Fartkameror i Skidbacken

Fartkameror i Skidbacken
HAHA sjukaste grejen jag hört på länge.. va o åkte i Whistler, Kanada o där hade dom folk som stod o skrek o ställde sig i vägen om du kom o körde för fort! Snart får man väl inte ens festa på afterskin ;P

Fartkameror i Skidbacken
Har dom inte haft något i åre där man kunde se hur fort man körde och sen gissa sin fart, va man inom +/- 5kmh så fick man ett pris?

Och då va väl farten runt 70-80 ...

"Studies using crash test dummies on skis, similar to those conducted with cars, have suggested that going faster than 30km/h (19mph) is not safe, and that going faster than 50km/h is potentially fatal."

30kmh ... går det ens kantställa skidorna då? inte konstigt backarna ser ut som puckelpist där nere.. =/

Fartkameror i Skidbacken
Är det inte så att de flesta olyckor sker för att folk kör in i varandra, alltså när backarna är för fulla, och inte för att någon har för hög hastighet? Har man en tom backe framför sig kan man ju lika gärna öka farten lite tycker jag :P Det farliga är ju tung snö, för mycket folk i backen osv. Visst, hög fart kan öka risker, men var ska man dra gränsen? I så fall får man ju införa hastighetsbegränsningar per pist, där man tar hänsyn till hur mycket folk det är i respektive backe, hur mycket snö det är osv. Aaah XP

Fartkameror i Skidbacken
caami sa:
Är det inte så att de flesta olyckor sker för att folk kör in i varandra, alltså när backarna är för fulla, och inte för att någon har för hög hastighet? Har man en tom backe framför sig kan man ju lika gärna öka farten lite tycker jag :P Det farliga är ju tung snö, för mycket folk i backen osv. Visst, hög fart kan öka risker, men var ska man dra gränsen? I så fall får man ju införa hastighetsbegränsningar per pist, där man tar hänsyn till hur mycket folk det är i respektive backe, hur mycket snö det är osv. Aaah XP
Många kollisioner sker pga att folk kör i olika hastigheter. Alltså att någon bränner på och en gröngöling svänger lite ojämnt "ivägen" för honom/henne.
Det finns hastighetsbegränsningar --> "långsam zooner" som är utmärkta "slow" eller "sakta" eller liknande. Och grejen är att man kör för fort om man kör snabbare än genomsnittet och ingen specifik hastighet. Så visst hastighetskamera är kanske lite snurrigt... Men sjävla grejen om att sätta dit folk som kör för fort är ju jävligt befogad...

Fartkameror i Skidbacken
oscarius sa:
caami sa:
Många kollisioner sker pga att folk kör i olika hastigheter. Alltså att någon bränner på och en gröngöling svänger lite ojämnt "ivägen" för honom/henne.
Det finns hastighetsbegränsningar --> "långsam zooner" som är utmärkta "slow" eller "sakta" eller liknande. Och grejen är att man kör för fort om man kör snabbare än genomsnittet och ingen specifik hastighet. Så visst hastighetskamera är kanske lite snurrigt... Men sjävla grejen om att sätta dit folk som kör för fort är ju jävligt befogad...
Okej det låter vettigt, ungefär som jag menade fast att jag formulerade mig lite kasst :P Jag tänkte på det där med att vissa nybörjare sätter sig i en för svår backe och då blir det automatiskt mycket folk, eftersom en del "blockerar" backen.. Blåa backar är enligt mig oftast svårare att åka i, eftersom det kryllar av människor, jämfört med en svart folktom. Det är då jag menar att man borde få bränna på, eftersom det är mindre risk att man krockar med någon. Så jag hoppas de anpassar hastighetsbegränsningarna efter backen, att man får straff om man kör i en hastighet som inte är anpassad till situationen ^^

Fartkameror i Skidbacken
Oavsett hur bra skidåkare du är så kan du inte hålla koll på alla personer i pisten. Att någon får ett felskär, tar en för stor sväng eller helt enkelt stannar till i din färdlinje är högst troligt. Således är jag inte förvånad och tycker också att det är en bra idé.

Troligtvis kommer vi aldrig se kameraskåpen, som finns på vägarna, i pisten. Jag skulle dock tro att hastighetskontroller genomförs på vissa olycksdrabbade sträckor, lågfartsområden etc. Det är inte mer än rätt.

Senast ändrad:
Fartkameror i Skidbacken
loooooooooooooool, ska det vara högerregeln när transportsträckorna/pisterna korsas också eller? Rondeller kan ju också vara en bra ide, det minskar ju risken för krockar.

Fartkameror i Skidbacken
Man måste ju åka fortfare än alla andra. Annars är det ju farligt att vistas i backen! Man kan ju bl pååkt bakifrån..

Skämt å sido, Det är en säkerhet att åka lite snabbare än alla andra för att man då vet var man har folk. Som att köra bil. Klart lättare att ligga 10 km/h snabbare för då vet man att det inte kommer någon pajas bakifrån.

Angående rondeller, jag har fortfarande problem att sätta min carve 360 :(.. Finns det folk på skidor som kan trycka till en förresten? Inte sett någon.

Fartkameror i Skidbacken
Om dom har fartkameror så måste dom väl ha hastighetsskyltar också? Trafikljus kanske också skulle vara bra.

Fartkameror i Skidbacken
Enligt DN 13 mars, sidan 8: "Orsaken till skador vid skidåkning" fördelas enligt följande: 85 % ramlar, 5 % vardera kolliderar med annan åkare, ramlar i liften, kolliderar med ett träd eller något annat föremål.

En av 900 skadas i skidbacken, en majoritet av dessa är i åldersgruppen 14-20 år.

Att de allvarliga olyckorna vid kollisioner har ökat tillskriver man högre hastigheter vilka ska bero på bättre preparerade pister, nya tidens skidor (carving) samt användandet av skydd som hjälm och ryggskydd("ryggbräda"...). Tydligen finns en del som använder knäskydd också (ok, om du är telisåkare, men annars?).

Dessa fakta har DN hämtat från SLAO, Åre hälsocentral - Alf Lerner, Sälens läkarmottagning - Lars Örarbäck.

Senast ändrad:
Fartkameror i Skidbacken
Men hela grejjen som gör att man älskar skidåkning är friheten. Det finns inga hastighetsbegränsingar, du får svänga åt vilket håll du vill osv. Det är därför du ser "mycket folk i backen" som ett irritationsmoment, för då kan du helt plötsligt inte bestämma helt själv. Nån jävel är ivägen på högersidan så du kan inte carva ut ordentligt åt det hållet osv. Skidåkning är frihet under ansvar!

Fartkameror i Skidbacken
Eken1985 sa:
Men hela grejjen som gör att man älskar skidåkning är friheten. Det finns inga hastighetsbegränsingar, du får svänga åt vilket håll du vill osv. Det är därför du ser "mycket folk i backen" som ett irritationsmoment, för då kan du helt plötsligt inte bestämma helt själv. Nån jävel är ivägen på högersidan så du kan inte carva ut ordentligt åt det hållet osv. Skidåkning är frihet under ansvar!
Bra talat!

Fartkameror i Skidbacken
Nosskire sa:
Man måste ju åka fortfare än alla andra. Annars är det ju farligt att vistas i backen! Man kan ju bl pååkt bakifrån..

Skämt å sido, Det är en säkerhet att åka lite snabbare än alla andra för att man då vet var man har folk. Som att köra bil. Klart lättare att ligga 10 km/h snabbare för då vet man att det inte kommer någon pajas bakifrån.

Angående rondeller, jag har fortfarande problem att sätta min carve 360 :(.. Finns det folk på skidor som kan trycka till en förresten? Inte sett någon.
Haha, skulle bli roligt om alla tänkte så.

Fartkameror i Skidbacken
Suva (i princip statliga olycksförsäkringsbolaget) ska sätta upp "fartkameror", men det är inte för att "sätta dit" folk, utan för att skidåkare ska kunna veta ungefär hur fort dom åker. Det är ju ofta man underskattar hastigheten...
(http://www.help.ch/newsflashartikel.cfm?art=News&key=221634&parm=detail)

Jag är inte säker på om dom har infört gränser och "fartkameror" för att fånga folk någonstans, men det är möjligt att dom har gjort det i västschweiz.

Sen överdriver dom ju faran med att krocka ihop.. det är större risk att skada sig själv i ett fall en genom en kollision.

Om någon försökte ta mitt liftkort för att jag "kör för fort" skulle jag bli rätt sur.. det är en helt annan sak att inte anpassa hastigheten

Som en annan gubbe säger: (http://www.swissinfo.ch/ger/startse...Sect=105&sid=8600048&cKey=1200296566000&ty=st)

"Um die Anzahl Unfälle effektiv zu reduzieren, müssen die Ski- und Snowboardfaher lernen, Verhalten und Geschwindigkeit ihren Fähigkeiten und den entsprechenden Bedingungen anzupassen."
(" För att effektivt sänka antalet olyckor, måste skid- och snowboardåkare lära sig anpassa sin åkstil och hastighet till kunnande och förhållande.")

Fartkameror i Skidbacken
Vad blir nästa grej? Som Iran där de är övervakade i backen av nån slags religiös polis så att inget omoraliskt kan hända? Bodström skulle säkert bli nöjd...

Fartkameror i Skidbacken
ska dom ha lagar på allt eller? snart kanske man inte får hoppa hur högt man vill eller ha vilka skidor man vill??? ska dom ha typ skyltar med hastighet på vid oika partier?? och hur ska man veta hur fort man kör???
Större anläggningar som i sweich o USA blir ju tokiga, fartkameror o snowboardförbud, vad vill dom?

Fartkameror i Skidbacken
Vad kommer sen? Trafikkljus och köer i backarna för att komma ut på transportsträckorna, eller övergångställe om man vill åka över? Alkolås i pjäxorna och farthållare i bindningen.. Kommer ju sluta med att det är lika kul att åka bil i storstan som åka skidor i pisten..

Fartkameror i Skidbacken
simon_l sa:
Vad kommer sen? Trafikkljus och köer i backarna för att komma ut på transportsträckorna, eller övergångställe om man vill åka över? Alkolås i pjäxorna och farthållare i bindningen.. Kommer ju sluta med att det är lika kul att åka bil i storstan som åka skidor i pisten..
Inser för varje år att skidanläggningar bara blir sämre och sämre, finner bara fler anledningar till att ta mig långt bort ifrån skidanläggningarna. Inte bara det att det är isigt, hårt och uppkört i anläggningarna, mycket folk och puder lika ofta som man vinner på lotto. Nu ska de börja med fartkameror också, PINSAMT!!!

Senast ändrad:
Fartkameror i Skidbacken
Jag och Brorsan blev tagna av skidpolisen i Italien, Valgardena, vette fan var hon dök upp ifrån. Hon hotade med att dra in våra liftkort.

Kanske hade med saken att göra :o

Fartkameror i Skidbacken
Det måste vara situation pistpolisen utgår från först och främst och sen är mätningen från fartkameran ett stöd när de skall ta ett snack med "marodören".

De med balans och kontroll i svängarna som en Didier Cuche låter de nog åka bra fort medans halvsnabba med bakvikt, sladd, utan hänsyn och pereferiseende plockas.

Fartkameror i Skidbacken
Rita upp linjer i backen och inför filkörning för carvers. Byter du fil hela tiden så är du en fara för de som vill förbi. Dags för en omkörningsfil där du måste hålla minst 70 knyck.

Regler i pisten kanske behövs när alltfler turister ska vallas runt i systemet.

Då är det värre med böter för offpiståkare.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60758

Fartkameror i Skidbacken
sätt alla tomtar som inte åker fort nog i en egen backe så kan vi andra roa oss bäst vi vill. Och jag kan slå vad om att de är i nybörjarbacken dom flesta olyckorna kommer inträffa.

ski free.

Tillbaka
Topp