PCR test Österrikes gräns

Ska till Österrike v8 och de kräver, om man inte har fått 3:e vaccinationen, att man ska ha giltigt PCR test. Vi vuxna har fått 3:e, men inte barnen eftersom regeringen ännu inte fattat beslut om detta...som vanligt sist med det mesta...Vi har precis avslutat en sjukdomsperiod med Covid och då PCR testen visar positivt en lång period efter att man tillfrisknat är nu risken att barnen inte får med sig de testbevis de behöver för att få komma in i Österrike, trots att de är friska och har antikroppar och dubbelvaccinering. Har någon av er passerat gränsövergång från Tyskland till Österrike nyligen och var det kontroll av alla eller enbart slumpmässigt? Om man blir stoppad, tror ni då man kan vända och köra till en annan gränsövergång och prova lyckan där? Tips, erfarenheter mottages gärna! Längtar så efter lite vettig skidåkning att jag är beredd på nästan vad som helst....drömmer om puder...
/H

Ska till Österrike v8 och de kräver, om man inte har fått 3:e vaccinationen, att man ska ha giltigt PCR test. Vi vuxna har fått 3:e, men inte barnen eftersom regeringen ännu inte fattat beslut om detta...som vanligt sist med det mesta...Vi har precis avslutat en sjukdomsperiod med Covid och då PCR testen visar positivt en lång period efter att man tillfrisknat är nu risken att barnen inte får med sig de testbevis de behöver för att få komma in i Österrike, trots att de är friska och har antikroppar och dubbelvaccinering. Har någon av er passerat gränsövergång från Tyskland till Österrike nyligen och var det kontroll av alla eller enbart slumpmässigt? Om man blir stoppad, tror ni då man kan vända och köra till en annan gränsövergång och prova lyckan där? Tips, erfarenheter mottages gärna! Längtar så efter lite vettig skidåkning att jag är beredd på nästan vad som helst....drömmer om puder...
/H
Låter lite riskabelt att chansa, men risken att bli kontrollerad är nog inte stor iofs.
Vart i Österrike ska ni?
Om ni hade tänkt att åka via den stora gränsövergången vid Kufstein så finns det ett bra alternativ där jag brukar köra, och där jag aldrig har sett en gränsvakt.

Hej
Passerade gränsen för 3 veckor sedan, ingen koll. Där var inga stopp när jag körde hem från andra hållet häromnatten heller. Däremot så fick jag inte hämta ut liftkortet utan att ha visat både covidpass och test. Jag hade inte fått in 3:e dosen än på kivra vid uthämtandet. Vet inte vad som gäller för barn dock.
Är de under 12?

Hej

Vi ska till Mayrhofen V9.
Vi vuxna har fått 3 doser.
Tonåringarna 16 & 18, har fått två doser, mindre än 3 månader från senaste dos.
Då behövs inga PCR tester så som jag tolkar det.

Ifall man vill undvika och köpa vignetts för de Österikiska motorvägarna och väljer och köra över Achenpass. Hur ser gränsövergången ut där, risk för test?

Med risk för att låta tjatig:
Österrike ställer genom sina extrema och röriga regler just nu till med så mycket besvär för oss resenärer (framför allt om man inte har fått den tredje sprutan), att det är bättre att välja Italien, Schweiz eller Frankrike i stället.
Och glöm inte att Tyskland faktiskt har några bra skidorter också, och de ligger allra närmast.

Hej

Vi ska till Mayrhofen V9.
Vi vuxna har fått 3 doser.
Tonåringarna 16 & 18, har fått två doser, mindre än 3 månader från senaste dos.
Då behövs inga PCR tester så som jag tolkar det.

Ifall man vill undvika och köpa vignetts för de Österikiska motorvägarna och väljer och köra över Achenpass. Hur ser gränsövergången ut där, risk för test?
Jo, man måste ha tre sprutor för att få resa in i Österrike utan PCR.
Jag kör alltid över den lilla gränspassagen vid Achenpass, och har aldrig sett några vakter där. Fast man vet ju aldrig….
Senaste gången jag åkte där var i okt/nov.
Då slipper du köpa Autobahnvignette också.
Kör av vid Ausfahrt Holzkirchen söder om München.

@PisteCarver tack för svaret.

Struligt det där med PCR test för tonåringar.

• For teenagers born before 1 September 2006, the "2-G+" rule (proof of 2 jabs/recovery AND PCR test OR booster) applies.
Längre ner på samma sida

Full Vaccination​

Attention: The below mentioned validity dates are only valid for ENTRY INTO Austria. From 1 February 2022, two-dose vaccinations are only valid for 180 days when IN Austria (exception: 210 days for under 18 year olds). However, for ENTERING the 270 days remain in place.

Så är lite konfunderad.

@PisteCarver tack för svaret.

Struligt det där med PCR test för tonåringar.

• For teenagers born before 1 September 2006, the "2-G+" rule (proof of 2 jabs/recovery AND PCR test OR booster) applies.
Längre ner på samma sida

Full Vaccination​

Attention: The below mentioned validity dates are only valid for ENTRY INTO Austria. From 1 February 2022, two-dose vaccinations are only valid for 180 days when IN Austria (exception: 210 days for under 18 year olds). However, for ENTERING the 270 days remain in place.

Så är lite konfunderad.
Tyvärr PCR (vilket också bränner av pengar i ”onödan”) för inresa i Österrike om man inte har 3 sprutor, plus risken att PCR visar positivt. Och då är hela resan körd.
Risken att få Omikron (även om man inte får symptom) är också så hög nu att man ju inte vill testa sig i onödan.

Kan ni inte avboka hotellet och välja annat land i stället?

Tack. Fick samma svar från Österikiska Ambasaden.

Lite struligt då det flesta tonåringar bara har haft möjlighet till 2 doser pga tidsintervallet mellan andra och tredje sprutan.

Gällande avboking så fick vi dessa villkor när vi bokade boendet via https://www.mayrhofen.at/en/.

Så vi får bara tillbaka 30% vid avboking fram till 19/2

Die Stornogebühr ist vom Gesamtbetrag exklusive Ortstaxe und Endreinigung kalkuliert.
Eine kostenlose Stornierung ist zum jetzigen Zeitpunkt möglich.
Eine Stornierung ab 28.11.2021 wird mit 40,00 % vom Gesamtbetrag berechnet.
Eine Stornierung ab 27.01.2022 wird mit 70,00 % vom Gesamtbetrag berechnet.
Eine Stornierung ab 19.02.2022 wird mit 90,00 % vom Gesamtbetrag berechnet.

Gällande avboking så fick vi dessa villkor när vi bokade boendet via https://www.mayrhofen.at/en/.

Så vi får bara tillbaka 30% vid avboking fram till 19/2

Die Stornogebühr ist vom Gesamtbetrag exklusive Ortstaxe und Endreinigung kalkuliert.
Eine kostenlose Stornierung ist zum jetzigen Zeitpunkt möglich.
Eine Stornierung ab 28.11.2021 wird mit 40,00 % vom Gesamtbetrag berechnet.
Eine Stornierung ab 27.01.2022 wird mit 70,00 % vom Gesamtbetrag berechnet.
Eine Stornierung ab 19.02.2022 wird mit 90,00 % vom Gesamtbetrag berechnet.
Har ni betalat in något i förskott?
Jag hade en bokning med samma villkor i Nauders som jag nyligen avbokade. Jag hävdade bara ett Österrike ändrat på så många villkor att jag inte ville resa dit längre. Hotellet sa att det var inga problem och jag fick gärna ha kvar min bokning tills dagen innan ankomst och ändå kunna avboka gratis.
Hotellen har bara 50% beläggning i Österrike nu.

Men jag hade som sagt inte betalat något förskott.

Verkar inte ha så mycket val. Får ingen boost spruta till barnen och ett pcr kommer förmodligen vara positivt eftersom vi precis blivit friska från covid. Resan är bokad och kan inte längre avbokas.

Verkar inte ha så mycket val. Får ingen boost spruta till barnen och ett pcr kommer förmodligen vara positivt eftersom vi precis blivit friska från covid. Resan är bokad och kan inte längre avbokas.
Då får man kanske bita i det sura äpplet. Reglerna är ju till för att skydda medborgarna, inte sant? Österrikare blir nu straffade om de inte lever upp till regelverket.

Är ju en stund till v8? Reglerna hinner säkert ändra sig, kanske tom Österrike kommer på bättre tankar tills dess!
Om ni har officiellt positivt test nyligen borde ni ju kunna hävda det istället för booster? Var någon länk här för ett tag sen med (de snåriga) reglerna för det i AT.

Risken för positivt PCR veckor efter infektion finns, men verkar vara mindre än hur media har rapporterat om det.

Då får man kanske bita i det sura äpplet. Reglerna är ju till för att skydda medborgarna, inte sant? Österrikare blir nu straffade om de inte lever upp till regelverket.
Vi är precis så skyddade man kan vara. Så vaccinerade man kan vara och vi har dessutom antikroppar från att precis ha varit sjuka. Så någon ökade risk för Österrikarna medför vi inte, snarare tvärtom. Det är bara så att vi fångats i en systemfälla, trots att vi gjort allt rätt.

Vi är precis så skyddade man kan vara. Så vaccinerade man kan vara och vi har dessutom antikroppar från att precis ha varit sjuka. Så någon ökade risk för Österrikarna medför vi inte, snarare tvärtom. Det är bara så att vi fångats i en systemfälla, trots att vi gjort allt rätt.
Du smittar väl fortfarande om du är vaccinerad? :)

Det kan man ju tycka. Nu ser inte Österrikes regering det på det sättet. Det är inte upp till oss enskilda att bedöma, heller.
Nu krävs det ett PCR-test och det är ju till för att skydda andra.
Det är ett tag till V8 så det kanske löser sig.
Jag tycker hela situationen är absurd, men vi vet ju vilket driv det varit med regler, vaccinationer och lock-downs. Då får man ju accepter att det blivit som det är.
Sen är det ju lite vanskligt att ha en bokning i Österrike med de villkoren ni verkar ha. De har ju haft en del Lock-downs och har varit kända för sina regler.
Det är givetvis trist men man måste ju vara solidarisk och följa regler och rekomendationer som myndigheterna utfärdar får vår allas säkerhet. ;-)
Ni får väl chansa- det är ju ändå det du kommer att göra, eller?

Det kan man ju tycka. Nu ser inte Österrikes regering det på det sättet. Det är inte upp till oss enskilda att bedöma, heller.
Nu krävs det ett PCR-test och det är ju till för att skydda andra.
Det är ett tag till V8 så det kanske löser sig.
Jag tycker hela situationen är absurd, men vi vet ju vilket driv det varit med regler, vaccinationer och lock-downs. Då får man ju accepter att det blivit som det är.
Sen är det ju lite vanskligt att ha en bokning i Österrike med de villkoren ni verkar ha. De har ju haft en del Lock-downs och har varit kända för sina regler.
Det är givetvis trist men man måste ju vara solidarisk och följa regler och rekomendationer som myndigheterna utfärdar får vår allas säkerhet. ;-)
Ni får väl chansa- det är ju ändå det du kommer att göra, eller?
Du har rätt i att man ska följa reglerna i de länder som man tänker resa till. Om man inte följer dem så får man förstås kalkylera med och vara beredd på att ta konsekvenserna om det går snett.
Men jag tycker inte att du ska kasta några "moralkakor" på @hakanbergstroem med hänvisning till säkerhet och hälsa. Österrikes extrema Corona-politik har inte hjälpt landet att skydda medborgarna bättre än någon annanstans. Det är i mitt tycke huvudsakligen politisk "bullshit", och ett exempel på uttrycket "kicking the can down the road".
En alldeles ny internationell studie från Johns Hopkins University menar att lockdowns och alla restriktionerna knappast har räddat några liv, men däremot ställt till med enorma skador inom andra områden. T ex så har barnen i många U-länder inte fått gå i skolan på två år, vilket kommer att få livslånga konsekvenser. Statsfinanserna i många länder har drabbats med en kraftigt ökad statsskuld, vilket kommer att leda till besparingar och neddragningar av offentliga utgifter - t ex sjukvård.

Och då ner till våra I-landsproblem ang. var vi ska åka skidor, så har vi precis som @hakanbergstroem drabbats om och om igen, trots att vi har gjort allting rätt. Man tar sina två vaccinationssprutor och är godkänd enligt reglerna. Sedan kortar de giltighetstiden på dem. Och sedan krävs det plötsligt en tredje spruta. Och sen kortar de giltighetstiden på den. Och sedan kräver de PCR-test trots att man är vaccinerad enligt reglerna. Och, och, och....
Är det konstigt att man blir uppgiven, förbannad och kanske även lite "rebellisk"?

I Danmark är nu allt som vanligt igen, i Sverige också från onsdag nästa vecka. I Norge och Schweiz och många andra länder är vägen redan utstakad mot en mycket snar och välkommen normalitet.
Men i Österrike och Tyskland vägrar "Corona-fascisterna" att släppa greppet.

Senast ändrad:
Yes! Hur ser det ut där? Mycket bevakning?
Vet inte hur bevakningen ser ut där nu, men Füssen är en stor gränsövergång med mycket trafik (nästan som Kufstein). Garmisch lite mindre, men ändå vältrafikerad.
Gränsövergången Achenpass är bara en lite kurva mellan branta klippsluttningar där det står två gamla förfallna tullhus. Men jag kan ju inte garantera att det är fritt utan bevakning där nu (även om jag aldrig har sett någon bevakning där).
Här finns ändå en hel del trafik ibland eftersom många tyskar tar den vägen för att slippa köerna som ibland uppstår vid Kufstein.

Om ni reser in i Tyskland via Rostock, så passar resvägen bra för att köra till Ischgl via Achenpass. Om ni kommer in vid Travemünde eller Puttgarden så blir det lite omväg att köra A9 över München i stället för A7 rakt söderut från Würzburg som leder till Füssen.

Hoppas att det löser sig för er!:)

Och då ner till våra I-landsproblem ang. var vi ska åka skidor, så har vi precis som @hakanbergstroem drabbats om och om igen, trots att vi har gjort allting rätt. Man tar sina två vaccinationssprutor och är godkänd enligt reglerna. Sedan kortar de giltighetstiden på dem. Och sedan krävs det plötsligt en tredje spruta. Och sen kortar de giltighetstiden på den. Och sedan kräver de PCR-test trots att man är vaccinerad enligt reglerna. Och, och, och....
Är det konstigt att man blir uppgiven, förbannad och kanske även lite "rebellisk"?
Nej, det känns bara lite barnsligt. En vuxen människa tålar motgångar och förändringar.

EDIT: Jag håller med att reglerna i Österrike är helt puckade.

Du har rätt i att man ska följa reglerna i de länder som man tänker resa till. Om man inte följer dem så får man förstås kalkylera med och vara beredd på att ta konsekvenserna om det går snett.
Men jag tycker inte att du ska kasta några "moralkakor" på @hakanbergstroem med hänvisning till säkerhet och hälsa. Österrikes extrema Corona-politik har inte hjälpt landet att skydda medborgarna bättre än någon annanstans. Det är i mitt tycke huvudsakligen politisk "bullshit", och ett exempel på uttrycket "kicking the can down the road".
En alldeles ny internationell studie från Johns Hopkins University menar att lockdowns och alla restriktionerna knappast har räddat några liv, men däremot ställt till med enorma skador inom andra områden. T ex så har barnen i många U-länder inte fått gå i skolan på två år, vilket kommer att få livslånga konsekvenser. Statsfinanserna i många länder har drabbats med en kraftigt ökad statsskuld, vilket kommer att leda till besparingar och neddragningar av offentliga utgifter - t ex sjukvård.

I Danmark är nu allt som vanligt igen, i Sverige också från onsdag nästa vecka. I Norge och Schweiz och många andra länder är vägen redan utstakad mot en mycket snar och välkommen normalitet.
Men i Österrike och Tyskland vägrar "Corona-fascisterna" att släppa greppet.
Jag håller med dig. Men jag skjuter in mig lite på en lite misstänksam dubbelmoral. Absolut inget personligen mot TS, utan mer allmänt. Det har varit mycket prat om solidaritet, "ta en för laget" och "kavla upp" ända till det omkullkastar ens egen situation. Om du läser det jag skriver så ser du att jag tycker att situationen är absurd och hade även med en liten "glimten-i -ögat" smiley i slutet.
Det har varit en karusell utan dess like. Minns Norge & Danmark som ett tag var rena "ring-så spelar vi" det var ju i princip slutsiffran som avgjorde om man kunde åka eller inte. Vem det gagnade vet jag inte.
Men nu är regler regler och vi har de politiker vi förtjänar.

Finns ju en affärsmöjlighet här; Smuggla skidsugna skandinaver till Österrike. :)

Bilagor

• LP-145_Buford_T_Justice_WEB_1024x1024.jpg
    LP-145_Buford_T_Justice_WEB_1024x1024.jpg
    95.2 KB · Besök: 98
Jag håller med dig. Men jag skjuter in mig lite på en lite misstänksam dubbelmoral. Absolut inget personligen mot TS, utan mer allmänt. Det har varit mycket prat om solidaritet, "ta en för laget" och "kavla upp" ända till det omkullkastar ens egen situation. Om du läser det jag skriver så ser du att jag tycker att situationen är absurd och hade även med en liten "glimten-i -ögat" smiley i slutet.
Det har varit en karusell utan dess like. Minns Norge & Danmark som ett tag var rena "ring-så spelar vi" det var ju i princip slutsiffran som avgjorde om man kunde åka eller inte. Vem det gagnade vet jag inte.
Men nu är regler regler och vi har de politiker vi förtjänar.

Finns ju en affärsmöjlighet här; Smuggla skidsugna skandinaver till Österrike. :)
Missade tyvärr din smiley i första inlägget, sorry.:oops:
Plocka dem gärna från den här menyn så syns de bättre.:);)

1643984143366.png

Med risk för att låta tjatig:
Österrike ställer genom sina extrema och röriga regler just nu till med så mycket besvär för oss resenärer (framför allt om man inte har fått den tredje sprutan), att det är bättre att välja Italien, Schweiz eller Frankrike i stället.
Och glöm inte att Tyskland faktiskt har några bra skidorter också, och de ligger allra närmast.
Kan du berätta nånting om de där extrema och röriga reglerna i Österrike? Vi skall till Anton veckan 9, och jag har hört ingenting om sådana!

Kan du berätta nånting om de där extrema och röriga reglerna i Österrike? Vi skall till Anton veckan 9, och jag har hört ingenting om sådana!
Läs tidigare inlägg i andra trådar.
Skillnaderna mellan Österrike och övriga alpländer är tydligt beskrivna flera gånger av olika personer här.
Vissa är ju också beskrivna högre upp i den här tråden.

Hej, bor en mil från gränsen till Österrike inne i Tyskland. Det har egentligen aldrig varit några kontroller så sätt, det finns så sjukt många små gränsövergångar, bara det att kan bli lite dyrt om man inte följer reglerna och det framkommer. Hursom, inreseförordningen förlängdes till 28/2 och det kommer ju behöva komma ny info om detta en stund innan dess tänker jag. Skillnaden mot Sverige och ungdomarna här är ju att det testas i skolan regelbundet (pcr och antigen i Österrike) vilket då ”smittar” reglerna för de som reser in tänker jag. Min vaccinerade 13åring som tar snabbtest under övervakning varje dag i skolan måste dock också ta ett pcr enligt dessa regler vid inresa till Ö. Ska bli spännande att se lite vad som händer framåt v 9 när det är skollov här i BW.

/H
Gör så här ! Flyg till Munchen sen kör över Garmish in i Österrike via Seefeld gamla landsvägen inga gränskontroller! Motorvägen kan vara lurigare...

Jag bor i Saalbach och många kompisar har varit nere och besökt mig i vinter. Det är inga kontroller vid gränsen och hotellen är fulla.

Skulle du bli stoppad kan du ta PCR-testet här nere. Du missar lite skidåkning men oddsen att du klarar att passera gränsen utan problem är alltså goda

Du måste dock ha tre doser eller färre än 180 dagar sedan du tog dos 2 för att liftkortet ska funka. Systemet är hightech med QR-läsare som är integrerad med SKIDATAs liftkortsystem.

Tidigare var det ganska hårda även på en del restauranger, men numera behöver man mest vifta med ett covidpass och de släpper in dig

Vi åkte för ca 4 veckor sedan via Kufstein, utan pcr (hade då två doser) så vi chansade. Var ingen kontroll. Vår backup var att vi skulle ha transit till Italien.

Informationen om vad som gäller för att komma in i Österrike har funnits tillgänglig i flera månader. Missen ni gjorde var att inte läsa på vad som gäller för att kunna lösa ut ett friskhetsintyg. Att kalla Österrikare för fascister och att leta kryphål in i landet är bara löjligt.
Det kostar en slant att fixa intyg. Googla och läs på. Sluta sprida dynga!

Körde via Kufstein för en vecka sedan, inga kontroller på Österrikes sida. Körde hem i går eftermiddag, samma, dock finns det personal på Tyska sidan, men de viftade bara förbi oss.

Tillbaka
Topp