JCM
@JCM
  • Medlem
  • Forum 590
  • Recensioner 25
  • Foto 3
  • Forumtrådar 26
5
4
3
2
1
Åka Skidor
2008-05-22
Styrkor:
Blaskan suger feta elefantballar.

Svagheter:
No good.

Sammanfattning:
Kort sagt bland det mest usla efter Proletären och GAIS supportertidning.

De' ä bar å åk
2002-04-18
Skämtar du Bänght?
Mkt bättre än så här blir det inte. Stickan, Halvarsson, Fjällberg och givetvis den ljuva barytonen Stenmark. Inte konstigt att ett flertal barer och några mindre skidorter jämnats med marken i samband med att denna trudelutt spelats - det är snarare knepigt att dansstegen inte medfört värre blessyrer faktiskt.

Största ögonblicket på denna skiva är givetvis na-na-na-na-na-refrängen. Så mycke' rock'n roll så Joey Ramone vänder sig i graven.

Är inte Klasse Möllberg med på ett hörn här? Eller är det Bortalaget som kompar? Hjälp mig, jag kan inte få ro i min kropp innan svaret jag får.

Prisvärt? Världens alla likvida medel är inte nog för att prissätta denna bit.

Rekommenderas? Yepp!

Årsmodell: 2003
Valdez, AK
2002-03-04
Doug, Dean, Shane, Seth, Guerlin, Jeremy, Kent, Chris och JCM! Räcker det? Häng med de bästa åkarna, häng på det bästa och brantaste (Cosmique suger ju phett vid en jämförelse med The Elephant) stället med den bästa snön. Ingen Doppelmayr så långt ögat når, ej heller någon Kässbohrer - däremot en hel del helis körda av vietnamveteraner.

Liftar va e de? Åkning i da Chugach borde imponera på den del av de läsande på denna sida som hajjar NÅT (dvs ShampoXmaffian är borträknad).

"Our seven day packages offer you the finest skiing and lodging. Local restaurants provide a variety of dining choices including fresh salmon, halibut and king crab". = $4200 (Airfare and meals are not provided).

Just den intressanta kostnaden med ett dagspris på ca $700, vilket motsvarar ett säsongskort i alperna avskräcker ju rätt mkt folk. Att man sedan måste stå för resan dit avskräcker än fler.


Ski Week prices include:
 36 ski runs, averaging 120,000 vertical feet of skiing
 7 nights deluxe lodging at The Guesthouse Inn
 All airport shuttles and transportation
 Use of Tracker avalanche transceiver
 Use of climbing harness and a heli pack

Dock är det ju lite väderkrux på plats så det är nog bäst att boka tre eller fyra veckor. Den fantastiska snön som sitter fast på berget är ett resultat av närheten till havet. Nederbörden kommer frekvent och när det kommer nederbörd flygs ingen heli - bingo.

Sen kan man slåss med lokala oljehamnsarbetare kvällstid, skjuta Glock på vägskyltar och dela fyllecell med Shane McConkey å Glen Plake. Helt klart ett DeLuxearrangemang- Det enda som saknas är ju en krog av Troppans kaliber. Däremot finns ju rätt mkt tittybars i Alaska i övrigt.

För den som har råd är det inget snack om att Valdez nån gång skall besökas. Är det värt kostnaden? Tja.

Alyeska, AK
2002-03-04
Alyeska Ski Resort är ett jevvla märkligt ställe, tycker åtminstone lilla jag (hej Fakiestraightliner). Gammal hippiecamping som blivit uppköpt av japaner. Japanerna har i sin tur byggt ett fint lyxhotell som på avstånd kan tas för stora kanadensiska lyxskidhotell. Dessutom har de lyckats skaka upp en hyfsad kabinbana. I övrigt är det fallfärdiga ruckel, husvagnar och bråk mellan snowboardåkare och skidåkare. Alyeska ligger vid byn Girdwood som skulle göra sig som ett nybyggarhak före förra sekelskiftet i nån guldgrävarby.

Det om detta.

Heliskiing finnes. En fantastisk vy över havet med världens näst största tidvattensnivåskillnad finnes. Skidåkning finnes också, riktigt hyfsad outpist (där Alaskan Extreme Games) brukar köras. T o m vettiga pistörer finnes på plats. Visst fan blir de amerikanskt arga när man skall bege sig iväg från pisten - om de inte får följa med vill säga. Snösäkert? Det ligger ju i Alaska, så jo för fan. Snabba väderförändringar gör ju att plagg som tål väta är en riktig tillgång.

Sedan ligger området (byn och kringliggande mark i alla fall) i spännande skeva lägen pga av den stora jordbävningen 1961 (tror jag) som f ö ödelade hela staden Valdez och en hel del annat i denna gudsförgätna landsända av världen. Var försiktiga när ni vandrar hem om natten eftersom det finns 4 ggr så många Grizzlys som människor i staten - och avståndet till Zodiac Isl inte är allt för långt.

After Ski? Va. Detta är USA. Och inte bara USA, det är Alaska. Bäst är att ta bilen in till Busy Beaver i Anchorage istället. Men vill ni se en sån samling kufar ni bara sett i nån amerikansk c-rulle samtidigt tidigare så är det ju en upplevelse. För utövare av folkrörelsen White Trash eller för bara ren trailerparkfetishister så är detta en våt dröm. Dessutom finns en massa hippies som säljer allt från husvagnstekoppar från 50-talet till plastfåglar och falska indiansmycken.

När du har vägarna förbi Anchorage är det värt ett besök. Definitivt.

Hot Dog – The Movie
2002-02-04
Tveklöst outstanding och oöverträffad i denna filmgenre. Den har allt. Dessutom exceptionellt många scener med helt omotiverade toplesstjejer med mkt jämna mellanrum. Förutom det så åks det faktiskt skidor helt ok. Kinesiskt Downhill! Yes, it's a sport! Ballettscenerna är grymma, jag fattar varför man döpte om det till jibiing för några år sen - men det är ju samma pryl, fast ballettgrabbarna har ju mkt mer spännande utstyrslar. Och skidkläderna är rykande fräcka rätt igenom hela rullen - och Österrikiske "elake" motståndaren Rudi Garmsich är ju helgjuten i sin karaktärsroll. Eftersom rullen utspelas i Squaw (hoppas det stämmer) måste jag åka dit och hänga på Truckerhaket i filmen, där Miss Wet-T-tävlingen utspelar sig. Sicket klientel, sicket tryck! Jag har svårt att finna superlativen och kan bara avsluta med att säga att denna rulle är ett måste att ha sett. Gärna upprepade gånger.

Årsmodell: 2002
Ski Patrol
2002-02-04
Vid alla Amiral Nelson kanoner - detta är ett totalt lågvattenmärke vad gäller s k skidkomedier. Det absolut sämsta skidrelaterade filmmaterial jag sett, nåja - i alla fall i klass med Los Alamos och Freeride.dk. Så ni hajjar att detta är nåt att hålla sig borta ifrån.

Plot? Äsch, det finns ju ingen, vilket iofs inte är ett måste i denna typ av rullar - men Ski Patrol hade inte mått illa eftersom ingenting annat funkar heller. Inga lättklädda damer, praktiskt taget ingen fräck åkning, inga spexiga hyss - ingen humor helt enkelt. Skådespelarna är på party emellanåt och där gör de allt förutom just - partajjar?!?! Dum-Dee-DUM-DUMT!!

Enda möjliga anledningen till att slösa bort tid med att titta på denna söthavspiratsskadade samt pråmskepparmässiga rulle är för filmskapare (eller andra) för att veta: (1) hur man inte skall göra film, samt (2) det går inte att bli sämst. Ski Patrol är oslagbart sämst.

Årsmodell: 2002
Doppelmayer Gondola
2002-01-11
Doppelmayr! Liftarnas Rolls Royce!

Det var ju faktiskt Dr Doppelmayr själv som uppfann det där med sittliftar med plats för mer än en person ehuru ty han insåg att utförsåkning också fyller en social funktion. Och sedan den dagen har hans och bolagets produkter legat i teknikens framkant. Inga konkurrenter är ens i närheten av dessa premiumprodukter.

Skapelsens krona helt enkelt. Själv åker jag enbart Doppelmayr numera, skulle någon se mig färdas i en Poma eller nåt annat vet ni att jag tvingats dit under vapenhot.

Det enda som eventuellt kan matcha komforten i en Doppelmayr gondola är Eurocopter:s A-Star.

Betyget är väl inget att snacka om va?

Årsmodell: 2001
MSP There's Something About McConkey
2002-01-11
Denna rulle var bland det roligaste jag sen jag minns inte när. Och jag garvar fortfarande när jag tänker på den. Shane är en festlig typ, barrundor med den grabben slutar - enligt utsago - antingen med träningsvärk i skrattmusklerna eller hos polisen. Det kan också bli både och. Och det är innan han byter skepnad till Saucer Boy, mannen med pulkan och två barnsnowboards som snowblades, JD-flarran i näven, JD-mössa, vita skidbraller, neonjacka och alla kastruller från hela köket fastsatt i selen. Saucer Boy droppar klippor på sitt tefat och hittar på en del andra bistra hyss.

Jag antar att det är Greg Stomps ande som vilar över hela rullen - känns som om Gary Bigham kan varit creative director. Fruktansvärt bra. Dessutom åks det rätt hyfsat med lagg av den gode Shane och hans trevliga compadres Jonny Moseley, Seth Morrison, Kent Kreitler, Brad Holmes, Evan Raps och Skogen Sprang bl a.

Sen är de en hel del trevlig base-jump, bl a från en byggnad i Canada där han har OS-puckelguldmedaljören Moseley som flyktbilschaffis och den förre X3M-världsmästaren Davenport som börhjälp upp på taket. Flott skall det vara.

Det är väldigt mycket humor, hyss och än mer hyss i en underbar blandning. Förutom klassiska filmsekvenser på Shane och Kreitler från tidigt nittital då de hade oslagbara outfits + mössor.

Try it - you'll löve it!

Och då har jag inte ens nämnt det festligaste av allt, den gode McConkeys svarsbrev på bröllopsinbjudan han fick av Rob Gaffney...

Årsmodell: 2001
Fire and Ice
2001-12-20
FIRE & ICE/Feuer und Eis, 1 tim 30 min, inspelad 1986.

Kärlek, spänning, musik, skidåkning!

Ja va skall man säga. Jag är helt andfådd efter enåenhalv timmas Willy Bognerproducerad "skidfilm". En rulle som verkligen har allt - och då menar jag ALLT. Jag tror det är/var Willy Bogner som skötte/sköter skidstuntsen i Bondfilmerna (antagligen For Your Eyes Only) och i Fire and Ice åks det bland annat skidor i bob-bana, över restaurangbord och genom restauranger. Det åks också snowboard med Tom Sims, Vindsurfing, snowboard med vindsurfingsegel, isjakt, drakflygning, mycket skidbalett i såväl mörker med spots som framför glaciärkant i dagsljus, puckelåkning så klart, mer balett, HD med Hell's Angel lookalike, Lastbils-convoy, coola freestylehopp över eld nattetid, breakdance och ja, jag kommer antagligen inte ens ihåg hälften. Jo, det åks på pjäxor också - nåt så in i bänken.

Sedan är det kopiöst många sekvenser/stunts där folk skall flyga in i granar som rasar!

Den gode Willy Bogner har gjort en 90 minuter lång rulle med enbart stunts, vilket han löste galant genom att inte ens ha en ambition att ha någon story i rullen. Men de olika åkdonen som hanteras är verkligen förnämligt filmade - inget snack om saken.

Lufthansa och Fischer är glada sponsorer - och om jag inte minns helt fel så fanns/finns det ett klädmärke som heter just Bogner? I så fall är det en lång bonanza i deras kommande kollektion i företrädesvis vitt.

Filmen ger också mig lite svar som man alltid undrat över. Året 1986 var Fire & Ice den fjärde mest besökta biorullen i Tyskland och det finns en hel del scener där bakgrunden till Elho Freestyle's designlinjer är helt uppenbara. Dessutom finns förklaringen (?) till en hel del av Felix' bildlösningar som då och då återkommer i åka skidor. Det åks hand i hand, det görs kullerbyttor, det finns fransar på jackorna, det åks i (vanliga) balettdansdräkter inkl tights etc. Det enda som egentligen saknas är det nakna.

Sedan är det också lite spännande att läsa på omslaget att John är en naiv schweizare, medan det i filmen påstås att han är fransk-kanadensare…

Filmmusiken är gjord av Harold Faltenmeyer, antagligen det ruggigt klassiska ledmotivet. Dessutom är The Alan Parsons Project med på ett hörn - liksom John Denver (sluttexterna). Mike Wiegele har varit med och guidat vid inspelningen och ja, den mest spännande frågan är vem som varit AD för rullen. Bl a så dyker det mitt i allt upp poserande typer med ansiktsmasker och längdåkningsskidor under fötterna.

Rekommendationen är nog dock att vara packad när man ser den (om jag nånsin ser den igen skall iaf jag vara det) - för det är en extremt förvirrande blandning av allt möjligt. Och det är alltså inte sammanknutet av någon form av story.

Årsmodell: 1992
Pisten Bully 300W
2001-12-17
Kort sagt en "Top of the line-enhet" som heter duga. När du börjar jobba som pistmaskinsförare bör du aldrig tolerera något mindre än en Kässbohrer Pisten Bully som tjänstevagn. Helst då en 300W som är produktlinjens toppmodell. Det fiffiga med just 300W-modellen är dess ökade vinschkapacitet. Färdhastigheten med vinschen har ökats - jämfört med tidigare modeller som 100, 200 och 300 - från 13 km/h till 14 km/h. Ni inbitna pistmaskinsfetishister hajjar ju själva skillnaden.

Inköpspriset är för mig okänt, men det är definitivt prisvärt. Begagnatmarknaden ser skral ut - har du en gång köpt en Pisten Bully 300W säljer du den aldrig.

Start the vehicle - turn on the winch - set the traction force and you're ready to go!.

Årsmodell: 2001