Wailer 112, Sir Francis Bacon eller ?

DrJ

Medlem
Ok, hade planerat för skidtestarhelg men med endast barnbacken öppen i kombination med andra åtaganden så får det bli ett köp i blindo.
Jag är 190 cm, 75 kg rätt klen men jobbar på att bli starkare. Tidigare brädåkare men sadlat om till skidor förra säsongen så tekniken lämnar en del att önska, framförallt i offpisten. Men jobbar på det också.

Åker både i Alperna och Sverige men skidan skall huvudsakligen nyttjas i alperna, 70-80% offpist i blandad snö och terräng, mer lekfullt än charge men den måste klara skräpsnö.

Hyrt skidor hittills men nu vill jag ha mina egna. Inte testat nått över 90 mm i midja men vill nu ha nått mellan 100-115 mm som "one-ski-quiver". Kommer att monteras med Duke eller F12 för kortare turer. Lutar åt att köpa någon lite mjukare skida, dels för min relativt ringa vikt och benstyrka men även för att jag inbillar mig att det blir mer lättåkt. Tittat och läst en hel del, förmodligen nästan samtliga trådar här och TGR om skidval de senaste åren...

Skidor jag funderar på är wailer 112 hybrid, har ju fått väldigt bra recensioner. Lite dyr, landar runt 10k inklusive Duke. Nya SFB blir ju billigare, men jag åker inte baklänges så det kanske är fel val? Känns också lite kort kanske med 184 cm?

Andra skidor jag funderat på: Armada TST fick ju bra betyg i senaste FriFlyt, Moment PB&J fick bra omdömen på Blistergear men osäker på om den går att köpa, finns inte inne på Alpint men dom kanske kan beställa hem den. Väldigt bra pris på Sidestash hos tysken men då blir det ju styvare, mer charge, längre radie och kanske mer svåråkt?? Kikat lite på Katana men då blir det väl för styvt?

Lutar nog mest åt wailer 112 men tänkte nyttja mig av eran kollektiva visdom så jag är tacksam för alla råd!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
PB&J går att beställa från Alpint, Skistore och Sportmaffian.se

Kolla med RobRhino och Henrik Liljeqvist eller Linus Archibald på detta forumet angående den skidan då de åkte på den i Tandådalen.

Korsbandet

Ny medlem
Om du ska åka 80% offpist tycker jag du ska ha hyffsat bred skida. Jag skulle lägga mig på minst 110mm bredd och med en övre gräns på någonstans dryga 120mm. DPS 112RP tror jag e klockren om du vill ha bästa allroundskidan, mycket sväng, spänstig och bra grepp i pist kombinerat med bra OP-egenskaper i de flesta förhållanden, men är nog i smalaste laget i bottenlöst... men å andra sidan väger du inte så mycket.

Andra intressanta lagg som jag hade kollat närmre på är Moment Bibby Pro, Line Influence 115, SkiLogik Howitzer, SkiLogik Bomb Squad, Nordica Patron och Black Crows Nocta... Nocta och Bomb Squad kanske är i bredaste laget, men jag hade iallafall spanat in dem rejält innan köp.

DrJ

Medlem
Hasse_Lindborg sa:
PB&J går att beställa från Alpint, Skistore och Sportmaffian.se

Kolla med RobRhino och Henrik Liljeqvist eller Linus Archibald på detta forumet angående den skidan då de åkte på den i Tandådalen.
Ok will do! Om dom läser det här får dom gärna dela med sig av sina åsikter :)

Tancoll

Aktiv medlem
Kolla även på CoreUPT The Slasher som är snarlik DPS 112RP.
Jag funderar Line SFB eller CoreUPT Slasher istället för DPSen då den tyvärr är för dyr för mig.

DrJ

Medlem
Jo tittat lite på Bibbyn också tex, men får för mig att det blir lite mer svåråkt för någon med lite knackig teknik med upp mot 120 mm i midja. Eller har jag fel? Och dom 20-30% som jag åker i pist ska vara roliga dom med :) Dessutom brukar det aldrig vara någon pudersnö direkt där jag så offpisten brukar vara hård och knölig. Kanske borde köpa en puckelpistskida egentligen... ;)

DrJ

Medlem
Blev en 190 cm gul banan till slut. Tänkte först köpa på garaget men dom var inte intresserade av att ta hem hybriden. Så då fick det bli från skistore istället, funkar säkert fint det med. Monterade med marker F12, hoppas att dom håller för min otroligt aggressiva åkning... :)

Stefans

Medlem
Lånar tråden lite

Om man nu skulle bestämma sig för att det är DPS 112RP hybrid man vill ha.....så går dom inte att köpa?
Eller finns dom att få tag på nånstans i europa??

/Stefan

Pimpelgas

Ny medlem
Har inte provat nya SFB, men dom gamla vita utan rocker från -09 är bättre än DPS 112 i alla fören utom uppkörd offpist.
SFB har:
-Bättre isgrepp
-är kvickare in i sväng och ändå högre fartstabilitet på skär
-överlägsna i djupt puder, den stora tiprockern på dps 112 bromsar som en vägg. Sidan boggar fast totalt.
Vid mindre än 2 dm puder funkar dps bra, och i uppkört puder är dom riktigt, riktigt bra. Det går att bomba storslalomsvängar i mycket hög fart genom snövallar mm och skidorna plöjer rakt genom allting, som på räls. Men som sagt, i alla andra fören funkar sfb bättre. Jag är 185/85 kg.

peert

Ny medlem
Ingen koll på de skidor som diskuteras mest, men en liten kommentar på referensen till K2 Sidestash i frågan:

Kör två år gamla K2 Sidestash 188, tycker det är en grym skida. Men jag är rätt tung (+100) och gillar grejer som håller emot ordentligt. Den kräver en del kraft för att uppföra sig i pist, men det trivs jag med. Offpist tycker jag den är hur lättåkt som helst. IMO bättre på alla sätt än de Head Mojo 90 jag hade innan, både i och bredvid pist, men jämfört med Mojon tycker jag de kräver mer bestämd åkning i pist. Årets modell har iofs mer rocker och borde bli kvickare och/eller mer lättåkt, men om du är ute efter en "mjuk" skida så tror jag inte Sidestash är den du vill ha. Men annars tycker jag den funkar riktigt bra i de flesta förhållanden så länge man inte ska åka slalomkäppar :)

Senast ändrad:

Pimpelgas

Ny medlem
Nu har jag åkt på nya SFB också. Mest i pist. Tyvärr har dom försämrat pistegenskaperna en hel del jämfört med gamla vita bacon från -09/10. Nya bacon känns mjukare och blir snabbare nervös i lite högre fart. Känns som om radien är ännu kortare också. Monteringspunkten är framflyttad ett par cm, kanske påverkar det också. Återkommer när jag kört in mig lite mer på skidorna.
Fortfarande en mycket rolig skida dock.

Whonz

Ny medlem
Har haft tre skiddagar i Trysil med wailer 112 i pist bara och jag är super nöjd, skidan håller vad den lovar.

Topp