Flack barnvänlig skog i Österrike, samt högt upp för säker snötillgång

Anjis

Medlem
Hej 👋,

Letar med ljus och lykta efter årets ort i Österrike för familjens skidresa vecka 8:a
Förra åtet besökte vi Obertauern, mkt nöjda dock saknade barnen park samt skogsåkningen.

Vi har fram till förra året åkt i Svenska fjällen där flack skog gillas skarpt av barnen.

Nu när vi äntligen börjat åka till Alperna vill en inte återvända till Åre.
Önskemål:
  • Hyfsat lätt/flack skogsåkning (barnen är duktiga och åker helt parallelt med god kontroll)
  • Måste finnas gott om åkning på hög höjd då det numera känns vanskligt att boka orter som ligger för lågt ner.
  • Gärna någon form av parkåkning.
Har försökt att spana i gamla trådar men inte hittat något som känns klockrent

Alla tipps mottages tacksamt 🙏

PS ursäkta eventuella fåniga länkar som läggs in automatiskt i min text nedan. De kommer och går. Oförskämt och irriterande. Inget som jag lagt dit och inget som jag står för.

Ja barnvänlig skog är kanske mer typiskt för fjällen än för alperna. Men parker finns ju på många ställen numera, fanns det ingen i Obertauern?

Ett trevligt ställe där det finns en del "barnvänlig offpist", delvis med litet "skog", är snösäkra Galtür, längst upp i Paznaun-dalen. Park finns också.
Byn är genuin och ligger mycket vackert men ganska liten och kanske svårt att hitta prisvärt boende där. I samma dal finns Ischgl och Kappl som bjuder på oändlig åkning, och Kappl har litet lägre prisläge. Buss i dalen finns men bil är bra.

Bilder nedan (Galtür) från Powderhounds.

1756285354913.webp

1756285430333.webp

1756285467048.webp

1756285499154.webp

Senast ändrad:
Tusen tack för tipps 🙏
Förvånade nog fanns de ingen park i Obertauern, det har nog haft en för har sett bilder på den men verkar varit gammalt konto.

Ska genast undersöka din tipps, bilderna ser ju ljuvliga ut och de hade nog fallit barnen i smaken.
Jag har själv säsongat i Serfaus som då för evigheter sedan i vart fall hade den typ av skog jag är på jakt efter. Dock är de så jäkla dyrt med boende där att de inte är görbart för oss i vart fall 😅

Tusen tack för tipps 🙏
Förvånade nog fanns de ingen park i Obertauern, det har nog haft en för har sett bilder på den men verkar varit gammalt konto.

Ska genast undersöka din tipps, bilderna ser ju ljuvliga ut och de hade nog fallit barnen i smaken.
Jag har själv säsongat i Serfaus som då för evigheter sedan i vart fall hade den typ av skog jag är på jakt efter. Dock är de så jäkla dyrt med boende där att de inte är görbart för oss i vart fall 😅

Iofs tror jag varken Galtür eller Ischgl är billigare än Serfaus, däremot trevliga Kappl eller See tidigare i dalen. Men det är en bit bort.
Serfaus nås iofs med lift från Ladis som är litet billigare. Vid Kölnerhaus uppe i backen ovanför Serfaus finns också nån sorts enklare boende.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp