Köpråd Pist / All mountain

per79

Medlem
Hej,
jag funderar på ett par nya skidor med en budget på ungefär 5000:- inkl bindningar.

Jag har åkt mycket och anser mig vara en erfaren piståkare. Åker ca 90% av min tid I pist.
Jag är 185 cm och väger 97kg.

Jag har tittat på någon smalare All mountain variant. Völkl Kanjo 18/19

Jag gillar att åka lite snabbare men även sköna svängar.

Vad skulle ni rekommendera mig?

Hmm blizzard brahma eller armada invictus 89ti! Men sen finns ju även atomic vantage 82ti. om du går upp lite i pris så finns den jag skulle rekommendera starkast Enforcer 88! :D

Med tanke på att du har sådant pistfokus hade jag valt något mer pistorienterat typ Völkl RTM 84 eller varför inte en ren pistskida?

Bon Ski
/C

Dubbla budgeten och köp ett par Stöckli Laser AX. Du kommer inte bli besviken. Du kan ju även finna begagnade inom budget.
Völkls RTM-serie är ju ersatt av Deacon.
Men skit i rekommendationer, läs och framförallt provåk. Brukar alltid finnas skidor att provåka på större skidorter.
Skidor är individuellt, annars så skulle det ju bara finnas en sort.
Bara för att någon tycker ett par olika skidor är bra är det ju inte det samma som att du kommer trivas med dom.
Själv åker jag primärt på Blizzard Bonafide (redigerat, skrev Brahma först å det var ju en storlek mindre skida) som heladagen pistskida i år.

Senast ändrad:
Hej,
jag funderar på ett par nya skidor med en budget på ungefär 5000:- inkl bindningar.

Jag har åkt mycket och anser mig vara en erfaren piståkare. Åker ca 90% av min tid I pist.
Jag är 185 cm och väger 97kg.

Jag har tittat på någon smalare All mountain variant. Völkl Kanjo 18/19

Jag gillar att åka lite snabbare men även sköna svängar.

Vad skulle ni rekommendera mig?
Det bästa och roligaste du kan få för de pengarna

Vad tycker folket om
Völkl rtm 76 Elite eller Deacon 79?
Jag är inte riktigt med på vad skillnaden är eller vilken som är mer avancerad.
Men kan köpas till bra priser har jsg sett.

Deacon är för lite mer avancerade åkare och har bla stål i konstruktionen,
RTM 76 Elite är för nybörjare till medelgoda åkare.

Senast ändrad:
Vad tycker folket om
Völkl rtm 76 Elite eller Deacon 79?
Jag är inte riktigt med på vad skillnaden är eller vilken som är mer avancerad.
Men kan köpas till bra priser har jsg sett.
Utan att ha läst på.
Men RTM är en utgången modell som ersatts av Deacon.
RTM 76 är en modell för halvbra/nybörjare och är utan metall i skidan. Deacon 79 är snäppet vassare med ett lager fjäderstål i skidan som passar tyngre ovan åkare eller något bättre, dvs en skida för medelåkare/lätt bra vad nu det är. Som duktig kan du åka på vad som helst men är du mindre bra så är det ett helvete med för styva bra skidor.
Men så är väl helt klart fördel för Deacon 79 om man vill ha en skida som klarar lite mer kraft i åkningen, men då går man på kortare längd om man är
Så har Völkls benämning varit hela tiden från 7 (något) upp till 86 som ”bäst” på RTM modellerna.
Men det är ju inte hela sanningen, man kan ju köpa en kortare (för kort) längd av en ”högre” modell och få en kul skida som passar och som man kan utvecklas på och har en högre maxgräns än en enklare skida.

Hejsan!

Jag sitter lite i samma situation och letar också ett par allmountains.

Jag äger idag ett par Atomic vantage 90 Cti 184. Dock anser jag att dessa är lite väl tuffa för mig. Jag har provat på en väns Völkl Aura 94 170 långa och de är riktigt trevliga att åka på.
Då Aura är en modell som inte riktigt verkar gå att få tag på är jag sugen på något liknande som har samma lekfulla egenskaper samt flyt i backen.

Jag är 185 lång på 90kg men dras ändå mot lite lättare och mjukare skidor.

Tacksam om någon har något tips på likande skida som skulle passa mig =)

Aura verkar va en köttig damskida, jag vet inget som är exakt likadant men om man tittar på shape o konstruktion så kanske black crows daemon skulle kunna luta åt samma håll?

Aura verkar va en köttig damskida, jag vet inget som är exakt likadant men om man tittar på shape o konstruktion så kanske black crows daemon skulle kunna luta åt samma håll?
Ja det är ju dammodellen av Mantra så det är en riktigt bra damskida och naturligtvis mjukare än herrmodellen

Ja det är ju dammodellen av Mantra så det är en riktigt bra damskida och naturligtvis mjukare än herrmodellen
Aura är samma skida som Mantra, bara annan design och att den finns i kortare längder. Så den är inte mjukare. Dubbla lager titanal osv.

Men för att nämna några lite mjukare AM/freeride skidor
Blizzard Rustler 10
K2 Pinnacle 95 (om man
Aura är samma skida som Mantra, bara annan design och att den finns i kortare längder. Så den är inte mjukare. Dubbla lager titanal osv.
nja, Titanallagrens tjocklek och träkärna spelar också in. Men kan även vara så att det bara är kortare längder och i övrigt exakt lika. Eller kanske är så, jag vet inte annat än att det är en ”Tjej Mantra” och kortare längder brukar ju vara mjukare. Så du har troligen helt rätt.

Pinnacle 95 har ju tyvärr utgått men Rossignols Sky 7 HD skulle kunna läggas till listan.

Hej, tack för alla olika förslag.

Jag har kikat runt och jämfört. Auran som jag åkt på är det full rocker på utan camber, på de förslagen som dykt upp har det vart rocker/camber/rocker är det något som kommer "märkas" av eller kännas annorlunda då jag gillar den här känslan av flytsamheten uppe på snön?

Det snackades en del om att mantran och auran hade sina similariteter. Då mantra är herrmodellen bör den vara lite styvare i sin design. Men om man trappar ned längden på mantran till 170 för att matcha auran jag åkte på kanske man får liknande egenskaper i alla fall?

Har åkt en hel del med Mantra (M4) med fullrocker. Härlig skida i pisten och utanför. Alla tycker inte om fullrocker då de tycker det blir lite vingligt då man åker utan att svänga. Vissa saknar också stunsen i carvingsvängen som vissa camber skidor gör bra. Mantra M4 har inte dessa brister.

Många tyckte inte om Mantra M4 pga av att den är rätt styv och kräver litet fart för att vakna till liv. Tror att det skulle kunna funka
med 170 för dig om du tyckte om Auran. Kan vara svårt att få tag på...

Om du bara åker pist kan Völkl Rtm 84 fullrocker ( svår att få tag på? ) var ett alternativ.

Black crows daemon kunde vara ett av få alternativ med fullrocker som är lätt att hitta. Mjukare än Mantra/Aura.

Senast ändrad:

Jag har kikat runt och jämfört. Auran som jag åkt på är det full rocker på utan camber, på de förslagen som dykt upp har det vart rocker/camber/rocker är det något som kommer "märkas" av eller kännas annorlunda då jag gillar den här känslan av flytsamheten uppe på snön?

Det snackades en del om att mantran och auran hade sina similariteter. Då mantra är herrmodellen bör den vara lite styvare i sin design. Men om man trappar ned längden på mantran till 170 för att matcha auran jag åkte på kanske man får liknande egenskaper i alla fall?
Black crows daemon har ingen camber, den e ganska köttig men ändå inte för köttig då det bara är metall i 2/3 av den från tailen och framåt, den finns i 183 som bör vara din storlek

Senast ändrad:
Och ja aura och mantra är lika styva, dom är exakt likadana bara att aura har gjorts i kortare längder och med annan grafik

Mantra och Aura är ”samma” skida. Bara lack som skiljer (och kortaste/längsta längder).
Samma sak med Kendo/Kenja samt Kanjo/Yumi.
Däremot finns det olika varianter av samma modell beroende på årgångar.

Tänk dock på att rekommenderad monteringspunkt kan skilja mellan Völkls herr- och damvarianter. På 168 cm Yumi så sitter den ca 18 mm längre fram, jämfört med Kanjo.....

Idag var det skidprovardag i backen och fick prova ett par Line Vision 98, 172. De var trevliga, har ni någon erfarenhet om dem? samt rekommenderat pris? Han i uthyrningen ville ha 7200 för årets modell med bindningar.

Idag var det skidprovardag i backen och fick prova ett par Line Vision 98, 172. De var trevliga, har ni någon erfarenhet om dem? samt rekommenderat pris? Han i uthyrningen ville ha 7200 för årets modell med bindningar.
Inte testat vision men dock Sick Day 94 som jag verkligen tycker att du bör testa om du kan!!

Völkl Aura och Line Vision 98 är väl så långt ifrån varandra man kan komma med ungefär samma midjebredd. 😄

Men tycker du om dom så är det ju bara å kör.

Han i butiken sa att om jag gillade auran skulle jag gilla dessa och han hade ju inte fel.

Om man jämför Vision 98 med Sick Day 94 vad är det för märkbar skillnad på dem ? =)

Han i butiken sa att om jag gillade auran skulle jag gilla dessa och han hade ju inte fel.

Om man jämför Vision 98 med Sick Day 94 vad är det för märkbar skillnad på dem ? =)
Vision är mer en topturaskida medans Sick Day är mer åk prestanda, vision 98 är inte alls lika mantra eller aura så de är lite konstig rekommendation men det kvittar ju eftersom du gillade den 😊😊

Jag har aldrig toppturat och kommer nog inte göra något sånt heller. Hur skulle du säga att Sick day är i pisten? bra flyt? rolig? Är inte ute efter en skida som endast gör sig bra i hårda tag i hög hastighet.

Från skiessentials litet modifierat :)

If you prefer a lighter, softer flexing ski(Vision 98) over a heavy, stiff option,(Völkl Aura) the Vision 98 is a great all-mountain freeride ski. It’s extremely playful and its longitudinal flex pattern allows you to play with turn shapes, do little butters and slashes, and in general just have a lot of fun on the mountain. Slap a touring binding on it and pick up some skins and you’ve got a very capable touring setup that will let you do some tricks on the way down.

Jag har aldrig toppturat och kommer nog inte göra något sånt heller. Hur skulle du säga att Sick day är i pisten? bra flyt? rolig? Är inte ute efter en skida som endast gör sig bra i hårda tag i hög hastighet.
Screenshot_20200103-172122_Chrome.jpg

Kan rekommendera black crows camox. jag är väldigt nöjd med mina, går att köra i pisten hur bra som helst med och fungerar även utmärkt utanför pisten.

Rossignol Sky7. ”Lätt”, går att åka på skär i både kort och lång sväng. Helt ok i uppkört och i lössnö. Jag har just insett att jage behöver n köttigare skida med metall i dock.

Blizzard Brahma är en fin allroundskida som är en riktig raket i pisten.
Den gör inte bort sig utanför heller... att tänka på tycker jag är att ska du få ut/ha glädje av riktiga pistlagg ska du vara en riktigt duktig åkare.. just sayin ;)

Kikat lite på Sick day är väl i så fall 172 längden jag vill ha. Dock hittar jag ingenstans där den säljs, någon med förslag på butik?

172 låter kort med tanke på din längd och vikt. Skulle helt klart gå upp i längd om du även vill ha lite flyt i lössnö.
Jag har SD 104 i 186cm och väger 82kg på 182cm. Det är ingen metall i Line SD men de är hyfsat styva ändå och carvar riktigt bra i hård pist. Använder man skidan på rätt sätt med bra teknik så ger den grymt mycket tillbaka. En av de roligare skidor jag har haft i den bredden.

Är det inte lite mindre rocker i bak på sickday jämfört med vision?
Jag kör ett par vision 108. Funkar helt ok i pist om det inte är nyspolat. Men det är rätt mkt rocker fram och bak så kan bli lite fladdrigt när man står på.
Testade fischer ranger 98 här om dagen. Kan rekommendera starkt om man tänker köra en del pist men också klämma lite på terrängen. Är ny modell till i år till, ranger 99, så kanske går att hitta billigt hos nån tysk sida..?

Tillbaka
Topp