Champoluc eller Sestriere

Via Lattea och Sestrier är en underskattad banger. Mer viktat mot pist och skogsåkning. Och bra offpiståkning mot de högre topparna i systemet. Byarna mer liv i, eftersom det inte är 1.5 timme in från motorvägen :)

Efter några besök utgående från dels Champoluc, dels Greysonnez, så tycker jag att området är överskattat avseende pister och byar (små, dystra). Längtar inte tillbaka. Alagna och hela områdets offpist är förstås en annan sak men utanför min kompetens att bedöma.
Har ej besökt Via Lattea / Sestriere så kan inte jämföra. Sestriere ser iofs också ganska omysigt ut på bilder men jag gissar att Anzom ovan har några poänger.

Efter några besök utgående från dels Champoluc, dels Greysonnez, så tycker jag att området är överskattat avseende pister och byar (små, dystra). Längtar inte tillbaka. Alagna och hela områdets offpist är förstås en annan sak men utanför min kompetens att bedöma.
Är det så? Ändå läst många artiklar som prisar Monterosa för hur bra det är (med på bästalistan i både Åka Skidor och ett uppslag i Skidhistorier).

Är det så? Ändå läst många artiklar som prisar Monterosa för hur bra det är (med på bästalistan i både Åka Skidor och ett uppslag i Skidhistorier).

Personlig reflektion. Min uppfattning är att bortsett från offpisten (som ju är det som ger en säkert välförtjänt placering på bästalistan) så står området inte ut från mängden. Det finns många bättre orter för barnfamiljer, pisträvar, mysknarkare m fl. Men helt ok.

Personlig reflektion. Min uppfattning är att bortsett från offpisten (som ju är det som ger en säkert välförtjänt placering på bästalistan) så står området inte ut från mängden. Det finns många bättre orter för barnfamiljer, pisträvar, mysknarkare m fl. Men helt ok.
Du måste ha missuppfattat något, Champoluc är super-en-vogue bland svenska charterresenärer.;)
När vi landat i Torino gick alla charterbussar till Cervinia eller Champoluc…..:rolleyes::sleep:

Du måste ha missuppfattat något, Champoluc är super-en-vogue bland svenska charterresenärer.;)
När vi landat i Torino gick alla charterbussar till Cervinia eller Champoluc…..:rolleyes::sleep:

Hej! Ingen missuppfattning, bara annan åsikt. Jag förstår varför Cervinia är en stor charterort för svenskar. Men jag förstår inte varför Champoluc är det.
Monterosa är ett ”Freeride Paradise”. För den som inte åker offpist är området ok men står inte ut i mängden. Undantaget pisten ner mot Alagna som faktiskt är minnesvärd.

1748802563670.webp

Det var det här och bilderna från Girot som fångade min uppmärksamhet. Skidåkning och bra mat är prioriterat.
Vilka alternativ är bättre?

Beklagar ifall inte ironin gick fram. ;)

Jo och jag vet ju vad du tycker om Cervinia, typ "ingen skidort för skidåkare"... :ROFLMAO: ...och vad du tycker om charterturister, men inte alla kanske förstod ironin så jag svarade litet fyrkantigt istället. Det behöver ju inte vara negativt tycker jag, själv har jag inte stört mig p åchartern till Cervinia och t ex Bad Gastein är ju en kompetent skidort trots att där kryllar av chartersvenskar

Möjligen skulle du gilla Monterosas tre dalar bättre, särskilt en vecka med mycket snö i terrängen bredvid pisterna. Men det är ett ganska begränsat och "linjärt" lift-/pistsystem, och barnfamiljer och medelåkande skidturister har en skum passage på ett ställe där det inte går att undvika en smal svart uppåkt backe. Och det är inga typiskt mysiga och perfekt underhållna tyrolerbyar (som bl.a. i Österrike och Sydtyrolen) utan ganska mörka byar med mycket mörk sten i husen.

Men som sagt, för den som bara/mest är intresserad av offpist så är väl bl.a. bergssidan ner mot Alagna legendarisk, och där finns mer.

Senast ändrad:
Det var det här och bilderna från Girot som fångade min uppmärksamhet. Skidåkning och bra mat är prioriterat.

Vet inte om du nu frågar utanför dessa två alternativ men t ex Dolomiterna går nog bort nästa säsong pga OS. Eller så åker du dit för den sakens skull och passar på och titta på OS. Men boenden där är redan dyrare än vanligt. Maten och servicen är oslagbar.
Skidåkningen (och snön) är mer lämpad för pisträvar och för den som gillar omväxling (man rör sig lätt över mycket stora ytor och kan fylla en vecka med helt olika åkning varje dag) än för offpist-fantaster. Glesare snöfall än i västra och norra alperna.

För egen del skulle jag hellre spendera en månad nere i Aostadalen.
Dels blir boende och mat mycket billigare (och mer genuint) men då kan man åka där det för tillfället är bäst snö.

Snöläget skiljer ganska rejält i lilla Aostadalen och just Champoluc ligger i nederbördskugga (dvs färre puderdagar).

Störst chans till puder hittar du istället i Crevacol, Courmayer, La Thuile eller nere i Champorcher (om snön kommer från syd/öst).

Sen är den stora frågan vilket liftkort du ska ha för 1 mån åkning. Räknar du hem ett säsongskort? (det stora Aostakortet som gäller i alla orter kostar typ 1700 euro).

För egen del skulle jag köpa lilla Magic Pass Aosta som gäller 6 valfria dagar i Chamois, Crevacol, Champorcher mfl. kostar endast 100 Euro.
Sen komplettera upp med dagskort i övriga anläggningar.

Och självklart dra på hudarna för att utforska alla intressanta Rifugios i Aostadalen (kanske upp mot hälften av dagarna)

För egen del skulle jag hellre spendera en månad nere i Aostadalen.

Plus att en hyggligt legendarisk skidort väster om ett stort vitt berg bara ligger en tunnel bort... Och det stora Aosta-passet gäller faktiskt i hela Monterosa även om Alagna ligger i Lombardiet och i La Rosières soliga skidhyllor även om de ligger i Frankrike (via La Thuile).

Från La Rosière ser man kanske inte till Mariannelund men väl till såväl Val d'Isére (nästan), Les Arcs och La Plagne. Finns det någon mer välbelägen dal än Aostadalen, med två olika vädersystem i innerkurvan mellan Europas två högsta berg?

Skapligt med BIAS eftersom jag redan gjort valet. Men boende centralt i Aostadalen öppnar så sjukt mycket fina möjligheter.

Tex (med guide) går det att få en väldigt spektakulär dag från Skyway Courmayer .

Det är också görbart att åka till Verbier över dagen

Och det är inga typiskt mysiga och perfekt underhållna tyrolerbyar (som bl.a. i Österrike och Sydtyrolen) utan ganska mörka byar med mycket mörk sten i husen.
Dit får gärna svenskarna fortsätta att åka, det finns redan tillräckligt med tyskar, holländare och danskar att trängas med i Österrike.
Och varför är det ofta fint och väl underhållet i delar av Südtirol? Jo, de är ju tyrolare både språkligt och kulturellt, inte….. ;)

Dit får gärna svenskarna fortsätta att åka, det finns redan tillräckligt med tyskar, holländare och danskar att trängas med i Österrike.
Och varför är det ofta fint och väl underhållet i delar av Südtirol? Jo, de är ju tyrolare både språkligt och kulturellt, inte….. ;)

Som sagt, de hade en folkomröstning i den del av Dolomiterna som tillhör regionen Venetien om de ville ansluta sig till Sydtyrolen (Alto Adige). De sa ja. Men sedan sa folket i Sydtyrolen nej... :LOL:

Detta sagt så finns det något visst med den slitna charmen man ser på många håll i Italien, särskilt när/om det efterhand kompletteras med varsam renovering. Visst, det blir inte lika kliniskt perfekt som ett standard Konsum-torg i en vanlig mellanmjölkstad i Norden, men... ;)

Senast ändrad:
Som sagt, de hade en folkomröstning i den del av Dolomiterna som tillhör regionen Venetien om de ville ansluta sig till Sydtyrolen (Alto Adige). De sa ja. Men sedan sa folket i Sydtyrolen nej... :LOL:
Det kan jag förstå att de gjorde.
Detta sagt så finns det något visst med den slitna charmen man ser på många håll i Italien, särskilt när/om det efterhand kompletteras med varsam renovering. Visst, det blir inte lika kliniskt perfekt som ett standard Konsum-torg i en vanlig mellanmjölkstad i Norden, men... ;)
Sverige är sunkigt och o-charmigt jmf med 🇦🇹 och 🇨🇭.
Varför göra den jämförelsen?

Sverige är sunkigt och o-charmigt jmf med 🇦🇹 och 🇨🇭.
Varför göra den jämförelsen?

Varför jämföra Sverige/Norden med Italien? För att det är tänkvärt att reflektera över det motsägelsefulla i att många av oss gillar Italien trots att standarden där inte alltid är av svensk nivå. För att Sverige är vår välkända hemmaplan med skidorter och andra orter att jämföra med. Och för att en del av oss (men inte du såvitt jag förstår) kan tänka oss att bosätta oss i Italien, eller åtminstone vara där ganska lång tid, vilket denna tråd indirekt/delvis handlar om.

Skapligt med BIAS eftersom jag redan gjort valet. Men boende centralt i Aostadalen öppnar så sjukt mycket fina möjligheter.

Tex (med guide) går det att få en väldigt spektakulär dag från Skyway Courmayer .

Det är också görbart att åka till Verbier över dagen
Var är bästa orten att bo i?

Tänkte klara mig utan bil, vi var i Val d’Isere för tre år sedan, visserligen veckohandlade vi varje vecka i Bourg Saint-Maurice.
Finns det någon Shuttlebus från Turin?
Från staden Aosta kan du ha gångavstånd till Pila-kabinen, sen tror jag att det finns bussar som går någon gång om dagen till övriga skidsystem i Aostadalen.

Du har järnväg till Oulx. Sen 10 min med buss till Claviere eller vidare mot Sestriere eller Montgenevre.

Gillar Courmayeurs offpiståkning. Crevacols ensamma backar, där man kan få nypistat hela dagen en vardag i mars. Eller Gressoneys större åk. Men.

Åkningen kring Bardonecchia är som att vara i Duved när alla är kring Vm8an. Närheten till massor av system i området - och troligtvis en av de billigare skidområden som finns i alperna. Säsongskort i Via Lattea ger möjlighet till ännu fler(!) skidorter än vad som ingår i en av Europas största, och dolda, skidområden.

Det skrivs på freeride om långsamma liftar, perfekt säger jag! Jag åker inte för liftarna. Långsammare liftar ger högre kvalité på både backar och offpist istället för att se en 8 stoltslift dundra genom området med isbalkat underlag. Den paradoxen pratas det alltför lite om. Näcken är oftast bättre än WC- backen.

Claviere, Montgenevre och liftnära/billiga Sestriere med Oulx som större ort i området ger allt man behöver. Mars är dessutom en bra månad för nederbörd öster om ryggen.

Trevlig sommar. Var bara tvungen att skriva upp en del av alperna som alldeles för ofta skrivs ner :)

Från staden Aosta kan du ha gångavstånd till Pila-kabinen, sen tror jag att det finns bussar som går någon gång om dagen till övriga skidsystem i Aostadalen.

Notera dock att Pila-gondolen är olämplig för folk med små urinblåsor och/eller för stor prostata. 😉 Fråga H*wk…
Buss från Aosta till t ex Courmayeur tror jag går nästan en gång i timmen.

Nästa år kommer gondolen gå från Aosta 550möh - toppen 2700möh på 30 min.

Dessutom har järnvägssträckan Ivrea - Aosta elektrifierats och öppnar (förhoppningsvis) till vintern 😁

Nu är det iofs 🇮🇹 så man kanske inte ska lita på att något är klart i tid (reparationen av Tendetunneln har tagit 5 år till Limones förtret)

Nästa år kommer gondolen gå från Aosta 550möh - toppen 2700möh på 30 min.

Dessutom har järnvägssträckan Ivrea - Aosta elektrifierats och öppnar (förhoppningsvis) till vintern 😁

Nu är det iofs 🇮🇹 så man kanske inte ska lita på att något är klart i tid (reparationen av Tendetunneln har tagit 5 år till Limones förtret)
I påskas fanns inget tecken på att jobbet med elektrifiering ens hade börjat. Så jag hade inte hoppats för mycket på att det (eller något?) italienska projektet blir klart i tid.

Du har järnväg till Oulx. Sen 10 min med buss till Claviere eller vidare mot Sestriere eller Montgenevre.

Gillar Courmayeurs offpiståkning. Crevacols ensamma backar, där man kan få nypistat hela dagen en vardag i mars. Eller Gressoneys större åk. Men.

Åkningen kring Bardonecchia är som att vara i Duved när alla är kring Vm8an. Närheten till massor av system i området - och troligtvis en av de billigare skidområden som finns i alperna. Säsongskort i Via Lattea ger möjlighet till ännu fler(!) skidorter än vad som ingår i en av Europas största, och dolda, skidområden.

Det skrivs på freeride om långsamma liftar, perfekt säger jag! Jag åker inte för liftarna. Långsammare liftar ger högre kvalité på både backar och offpist istället för att se en 8 stoltslift dundra genom området med isbalkat underlag. Den paradoxen pratas det alltför lite om. Näcken är oftast bättre än WC- backen.

Claviere, Montgenevre och liftnära/billiga Sestriere med Oulx som större ort i området ger allt man behöver. Mars är dessutom en bra månad för nederbörd öster om ryggen.

Trevlig sommar. Var bara tvungen att skriva upp en del av alperna som alldeles för ofta skrivs ner :)
Vill inte vara neggig (som det hette förr) men de två vändor jag haft i vintergatan har inte gett mersmak. Lite snö, liftsystemet hängde inte ihop pga snöbrist. Själva Sestriere tråkig åkning, Sauze D'Oulx väldigt begränsad åkning. Finns det mycket snö kanske det är en annan femma.

Vill inte vara neggig (som det hette förr) men de två vändor jag haft i vintergatan har inte gett mersmak. Lite snö, liftsystemet hängde inte ihop pga snöbrist. Själva Sestriere tråkig åkning, Sauze D'Oulx väldigt begränsad åkning. Finns det mycket snö kanske det är en annan femma.
Snösäker åkning eftersom byn är på 2000m pch topparna runtom kring 2800möh.. men gissar du tänker på de lägre delarna av systemet. Som du säger påverkas känslan ibland av andra omständigheter.

Har personligen ingen god upplevelse av Val Thorens trots 1,5 månad där, platt och tråkigt. Eller St Anton som var överbefolkat.

Snösäker åkning eftersom byn är på 2000m pch topparna runtom kring 2800möh.. men gissar du tänker på de lägre delarna av systemet. Som du säger påverkas känslan ibland av andra omständigheter.

Har personligen ingen god upplevelse av Val Thorens trots 1,5 månad där, platt och tråkigt. Eller St Anton som var överbefolkat.
Ja, kanske det, jag var där en vecka och sen var jag där några år senare på utflykt från Briancon. Om man tittar på en karta över vad som ska ingå i Via Lattea så kan man bli besviken när denna vintergata inte hänger ihop pga snöbrist. Men det kan ha varit två år med dålig snötillgång. Och kanske hade jag otur med restaurangerna i byn? Erkänner att jag generaliserar från en mycket begränsad erfarenhet.

Visst är St Anton överbefolkat om man inte drar sig utåt periferin till Lech och vidare Warth Schröcken.. Skulle inte rekommendera St Anton för piståkning. Som du säger, för mycket folk.

Val Thorens har jag mycket bättre erfarenheter av (eller haft mer tur med snö etc?). Visst är det folk där också men enorma ytor pistade backar. Kan rekommenderas för piståkning. Åkningen från Cime de Charon ner till byn eller över till Orelle skulle nog bara Killian Jornet kalla platt.

Sauze D'Oulx och Sestriere kändes mer som Åre, inte så stor variation av nerfarter där inte. Montgenevre är trevligt. Inte ens sammantaget är dock åkningen i Via Lattea i en helt annan (och lägre) division än i större orter som de nämnda ovan.

Vill man se den här delen av Alperna är det väl bättre att bo i Briancon, där man når mycket större områden än när man utgår från Sestriere?

Val Thorens har jag mycket bättre erfarenheter av (eller haft mer tur med snö etc?). Visst är det folk där också men enorma ytor pistade backar. Kan rekommenderas för piståkning. Åkningen från Cime de Charon ner till byn eller över till Orelle skulle nog bara Killian Jornet kalla platt.

Sauze D'Oulx och Sestriere kändes mer som Åre, inte så stor variation av nerfarter där inte. Montgenevre är trevligt. Inte ens sammantaget är dock åkningen i Via Lattea i en helt annan (och lägre) division än i större orter som de nämnda ovan.

Vill man se den här delen av Alperna är det väl bättre att bo i Briancon, där man når mycket större områden än när man utgår från Sestriere?
Come de Charon är brant. Så som de liftburna topparna Monte Fraiteve, Monte Sises eller Monte Motta i Sestriere.

Kan vara en bra utgångspunkt med Briancon lite beroende på vad man är ute efter. 400km pist finns i Via Lattea. Montgenevre är trevligt som du säger, ihop med Claviere. Som ort att resa runt i och upptäcka finns det en hel del att utforska i detta jätteområde. Finns bra skogsåkning i hela området, typ.

Senast ändrad:
Sammantaget är det nog bäst att man åker och testar själv för smaken är som baken… och det är många aspekter som påverkar. Angående Aostadalen blev jag t ex förvånad över hur litet Courmayeurs lift/pistsystem är (fast det som finns är fint) och La Thuiles backar kändes också litet begränsade.
Men orter som man verkligen lär känna innan och utan har ju en tendens att kännas som ”hemma” med de fördelar det innebär.
Nu har jag t ex varit litet tveksam till Champoluc men skulle säkert inte lida särskilt mycket av att tillbringa hela mars månad där… så det blir säkert bra vilket som!

...och barnfamiljer och medelåkande skidturister har en skum passage på ett ställe där det inte går att undvika en smal svart uppåkt backe.
Hehe, vet precis vilken passage du syftar på, den kallas för "Wolfs Throat", antagligen för att den äter små rödluvefamiljer till frukost...

Bästa hacket i Champoluc är ändå att ta skidbussen till Frashey, då slipper man både "vargstrupen", men framför allt kommer man mycket fortare upp i systemet och över till soluppgången på Gressoneysidan..

Vargstrupen 240115.webp

Hehe, vet precis vilken passage du syftar på, den kallas för "Wolfs Throat", antagligen för att den äter små rödluvefamiljer till frukost...

Bästa hacket i Champoluc är ändå att ta skidbussen till Frashey, då slipper man både "vargstrupen", men framför allt kommer man mycket fortare upp i systemet och över till soluppgången på Gressoneysidan..

Visa bilaga 39442
Litet roligt på ett freeride forum att man tycker att den branten är utmanande. Åkt den med inte så bekväma åkare många gånger. Den backen efter den roliga lilla branten är ju en av de bästa i monterosa ski. Oftast är branten också i bra skick vilket gör att den är väldigt bra för nybörjare att vänja sig med brantara litet smalare backe.🙂

Litet roligt på ett freeride forum att man tycker att den branten är utmanande. Åkt den med inte så bekväma åkare många gånger. Den backen efter den roliga lilla branten är ju en av de bästa i monterosa ski. Oftast är branten också i bra skick vilket gör att den är väldigt bra för nybörjare att vänja sig med brantara litet smalare backe.🙂
Tror inte någon här på forumet tycker den är speciellt utmanande faktiskt. Håller med om sträckningen efter är trevlig. Dock så landar man nere i Monterosas antagligen äldsta och långsammaste liftar (inkl. Jolanda), oavsett om man ska vidare eller tillbaka i systemet. Därför bättre att ta bussen till Frashey..🤟

Tillbaka
Topp