Volant Spatula

Bootsy

Ny medlem
Volant Spatula
McConkey kom på tal här i krokarna.

Har ni sett hans nya skida Spatula från Volant? Han har spanat in vattenskidor och surfbrädor. Idén är att den typen av design borde fungera lika bra i pulversnö.

Mått: 120-125-115

Det är ju helt...fel! Jag är lättlurad - det kanske är ett skämt?

/Björn

Volant Spatula
kollade precis "nya" powdermag, där står det såhär:

"Volant"s new Spactual ski with "Shane McConkey Patent" technology - negative camber, reverse sidecut, and negetive taper angle - could change the future of skiing. With refined version available in december "02, htis ski might be the ultimate powder board. For Shane McConkey, it already is."

tip: 120
Waist: 125
tail: 115

och en massa mer skit som jag inte orkar skriva...

/ebbot

Volant Spatula
Om jag inte minns fel lanserade Yamaha en skida för ett antal år sedan som hade någon form av "negativ" skärning. Vad jag förstår uteblev succén.

Intressant är vidare att Fischers längdåkningsskidor för skate har två midjor. En midja framför foten och en midja bakom foten. Effekten av detta blir ett utmärkt kantgrepp utan sladdtendens. Knappast appliceringsbart på alpina skidor eftersom skidan inte heller svänger utan strävar efter att gå rakt fram!

That´s all kids! / MM

Volant Spatula
Spatula - skidspade, titta på måtten så e det inte så konstigt att den heter så.
ser man skidan i powdermag ser den iof ganska absurd ut men varför skulle det inte fungera i puder?

jump around
/ebbot

Volant Spatula
Det kanske fanns en Yamaha skida oxå, men det japanska märket Nishisawa lanserade med buller och bång en slalomskida med inverterad skärning i början på åttiotalet (typ). Den breda midjan gav ett "utmärkt isgrepp" enligt Åka Skidor, men sedan dess har det varit märkligt tyst kring märket.

En +nishisawa +skis sökning på AltaVista ger 0 träffar.

Det värsta är att det kanske kan fungera...

Volant Spatula
Nishisawa, Den mest märkliga skida som jag haft förmånen(?) att provåka. Så gott som rak från bakänden till lite framför frambindningen där den börjar smalna av, rejält! Om man tänker sig > från frambindningen till spetsen så får man ungefär rätt mått på skidan!!! Hur den var att åka på?
Isgrepp? visst!
Bra kick ut ur svängen? Visst!
Lättsvängd? Nja, inget för nybörjarn kanske...
Spårkänslig? Japp, Extremt!
Stabil? Nej, inte det minsta!
Totalbetyg? 1/5 ungefär....
Har för mig att den var bajsbrun till råga på allt...
Ja, det var väl ungefär det jag minns av skidan på rak arm, men om någon, mot förmodan, skulle vara mer nyfiken så får jag fråga Gentlemannen som äger dom om jag kan få låna dom en stund igen och därefter skriva en mer utförlig recension och kompletera med ett foto... Av någon märklig anledning tror jag ej att dom är upptagna om jag skulle vilja låna dom, största delen av tiden tillbringar dom i hans garage...

Volant Spatula
Ja Yamaha har gjort typ en skida jag har sett den så det e sant...

jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg dom

Volant Spatula
Det e möjligt att jag sticker ut hakan lite väl långt nu, men 2 saker som förbryllar mig med den där bilden på skidan:

1. "Laser cut abs plastic shovel", man formsprutar fram den typen av detaljer, det finns inget behov av laserskärning.
2. Tyckte att måttproportionerna inte riktigt stämde, kan ju givetvis vara vinklarna för kameran, men då slog mig tanken att det ser VÄLDIGT mkt ut som en sked som är plåtad på nära håll och sen modifierad i typ photoshop.
Där McConkey loggan sitter skulle man isånafall ha skurit bort sidorna, det ser till o med ut som om reflektionen böjer av strax under plattan......

Teorier, teorier, teorier...........

Volant Spatula
Håller med hans ovan. Kollar man inte bilden ser det inte ut som en riktig skida utan som skaftet på en sked.

Liksom när det gäller månlandningskonspirationsteorierna kan man också anmärka lite på skuggurna. Det verkar inte stämma med att det skulle vara negativt spann.

Dessutom, på grund av fysikaliska fakta jag inte orkar gå in på, skulle det inte funka så bra med negativ skärning, ABSULUT INTE i pisten i alla fall.

Ett riktigt kul skämt, är det nog.

HitMe

Volant Spatula
Om man tar med i beräkningen att Volant just gått i konkurs så ser det mer och mer ut som ett skämt från Herr McKonk.

/R

Volant Spatula
Hur är det egentligen med Volant? Att de konkade förra året är ju allmänt känt, men vad har hänt sedan dess? Fortsätter verksamheten eller har skidmärket Volant gått i graven? Deras sajt har vad jag kan se inte uppdaterats till denna säsong. Någon som vet?

Det som får mig att tvivla på seriositeten avseende stekspaden är namnet och den stekspade som finns avbildad på skidan (säkerligen lasergraverad). Detta är det lilla kännemärke som alltid finns med i ett bra skämt! Annars tycker jag idén är god! :-)

Förövrigt hyllar jag allt nytänkande som tex: http://www.scottybob.com/
Jag njuter när jag får se sånt här!

That´s all kids! / MM

Volant Spatula
Hörde att konkursboet blev uppköpt nån vecka efterpå kk. Mitt minne sviker mig om vem som var såpass vågad, men tanken slår mig att någon större rik "konkurrent" köper konkursboet (skulderna) och stänger butiken för att inte någon icke-konkurrent (t ex snowboardtillverkare) skall ge sig in i skidbranschen. Vad gäller Spatulan tror jag fortfarande på McConkeys humor (se ovan).

Efter lite eftersökningar visade det sig att det var Gen-X Sports som köpte Volant http://www.gords.com/02industrynews.htm .

Volant to go Big Box
Toronto, Canada–Toronto-based Gen-X Sports has purchased Volant Sports, just two years after buying Volant’s Limited snowboard brand.Gen-X, a close-out and discount giant reseller acquired the operating assets and intellectual properties of Volant for an undisclosed amount. The company will operate Volant out of its Gen-X headquarters, home of its Limited and Lamar snowboard brands, as well as the Tommy Armour and TearDrop golf lines. Volant skis will be produced overseas by other ski companies starting next season. That marks the end of the line for the North-American production.“Our core competency is marketing and distribution,” said John Collins, President of Gen-X Sports. “We’ve acquired a brand with great equity that has frankly had difficulties bringing more cost-effective technology to the marketplace. We think with some of the pending technology Volant has, we can find a strong partner to produce the brand.”Volant has been searching for a new investor or buyer for several months now since company Chairman and Apple Computers co-founder Mike Markkula announced his intention to recoup some of his investment in the brand.The company closed its factory in mid-August, later shutting the factory when a buyer didn’t emerge in time to continue production. Volant has shipped a little less than 90 percent of its preseason orders, with no plans to build for reorder this season.“We have talked to dozens of people, but this really was the first reasonable offer that came to the table,” Volant President and Chief Executive Officer Mark Soderberg said Wednesday from the company’s Wheat Ridge, Colo. “These guys were ready to act. They’re an aggressive company that’s willing to make decisions.”Soderberg said he and the remaining executive and factory staff plan work on the transition of the brand until mid-October before leaving the company. Gen-X has said they would like to keep the Volant rep force intact and are also interviewing the company’s sales and marketing team.“We were already far down the path with new technology that brings some cosmetic benefits to the product, but also doesn’t require the use of such complicated and very expensive production,” said Soderberg.Collins said his intention is to build a more cost-effective ski.“Price value can only take you so long,” said Collins. “You have to build equity in the brand. We think these guys had a pretty good game plan. We’ve got some pretty good tools in the toolbox here and just have to make sure we’re working with the right people to use them.” Volants have already found their way into big box stores and mass merchandisers throughout Canada as of late fall.(© 2001 Media, Inc).

Volant Spatula
Då får vi se om Volant likt Volare fenix reser sig ur askan.

Det blir intressant att se vilken Europeisk fabrik som kommer tillverka Volant i fortsättningen, tillika intressant att se om de kommer köra vidare med sin, trots allt, framgångsrika metallcapkonstruktion.

Ett plus i kanten går till den som kan namnge det märke förutom Volant som producerar skidor med en metallcap som bortsett från viss maskering inte är helt olik Volants.

HitMe

Volant Spatula
Ja, det stämmer, men eftersom jag inte direkt vill bli förknippad med Head har jag dålig koll på dem och hade ett annat märke i huvudet.

HitMe

Volant Spatula
Här kommer man med ett absolut korrekt svar och får ett: - Ja, men jag tänkte på något annat, till svar!

Sådant här kan ge känsliga personer livslånga trauma. Jag minns med stor tydlighet när jag under min skoltid deltog i en frågesport. Vi fick en hammare framför näsan och skulle tala om vilken yrkesman som använde detta verktyg. Snabbt svarade vi snickare!

FEL, det korrekta svaret var skomakare! Sådana domslut tar hårt på en nioåring...

Dessbättre är jag äldre nu och kan hantera denna typ av motgångar.

MVH/MM

Volant Spatula
Jag blev upplyst om att det stavas med Z och fick då några få träffar på sökningen som tyvärr inte leder vidare,
Men dom skall visst ha en egen sida, Nishizawausa.com men den fungerar inte,
Någon som vet nått mer om det märket, är dom i produktion?

Tillbaka
Topp