Ytterligare en skidresa förstörd pga mina knän. Vad göra? (nu med video)

Pillard

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Pillard sa:
Always-Sunny sa:
Jag är väldigt långt ifrån expert så jag har ingen ambition att berätta vad som är "rätt" utan talar bara från egen erfarenhet. När jag själv började köra op svängde jag mycket genom att vrida runt skidan i snön, vilket blev väldigt jobbigt och delvis okontrollerat. När jag sedan fick till skärande sväng blev allt mycket lättare och roligare :) Så jag STRÄVAR oftast mot en skärande sväng som grund men det finns ju givetvis lägen där det inte funkar eller är lämpligt, som Pillard nämner.
Prova dig fram å lycka till!
Tänk också på att det är en jäkla skillnad mellan att vrida runt en skida nere i snön och att vrida runt en skida som man först tagit upp ur snön (vilket ju är grunden i att "pumpa puder" fortfarande)
Absolut, så är det ju! Tyvärr så är det ju dock inte alltid puder ;) Men jag tycker som sagt att jag får mer kontroll med en skärande sväng snarare än att vrida dem i svängväxlingen
Men om du bara är ur snön en väldigt begränsad tid behöver du ju få så mycket sväng som möjligt under den tiden. Då tar ju skärande sväng alldeles för lång tid tänker jag.

Men framförallt tror jag att det här kan påverka knäna å det grövsta. Försöker du "bända" runt skidorna nere i snön lär det verkligen ta på knäna...

Pillard

Aktiv medlem
Micke_P76 sa:
@always-sunny skärande sväng i lössnö?
Visst kan det funka på rejält surfande skidor i hög fart. Mina q115 t.ex. går ju helt uppe på snön i hög fart. Så där funkar det ju utan problem. När man kommer in i mer tight terräng är det ju helkört dock.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Micke_P76 sa:
@always-sunny skärande sväng i lössnö?
För mig en vinklad skida som skapar en plattform mot underlaget, böjs och svänger. Motsvarande carving i pist. Men finns säker en bättre benämning...? Ville som sagt beskriva skillnaden mot att vrida runt skidan

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Bikeaholic sa:
Okej, vilket är rätt? Skärande eller inte? :)
Skärande sväng i större storlek är helt klart roligast och skönast när det finns utrymme för det, men vid lägre hastigheter har du inget alternativ eftersom det inte finns något stöd under skidan(mjuk snö) när stor del av din kraft är riktad nedåt i snön, kantning kommer då bara innebära att du lägger dig ner, eller vid trånga utrymmen(stora svängar får inte plats). Så likt åkningen i pist gäller det att kunna variera sig :) Men min rekommendation när man startar sin sväng med vrid är såklart inte att man börjar svängen med vrid när skidorna är djupt nere i snön, utan bygg upp lite fart och vrid när flytet i skidan uppstår, sen rundar du upp svängen för att få fartkontroll.

Pillard

Aktiv medlem
Micke_P76 sa:
@pillard Jo det är ju sant. :) mina volkl two flyter som fan i sånna lägen :)

Blev så inne på brant med mycke snö i skog :)
Det sista är ju riktigt marigt och knyter ju också an till TS problem eftersom att Japan är rätt fullt med sånt (iaf i Hakuba) Niseko var ju iof så platt så då var det ju bara att rikta spetsarna neråt och svänga för att bromsa var helt meningslöst.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Pillard sa:
Always-Sunny sa:
Pillard sa:
Tänk också på att det är en jäkla skillnad mellan att vrida runt en skida nere i snön och att vrida runt en skida som man först tagit upp ur snön (vilket ju är grunden i att "pumpa puder" fortfarande)
Absolut, så är det ju! Tyvärr så är det ju dock inte alltid puder ;) Men jag tycker som sagt att jag får mer kontroll med en skärande sväng snarare än att vrida dem i svängväxlingen
Men om du bara är ur snön en väldigt begränsad tid behöver du ju få så mycket sväng som möjligt under den tiden. Då tar ju skärande sväng alldeles för lång tid tänker jag. ..
Med risk för att jag missförstår dig... Ja med old school pumpa blir det väl att vrida runt snabbt när skidorna poppar upp ur snön men vid skärande sväng ett annat rörelsemönster liknande den i pist, som jag inte tycker kräver speciellt mycket längre tid (beror ju också på skidans egenskaper). Men visst är det trångt eller bristande skare ? kör jag mer old school

Pillard

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Pillard sa:
Always-Sunny sa:
Men om du bara är ur snön en väldigt begränsad tid behöver du ju få så mycket sväng som möjligt under den tiden. Då tar ju skärande sväng alldeles för lång tid tänker jag. ..
Med risk för att jag missförstår dig... Ja med old school pumpa blir det väl att vrida runt snabbt när skidorna poppar upp ur snön men vid skärande sväng ett annat rörelsemönster liknande den i pist, som jag inte tycker kräver speciellt mycket längre tid (beror ju också på skidans egenskaper). Men visst är det trångt eller bristande skare kör jag mer old school
Alltid svårt med definitioner så här men skärande sväng skulle jag vilja beskriva med en svänga som sker uteslutande genom att skidans "egen sväng" används. Alltså den sväng som blir av att kanta skidan olika mycket. Visst, i mycket snö blir ju skidans egen radie ofta enormt kort men det kräver ju också ganska mycket fart. Så om man är ute och åker i skogen eller motsvarande skulle jag nog säga att det är näst intill omöjligt. Eventuellt att det funkar i flack Niseko-skog men knappt i övrigt.

Bikeaholic

Ny medlem
Oj, nu vart det mycket information här :)

Någon nämde pjäxor som lutar mer framtå. Kan det vara något?

Ang. skärande sväng vs vrida runt mer, så tror jag att jag försöker göra en skärande sväng för det mesta. Är inte bra på varken eller, men tror jag har lättare för skärande sväng än att vrida runt.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Pillard sa:
Always-Sunny sa:
Pillard sa:
Med risk för att jag missförstår dig... Ja med old school pumpa blir det väl att vrida runt snabbt när skidorna poppar upp ur snön men vid skärande sväng ett annat rörelsemönster liknande den i pist, som jag inte tycker kräver speciellt mycket längre tid (beror ju också på skidans egenskaper). Men visst är det trångt eller bristande skare kör jag mer old school
Alltid svårt med definitioner så här men skärande sväng skulle jag vilja beskriva med en svänga som sker uteslutande genom att skidans "egen sväng" används. Alltså den sväng som blir av att kanta skidan olika mycket. Visst, i mycket snö blir ju skidans egen radie ofta enormt kort men det kräver ju också ganska mycket fart. Så om man är ute och åker i skogen eller motsvarande skulle jag nog säga att det är näst intill omöjligt. Eventuellt att det funkar i flack Niseko-skog men knappt i övrigt.
Jag tror vi är överens :) Skogsåkning brukar för övrigt kännas som en brottningsmatch för min del...

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Bara så att vi pratar om samma saker.

Det här är hur jag skulle säga att man bör åka i puder med skog. Och jag skulle inte kalla det för skärande svängar utan rejäl vridning av skidan vid avlastningen

Jag lyckas inte hitta några direkta filmer på någon som jag upplever åker med skärande svängar i puder, jag har väl dock sett det göras. Det känns dock ganska onaturligt.

Edit: Hann inte se "vi är överens" men men man kan aldrig få för mycket av länkningar till Claim ändå :)

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Pillard sa:

Det här är hur jag skulle säga att man bör åka i puder med skog. Och jag skulle inte kalla det för skärande svängar utan rejäl vridning av skidan vid avlastningen

Jag lyckas inte hitta några direkta filmer på någon som jag upplever åker med skärande svängar i puder, jag har väl dock sett det göras. Det känns dock ganska onaturligt.

Edit: Hann inte se "vi är överens" men men man kan aldrig få för mycket av länkningar till Claim ändå :)
Ja det är väl typ så det ser ut när jag åker skog :rolleyes:
Vi får väl helt enkelt åka lite puder ihop och diskutera skärande pudersväng i liften :D

Pillard

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Pillard sa:

Ja det är väl typ så det ser ut när jag åker skog :rolleyes:
Vi får väl helt enkelt åka lite puder ihop och diskutera skärande pudersväng i liften :D
Sure, fixar du pudret bara ;) Jag är rädd att jag redan haft min tur för i år...

MnO

Aktiv medlem
På videon ser man att du då och då lägger på extremt mycket bakvikt både i pisten och utanför. Spetsarna lämnar snön och du verkligen lutar dig bakåt. Jag har ett dåligt högerknä och det räcker i princip att jag kommer fel och gör så i en enda sväng så får jag ont i det knät och därför undviker jag det i allra möjligaste mån. Uppskattningsvis spenderar du kanske 15% av tiden i den positionen i pisten och 75% utanför. Mina knän och då speciellt högerknät hade ALDRIG pallat en sådan dag. Inte en chans.

Bakvikt känns i början som en trygg position, men faktum är att du tappar kontrollen och att du riskerar att skena iväg istället i praktiken. Börja med att testa att helt sluta att trycka loss bakändarna genom att luta dig bakåt och stämma ut tailen. Det gör du med stor regelbundenhet. Att surfa innebär inte att surfa på bakändarna, utan du kan använda hela skidan.

Börja i pisten och tänk dig att du, som träning, lägger en enkrona mellan smalbenet och pjäxans tunga på framsidan och håll fast den genom att trycka fram benet. Åk sen iväg. Försök att åka så att den aldrig lossnar, oavsett om du svänger, sladdar, släpper på, bromsar eller stoppsladdar. Aldrig. Den ska hållas fast i alla lägen under en träningsperiod. På sikt ger det en position som är för mycket framåt, men för att vänja sig av vid en svänginitiering som innehåller för mycket bakvikt är det en bra träningstanke. När du klarar det går du över till att stå mer neutralt, men i pisten ska du aldrig hamna i en position som innebär att du känner ett tryck mellan vaden och bakkappan.

Utanför pisten är det svårare att säga något generellt. I praktiken är det svårt att helt undvika bakvikt, speciellt om snön är dålig, uppkörd eller svåråkt på nåt sätt. Då får man slänga på bakvikten ibland. Men i bra puder som är i majoritet orört behöver du inte göra det om du har rätt skidor. Så länge det är skidor med tillräcklig grad av lowrise och rejält med rocker är det en myt att det är ett jätteproblem att spetsarna aldrig får dyka under snön. Många nybörjare är extremt rädda för att dippa spetsarna och lutar sig därför extremt mycket bakåt. Och ju lättare snö, desto mer lutas det, bara för att hålla spetsarna över ytan. I vissa typer av snö är det ett problem med tip-dive, men i bra lössnö är det bara att köra på och låta skidan dyka ner ibland. Den letar sig upp igen skär inte iväg, även om det är lätt att tro det enligt nån slags instinkt.

supercross

Medlem
Bikeaholic sa:
Oj, nu vart det mycket information här :)

Någon nämde pjäxor som lutar mer framtå. Kan det vara något?

Ang. skärande sväng vs vrida runt mer, så tror jag att jag försöker göra en skärande sväng för det mesta. Är inte bra på varken eller, men tror jag har lättare för skärande sväng än att vrida runt.
Ja jag tycker du ska testa en pjäxa som eventuellt är mer "racigare" än den du har nu (jag vet i och för sej inte vad du åker med).
Dessutom tycker jag att du ska byta skidor till ett par pistskidor som är ca:170cm med en radie på ca:15m. Ta skidlektioner för att lära dej en basic carvingteknik då får du lära dej hur din grund position ska vara. Ni har ju möjlighet att filma så det är ju ett bra sätt att se hur du utvecklas.

Det tips MnO skrev om, med ett mynt mellan smalben och pjäxa håller jag helt med om.

Men som jag skrev tidigare kan jag inte avgöra om detta kommer hjälpa mot dina knäsmärtor.
Troligtvis måste du först vila dina knän tills du är smärtfri.

Bikeaholic

Ny medlem
MnO: Jättebra tips! Jag ska försöka tänka på allt det där nästa gång jag åker skidor.

Jag är dock lite fundersam, för jag brukar hyfsat automatiskt känna vad som är rätt och fel när jag börjar med en ny sport (håller på med alldeles för många sporter :P), men i det här fallet verkar det ju tyvärr inte vara så. Jag undrar om det kan vara så att stelhet någonstans i kroppen kan göra att man hamnar i fel position? Att någon del av kroppen som skall fram mer inte kommer fram för att jag är stel där menar jag. Jag är nämligen oerhört stel i i stort sett hela kroppen.

supercross: Jag skall in till Udéns sport där jag köpte pjäxorna och höra vad dom säger. Och ett par pistskidor är nog smart att införskaffa, så får det blir någon vecka i pist med övning framöver.

termons

Aktiv medlem
Tror inte att stelheten utgör problem. Tror att dina problem beror på just det att du är modig och har lätt att pröva på och lära dig. I det här fallet så lärde du dig snabbt att ta dig ner med skidor i nästan samma tempo som dina kamrater som kanske hade åkt mera. Kommer inte ihåg men har för mig att dina första skidor inte var direkt lättåkta för en nybörjare.. det gör också att du börjar åka med fel teknik.

Det kommer nog att bli bra om du du tar åt dig MnO:s och andra bra tips i denna tråd.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Eftersom du inte har nån diagnos rörande dina knän än så blir ju allt gissningar. För egen del skulle jag dock ta det lugnt med just carving. Jag har haft knäproblem under många år och måste då säga att just carving orsakade betydligt större problem än kortsväng (sladdsväng).

Så innan du ger dig på några större investeringar och träningsprogram skulle jag besöka en sjukgymnast. Annars är risken stor att du sabbar dem ännu mer.

Vid carving får du ganska stora vridkrafter och iaf för mina knän blev det väldigt jobbigt. Så till skillnad mot supercross här skulle jag säga att du borde skaffa skidor med klart längre radie och faktiskt öva upp en bra grundteknik för vanlig sladdsväng.

här var en ganska bra video på med puderteknik.

Jämför med carving här
Bara genom att titta så här tycker jag man ser en stor skillnad i belastning på knäna. Och då att driva en sådan carvingsväng i puder kommer att ge samma belastning upphöjt i en hel del.

supercross

Medlem
Pillard sa:
Vid carving får du ganska stora vridkrafter och iaf för mina knän blev det väldigt jobbigt. Så till skillnad mot supercross här skulle jag säga att du borde skaffa skidor med klart längre radie och faktiskt öva upp en bra grundteknik för vanlig sladdsväng.
Jag häller med att carving med extrema vinklar är/kan vara påfrestande för knäna. Bikeaholic bör vara smärtfri när han ska träna/lära carving tekniken för att inte dra på sej någon kronisk inflamation.

Dock vidhåller jag att en smalare pistskida är att föredra framför en bred offpist skida för att lära sej carving, detta för att kunna få till en bättre position på skidorna.
I pist får man vinkla upp ett par breda och långa skidor ganska rejält för att kunna få till en skärande sväng + att en högre fart behövs.

Bikeaholic det man kan se på din film visar att du har ett flyt i din åkning och med ett par lektioner med en duktig skidinstruktör så kommer du kunna åka bättre än många som har åkt betydligt mer än du.

Pillard

Aktiv medlem
supercross sa:
Pillard sa:
Dock vidhåller jag att en smalare pistskida är att föredra framför en bred offpist skida för att lära sej carving, detta för att kunna få till en bättre position på skidorna.
I pist får man vinkla upp ett par breda och långa skidor ganska rejält för att kunna få till en skärande sväng + att en högre fart behövs.
Så är det förstås. En smalare skida ger mindre vridningar i knät. Jag minns själv när jag provade att gå upp från 118 till 122. Det gick inte alls bra i knät. Jag har en kompis som hade samma problem och fick gå ner från 122.

Jag vidhåller dock fortfarande också att carving inte bör vara första steget utan först av allt bör man lära sig vanlig sladdsväng i bra balans :)

supercross

Medlem
Det kanske är så att sladdsvänga är skonsammare för knäna men blir Bikeaholic smärtfri ser jag ingen anledning att inte försöka lära sej en god carving teknik. Han har vad jag tycker goda möjligheter att bli en duktig skidåkare.

Pillard

Aktiv medlem
supercross sa:
Det kanske är så att sladdsvänga är skonsammare för knäna men blir Bikeaholic smärtfri ser jag ingen anledning att inte försöka lära sej en god carving teknik. Han har vad jag tycker goda möjligheter att bli en duktig skidåkare.
Vi kan nog tröska runt den här frågan hur länge som helst men min poäng är helt sonika att man inte är en duktig skidåkare om man inte också behärskar sladdsväng. Jag vågar tom påstå att sladdsväng kommer före carvingsväng på priolistan över vad man bör behärska.

MP1

Medlem
Du får väldigt många tips, svårt som nybörjare att sålla.

@MnO är inne på rätt spår. Du har en brutal bakvikt. Jag får ont i knäna av att bar kolla på videon! Däremot ska du ha cred för att du kommit långt på 20 skiddagar. Riktigt duktigt!

Som novis kan det vara svårt att bli av med bakvikt, du ska inte fram med händerna/ överkroppen. Då blir det en "fällkniv".

För att råda bot på bakvikten ska du uppåt/ framåt med "naveln" (tyngdcentrum). Du blir sittandes. Res dig upp, kom framåt.

Sluta att hänga i bak i skaften på pjucken. Det är ett uppenbart fall. En timmes privatlektion i Åre med mig (boka via Åre Skiduthyrning i Rödkullen) så är allt löst. Har inget med utrustning att göra.

Micke_P76

Medlem
Ord från Shane McConkey :)

SLIDE INSTEAD OF CARVE!
Yes, believe it or not this is something that you should be trying to do in the powder. Sliding will be the most difficult of Spatula techniques to learn but you should be able to get the idea in time. Even if you never attempt to learn slides you will still be able to blow doors on everyone else without Spatulas. Who knows, you might just naturally start doing them anyway. The more dense and compacted the snow is the easier it will be to perform slides. Sliding will greatly improve your maneuverability and control. Begin your powder turn and then instead of hitting your edges hard to carve a turn, stand up on two feet and let your skis slide or skid diagonally across the fall line. It will be harder to perform a slide directly down the fall line. Start off doing them diagonally.

http://www.evo.com/what-is-so-speci...ula-powder-ski-how-do-i-ski-the-spatulas.aspx

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp