[Annons] Resultat undersökning – 84 procent väljer Österrike

Ja och Norge går ju då uppenbart också bort som de klimatbovar och massiva oljeproducenter de är? Eller? Inget hyckleri där hoppas jag? Jag hör inget om det? Anzom? Jakeplisken? Fabian har ju redan skojat bort frågan, hö hö.

Men det finns ju mer än Putin och länder som inte följer den idealiska svenska miljöpolitiken och annat som vi måste bojkotta. I Italien regerar postfascisterna, resten av högern (och delar av vänstern) är ryssvänlig och landet har en förlegad abortlagstiftning. Plus att Chianti Classico iofs kan vara gott men sällan är prisvärd. Den del av elen som är fossilfri produceras i Schweiz eller Frankrike (eftersom italienarna själva, liksom förut svenskarna, är för fina för kärnkraft som ju har en massa nackdelar bortsett från att den är helt nödvändig för en stabil fossilfri elförsörjning).

Återstår... Frankrike? Det perfekta landet (med svenska mått) hoppas jag, förutom att de har egna kärnvapen som de utvecklat genom att spränga sönder atoller i Söderhavet (åh shit... Anzom? Är du kärnvapenkramare?? Hatar du atoller?) annars får det bli promenad till pulkabacken i Kroksbäck. Fast där är brottsligheten oroväckande hög och det svartmuskiga patriarkatet i närheten förtrycker sina döttrar och fruar. Inte sopsorterar de särskilt bra heller.

Ja och Norge går ju då uppenbart också bort som de klimatbovar och massiva oljeproducenter de är? Eller? Inget hyckleri där hoppas jag? Jag hör inget om det? Anzom? Jakeplisken? Fabian har ju redan skojat bort frågan, hö hö.

Men det finns ju mer än Putin och länder som inte följer den idealiska svenska miljöpolitiken och annat som vi måste bojkotta. I Italien regerar postfascisterna, resten av högern (och delar av vänstern) är ryssvänlig och landet har en förlegad abortlagstiftning. Plus att Chianti Classico iofs kan vara gott men sällan är prisvärd. Den del av elen som är fossilfri produceras i Schweiz eller Frankrike (eftersom italienarna själva, liksom förut svenskarna, är för fina för kärnkraft som ju har en massa nackdelar bortsett från att den är helt nödvändig för en stabil fossilfri elförsörjning).

Återstår... Frankrike? Det perfekta landet (med svenska mått) hoppas jag, förutom att de har egna kärnvapen som de utvecklat genom att spränga sönder atoller i Söderhavet (åh shit... Anzom? Är du kärnvapenkramare?? Hatar du atoller?) annars får det bli promenad till pulkabacken i Kroksbäck. Fast där är brottsligheten oroväckande hög och det svartmuskiga patriarkatet i närheten förtrycker sina döttrar och fruar. Inte sopsorterar de särskilt bra heller.
Precis, och jag stannar på Vallåsen och hejar på Northvolt!

Fabian har ju redan skojat bort frågan, hö hö.
Som jag skrev så är det mycket svårt att undvika allt man inte tycker om. Då skulle jag inte heller kunna bo i Sverige. Jag skulle inte heller har nåt större problem med att resa till Österrike. Men att inte göra det är en möjlighet att påverka politiken. Det var allt jag ville säga för min del med det jag skrev hittills.
Jag påstår inte att tyskland har grön el. Men just tågen drivs med 100%förnybart. Sen är pc siffror inte helt aktuella. Den egenproducerade elen är mest förnybart nuförtiden. Sen tillkommer ju importen, då har jag dåligt koll, faktiskt. Men det råder inget elbrist i tyska städer. Det som länkade ovan är ju miljötänkande, mest mot allt ljus som stör på natten. Sen fanns det symboliska projekt när Ukraina kriget startade,likt det vi såg i Sverige.
Men tysk energipolitik var knappast temat här. Tåget är iaf in driven av kol 😉.
Norge är ju lite speciellt också. De använder pengar från olja och gas för att göra sitt eget land grön. Hjälper de lokalt men inte riktigt världen. Dock är det bättre än dubai eller Saudi araben som bara bränner skna pengar och inte tänker på miljön.

Edit: se bilden för aktuell stromproduktion i tyskland. De senaste 30 dagar var det i snitt 47 %förnybart. Igår 72%. Grafiken visar det som produceras. Vet inte hur mycket man förbruka per dag/ behöver importera då.

Bilagor

• Screenshot_20241126_121804_Chrome.jpg
    Screenshot_20241126_121804_Chrome.jpg
    123.5 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
. Sen är pc siffror inte helt aktuella.
Vad är det för trams du påstår?!
Jag tog de officiella tyska siffrorna för jan-okt 2024.
Edit: se bilden för aktuell stromproduktion i tyskland. De senaste 30 dagar var det i snitt 47 %förnybart. Igår 72%. Grafiken visar det som produceras. Vet inte hur mycket man förbruka per dag/ behöver importera då.
Du väljer i stället att presentera en enskild dag och en enskild månad och kallar det seriöst. *Otrevlig ton borttagen/moderator*. Men för info, vi andra som läser och skriver här är inga obildade idioter som inte kan utvärdera fakta.

Med ditt sätt att ”informera” så tycker jag att du också ska välja en mulen och vindstilla vinterdag i Tyskland och presentera produktionsfakta för den!☝️

EDIT:
Varför presenterade du inte produktionsdata från den 7 nov i Tyskland?
Då producerades elen till 80,5% fossilt och 19,5% förnybart.

Senast redigerad av en moderator:
Som jag skrev så är det mycket svårt att undvika allt man inte tycker om. Då skulle jag inte heller kunna bo i Sverige. Jag skulle inte heller har nåt större problem med att resa till Österrike. Men att inte göra det är en möjlighet att påverka politiken. Det var allt jag ville säga för min del med det jag skrev hittills.
Jag påstår inte att tyskland har grön el. Men just tågen drivs med 100%förnybart. Sen är pc siffror inte helt aktuella. Den egenproducerade elen är mest förnybart nuförtiden. Sen tillkommer ju importen, då har jag dåligt koll, faktiskt. Men det råder inget elbrist i tyska städer. Det som länkade ovan är ju miljötänkande, mest mot allt ljus som stör på natten. Sen fanns det symboliska projekt när Ukraina kriget startade,likt det vi såg i Sverige.
Men tysk energipolitik var knappast temat här. Tåget är iaf in driven av kol 😉.
Norge är ju lite speciellt också. De använder pengar från olja och gas för att göra sitt eget land grön. Hjälper de lokalt men inte riktigt världen. Dock är det bättre än dubai eller Saudi araben som bara bränner skna pengar och inte tänker på miljön.

Du skriver osanningar. DB använder som max 65% förnybart och först och främst till lokala transporter.

Vad snälla ni är....

Länka gärna till det ni använder. Min data kommer härifrån: zeit.de då kan man skrolla ner och får en hel del data om allt möjligt som handlar energi.

Det sista jag läste är att db änvänder 100% förnybart. Och det skriver de även på sina tåg nuförtiden. Om du har en bättre källa, länka gärna. Och håll en god ton, tack. "Trams, som vanlig oseriös" och "skriver osanningar" utan källa är ingen bra ton. Jag skriver det jag läser från mina källor som jag också gärna länkar. Men man kan alltid göra fel.

Det är inte jag som påstår att det är mörkt i tyska städer....

Se bild nedan,andel förnybart de senaste åren. Källa: zeit.de

Bilagor

• Screenshot_20241126_130038_Chrome.jpg
    Screenshot_20241126_130038_Chrome.jpg
    68.9 KB · Besök: 63
Senast ändrad:
Vad snälla ni är....

Länka gärna till det ni använder. Min data kommer härifrån: zeit.de då kan man skrolla ner och får en hel del data om allt möjligt som handlar energi.

Det sista jag läste är att db änvänder 100% förnybart. Och det skriver de även på sina tåg nuförtiden. Om du har en bättre källa, länka gärna. Och håll en god ton, tack. "Trams, som vanlig oseriös" och "skriver osanningar" utan källa är ingen bra ton. Jag skriver det jag läser från mina källor som jag också gärna länkar. Men man kan alltid göra fel.

Det är inte jag som påstår att det är mörkt i tyska städer....
Läs mitt inlägg igen så förstår du att du är oseriös.
För det du skrev var ett oseriöst försök att förvränga fakta. Och om det inte var avsikten så var du i så fall bara okunnig.
Som vanligt när du blir överargumenterad så börjar du hänvisa till ”god ton”.

Läs mitt inlägg igen så förstår du att du är oseriös.
För det du skrev var ett oseriöst försök att förvränga fakta. Och om det inte var avsikten så var du i så fall bara okunnig.
Som vanligt när du blir överargumenterad så börjar du hänvisa till ”god ton”.
Se mit svar och mina källor. Visa dina källor så kan vi se hur vi kommer fram till olika siffror...

Se mit svar och mina källor. Visa dina källor så kan vi se hur vi kommer fram till olika siffror...
Är detta på riktigt?!
Förstår du inte skillnaden på att jämföra en enskild dag med ett årsgenomsnitt?!
Plocka fram datan från den 7 nov med dina källor.

Det handlar inte om källor, det handlar om att du inte verkar förstå vad vi pratar om.
Mina källor var för övrigt ”Statistisches Bundesamt” destatis.de

Jag ger upp….:rolleyes:

Är detta på riktigt?!
Förstår du inte skillnaden på att jämföra en enskild dag med ett årsgenomsnitt?!
Plocka fram datan från den 7 nov med dina källor.

Jag ger upp….:rolleyes:
Jag visade väl en trend över flera år?
Se nedan.... väldigt sällan man är uppe i 40% kol....

Edit: såg att du hade andra siffror än vanligt... med 20. Nånting % kol. Det kan nog stämma.... ursäkta i så fall. Läste nog lite snabb där. Det brukar påstås här att tyskland har 50%+ fossil el. Och det är fel. Men nu använde du ju riktiga siffror, tack.

Kvarstår att du gärna få hålla en snällare ton. Tror inte jag har kallat dig idiot eller påstod trams....

Bilagor

• Screenshot_20241126_130637_Chrome.jpg
    Screenshot_20241126_130637_Chrome.jpg
    98 KB · Besök: 50
Senast ändrad:

Bilagor

• Screenshot_20241126_131438_Chrome.jpg
    Screenshot_20241126_131438_Chrome.jpg
    129.1 KB · Besök: 48
Jag visade väl en trend över flera år?
Se nedan.... väldigt sällan man är uppe i 40% kol....

Edit: såg att du hade andra siffror än vanligt... med 20. Nånting % kol. Det kan nog stämma.... ursäkta i så fall. Läste nog lite snabb där. Det brukar påstås här att tyskland har 50%+ fossil el. Och det är fel. Men nu använde du ju riktiga siffror, tack.
Ditt inlägg #43 var både oseriöst och okunnigt.

Ditt inlägg #43 var både oseriöst och okunnigt.
Mh. Tycker inte det? Jag visar en trend för senaste månaden och en dagssiffra. Som sagt, jag läste fel när jag såg dina siffror. Ska jag göra mer än att be om ursäkt? Så meningen med att dina siffror var gamla är fel. Resten ser jag inte som okunnig eller oseriöst. Jag påstår ingenstans att det gäller hela året. Efter det visade jag trender över flera år, eftersom du frågade om det... Inget konstigt. Kan man göra i en snäll diskutera också.

Det är okej att känna sig maktlös.

Mh. Tycker inte det? Jag visar en trend för senaste månaden och en dagssiffra. Som sagt, jag läste fel när jag såg dina siffror. Ska jag göra mer än att be om ursäkt? Så meningen med att dina siffror var gamla är fel. Resten ser jag inte som okunnig eller oseriöst. Jag påstår ingenstans att det gäller hela året.
Du förstår tyvärr fortfarande inte vad som är relevant data eller inte.
Titta igen på produktionsdata från den 7 nov så kanske du förstår varför ditt resonemang är ointressant.

Du förstår tyvärr fortfarande inte vad som är relevant data eller inte.
Titta igen på produktionsdata från den 7 nov så kanske du förstår varför ditt resonemang är ointressant.
Mh. Det är tydligen rätt meningslös att diskutera med dig. Jag hänvisade till en hel månad. Dvs genomsnittsvärden dör en hel månad. Di fokusera på att det fanns värden för idag bredvid. Dagssiffran var bara bredvid och jag har aldrig sagt att det betyder att det är sådär varje dag.
Men men.
När du skriver att allt är på nedgång och industrien är "fucked" så tycker jag det är fel. Det finns företag i Tyskland som har problem. Man att mörka det såpass är precis det som alla populister gör, och det är det som verkligen är farligt i de flesta Länder just nu.
Med halva mitt liv levt I tyskland,nästan hela min familj boendes i tyskland och jobbandes för ett tysk företag tror jag ändå att jag har visst insikt. Men om du har källor som visar att hela tyska industrien går åt helvete så tar jag gärna en titt på det,skulle vara intressant att se.
Sen svarar jag som vanlig inte bara dig utom även andra som kommer med falska/konstiga påståenden.

Edit: förresten, om du tittar på siffrorna från november och dina siffror så är de inte så olika? Så kanske inte så orelevant att titta på en hel månad. Framförallt om det inte är nån soligt och blåsigt april/maj eller nåt.

Senast ändrad:
Mh. Det är tydligen rätt meningslös att diskutera med dig. Jag hänvisade till en hel månad. Dagssiffran var bara bredvid och jag har aldrig sagt att det betyder att det är sådär varje dag.
Men men.
När du skriver att allt är på nedgång och industrien är "fucked" så tycker jag det är fel. Det finns företag i Tyskland som har problem. Man att mörka det såpass är precis det som alla populister gör, och det är det som verkligen är farligt i de flesta Länder just nu.
Med halva mitt liv levt I tyskland,nästan hela min familj boendes i tyskland och jobbandes för ett tysk företag tror jag ändå att jag har visst insikt. Men om du har källor som visar att hela tyska industrien går åt helvete så tar jag gärna en titt på det,skulle vara intressant att se.
Sen svarar jag som vanlig inte bara dig utom även andra som kommer med falska/konstiga påståenden.
Var texten ovan ditt svar på mitt citat nedan (hur man värderar energiproduktionsstatistik utifrån momentanvärden kontra genomsnittsvärden):

”Du förstår tyvärr fortfarande inte vad som är relevant data eller inte.
Titta igen på produktionsdata från den 7 nov så kanske du förstår varför ditt resonemang är ointressant.”

Nu lägger vi ner den här diskussionen tycker jag.

Detta att upphöja oljelandet Norges så kallat "gröna omställning" verkar krystat. Uttrycket känns mer som en ursäkt för att slippa vara konsekvent i sitt miljötänk. Man vill ju inte gärna bojkotta Norge, eller hur? De har ju så fina berg och så många elbilar. Och ligger nära till för alla skidälskande svenskar.

I våras rev Norge upp sitt beslut att förbjuda nya fossilbilar. Iofs klokt om du frågar mig, men jag vet ju hur svenska "miljövänner" hade reagerat om Sverige eller EU gjort likadant.
"– Vi kanske borde diskutera om 90-95 procent elbilar är tillräckligt bra, för det finns fortfarande en grupp som av olika anledningar behöver något annat än en elbil. "
Vaff..?!? Inget förbud?! Bojkott!! Inte?

Norrmännen släppte 2023 ut ungefär lika mycket CO2 per capita som de gjorde 1971, dubbelt så mycket som svenskarna idag, och lika mycket som svenskarna gjorde för 40 år sedan.
Under tiden har Sverige (och Arabemiraten...!) minskat sina CO2-utsläpp med typ 60-70 % per capita.

Själv tänker jag att norrmännen försöker så gott de kan, det är bra att de tillhandahåller demokratisk olja så länge sådan behövs, jag förstår att olika länder har olika förutsättningar och jag tänker inte bojkotta Norge av miljöskäl. Heller.

Detta att upphöja oljelandet Norges så kallat "gröna omställning" verkar krystat. Uttrycket känns mer som en ursäkt för att slippa vara konsekvent i sitt miljötänk. Man vill ju inte gärna bojkotta Norge, eller hur? De har ju så fina berg och så många elbilar. Och ligger nära till för alla skidälskande svenskar.

I våras rev Norge upp sitt beslut att förbjuda nya fossilbilar. Iofs klokt om du frågar mig, men jag vet ju hur svenska "miljövänner" hade reagerat om Sverige eller EU gjort likadant.
"– Vi kanske borde diskutera om 90-95 procent elbilar är tillräckligt bra, för det finns fortfarande en grupp som av olika anledningar behöver något annat än en elbil. "
Vaff..?!? Inget förbud?! Bojkott!! Inte?

Norrmännen släppte 2023 ut ungefär lika mycket CO2 per capita som de gjorde 1971, dubbelt så mycket som svenskarna idag, och lika mycket som svenskarna gjorde för 40 år sedan.
Under tiden har Sverige (och Arabemiraten...!) minskat sina CO2-utsläpp med typ 60-70 % per capita.

Själv tänker jag att norrmännen försöker så gott de kan, det är bra att de tillhandahåller demokratisk olja så länge sådan behövs, jag förstår att olika länder har olika förutsättningar och jag tänker inte bojkotta Norge av miljöskäl. Heller.

Jag tror vi alla här tycker att Norges arbete i miljöfrågan är imponerande. Helt förnyelsebara energikällor, (vilket ex lilla Östterike borde klara med bergen man har) förmågan att helt ställa om de fossila transporterna till att bli elektrifierade- med grön energi dessutom.

Frågan om Norges oljehantering är en vattendelare. Jag tror det är viktigt att inte fastna i frågan kring det eftersom den, i ett demokratiskt land, kommer fasas ut - så länge inte Ryssland kliver över gränsen vid Kirkenes.

Att vi innehar andra länder inom EU samarbetet som önskar bibehålla gasen, och i sakteliga takt göra omställning är något annat. En stor del beror på det politiska styret. Drar man åt öst kan man räkna med att omställningarna inte kommer, och det demokratiska styret försvagas. Vilket blir en nackdel för miljön.

Se gärna nedan graf över den demokratiska försvagningen i världen. Något vi behöver tänka på kring vilka länder vi lägger tillverkningen i. Eller besöker för att åka skidor.

1732625805179.png

Jag tror vi alla här tycker att Norges arbete i miljöfrågan är imponerande.

Du har ett intressant kollektivt och konsensus-sökande sätt att uttrycka dig - för oss "alla". Det tror jag vi alla här tycker. ;)

Helt förnyelsebara energikällor,

Menar du konsumtion? Cirka 30% av Norges energikonsumtion kommer från olja, naturgas eller kol. Är det förnybara energikällor?

1732627756665.png

Eller menar du energiproduktion och räknar då bort oljan?

(vilket ex lilla Östterike borde klara med bergen man har) förmågan att helt ställa om de fossila transporterna till att bli elektrifierade- med grön energi dessutom.

Frågan om Norges oljehantering är en vattendelare. Jag tror det är viktigt att inte fastna i frågan kring det eftersom den, i ett demokratiskt land, kommer fasas ut...

Eller eftersom man gärna vill slippa bojkotta Norge. Det finns absolut inga planer på att fasa ut oljeproduktionen i Norge. Vilket jag tycker är bra. Vad tycker du om det? Man får intrycket att den där "vattendelaren" främst består av inkonsekvens och hyckleri hos en del.

Instämmer i en hel del annat du skriver. Det är svårt att vara konsekvent och det finns många faktorer som man ska ta hänsyn till - och ibland motstridga sådana. Särskilt svårt tycker jag det blir när det gäller Kina. De flesta som bojkottar kinesiskt tillverkade skidor (jag med) förordar bilar och annat tillverkade med komponenter där Kina har de-facto-oligopol.

Norge? De är ju en värre klimatbov än Österrike?

Stämmer. Min poäng var, som sagt, att istället för att låta bli att göra något alls, kan man välja det minst dåliga. Huvudvinkeln var att problematisera Österrikes import av rysk gas, dvs ett indirekt stöd till Putins mördande och förtryck av miljontals oskyldiga.
Men visst blandade jag in ett klimatperspektiv i mitt exempel.

bojkotter av hela länder är ett trubbigt vapen som dessutom riskerar att få motsatt effekt. Särskilt idag när osunda varianter på nationalism frodas både här och där(inte minst i just Österrike).

En intressant poäng. Det finns ju såklart ett värde med "kulturutbytet" som resor kan innebära, där nationer kommer närmre varandra och idéer byts.
Frågan är hur stort ett sådant utbyte blir på en vecka. Antagligen mer på en skidvecka där liftstolen delas med landets invånare, jämfört med solresan där enda utbytet är bocken och nigningen när drinken serveras, samtidigt som människohandeln, korruptionen och censuren pågår ostört bakom kulissen.
Vi bestämmer alla själva var vi drar gränsen.

svartmuskiga patriarkatet i närheten förtrycker sina döttrar och fruar.
Jag väljer att tolka dig snällt här, och att detta inte är ett uttryck från fredw, utan att du menar att denna kommentar kommer från "onämnd gemene man", vars åsikter du inte delar.
Jag skulle dock vilja be dig att tänka väldigt noga på vad du tror att sådan här skrivelser för med sig.

Tror inte du kommer dela stolen med många österrikare på en vecka, men chansen finns 😃

Bilagor

• Messenger_creation_682508267280471.jpeg
    Messenger_creation_682508267280471.jpeg
    40.1 KB · Besök: 78
Tillbaka till huvudfrågan.
Varför väljer så många svenskar att åka till Österrike på sin skidsemester?
- För sydsvenskar som tar sig landvägen till Alperna är valet ganska självklart eftersom det är det närmaste alplandet (om vi bortser från Tyskland som inte har så mycket att konkurrera med i jämförelse).
- Många österrikiska skidbyar är genuina, vackra och mysiga.
- Österrike har den bästa hotellstandarden av alpländerna.
- De modernaste liftsystemen finns i Österrike.
- Österrikarna själva är ett partyglatt folk och att fixa en glad stämning är en naturlig sak för dem. Hur mycket party eller bara lugnt mys man söker kan man själv bestämma genom val av skidort.
- I Österrike råder ordning och reda på infrastrukturen och t ex skidbussar fungerar oftast klanderfritt och den österrikiska skidskolan håller hög kvalitet. Och skyltningen i skidsystemen är exemplarisk. Finns det någon skidort i Österrike som inte sedan länge har en interaktiv realtidsuppdaterad pistkarta på webben? Hur många skidorter i Frankrike och Italien har det?

Jag har ingen statistik på hur fördelningen av svenska alpresenärer fördelar sig på de olika länderna (kanske någon annan har?), men jag tror att svenska barnfamiljer som reser till Alperna oftast väljer Österrike.

Senast ändrad:
Men där står väl bara att DB som hela koncern ligger på 65% förnybart, och inget om persontåg som går längre sträckor, dvs de man skulle ta om man åker till alperna? Och det står absolut inte som du skrev tidigare, "DB använder som max 65% förnybart och först och främst till lokala transporter."

Det jag inte vet är hur det ser ut för tex Snälltåget.

Inser att jag kanske uttrycker mig såpass otydligt att ni läser vad ni vill i det jag skriver, men knappast det jag vill säga...

@artix ,
Ni pratar om två olika saker, Fabian gör en stor grej av att fjärrtrafiken drivs med 100% förnybart, men nämnde inte att stora delar av järnvägstrafiken t ex pendeltåg och godstrafik drivs med stor andel fossil-el. Mixen i hela järnvägsnätet är 65% förnybart.

Om du frågar mig så måste de göra om stora delar av sin energiproduktion för att nånsin komma till 100% CO2 fritt (som vi länge har haft i Sverige).

stora delar av järnvägstrafiken t ex pendeltåg och godstrafik drivs med stor andel fossil-el. Mixen i hela järnvägsnätet är 65% förnybart.
En hel del av det du ange där (tex en massa pendeltåg) drivs av andra företag. Står inget om de i texten ovan. Bara att hela DB ligger på 65% förnybart. Och sen driver de fjärrtrafiken, dvs det vi använder när vi reser till alperna, med förnybart... Jag gör inte heller en stor grej av det, sa bara att det är fel att man åker med tysk kol, om man tar tåget till alperna.
Men jag fattar inte hur svårt det kan vara att förstår varandra på nätet. Väldigt svårt, tydligen.
Skidåkning är fint iaf. Skulle tror många åker till Österrike för att det känns som att det "är" alperna. Sen känns (!!!) et också som att de flesta charterresorna går till just Österrike?

En hel del av det du ange där (tex en massa pendeltåg) drivs av andra företag. Står inget om de i texten ovan. Bara att hela DB ligger på 65% förnybart. Och sen driver de fjärrtrafiken, dvs det vi använder när vi reser till alperna, med förnybart... Jag gör inte heller en stor grej av det, sa bara att det är fel att man åker med tysk kol, om man tar tåget till alperna.
Hur stor andel i DC laddnätet för elbilar i Tyskland är Ökostrom?
Jag har inte hittat några uppgifter på det. Kan ju var intressant att veta om jag puffar ut en massa brunkolsrök när jag kör med min fina elbil till Alperna.

EDIT:
Är väl skit samma vem som äger tågen som kör på spåren, det viktiga är om de orsakar CO2 utsläpp.

Senast ändrad:
Huvudvinkeln var att problematisera Österrikes import av rysk gas, dvs ett indirekt stöd till Putins mördande och förtryck av miljontals oskyldiga.
Men visst blandade jag in ett klimatperspektiv i mitt exempel.

Huvudvinkeln var om vi ska åka till Österrike eller bojkotta dem. Att delar av landets politik är problematisk har jag inte ifrågasatt, tvärtom. Men det blir inte många länder kvar att åka till här i världen (eller ens Europa) om Österrike faller inom bojkott-gränsen.

En intressant poäng. Det finns ju såklart ett värde med "kulturutbytet" som resor kan innebära, där nationer kommer närmre varandra och idéer byts.
Frågan är hur stort ett sådant utbyte blir på en vecka.

Visst, vilket då ska jämföras med effekten av en enskild persons en veckas bojkott. Troligen noll. Men frågan är vad som händer om allt fler människor börjar bojkotta varandras länder kors och tvärs av diverse skäl. Generella bojkotter är ett medel för påtryckning som får allt mindre avsedd effekt ju oftare det används.

Senast ändrad:

"För länder som Österrike, Slovakien och Ungern är situationen däremot mer komplex. Dessa länder har fortsatt köpa billig rysk gas och har ännu inte fullt ut övergått till alternativa leverantörer. Gasledningen genom Ukraina har varit deras livlina."

Ganska enkelt val kring vilka länder man bör skida i i vinter om man både vill undvika att stötta Putin och göra miljövänliga val. Ingen är förvånad över att Österrike, Slovakien och Ungern är de länderna som valt en ryssvänlig väg med miljöovänlig politik. Dags att se efter nya energikällor.
För mig är dit tänkande helt omöjligt att förstå. Å ena sidan tänker du, att man borde bojkotta bara de länder, som använder mest rysk energi. Men, de, som använder inte så hemskt mycket (Frankrike, Italien osv) är ok. Och, det är ju rysk jordgas, som är evil. Ryska gödningsmedel och speciellt nickel är helt annan sak, det tycks vara ok att importera dem.

Å andra sidan tycks din världsbild vara helt svart-vitt, det finns bara goda och ondska, liksom i Disneyland (after dark).

P.S. Bäst att börja bojkotta också tyska bilar, de är gjorda av rysk nickel.

För mig är dit tänkande helt omöjligt att förstå. Å ena sidan tänker du, att man borde bojkotta bara de länder, som använder mest rysk energi. Men, de, som använder inte så hemskt mycket (Frankrike, Italien osv) är ok. Och, det är ju rysk jordgas, som är evil. Ryska gödningsmedel och speciellt nickel är helt annan sak, det tycks vara ok att importera dem.

Å andra sidan tycks din världsbild vara helt svart-vitt, det finns bara goda och ondska, liksom i Disneyland (after dark).

P.S. Bäst att börja bojkotta också tyska bilar, de är gjorda av rysk nickel.
Världen är svår. Därav gäller det att vi använder vår kompass för att fatta beslut. Min uppfattning är att för få gör medvetna beslut utan hamnar i ett apatiskt tillstånd- där allt blir skit eller min egen påverkan obetydbar.

Jag ser gärna ett stopp för gödningsmedel från Ryssland med. Just nu är naturgasen ett större problem, med tanke på att det ger Ryssland ekonomi att fortsätta sitt krig och utsläppen fortsätter.

Menar du konsumtion? Cirka 30% av Norges energikonsumtion kommer från olja, naturgas eller kol. Är det förnybara energikällor?

Visa bilaga 35250

Eller menar du energiproduktion och räknar då bort oljan?
Elproduktion har Norge över 95% från vattenkraft. Det är MÄKTIGT och supergrönt!

Eller eftersom man gärna vill slippa bojkotta Norge. Det finns absolut inga planer på att fasa ut oljeproduktionen i Norge. Vilket jag tycker är bra. Vad tycker du om det? Man får intrycket att den där "vattendelaren" främst består av inkonsekvens och hyckleri hos en del.

Jag tror vi inom Europa önskar bibehålla förändringsarbetet, och i högre takt göra omställningsarbetet för Norges del. Jag tycker att det borde finnas en utfasningsplan ihop med andra länder som också förstör vår jord.

Det finns två tankar.
1. Så länge det inte finns en utfastningsplan är Norge ett land som dessvärre kommer behöva ta upp olja för att inte rubba balansen mot icke demokratiska länder. Vilket är en förlust för oss alla jordbor.
2. Vi kan klara oss utan Norges olja på globalt plan. Det skulle påskynda de demokratiska ländernas omställning än snabbare. Men också under omställningsperioden skapa en sårbarhet och ge rikedomar till länder vi inte vill ge rikedomar. (vilket de redan får idag)
Instämmer i en hel del annat du skriver. Det är svårt att vara konsekvent och det finns många faktorer som man ska ta hänsyn till - och ibland motstridga sådana. Särskilt svårt tycker jag det blir när det gäller Kina. De flesta som bojkottar kinesiskt tillverkade skidor (jag med) förordar bilar och annat tillverkade med komponenter där Kina har de-facto-oligopol.
Det är dessvärre inte bättre idag. Vet att man kan välja koreanskt, eller stellantis-koncern, Elbilen Stellantis batterier (fransk kärnkraft!), där finns åtminstone förutsättningar att batterierna kan ha annat upphov än Kina.

Det finns ljus i tunneln för Tyskland, förhoppningsvis är det inte för sent att backa tillbaka ur återvändsgränden.
Nuvarande Bundeskanzler Scholz kommer att förlora stort i nyvalet i februari. Friedrich Merz från CDU kommer att bli ny Bundeskanzler och det blir en helt ny energipolitik. Man ska dock tillägga att CDU genom sin tidigare politik är precis lika ansvariga för dagens problem som SPD.

Det finns ljus i tunneln för Tyskland, förhoppningsvis är det inte för sent att backa tillbaka ur återvändsgränden.
Nuvarande Bundeskanzler Scholz kommer att förlora stort i nyvalet i februari. Friedrich Merz från CDU kommer att bli ny Bundeskanzler …

Oj! Merz blev mångmiljonär via sitt tidigare jobb på Blackrock som ”has been criticized for investing in companies that are involved in fossil fuels, the arms industry, the People's Liberation Army and human rights violations in China.”

Hur blir det nu med resor genom Tyskland? För min del blir det ingen bojkott.

Att beskriva vattenkraft som "supergrön" tycker jag är lite missvisande. Inte för att det hör hemma i denna tråd. Vattenkraft är klimatneutralt men som den bedrivits och bedrivs har det kostat oss enorma naturvärden. Med det sagt skulle vi inte klarat oss utan den heller. Men det vore ju trevligt om kraftbolagen iaf följde miljöbalken som dom är satta att göra men det beslutet skjuts ju upp av regeringen. Det är lite samma visa med kraftbolagen som med skogsbolagen tyvärr.

Att beskriva vattenkraft som "supergrön" tycker jag är lite missvisande. Inte för att det hör hemma i denna tråd. Vattenkraft är klimatneutralt men som den bedrivits och bedrivs har det kostat oss enorma naturvärden. Med det sagt skulle vi inte klarat oss utan den heller

Jo, klimatfrågan har blivit en sorts gökunge i miljöpolitiken.

Nuvarande Bundeskanzler Scholz kommer att förlora stort i nyvalet i februari. Friedrich Merz från CDU kommer att bli ny Bundeskanzler och det blir en helt ny energipolitik. Man ska dock tillägga att CDU genom sin tidigare politik är precis lika ansvariga för dagens problem som SPD.
Vem tror du att CDU kommer regera med?
Förutom faktumet att det är väldigt svårt att ta kärnkraftverken som varit nedlagda i bruk igen, så kommer politiken inte blir enkel.
Jag ska inte säga nåt om Merz eller nån annan, men enligt nuvarande prognos finns det majoritet för CDU+SPD och kanske för CDU + de gröna. Båda kombinationer är inget där parterna är överens om nåt, typ. Spd kommer knte alls vara sugen på det. Och de gröna kommer knappt ingå nånting då de inte får in sitt energipolitik. Tyvärr sitter politiken i Tyskland fast,inget lager har majoritet och inget händer. Och det I ganska många år redan.
Tillägg: att bygga nya reaktorer gjorde väldigt svårt av tidigare regeringar. I stort sett är reglerna såpass att inget utanför kraftverket eget område får påverkas även vid hemska olyckor. Och det är givetvis svårt att uppfylla med dagens teknik.
Så inte allt som partier lovar innan valen kan eller kommer uppfyllas, som man väl vet

Senast ändrad:
Vem tror du att CDU kommer regera med?
Förutom faktumet att det är väldigt svårt att ta kärnkraftverken som varit nedlagda i bruk igen, så kommer politiken inte blir enkel.
Jag ska inte säga nåt om Merz eller nån annan, men enligt nuvarande prognos finns det majoritet för CDU+SPD och kanske för CDU + de gröna. Båda kombinationer är inget där parterna är överens om nåt, typ. Spd kommer knte alls vara sugen på det. Och de gröna kommer knappt ingå nånting då de inte får in sitt energipolitik. Tyvärr sitter politiken i Tyskland fast,inget lager har majoritet och inget händer. Och det I ganska många år redan.
Tillägg: att bygga nya reaktorer gjorde väldigt svårt av tidigare regeringar. I stort sett är reglerna såpass att inget utanför kraftverket eget område får påverkas även vid hemska olyckor. Och det är givetvis svårt att uppfylla med dagens teknik.
Så inte allt som partier lovar innan valen kan eller kommer uppfyllas, som man väl vet
Jag hoppas att det går bättre än vad du tror, annars går Tyskland mot en mörk framtid (och det kommer att drabba Sverige och resten av EU också pga Tysklands ekonomiska storlek). Tyskland är på väg in en recession och energipriserna drabbar industrins konkurrenskraft, med allt vad det för med sig av arbetslöshet mm. Det ser just nu riktigt illa ut för den så viktiga bilindustrin. Utan stabila och lägre energipriser fortsätter vägen in i återvändsgränden.
Det är f ö fler EU länder som har liknande problem, men det är värre när det drabbar Tyskland, som alltid har varit Europas ekonomiska motor sedan 50-talet.

EDIT:
En intressant iakttagelse med koppling till ämnet:
I morgon kommer Stockholm att ha högre elpriser än Skåne, när hände det senast?
Det nya prissystemet som infördes 1 nov har gett EO3 skånepriser (EO3 och EO4 skiljer inte mycket i pris längre), blir intressant att se vad det kommer att medföra politiskt framöver.
1732715409798.png

Senast ändrad:
Jag hoppas att det går bättre än vad du tror, annars går Tyskland mot en mörk framtid (och det kommer att drabba Sverige och resten av EU också pga Tysklands ekonomiska storlek). Tyskland är på väg in en recession och energipriserna drabbar industrins konkurrenskraft, med allt vad det för med sig av arbetslöshet mm. Det ser just nu riktigt illa ut för den så viktiga bilindustrin. Utan stabila och lägre energipriser fortsätter vägen in i återvändsgränden.
Det är f ö fler EU länder som har liknande problem, men det är värre när det drabbar Tyskland, som alltid har varit Europas ekonomiska motor sedan 50-talet.

EDIT:
En intressant iakttagelse med koppling till ämnet:
I morgon kommer Stockholm att ha högre elpriser än Skåne, när hände det senast?
Den nya prissystemet som infördes 1 nov har gett EO3 skånepriser (EO3 och EO4 skiljer inte mycket i pris längre), blir intressant att se vad det kommer att medföra politiskt framöver.
Visa bilaga 35288
Är väl samma problem i många länder. Med en växande andel av populister blir hela systemet ostabil. Blocken har inga egna majoritet längre som.leder till stillestånd. Tyskland har problemet att det finns höger och vänsterpopulister. Som det ser ut nu blir CDU ensam som "normal" konservativ, och även den normala vänstern kan åka ur parlamentet. Så att hittar majoritet blir väldigt väldigt svårt. Och en majoritet av likasinnade kommer inte finnas, det kan man nog utgå ifrån. Såna sammansättningar av parlamentet som Tyskland haft i många, många år nu leder ingenstans. Ett röd/grönt styre hade satsat fullt på förnybart el, som hade ledd till betydligt högre kapacitet än man ser idag och då färre problem. Ett konservativt styre hade kanske gått vägen med mer kärnkraft (även om det var Merkel -cdu- regeringen som beslutade att gå ur kärnkraften och satsa fullt på rysk gas...). Men med sån blandningregeringar som aldrig kommer överens blir allt halvdan och dåligt

Tillbaka
Topp