möjliga håll. Vad som sker är att när man kantar så tenderar bindningen till att fjädra. På hårdare och isiga underlag händer följande som inom vibrationsläran kallas för "slip/stick-fenomen"; skidan omväxlande greppar och släpper i underlaget. Tanken att byta ut bindningarna mot något vridstyvare har mognat fram.

De stabilare PX15 och PX18 har en tådel som är gjuten i en enda metallklump, och löser ut genom en mer horisontell vridning, men dock ändå en aning diagonalt (förmodligen för att "lätta på trycket" och ge smidigare utlösning. Eh-heee...).

Jag har därför nyligen skaffat mig ett par PX15 som ska ersätta PX12 på mina skidor.

Och fram åker planken för närmare studier av vad som har dålig vridstyvhet på PX12!

Vad noteras?

Jo, mycket av boven i dramat är inte bara tådelen som första tanken är.

Hela häldelen har en ovanligt "lös" konstruktion. Notera att inga skruvar sitter löst eller så. Bindningarna sitter rätt monterade dessutom med superlim.

Vi närmare titt så sitter det en tillbockad plåtbit vari själva bakbindningar löper i med glidytor av plastmaterial. Denna plåtbit sitter sedan istoppad i en plastkappa. Hela paketet skruvas fast med fyra skruvar. De två främre skruvarna vid ski-stoppern fäster plåtplattan direkt mot skidan (med plastkappan inunder). De två bakre skruvarna fäster via två metallbyglar "fästöron" som var och en ser ut som ett liggande U. Problemet är att det finns ett spel mellan plåtplatten och plastkappan och att dessa "U:n" inte komprimeras vid åtdragning. Följden blir att häldelen OCKSÅ kan flexa i sidledd. Om denna häldel skulle kunna styvas upp väsentligt liknande tådelen på PX15 / PX18, bedömer jag att prestandaförbättringen skulle vara i ungefär samma storleksordning som att byta tådelen. Alltså; man kommer bara halvvägs genom att byta tådel! Ett glapp kan självfallet också finnas mellan bindningen och plåtkappan, jag kommer till det senare.

Närmare studie av bakbindningen på PX15:

Grunden är samma konstruktion som hos PX12, fast med styvare fjädrar och en annan fästplatta mot skidan. PX18 har däremot själva bakbindningen av metall också, det är plast på PX15. Men att det är plast här bedömer jag inte som ett stort problem, snarare är det viktbesparande.

Det stora felet på PX15 är att ett liknande glapp vid häldelens bakre fästskruvar existerar på samma sätt som hos PX12. Dock möjligtvis i mindre grad. Jag tror detta är gjort av monteringstekniska skäl, för att det ska gå fort och enkelt. Problemet är att det drabbar oss åkare! Jag har mätt upp detta glapp till 1,0 mm (utrymme plastkappa 11,9 mm - bockade plåten 10,9 mm). Det finns ett mindre spel på 0,2 mm mallan "fästöra" och plastkappa också, men det bedömer jag att det förmodligen försvinner vid fastskruvningen/monteringen av bindningern.

Sammanfattning av möjligheter till "sidledsflex", kombinationer av fjädring och rent glapp:
(uppifrån och ned)

1) - Fjädring mellan ben och pjäxans skal, fjädringeslement är stoppning och vadmuskler, kan finnas visst glapp också

2) - Fjädring i pjäxans skal, beror även på hur hårt pjäxan är spänd.

3) - Fjädring och/eller glapp i kontaktytan mellan pjäxa och bindning.

4) - Fjädring i själva "bindningsklumpen".

5) - Fjädring på grund av utlösningsfjäderns fjäderkonstant.

6) - Gäller häldelen: Glapp mellan bakbindningsklumpen och plåtkappan.

7) - Gäller häldelen: Glapp mellan plåtkappan och plastkappan.

Att bena ut vad som är värst är väl inte helt enkelt, men det är ju lätt att klämma fast pjäxan och ruska om lite. Då noteras:

1) På PX12 är det ungefär lika mycket glapp i tådelen som häldelen.
2) Åtdragning av utlösningsvärdet hjälper en aning för tådelen men inget på häldelen (på grund av glappet i fästanordningen).
3) Pjäxan fjädrar betydligt mindre om den spänns.

Jag monterade upp PX15 på några träreglar för att jämföra mot PX12. Jo, pjäxan sitter bättre. Särskilt framtill sitter den mer stumt. Men baktill finns ett glapp, dock mindre än hos PX12.

Mitt förslag på lösning:
1) Be Lookfolket att designa om skräpet. Inte särskilt görbart på kort tid
2) Såga till två 1 mm plåtbitar som förs in upptill mellan plåtkappan och plastkappan vid den bakre fästskruven. Denna plåtbit torde kunna göras cirka 60 x 6 x 1 mm, med en liten urgrupning för skruven i ena sidan.
3) Sedan; Burn-out!

Är det någon mer som funderat i liknande banor? Vore kul att hör er som mekat mycket med skidor, gärna ni som jobbar med montage av skidor.

Rejsingåkare måste ju ha pulat massor med detta men jag hittade nada då jag sökte på forumet. Det verkar ju inte ens finnas någon avdelning för rejsare, var får de hålla hus? Eller är det ingen som rejsar längre?... Lika bra att starta en tråd då tänkte jag...

En fråga angående ommontage av bindningar, går det? Superlim... Värma lite...?

Om någon undrar vad jag surrar om så kan jag ta några bilder och posta om intresse finnes.

Vart lite långt...

Hälsningar Johan

Senast ändrad:

Patrik_L

Ny medlem
Intressant inlägg. Har du problem med bindningen när du åker eller är det bara i teorin?

Ommontering av bindning: Om du ska använda de gammla hålen så e det väldigigt beroende på vad skidan är gjord av för material, plast,skum trä eller aluminium kärna.

Lite mer fakta behövs föra att svara rättvist på din fråga.

Carled

Aktiv medlem
Racingvarianten av PX och Rossis dito är inne på sin andra säsong om jag räknar rätt, de gamla turntablebindningarna som brukar anses som de bästa bindningarna någonsin (ev. att 916/920 är bättre, därom tvista de lärde...) användes ända fram till 06/07, 07/08 klev de i mina ögon vidriga kusinerna från landet, Axial-bindningarna, in på racingscenen och försökte axla Turntable-bindningarnas mantel. Som du själv har märkt funkade det sådär. De nya PX-bindningarna är tyngre, glappar mer och saknar den vridbara hälen. Är det konstigt att några av de största jibbproffsen fortfarande åker med FKS185 och p18?

Min lösning på ditt problem är som följer. Köp P15 alt. P18. Alt. Rossignols dito. Om det blir svårt och om du inte vill slita ditt hår inför bromsböjningen, köp ett par Salomon 916.

Själv har jag ett par FKS 155 och FKS 185 helt nya liggandes på lagring, och 916 och STH16 på de skidor som jag åker med... Hade tidigare ett par Axial 140 och de funkade bra säkerhetsmässigt, men efter en säsong började det glappa och jag var långt ifrån nöjd med dem åkmässigt.

Och om du tyckte ditt inlägg var långt skall du se vad MnO kommer skriva... Oj, oj, oj, det blir läsning det!

Senast ändrad:
Patrik_L sa:
Intressant inlägg. Har du problem med bindningen när du åker eller är det bara i teorin?

Ommontering av bindning: Om du ska använda de gammla hålen så e det väldigigt beroende på vad skidan är gjord av för material, plast,skum trä eller aluminium kärna.

Lite mer fakta behövs föra att svara rättvist på din fråga.
Självklart märks det när jag åker. I och för sig märks det endast i en hård halvisig pist och upp till helt isigt. Ute i lössnön; ingen betydelse. Man kan säga att det "durrar" under fötterna då kanten släpper vid hårt underlag, sedan hugger den fast igen, men eftersom skidan böjs undan en smula så släpper det igen, ett resonansfenomen kan man säga.

Skidorna har träkärna med någon slags fiberepoxysandwich på ovansidan; ett par Hendryx Purple Haze som nu är inne på tredje säsongen. (MYCKET roliga skidor förresten! Tja Henrik om du läser detta!) Är lite orolig för vad som kan hända med hålen eftersom det sitter superlim i dessa.

Carled sa:
Racingvarianten av PX och Rossis dito är inne på sin andra säsong om jag räknar rätt, de gamla turntablebindningarna som brukar anses som de bästa bindningarna någonsin (ev. att 916/920 är bättre, därom tvista de lärde...) användes ända fram till 06/07, 07/08 klev de i mina ögon vidriga kusinerna från landet, Axial-bindningarna, in på racingscenen och försökte axla Turntable-bindningarnas mantel. Som du själv har märkt funkade det sådär. De nya PX-bindningarna är tyngre, glappar mer och saknar den vridbara hälen. Är det konstigt att några av de största jibbproffsen fortfarande åker med FKS185 och p18?

Min lösning på ditt problem är som följer. Köp P15 alt. P18. Alt. Rossignols dito. Om det blir svårt och om du inte vill slita ditt hår inför bromsböjningen, köp ett par Salomon 916.

Själv har jag ett par FKS 155 och FKS 185 helt nya liggandes på lagring, och 916 och STH16 på de skidor som jag åker med... Hade tidigare ett par Axial 140 och de funkade bra säkerhetsmässigt, men efter en säsong började det glappa och jag var långt ifrån nöjd med dem åkmässigt.

Och om du tyckte ditt inlägg var långt skall du se vad MnO kommer skriva... Oj, oj, oj, det blir läsning det!
Verkar smart att ha reservbindningar i "vinkällaren"!

Jag har ungefär samma erfarneheter som du, fast då med PX12. Funkar fint i början, men den verkar "mjukna" efter ett tag.

De har aldrig tjuvutlöst som andra bindningar kan göra i helt normala åksituationer. Och då har jag ändå inte behövt skruva upp dem alls. Däremot prestandamässigt, d v s att hålla foten fast, så tycker jag det fattas en hel del tänk. T ex på Markers nya Duke, och Jester så sitter fästena för bakbindningen snett utåt så att kraften fördelas mer mot skidans kant. På PX12/15/18 så är det bakvänt tänkt, kraften går snett in mot skidans mitt!

Salomons design med en stor metallklump bak är bra.

Hade jag inte haft borrhål som passar för Look så hade jag bytt till Salomon. Känns lite lurigt att borra nya hål som troligtvis hamnar mycket nära de befintliga.

Jag kikade lite på Looks gamla bindningssystem då jag skaffade PX12. Vad jag trodde då och blev tipsad om var att de gamla med den bakre snurrplattan hade skruvarna väldigt tätt ihop så att det som hände i flera fall med breda skidor var att man vred ur bakbindningen. Där har den nya bindningen en fördel eftersom den har skruvarna brett isär. Synpunkter?

Carled

Aktiv medlem
Visst sitter skruvarna bak lite tätt, men med dålig montering kan ju alla bindningar slitas ut, och om jag väljer mellan en ytterst osannolik urslitning och en bindning som kommer glappa efter ett tag så är valet ganska enkelt.

Jag känner inte någon som har slitit ut ngn turntable-bindning, kommer nog inte ihåg att jag har läst om det de senaste åren heller, även TGR inräknat, men visst är det en lite förhöjd risk för det.

Squarepants

Ny medlem
Hm... Eftersom breda skidor främst är avsedda för puder, och annan snö av mjukare karaktär, och inte för jakt av hundradelar runt portar, är väl detta kanske ett problem av
teoretisk art... Mina salomon, monterade över en midja på 108, glappar som fan ihop med ett par rundslitna pjäxor, om man provar hemma på golvet (men jag lyckas ta mig ner ändå). Egentligen så är kanske rådande pjäx/bindningsstandard för smal för torsionskrafterna som skapas av breda skidor?

Carled

Aktiv medlem
Squarepants sa:
Hm... Eftersom breda skidor främst är avsedda för puder, och annan snö av mjukare karaktär, och inte för jakt av hundradelar runt portar, är väl detta kanske ett problem av
teoretisk art... Mina salomon, monterade över en midja på 108, glappar som fan ihop med ett par rundslitna pjäxor, om man provar hemma på golvet (men jag lyckas ta mig ner ändå). Egentligen så är kanske rådande pjäx/bindningsstandard för smal för torsionskrafterna som skapas av breda skidor?
Har det någonting med bindningen att göra, sitter inte hela felet i den slitna pjäxan? Är det i hälen det glappar, för tåhöjden kan du ju justera in väldigt bra själv?

Kan hålla med till viss del, Squarepants.

Problemet är bara att ta sig till och från pudret på ett angenämt sätt...!

Det är ett plus med Hendryxplanken, för de funkar bra i såvil puder som pist och skare, i pisten är de väldigt roliga att karva med, speciellt eftersom de är så breda kan man nästan ligga helt ned utan att pjäxan skrapar i snön. Roligt också att de har så kort svängradie. De är ungefär gjorda som ett par rejsingplank fast breda, å så lite mjukare då. Bra kick ut ur sväng.

Squarepants

Ny medlem
Håller man skidan stumt mot golvet glappar det i sidled, det hänger nog mycket på pjäxan. Tådelen går ju att skruva ner. Men för att återgå till standarden, den är ju knappast avsedd för dessa bredder, den har väl hängt med sen sent 60-tal?

Skare

Ny medlem
Håller med föregående talare. KTH eller Chalmers? Känns inte som La Grave eller Revelstoke det här inlägget är skrivet. Mycket teori och lite praktik, även om jag förstår att de glappar, men breda skidor är gjorda att åkas offpist. Då spelar det ingen roll. Diamirbindningar glappar som satan, är egentligen ren skit, ändå åkte Cooms på dem. Dög dem för Doug har jag svårt att se att PX 12 är den begränsande faktorn (men jag är imponerad av den teoretiska utläggningen och idéerna för förbättring). Erkänner att även jag är en nörd, skidnörd!

Squarepants

Ny medlem
Skare;
Varken KTH eller Chalmers, bara ett allmänt teknikintresse... Apropå Look, det är väl samma bindning som säljs som Rossignol, det har jag avverkat ett par. Blev dock inte imponerad, de har ju faktiskt ett inbyggt glapp i häldelen (i vridplattan). Sen blev jag ganska förvånad när skistoppern ramlade av utan anledning!

Squarepants sa:
Håller man skidan stumt mot golvet glappar det i sidled, det hänger nog mycket på pjäxan. Tådelen går ju att skruva ner. Men för att återgå till standarden, den är ju knappast avsedd för dessa bredder, den har väl hängt med sen sent 60-tal?
På Look/Rossignol/Dynastar-bindningar så finns ingen justerskruv för tådelens höjd. Men det finns bl a på vissa Salomonbindningar.

Skulle vara fint med mer Kalle Ankafotsliknande pjäxor...

Inga problem att skruva bort PX12:orna.

Har nu sågat till aluminiumremsor för uppstyvning. 85 x 4,5 mm blev lagom. Ingen ursparning förskruven behövdes.

Provade i testjiggen och det blev lite vridstyvare faktiskt.

Subjektivt med PX15 jämfört mot PX12 ungeför 3 - 4 gånger mer vridstyvt. Nu flexar en åtspänd pjäxa mer i själva plasten. Utan metallpinnar bara typ 2 - 3 gånger styvare.

Återstår nu bara att montera PX15 på laggen.

Två nya hål behöver borras vid bakbindningen upptäckte jag. De sitter tätare ihop i längsledd på PX15.

Det blir epoxylim i skruvhålen enligt tips i MnO-tråden om bindningsmontage, bra tråd.

H

Hasse

Guest
Carled sa:
Visst sitter skruvarna bak lite tätt, men med dålig montering kan ju alla bindningar slitas ut, och om jag väljer mellan en ytterst osannolik urslitning och en bindning som kommer glappa efter ett tag så är valet ganska enkelt.

Jag känner inte någon som har slitit ut ngn turntable-bindning, kommer nog inte ihåg att jag har läst om det de senaste åren heller, även TGR inräknat, men visst är det en lite förhöjd risk för det.
Bergemalm har slit ur sin P18 ett par gànger pà sina skidor. Men tror det avhjälps med metal i hans nya skida under bindningen.

//H

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp