Skibum?

Turbo_M

Ny medlem
Skibum?
Jag går ut gymnasiest till sommaren och vill inte plugga nästa år. Och nu när jag har läst om skibum så verkar det skit kul! Att få åka skidor en hel vinter!!! Men jag har bara några frågor. Hur planerar och genomför man det? Söker man jobben här hemmifrån lr när man kommer ner? Hur skaffar man boende och hur mycket pengar behöver man ha med sig?

Är tacksam för alla svar!

Skibum?
undrar dessa saker jag med, går ut nu till sommaren med... ska kanske köra lumpen först dock... får se hur det blir!

// bison.

Skibum?
1. Planera och genomföra
Starta redan nu och kolla efter ställen som du är sugen på att besöka, kolla här på freeride många ställen är bra beskrivna. Leta reda på nån polare att ha med dig så är det lättare att lära känna nya ställen. Annars så kan du söka efter sånna personer här också då det finns ett helt gäng som säsongar på detta forumet.

2. Söka jobb
Bästa är att inte jobba alls när du är på plats utan jobba under sommaren och hösten för att sedan bar åka skidor när du kommer ner. Men om du skall söka jobb så är väl tipset att börja söka tidigt här hemma annars får du nog åka ner och söka men detta vet jag inget om då jag inte har gjort det. Kolla med deras turistbyrå om det finns någon.

3. Boende
Detta skaffas lättast på plats via nån förmedling, vissa turistbyråer har förmedlingar annars privata. Det är dock alltid skönt att ha det fixat hemifrån. Då kan du ringa ner till ställets turistbyrå och fråga efter boende.

4. Pengar
Beror mycket på vart du skall, hur länge du skall vara borta och hur du vill leva. Allt från 15 000-90 000. Men normalt skulle jag tippa 25- 30 000 inklusive liftkort för tre månader men det finns det säkert folk som vet bättre än mig.

Finns säkert folk med mer erfarenhet än mig som kan fylla i mer.

Skibum?
ja e också skitsugen på detta...ja o en kompis har bestämt att vi ska ner till alpernanär vi går ut gymnasiet, alltså om två år. nån som vill följa med?

Skibum?
detta var en mycket bra tråd.

Jag har samma fundringar som många andra här på tråden.
Vill gärna veta hur det fungerar att få jobb om mman nästan inte kan någon tyska alls.
Hur länge är det säsong där nere?
Hu lång tid tar det med bil ner till t ex chamonix.
Vill gärna att ni skriva andra tips och saker som kan vara bra att tänka på.

"åk först ni så väntar jag där nere"//david

Skibum?
Känner igen mig här.. Precis i den tankebanorna jag har gått. Fast ja har ju tänkt jobba ihop pengar i sommar och framåt hösten så jag kan ta mig ner en säsong.
Funderar starkt på St Anton men det är många som drar i trådarna åt Chamonix.
Har du någon aning om vart det blir för din del och om det blir ??

Skibum?
har ett år kvar sen blir de till att jobba ihop slantar för att dra vidare mot förhoppningsvis snöklädda berg om inte växthuseffekten sabbar de förhoppningarna..

Skibum?
Jag och en polare drar ner till st. Anton nästa säsong, skall försöka jobba så lite som möjligt där nere, men vi har försökt att kontakta restauranger och liknande ställen för jobb under kortare perioder.

Skibum?
Både jag samt mina kompisar jobbade under sept-dec i Norge för att sedan spendera en säsong i Alperna. Tyckte detta var en bra lösning då jag dels ville iväg efter gymnasiet = inte ville jobba hemmavid, samt att jag ej ville jobba när jag väl var i Val Thorens.

Jag spenderade min tid i Norge i Målöy i en fiskfabrik. Inte världens mest glamorösa jobb men de pröjsade bra. Den norska kronan är ju dessutom starkare än den svenska vilket inte gör det sämre direkt. Kompisarna som just nu befinner sig i Val´d´Isere slaktade får, vilket var än bättre betalt, men även hårdare arbete.

Varför inte rikta blickarna hitåt, dvs västerut å USA-Canada? Snön här jämfört med Europa är mumma. Lätt fluff-fluff är vad det är!

Lycka till med bummar-planerna

Skibum?
Pengar beror på vart du skall åka. Vill du hänga med goosejackorna som betalar bummarsemestern med pappas plastkort så åk till Val Disiere, men då får du också vara beredd på att betala för dig. Cham är inte heller direkt billigt och sen har vi även Schweiz som är ett kapittel för sig om jag inte har fel för mig. Ett lägenhetspris på 25000 för en säsongs är inget ovanligt. (Som ref. kan nämnas att jag betalade 130 euro i månade förra året i bad-g, och då var det helt okej). Bad G är bra för det är billigt, dock ingen snowboardpark och de har inte de hippaste rännorna.
St Anton är många som åker till, dock väldans dyrt där med. Åker du till bad-g, jobbar 6 dagar i veckan typ kvällstid kan du gott och väl unna dig lite nya prylar där nere, då du antagligen kommer gå plus. Min polare kom dit med ett par sunkiga skidor, köpte ett par nya, sen en bräda, sen ett par telisar för pengar han tjänade där. Glömde nog bort ryggskydded, hjälmen och gogglesen. Han jobbade 6 dagar/veckan, ~17-30-22-30, 7.3 euro i timmen...:)

Skibum?
Jag "skibummade" i Livigno, Italien (-vt98). Fick jobb som snowboardinstruktör via kontakter i Sverige, men de flesta svenskar som jag träffade jobbade som servitriser/bartenders. Mina tips är nog att leta upp ett ställe och försöka ta reda på så mycket som möjligt före avresan. Pengar, ja jag hade så det skulle täcka en vecka i hotell med liftkort (10000:-). Som tur vad sprang jag på andra skibums och bodde med dem. Liftkort är svindyrt (fast som instruktör fick jag rabatter på mina lediga dagar ca:50%). Lönen är kass på grund av konkurensen, men utgifterna är relativt små (rumshyra, liftkort, mat och öl). Du måste naturligtvis kunna språka på engelska och för mig blev det problem då det visade sig att italienarna inte är så haj på det, men sånt löser sig... Har du frågor, så hör av dig!
Lycka till (Fundera på skibum även i svenska sidorter...)

Skibum?
Skit i att jobba det kan du lika val gora hemma. jag hade 30000 nar jag akte till St.anton i tre manader, jag fick leva snalt som bara den for att jag inte sokte sasongs boende i borjan. Alltid boende i forsta hand sedan kan man kanske jobba men det tycker jag inte ens ar vart pengarna, man kanar ofta daligt a det kan vara daliga arbetstider. Aker man dit sa ar man ju anda dar for att aka skidor a supa men det ar ju billigt. Ak garna (om du ska till St.anton) i mitten av November for boende ar sa eftertraktat dar. Det ar det sakert over allt i Alperna.
Om du undrar varfor jag skiver sa konstingt sa beror det pa att jag ar i Nya Zeeland.
Lycka till!

Skibum?
Ska man göra säsong måste man tänka över följande fråga:

Alperna eller Canada? (USA är pga prisläget inte så hett)

Svaret kan däremot vara lite klurigare.
Alperna, framförallt Frankrike, är ju som bekant riktigt dyrt när det gäller boende och liftkort. Å andra sidan är ju bergen helt underbara.
Canada har ju sina fördelar i att det är relativt billigt boende, liftkort och har underbar snö. Det negativa är väl att det kostar lite extra att komma över pölen samt att bergen, då det inte är konstant puder, lämnar lite att önska.
Jag har dessvärre inte varit i Alperna en hel säsong så jag kan inte jämföra "allt i allo-priser" men kan väl nämna att jag spenderade 35000 SEK under 3,5 mån i Fernie förra vintern.

Lycka till med bummandet guys!!!!!!

Skibum?
Jobba hemma under sommar och höst för att få ut så mycket som möjligt vad gäller skidåkning är helt klart ett hett tips. Och det är ju för att åka skidor man är där, eller hur? Inte bunkra upp med pengar inför sommaren... Annars har jag hört att skidvallare är ett schysst jobb, eftermiddag och tidiga kvällar jobbas det. Förmiddagar lediga för skidåkning, och sena kvällar/nätter lediga för party.

Jag fick pröjsa sammanlagt 26000 för tre månader i Saalbach, och då levde jag ganska snålt, men inte fattigt. Åkte ner med STS och hade hotellboende för en vecka, och struntade i att flyga med dom hem sen. Hade iofs tur att få lägenhet på plats, och folk att dela den med. Det är bekvämast att fixa boende hemma, så slipper man osäkerheten att inte veta hur länge man kan stanna. Det är tråkigt att behöva klura på boende vecka efter vecka... Jobb kan man fixa på plats om det visar sig att det är skralt med cash.

Ta med en vattenkokare eller stormkök så kan ni bo varsomhelst och ändå äta varm mat. Och gröt är ju billigt. Man tröttnar ganska snabbt på kalla tonfiskkonserver...

Lycka till! / Tove

Skibum?
mycket bra tips... men är det ingen som har varit på en mindre skidort eller är det bara i dom stora man kan bo och jobba??

Skibum?
du jobbar som fan hela hösten och sparar varenda litet öre så slipper du jobba där nere och kan åka varje dag!

boendet blir nog billigare om du fixar på plats, men det är å andra sidan gött att ha boendet fixat innan man kommer ner. tycker iallafall jag så att man slipper spendera några nervösa nätter i chamonix suds garage med risk att träffa på den beryktade pyromanen eller någon annan skummis.

Skibum?
Intressant inlägg...går i samma tankar som personen som postade det.....funderar främst på franska alperna eftersom jag kan prata lite franska..

Skibum?
häng på en vecka i gränsen då !!
nu på momangen.. bara ta tåget upp dit, åka en vecka .. bettala endast 1500 för tåg tur/retur och boende i LYXstuga.. 200 meter från riksgräns-hotellet... dom har 205 cm snö !!

Tillbaka
Topp