SJ fortsätter köra nattågstrafik från Göteborg till Åre, men förlorar norra Sverige

SJ har skapat ett nytt trafikupplägg utifrån det vunna avtalet om nattågstrafik mellan Stockholm och Duved som innebär att SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved. Men den som vill åka nattåg till exempelvis Riksgränsen nästa vinter får kika hos de andra bolagen. 

Upphandlingar av nattåg görs som regel med 3-4 års mellanrum och nu i februari var det dags igen. Vid varje ny upphandling kan det hända grejer som påverkar oss skidsugna resenärer.

För i den senaste upphandlingen, vilken var klar i februari, fick SJ förnyat förtroende att köra den av Trafikverket upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland (Stockholm-Duved), medan norska Vy vann nattågsupphandlingen för trafiken mellan Stockholm och Övre Norrland (Stockholm-Luleå/Narvik). Detta påverkar nattågstrafiken först from mitten av december i år och vill du åka i sussande nattvagn med Statens Järnvägar (SJ) till skidåkningen nästa vinter är Åre möjligt, men inte de nordligaste skidorterna som Riksgränsen och Björkliden.

I samband med det började SJ undersöka förutsättningarna för att fortsätta med nattågstrafik på kommersiell bas som kopplas samman med den upphandlade Jämtlandstrafiken:
– SJ har sedan tillkomsten av helårstrafik mellan Göteborg och Jämtland i december 2018 jobbat upp ett omfattande resande från Västra Götaland och Närke. Vi är övertygade om att vi fortsatt ska lyckas med att attrahera nattågsresenärer i framtiden. Vi bedömer att kundunderlaget för vårt utvecklade koncept med nattåg i flera relationer kommer att se allt bättre ut, när väl situationen med Corona lagt sig, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Genom att fortsätta med nattåg från Göteborg och från Umeå säger sig SJ slå vakt om ett starkt nattågserbjudande i fyra väderstreck, enligt pressmeddelandet. Resenärerna som kliver på SJs nattåg i Göteborg eller i Stockholm kan alltså välja mellan Jämtland eller Västerbotten som destination och vice versa:
– Med vårt beprövade nattågskoncept erbjuder vi ett effektivt upplägg där vi nyttjar nattågsvagnarnas flexibilitet. Det är vår övertygelse att vi kan få resandet från västra Sverige till och från Jämtland att fortsätta växa, och därför ska trafiken utgå från Göteborg. Men vi tror också att nattågsresandet till och från Umeå har en än starkare framtid med både Göteborg och Stockholm. Totalt sett innebär detta fler avgångar än idag, vilket är nödvändigt i takt med att tågresandet ökar i hela landet, inte minst i nattåg, säger Jan Kyrk.

I vintras, direkt när denna nya upphandling var klar, meddelade SJ första att man skulle lägga ned nattåget mellan Göteborg och Åre, men detta backade man på några dagar senare.

Fakta: SJs nattåg mellan Göteborg/Stockholm och Duved/Umeå 2021

Linjer som SJ planerar att köra från och med 13 december 2020:

Stockholm-Duved (avtalad trafik)
Göteborg-Duved (egen trafik)
Stockholm-Umeå (egen trafik)
Göteborg-Umeå (egen trafik)
Nattåget från Göteborg följer samma sträckning som idag, via Västra stambanan och Örebro. Exakta avgångs- och ankomsttider fastställs senare i höst av Trafikverket, men SJ planerar för 75 minuter tidigare ankomst för nattågen till Göteborg jämfört med idag.

Text: Freeride / Pressrelease
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.