Nålsögat i Tignes

Nålsögat i Tignes
Har hört att "nålsögat" eller "nålen" eller nåt liknande i Tignes nämns ibland. Dessutom sägs det ha förekommit i en 007-film. Trots några besök i Tignes har jag inte lyckats klura ut vad som menas. Nån som vet?

Nålsögat i Tignes
Går tydligen inte att infoga bilder i det här forumet..

Iallafall så tar du liften från Tgnes le Lac upp till toppen där den långa svarta pisten som går ner till "tre sekunders byn" börjar (riktigt shysst åkning om man stakar ca 30 meter från liften över en bergskamm, hamnar då i en gigantisk dalgång som tar dig ut i pisten ungefär halvägs ner, brant första 100 metrarna sen ganska mycket långsamt glid, men underbar natur...). Du ser nålsögat från liften - går inte att missa, har du vart där så vet du vad det är för ställe... Har dock inte lyckats lista ut vilken bond film det är som 007 åker genom nålsögat...

Nålsögat i Tignes
Tack för svaret. Har kollat lite mer och funnit att Bond-filmen är "A View to Kill", som kom 1985 med Roger Moore som 007. Det är i den filmen som Bond bl a är på ett stuteri utanför Paris och senare jagar en tjej som flyr i fallskräm från Eiffeltornet.

Nålsögat i Tignes
Otroligt lätt han måste ha det om han ska ragga på after skin...
"My name is Bond. James Bond."

Tillbaka till ämnet. Ja, nålsögat är alltså en klippformation som inte helt oväntat ser ut som ett nålsöga. Jag har varit där och kikat och Bond måtte vara en ruskig skidåkare för att kunna ta sig igenom där med skidorna på... ;) (Dvs det är omöjligt för oss dödliga. Jag var för lat för att klättra igenom när jag var där...)

Har du vägarna förbi ska du absolut åka förbi, det är en turistattraktion, man SKA ha sett det så att säga. Hoppas du blev klokare, ha det!

Nålsögat i Tignes
Nålsögat för all del men det finns ett annat hål i tignes området där man får fira sig ner med ett litet rep. Var där ifjol. Vet tyvärr inte var detta låg men man åkte genom en lång ravin för att komma dit. Någon som har koll.

Nålsögat i Tignes
Vallee Perdue. Glömda dalen eller Gömda dalen heter den på svenska. Startar strax under nya Tommeuses-liften. Fascinerande åk, dock ej en offtpistupplevelse.

DÄR borde dom spelat in en "skurkar-jagar-hjälten-på-skidor"-scen till James Bond! *wee*

Nålsögat i Tignes
Haha snyggt drag TobbeHsd!

Går det ens att hoppa genom ögat? Var där för några år sedan och om jag inte minns fel ligger väl ögat uppe på en kamm? Alltså ingenstanns att få fart ifrån... om man inte tolkar bakom skoter, då skulle det ju i teorin funka.

Nålsögat i Tignes
Ibland känns det gött att vara en "mythbuster".

-Nä, det går inte att med skidor hoppa igenom. Man kan inte ens utan ansträngning klättra igenom ögat då det precis som du skriver, ligger på en bergskam. Kanske med en jätteinsats med uppbyggd rampar eller dyl.
Frågan är bara - Varför?

Nålsögat i Tignes
Men varifrån kommer myten att Bond hängt vid nålsögat då? På hemsidan står det ju att han inte ens varit där? Har för mig att jag sett något filmomslag där han flyger igenom nålsögat, självklart fejkat men ändå. Är allt bara ett påhitt?

Nålsögat i Tignes
Snygg bild mmmmm.
Myter uppstår just av att rykten byggs på. Till slut är någon säker på att det är så men referensen kollas inte upp för det är ju alltid kul att berätta något coolt...
Söker man på nätet finns mängder med hänvisningar till Bond/Nålsögat.
För att bli riktigt övertygad kan man ju kolla in alla Bond-filmer. Sämre kan man ju ha det.

Nålsögat i Tignes
Finns även ett nålsöga i Valdisere.
Kommer inte ihåg vart i systemet men det nålsögat skulle oxå ha varit med i en bond film.

Tillbaka
Topp