Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det så? Ändå läst många artiklar som prisar Monterosa för hur bra det är (med på bästalistan i både Åka Skidor och ett uppslag i Skidhistorier).Efter några besök utgående från dels Champoluc, dels Greysonnez, så tycker jag att området är överskattat avseende pister och byar (små, dystra). Längtar inte tillbaka. Alagna och hela områdets offpist är förstås en annan sak men utanför min kompetens att bedöma.
Är det så? Ändå läst många artiklar som prisar Monterosa för hur bra det är (med på bästalistan i både Åka Skidor och ett uppslag i Skidhistorier).
Du måste ha missuppfattat något, Champoluc är super-en-vogue bland svenska charterresenärer.Personlig reflektion. Min uppfattning är att bortsett från offpisten (som ju är det som ger en säkert välförtjänt placering på bästalistan) så står området inte ut från mängden. Det finns många bättre orter för barnfamiljer, pisträvar, mysknarkare m fl. Men helt ok.
Du måste ha missuppfattat något, Champoluc är super-en-vogue bland svenska charterresenärer.
När vi landat i Torino gick alla charterbussar till Cervinia eller Champoluc…..![]()
Beklagar ifall inte ironin gick fram.Hej! Ingen missuppfattning, bara annan åsikt. Jag förstår varför Cervinia är en stor charterort för svenskar. Men jag förstår inte varför Champoluc är det.
Beklagar ifall inte ironin gick fram.![]()
Varit på båda platserna. Vad för typ av skidåkning är viktigt?Det var det här och bilderna från Girot som fångade min uppmärksamhet. Skidåkning och bra mat är prioriterat.
Vilka alternativ är bättre?Via Lattea Pistkarta
Hitta rätt och upptäck nya backar! Se fullständig pistkarta från Via Lattea med skidbackar och liftar.www.freeride.se
Det var det här och bilderna från Girot som fångade min uppmärksamhet. Skidåkning och bra mat är prioriterat.
Hitta rätt och upptäck nya backar! Se fullständig pistkarta från Via Lattea med skidbackar och liftar.www.freeride.se
För egen del skulle jag hellre spendera en månad nere i Aostadalen.Det var det här och bilderna från Girot som fångade min uppmärksamhet. Skidåkning och bra mat är prioriterat.
För egen del skulle jag hellre spendera en månad nere i Aostadalen.
Dit får gärna svenskarna fortsätta att åka, det finns redan tillräckligt med tyskar, holländare och danskar att trängas med i Österrike.Och det är inga typiskt mysiga och perfekt underhållna tyrolerbyar (som bl.a. i Österrike och Sydtyrolen) utan ganska mörka byar med mycket mörk sten i husen.
Dit får gärna svenskarna fortsätta att åka, det finns redan tillräckligt med tyskar, holländare och danskar att trängas med i Österrike.
Och varför är det ofta fint och väl underhållet i delar av Südtirol? Jo, de är ju tyrolare både språkligt och kulturellt, inte…..![]()
Det kan jag förstå att de gjorde.Som sagt, de hade en folkomröstning i den del av Dolomiterna som tillhör regionen Venetien om de ville ansluta sig till Sydtyrolen (Alto Adige). De sa ja. Men sedan sa folket i Sydtyrolen nej...![]()
Sverige är sunkigt och o-charmigt jmf medDetta sagt så finns det något visst med den slitna charmen man ser på många håll i Italien, särskilt när/om det efterhand kompletteras med varsam renovering. Visst, det blir inte lika kliniskt perfekt som ett standard Konsum-torg i en vanlig mellanmjölkstad i Norden, men...![]()
Sverige är sunkigt och o-charmigt jmf medoch
.
Varför göra den jämförelsen?
Var är bästa orten att bo i?Skapligt med BIAS eftersom jag redan gjort valet. Men boende centralt i Aostadalen öppnar så sjukt mycket fina möjligheter.
Tex (med guide) går det att få en väldigt spektakulär dag från Skyway Courmayer .
Det är också görbart att åka till Verbier över dagen
Om du har tillgång till bil så ger Aosta närhet till många andra skidorter inom en timmes bilkörningVar är bästa orten att bo i?
Tänkte klara mig utan bil, vi var i Val d’Isere för tre år sedan, visserligen veckohandlade vi varje vecka i Bourg Saint-Maurice.Om du har tillgång till bil så ger Aosta närhet till många andra skidorter inom en timmes bilkörning
Från staden Aosta kan du ha gångavstånd till Pila-kabinen, sen tror jag att det finns bussar som går någon gång om dagen till övriga skidsystem i Aostadalen.Tänkte klara mig utan bil, vi var i Val d’Isere för tre år sedan, visserligen veckohandlade vi varje vecka i Bourg Saint-Maurice.
Finns det någon Shuttlebus från Turin?
Från staden Aosta kan du ha gångavstånd till Pila-kabinen, sen tror jag att det finns bussar som går någon gång om dagen till övriga skidsystem i Aostadalen.
I påskas fanns inget tecken på att jobbet med elektrifiering ens hade börjat. Så jag hade inte hoppats för mycket på att det (eller något?) italienska projektet blir klart i tid.Nästa år kommer gondolen gå från Aosta 550möh - toppen 2700möh på 30 min.
Dessutom har järnvägssträckan Ivrea - Aosta elektrifierats och öppnar (förhoppningsvis) till vintern
Nu är det iofsså man kanske inte ska lita på att något är klart i tid (reparationen av Tendetunneln har tagit 5 år till Limones förtret)
Vill inte vara neggig (som det hette förr) men de två vändor jag haft i vintergatan har inte gett mersmak. Lite snö, liftsystemet hängde inte ihop pga snöbrist. Själva Sestriere tråkig åkning, Sauze D'Oulx väldigt begränsad åkning. Finns det mycket snö kanske det är en annan femma.Du har järnväg till Oulx. Sen 10 min med buss till Claviere eller vidare mot Sestriere eller Montgenevre.
Gillar Courmayeurs offpiståkning. Crevacols ensamma backar, där man kan få nypistat hela dagen en vardag i mars. Eller Gressoneys större åk. Men.
Åkningen kring Bardonecchia är som att vara i Duved när alla är kring Vm8an. Närheten till massor av system i området - och troligtvis en av de billigare skidområden som finns i alperna. Säsongskort i Via Lattea ger möjlighet till ännu fler(!) skidorter än vad som ingår i en av Europas största, och dolda, skidområden.
Det skrivs på freeride om långsamma liftar, perfekt säger jag! Jag åker inte för liftarna. Långsammare liftar ger högre kvalité på både backar och offpist istället för att se en 8 stoltslift dundra genom området med isbalkat underlag. Den paradoxen pratas det alltför lite om. Näcken är oftast bättre än WC- backen.
Claviere, Montgenevre och liftnära/billiga Sestriere med Oulx som större ort i området ger allt man behöver. Mars är dessutom en bra månad för nederbörd öster om ryggen.
Trevlig sommar. Var bara tvungen att skriva upp en del av alperna som alldeles för ofta skrivs ner![]()
Snösäker åkning eftersom byn är på 2000m pch topparna runtom kring 2800möh.. men gissar du tänker på de lägre delarna av systemet. Som du säger påverkas känslan ibland av andra omständigheter.Vill inte vara neggig (som det hette förr) men de två vändor jag haft i vintergatan har inte gett mersmak. Lite snö, liftsystemet hängde inte ihop pga snöbrist. Själva Sestriere tråkig åkning, Sauze D'Oulx väldigt begränsad åkning. Finns det mycket snö kanske det är en annan femma.
Ja, kanske det, jag var där en vecka och sen var jag där några år senare på utflykt från Briancon. Om man tittar på en karta över vad som ska ingå i Via Lattea så kan man bli besviken när denna vintergata inte hänger ihop pga snöbrist. Men det kan ha varit två år med dålig snötillgång. Och kanske hade jag otur med restaurangerna i byn? Erkänner att jag generaliserar från en mycket begränsad erfarenhet.Snösäker åkning eftersom byn är på 2000m pch topparna runtom kring 2800möh.. men gissar du tänker på de lägre delarna av systemet. Som du säger påverkas känslan ibland av andra omständigheter.
Har personligen ingen god upplevelse av Val Thorens trots 1,5 månad där, platt och tråkigt. Eller St Anton som var överbefolkat.
Come de Charon är brant. Så som de liftburna topparna Monte Fraiteve, Monte Sises eller Monte Motta i Sestriere.Val Thorens har jag mycket bättre erfarenheter av (eller haft mer tur med snö etc?). Visst är det folk där också men enorma ytor pistade backar. Kan rekommenderas för piståkning. Åkningen från Cime de Charon ner till byn eller över till Orelle skulle nog bara Killian Jornet kalla platt.
Sauze D'Oulx och Sestriere kändes mer som Åre, inte så stor variation av nerfarter där inte. Montgenevre är trevligt. Inte ens sammantaget är dock åkningen i Via Lattea i en helt annan (och lägre) division än i större orter som de nämnda ovan.
Vill man se den här delen av Alperna är det väl bättre att bo i Briancon, där man når mycket större områden än när man utgår från Sestriere?
Hehe, vet precis vilken passage du syftar på, den kallas för "Wolfs Throat", antagligen för att den äter små rödluvefamiljer till frukost......och barnfamiljer och medelåkande skidturister har en skum passage på ett ställe där det inte går att undvika en smal svart uppåkt backe.
Litet roligt på ett freeride forum att man tycker att den branten är utmanande. Åkt den med inte så bekväma åkare många gånger. Den backen efter den roliga lilla branten är ju en av de bästa i monterosa ski. Oftast är branten också i bra skick vilket gör att den är väldigt bra för nybörjare att vänja sig med brantara litet smalare backe.Hehe, vet precis vilken passage du syftar på, den kallas för "Wolfs Throat", antagligen för att den äter små rödluvefamiljer till frukost...
Bästa hacket i Champoluc är ändå att ta skidbussen till Frashey, då slipper man både "vargstrupen", men framför allt kommer man mycket fortare upp i systemet och över till soluppgången på Gressoneysidan..
Visa bilaga 39442
Tror inte någon här på forumet tycker den är speciellt utmanande faktiskt. Håller med om sträckningen efter är trevlig. Dock så landar man nere i Monterosas antagligen äldsta och långsammaste liftar (inkl. Jolanda), oavsett om man ska vidare eller tillbaka i systemet. Därför bättre att ta bussen till Frashey..Litet roligt på ett freeride forum att man tycker att den branten är utmanande. Åkt den med inte så bekväma åkare många gånger. Den backen efter den roliga lilla branten är ju en av de bästa i monterosa ski. Oftast är branten också i bra skick vilket gör att den är väldigt bra för nybörjare att vänja sig med brantara litet smalare backe.![]()